Hoofdcategorieën
Topicacties

[EiP] 96x48 monochroom LED-display

Pagina: 1 2 3 4 5 last

Reageer Nieuw Topic
Hail the scriptsausage!

quote:
MrNGm schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 23:54:
Hmm, even het topic doorgelezen en ik moet zeggen dat het wel geinige bordjes zijn. Enige nadeel is dat ik geen AVR/PIC prog ervaring heb.
Iemand heeft al wat geprobeerd met de parallelle poort, maar is daar nog wat nuttigs uitgekomen? Zou je zo'n bordje met de parallelle/seriele poort kunnen aansturen?

Het lijkt me zeker leuk om dit soort bordjes aan te kunnen sturen, met de apparatuur die ik reeds heb.
I tried and I failed - de parallelle poort zendt bovendien brakke flanken uit, dus je zult sowieso veel hebben aan een buffer. En gezien je dan toch al aan het uitgebreidere soldeerwerk begint loont het eigenlijk gelijk wel om een microcontroller aan te schaffen en een parallelle-poort-programmer te knutselen (brian dean's programmer). Werkelijk, bij elkaar misschien een uurtje werk, en je opent er een miljoen keer meer mogelijkheden mee.

Body - lens - lens - lens - lens - lens - lens - flitser - filter - tas - behoorlijk duur kaartje.

Reg. datum: 25 februari 2008

quote:
mace schreef op maandag 21 juli 2008 @ 11:47:
[...]

Je kan ze doorlussen, J2 aan J1.
Sorry, ik bedoel mechanisch. Corn heeft ze zo mooi in een alu frame gemonteerd maar ik wil graag weten hoe hij die displays mechanisch vast heeft gezet.

Ik stuur ze btw aan met een Virtex-IIp in een combinatie van VHDL met een PowerPC core. Deze boarden zijn leuk in een VHDL practicum.

Raar jongetje
Reg. datum: 15 november 2001

Ik heb de borden aan elkaar gezet met epoxy en kleine stukjes alu hoekprofiel. Eerst de bordjes aan de randen opgeschuurd met de dremel tot ik het glasvezel zag zitten (natuurlijk wel uitgekeken voor de printspoortjes). Daarna ingesmeerd met epoxy, en een opgeschuurd stukje hoekprofiel erop gezet. daarna uit laten harden, en nog meer epoxy erop :)

http://tweakers.net/ext/f/kUXj0luiX8JuNNWjHw61SZiz/full.png

http://tweakers.net/ext/f/KKhhtQNkr1KpMN90ekNsxPtB/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/scPrSpFX9EZIYfQWFb5MkB6w/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/KGQpkxqpDGorgB9HMLp2Id21/thumb.jpg

Deze constructie zorgt ervoor dat het plastic met de matrices ontlast wordt, en daar dus geen rare stress op komt

Reg. datum: 25 februari 2008

Thx Corn voor de heldere plaatjes. Lijmen is dus de truuk.

Reg. datum: 22 juli 2008

met welk stukje software wordt de AVR vanuit de pc aangestuurd sprite?
Ik heb ook 10 bordjes besteld.
gebruiken jullie over het algemeen maar 1 AVR voor meerdere borden?

Hallo,
Ik heb ook van die bordjes besteld. en ik gebruik ik de volgende code (dit is een deel)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
A2 = 0 : A1 = 0 : A0 = 0

SHout data_up,Clock,MSBFirst,[%01000101,%11110100,%01000000,%00000000]
enable_ = 0
Pulsout Strobe,1 ' latch to output register
delayus delay
enable_ = 1

A2 = 1 : A1 = 1 : A0 = 1
SHout data_up,Clock,MSBFirst,[%11000101,%11110100,%11000000,%10000000]
enable_ = 0
delayus delay
enable_ = 1

maar dit werkt niet lekker. ziet iemand waar het fout gaat in de code ? of heeft iemand een voorbeeldje in picbasic die ik mag gebruiken ?
Alvast bedankt !

Da Devil Crew

quote:
kloas_wokkel schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 11:34:
Hallo,
Ik heb ook van die bordjes besteld. en ik gebruik ik de volgende code (dit is een deel)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
A2 = 0 : A1 = 0 : A0 = 0

SHout data_up,Clock,MSBFirst,[%01000101,%11110100,%01000000,%00000000]
enable_ = 0
delayus delay
enable_ = 1

A2 = 1 : A1 = 1 : A0 = 1
SHout data_up,Clock,MSBFirst,[%11000101,%11110100,%11000000,%10000000]
enable_ = 0
delayus delay
enable_ = 1

maar dit werkt niet lekker. ziet iemand waar het fout gaat in de code ? of heeft iemand een voorbeeldje in picbasic die ik mag gebruiken ?
Alvast bedankt !
Wat probeer je hier precies te doen, en wat gebeurt er ?
Zoals ik het zie aan dit stukje code zullen er maar 2 regels code oplichten ?

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

dat klopt maar als ik dan dit stukje blijf herhalen gaan er allemaal andere pixels oplichten

Da Devil Crew

Ik heb mijn bordjes ook binnen, dat ging zeer snel moet ik zeggen!

Gisteravond even aan het klussen geweest zodat ik ze in elk geval allemaal even kan testen:
http://www.theuno.nl/foto/20080725-LedMatrix/thumbs/thumbs_P7250690.JPG

Dit doe ik met een PIC32 van Microchip, zo'n beetje de voorbeeldcode van Sprite gebruikt :)
Nu nog iets goeds bedenken om dadelijk 10 - 12 van die borden tegelijk aan te sturen.

Heeft iemand trouwens al gemeten wat 1 zo'n bord volledig aan verbruikt ? Kan ik daar de voeding een beetje op uitzoeken.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Hail the scriptsausage!

Het enige wat ik me nog kon herinneren was dat hij op één li-ion cel ongeveer 6 uur werkte (aangestuurd door een atmega88)

Body - lens - lens - lens - lens - lens - lens - flitser - filter - tas - behoorlijk duur kaartje.

'r you wicked ??
Reg. datum: 23 oktober 2002

Het verbruik van die dingen is vrij fors, naar mijn weten was het iets van 2A per bordje.
Chocoladeloempia
Reg. datum: 15 juni 2003

Aan de andere kant, dat is maar 10 watt voor al die leds, dat valt dan toch wel mee?

hmm, spekkies Laptop Soms een beetje een taalpurist.
Wil een herverdeling van Nederland op de Patat-/Frietgrens

Hail the scriptsausage!

Dat klopt niet met mijn operating time, volgens mij is het nooit 2A. Een li-ion cel heeft 2300 mAh @ 4V dus niet veel meer dan 9 Wh, en daar draai ik urenlang op. Misschien dat hij zuiniger wordt als je dichter bij de spanningsval van de leds zit...

'r you wicked ??

quote:
ssj3gohan schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 14:14:
Dat klopt niet met mijn operating time, volgens mij is het nooit 2A. Een li-ion cel heeft 2300 mAh @ 4V dus niet veel meer dan 9 Wh, en daar draai ik urenlang op. Misschien dat hij zuiniger wordt als je dichter bij de spanningsval van de leds zit...
Die darlingtons worden toch wel iets warmer dan handwarm bij mij en ik had het gemeten wanneer alle LED's aanstonden. En het was inderdaad gemeten met een 5,12V spanningsbron.
Hail the scriptsausage!

Het kan er natuurlijk mee te maken hebben dat ik alleen tekst liet zien :) Wat is dat, 1/4 van de leds? minder?

Hail the scriptsausage!

Zo, ik heb nu een proof-of-concept gemaakt met de wonderlijke combinatie Freescale MMA7260+atmega8L+dotmatrix, met andere woorden een balletje dat over het scherm beweegt naar gelang de xy-acceleratie die de aan het scherm bevestigde accelerometer voelt.

Met andere woorden: balanceerspelletje ;-) Pics volgen zodra ik geslapen heb.

Heeft iemand toevallig zo'n programmatje in basic ?
ik ben nu al een paar middagen aan het aankloten en het wil maar niet lukken.
Alvast bedankt :)

Da Devil Crew

Hier gaat het nu niet helemaal lekker met mijn bordjes. Ik heb er voor de test 2 aan elkaar doorgelust.
Als ik vol gas die dingen volklok (dat zal iets van 40 Mhz tops zijn) gaat er toch het een en ander mis:

http://www.theuno.nl/foto/20080725-LedMatrix/thumbs/thumbs_P8110701.JPG
Helemaal linksonder zie je daar op het onderste 8x8 block 2 rijen die niet branden. Terwijl dit wel zou moeten.
Als ik nu alles tergend langzaam erin klok, door te debug steppen gaan ze wel aan:
http://www.theuno.nl/foto/20080725-LedMatrix/thumbs/thumbs_P8110700.JPG

Het volgende probleem is dat het enorm knipperd aan alle kanten (je ziet de lijnen gewoon hard scrollen).

Ik doe dit nu met een dsPIC 33F (ging iets beter met programmen en debuggen, 32 bitter lijkt gaar :S).
De code die ik gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
#include <p33Fxxxx.h>
#include "stdio.h"

// Easy defines for BIT Operations
#define BIT64(x) ((unsigned long long)0x0000000000000001 << (x))

#define dataLow LATAbits.LATA0 // PORTAbits.RA0 //LATAbits.LATA0
#define dataUp    LATAbits.LATA1 // PORTAbits.RA1 //LATAbits.LATA1 
#define Clock    LATAbits.LATA2 // PORTAbits.RA2 
#define OE        LATAbits.LATA3
#define Strobe    LATAbits.LATA4 // PORTAbits.RA4 // LATAbits.LATA4 //PORTAbits.RA4 

// Global counter
int i = 0; 

// Buffers
unsigned long long buffUp[8] = { 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0 };
unsigned long long buffLow[8] = { 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0 };

// Clock the clock
void Clk()
{
    Clock = 1; // Make A2 high (CLK)
    for(i = 0; i < 25; i++);       
    Clock = 0; // Make A2 low  (CLK)       
}

// Main loop
int main() {
#if defined(__PIC24HJ256GP610__) || defined(__dsPIC33FJ256GP710__)
    //The settings below set up the oscillator and PLL for 40 MIPS

OSCCONbits.COSC = 3;        /* Primary oscilator with PLL, XT is 8Mhz */

CLKDIVbits.ROI = 0;            /* Interrupts have no effect on the DOZEN bit     */
    CLKDIVbits.DOZE = 0;        /* Device clock is cpu clock                     */
    CLKDIVbits.DOZEN = 0;        /* Device clock is cpu clock                     */
    CLKDIVbits.FRCDIV = 0;        /* Don't care since external clock                */
    CLKDIVbits.PLLPOST = 2 - 2;    /* 8 Mhz crystal goes to 4 Mhz                    */
    CLKDIVbits.PLLPRE  = 2 - 2;    /* 160 Mhz goes to 80 Mhz gives 40 MIPS            */

PLLFBDbits.PLLDIV = 40 - 2;    /* 4 Mhz goes to 160 Mhz                        */
#endif    

// Init of ports
    TRISA = 0;      // all PORTA as output
    ODCA = 1;        // Enable open drain on PORTA

// Variable init
    int line = 0;
    int row = 0;

for(row = 0; row < 8; row++)
    {
        if(row == 0 || row == 1)
        {
            buffLow[row] |= 0xFFFFFFFFFFFFFFF;
        } 
        else
        {
            buffLow[row] |= 0xFF;
            buffLow[row] <<= 16;
            buffLow[row] |= 0xFF;
            buffLow[row] <<= 16;
               buffLow[row] |= 0xFF;
                buffLow[row] <<= 16; 
               buffLow[row] |= 0xFF;
          }             
    } 

// Main loop
    while(1)
    {    
        for(line = 0; line < 8; line++)
        {
            // Disable display
            OE = 1; // Make A2 high (OE)        

//Set address    
              LATAbits.LATA5 = line&0x01;
              LATAbits.LATA6 = !!(line&0x02);
              LATAbits.LATA7 = !!(line&0x04);                
            for(i = 0; i < 25; i++); 

// Stuff the row with the correct bits
            for(row = 0; row < 64; row++)
            {    
                dataUp = bit_get(buffUp[line], BIT64(row)) ? 1 : 0;            
                dataLow = bit_get(buffLow[line], BIT64(row)) ? 1 : 0;
                Clk();
            }    

Strobe = 0; // Make A2 low  (Strobe)
            for(i = 0; i < 25; i++); 
            Strobe = 1; // Make A2 high (Strobe)                

// Enable display
            OE = 0;        

for(i = 0; i < 500; i++);                        
        }
    }

return 0;
}

In buffup heb ik de tekst Theuno geklokt.
Iemand een idee hoe ik dat geknipper kan beperken, en op wat voor snelheid ik hem maximaal aan mag sturen ?

Nu nog betere koffie...

Reg. datum: 29 november 2004

Bij mij was het geknipper verdwenen toen ik met een 75 Hz het beeld ververste. Dus ik denk dat jij daar ook naar toe moet proberen te werken ( meer kan ook wel, bij mij werkten de schermen op 150 Hz nogsteeds wel ), en dan werk ik met 4 bit pwm, dus eigenlijk knal ik 75 x 16 x 8 ( 75 hz, 16 keer per frame voor de pwm, en 8 voor de rijen ) het scherm vol. Bij mij functioneerde dat.

Enige waar ik nog naar op zoek ben is een manier om interessante data van de computer weer te geven. Ik zie namelijk allemaal mensen die hebben hun mediaplayer aangepast zodat hij kan outputten naar de microcontrollers. Ik ben wel benieuwd hoe je dat moet doen zegmaar :)

www.hanzesolarteam.nl

C:\DOS>_

http://kingofdos.com/ledboard/2.jpg
Meer images:Zoals je op de foto's kan zien gebruik ik plugjes om de schermen op hun plaatst te houden. Dit doe ik dmv een 5mm plugje in een 4mm gat te stoppen. Achter de inkepingen van de pluggen blijft de print hangen, hij wordt min of meer vastgeklikt. Ik maak een plug "gebruiksklaar" dmv de volgende stappen: 1) Stukje van de punt afsnijden zodat hij niet te diep het gat in gaat. 2) Stukje van zijkanten afsnijden, zodat hij ietsjes (0.5mm ofzo) smaller is.
Na het plaatsen van de plugjes kan ik zonder verdere constructie/lijm de print optillen aan de geplaatste pluggen. Achteraf lijm ik de pluggen voor de zekerheid vast met hotglue (na het schuren van de print, oplettende op printbanen).

Van de week ga ik verder met het monteren van de ledboards op de constructie. Gaatjes boren waar ik koperdraad doorheen steek om zo de boards te vergrendelen (op hun plaats houden doen de L profieltjes). Deze methode werkt vrij simpel als je werkt met een ledboard van slechts 1 regel hoog, bij 2 boards wordt deze constructie al wat lastiger.

[edit]
Hij hangt nou aan z'n ophangbeugels en de ledboards zitten allemaal vast. Eerst hier opruimen en dan ga ik binnenkort verder met de PIC. Ik heb nog nooit met PIC's (of andere uC's) gewerkt, dus ik ben benieuwd hoe het gaat. Ik heb gelukkig wel een progger (MPLAB ICD2 kloon) gekocht, dus dat is geen probleem meer.

Nou moet ik nog dingen gaan lezen/proberen met de PIC's. Ik las iets over bootloaders ergens? Om dat allemaal uit te vissen is de taak voor komende week(en). :)

KingOfDos wijzigde dit bericht 20-08-2008 15:03 (15%)

[Avatar Change/Stats (terug online!!)]
Bye bye Microsoft ! I'm using Linux now!

'r you wicked ??

quote:
Theuno schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 20:25:
Hier gaat het nu niet helemaal lekker met mijn bordjes. Ik heb er voor de test 2 aan elkaar doorgelust.
Als ik vol gas die dingen volklok (dat zal iets van 40 Mhz tops zijn) gaat er toch het een en ander mis.

Iemand een idee hoe ik dat geknipper kan beperken, en op wat voor snelheid ik hem maximaal aan mag sturen ?
Hoeveel mA kunnen die pinnen van die PIC sourcen / sinken. Je zou eens je scope eraan moeten hangen om te kijken of hij die ingangcapaciteit ver genoeg kan opladen.
Ander puntje wat je ook kunt doen is de datasheet van de schuifregisters opzoeken.
remko janse

Rare vraag kan dit met de juiste controller,Iets als een rss feed kan laten zien een soort letterbox (als dat zo heet).

heb al ideeën voor opstart filmpjes en screensaver

djneo-nl wijzigde dit bericht 22-08-2008 17:16 (18%)

^_^

Ja dat is zeker mogelijk, als je daar een pc programmaatje voor hebt die die rss info weer doorgeeft aan de controller.

Ik vraag me ook nog steeds af hoe Sprite_TM zijn media speler data doorgeeft naar diverse led panels? Heb je hier wat uitleg van sprite?

Da Devil Crew

quote:
DaWaN schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 10:06:
[...]

Hoeveel mA kunnen die pinnen van die PIC sourcen / sinken. Je zou eens je scope eraan moeten hangen om te kijken of hij die ingangcapaciteit ver genoeg kan opladen.
Ander puntje wat je ook kunt doen is de datasheet van de schuifregisters opzoeken.
De pinnen van de PIC kunnen ongeveer 4 mA zo geven, maar dat is op 3.3v. De schuifregisters willen volgens mij ook iets van 4mA maar als ik het goed is 5 volt.
Hier had ik eerst pullup weerstanden tussenzitten, maar die bleken ietwat aan de hoge kan te zijn.
Nu vervangen voor 8.2k. Dit gaat beter, de leds gaan aan die aan moeten gaan, en ik hoef niet meer te wachten tussen clock pulsen. En dus staat uiteindelijk het beeld ook mooi stil :)

Nu nog betere koffie...

C:\DOS>_

Ik vraag me, als PIC-n00b af wat voor soort PIC ik hiervoor het beste kan gebruiken. Ik heb hier liggen:
• PIC16F876-20/SP
• PIC18LF4685-I/P
En verder kan ik natuurlijk ook nog PIC's bestellen.

Ik heb wel wat elektronica ervaring, leren werken met PIC's staat nog op mijn todo lijst. Dus ik had al een MP-LAB ICD2 (kloon) gekocht om me hierbij te helpen. Nou is dus mijn vraag aan m'n mede-tweakers, welke PIC raden jullie aan om te gebruiken voor "beperkte" mogelijkheden van zo'n board (het hoeft geen streaming video te zijn, enkel teksten (in verschillende lettertype's) verplaatsen over het scherm (lichtkrant/rss/etc). Er moet dus wel aardig wat geheugen/flash/etc aanwezig zijn om genoeg effecten (lichtkrant links, omhoog, omlaag, rechts, knipperen, etc) te programmeren. Ik wil vanaf een seriele poort (UART poort op een Fonera) de data pushen, welke direct wordt weergegeven. Custom chars/graphics wil ik opslaan in een stukje flashgeheugen, zodat ik deze ook live kan aanpassen. De PIC zou dus commando's krijgen over "effect" (en settings) icm "tekst", en op 1 (of 2) lichtsterktes moeten kunnen weergeven (fel bij daglicht, minder fel bij nacht), welke ik wil uitlezen met een lichtsensor.

[Avatar Change/Stats (terug online!!)]
Bye bye Microsoft ! I'm using Linux now!

Pagina: 1 2 3 4 5 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: