Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-07 22:56
Vandaag is bij ons een brief binnengekomen van CanalDigitaal met de mededeling dat ze gaan beginnen met HD-uitzendingen.

Voor 9,95 euro per maand extra bovenop het standaardpakket, krijg je het volgende pakket:

Afbeeldingslocatie: http://www.canaldigitaal.nl/images/upload/hdtv/zenderkaders.gif
BravaHDTV
24 uur per dag, zeven dagen per week genieten van cultuur. Van balletvoorstellingen tot opera's, als cultuurliefhebber kunt u hier uw hart ophalen. De mooiste (klassieke) concerten uit de vermaarde theaters en operahuizen in Europa, alsof u er zelf bij zit.

National Geographic HD | per 11 april 2008
De beste documentaires over baanbrekende geneeskunde en bouwkundige prestaties in HD. Uitvindingen die ons leven veranderen, wetenschap, nieuwe technologieën, misdaad, onderzoek, natuurlijke fenomenen en wereldculturen.

Discovery HD | per 18 april 2008
Bekijk de bekende Discovery series en documentaires als American Chopper en Megastructures in High Definition! Aangevuld met nieuwe programma’s, zoals Sunrise Earth, Risk Taker en Equator. Beschikbaar dankzij Discovery Networks' exclusieve wereldwijde bibliotheek met duizenden uren aan HD-programma's.

Tevens zijn de volgende HD zenders vrij te ontvangen:

BBC HD | vrij te ontvangen op ASTRA 28,2
Live sport, concertregistraties, meeslepend drama en hoogstaande documentaires. BBC zoals u het nog nooit heeft gezien.

Luxe HD | vrij te ontvangen op ASTRA 28,5
Allerlei luxe roerende en onroerende goederen worden aan u voorgesteld. Met interessante documentaires over huizen, boten, wijnen, hotels, restaurants, mode en auto’s. Laat u meeslepen in het leven van de rijken op aarde.

Anixe HD | vrij te ontvangen op ASTRA 19,2
Duitstalige zender met in de ochtend aandacht voor yoga en Pilates. En in de middag en avond hoofdzakelijk series en speelfilmklassiekers, zoals Twin Peaks, Frasier, Police Academy, Happy Days en Jake and the Fatman.

Kijk voor meer info op: http://www.canaldigitaal.nl/hdtv

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
gereserveerd

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
Canal Digitaal verkoopt de door hen goedgekeurde Philips HD Decoder DSR 7121.
Voor 299 euro.

Is er al iemand bekend met deze ontvanger?

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Ben ik ook benieuwd naar. Zoek al een tijdje een goede hd-decoder zondr poespas. Hoef niet op te nemen dus geen harde schijf etc en ook geen tweak mogelijkheden a la dreambox. Maar wel goede kwaliteit 1080p.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:02
Pieter, er staat een foutje in de TS. Zie Discovery HD, dat staat er namelijk dubbel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Twanjo schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 19:22:
Ben ik ook benieuwd naar. Zoek al een tijdje een goede hd-decoder zondr poespas. Hoef niet op te nemen dus geen harde schijf etc en ook geen tweak mogelijkheden a la dreambox. Maar wel goede kwaliteit 1080p.......
1080p zal niet meevallen. Daar wordt ook niet of nauwelijks in uitgezonden.
Als je zo'n decoder toch enkel gebruikt om te kijken, en je er (via een harddisk en/of netwerk) toch geen 1080p-materiaal mee wilt gaan bekijken, dan zou ik niet teveel aan die p vasthouden.

Als begin volgend jaar NED 1 t/m 3 ook in HD wordt uitgezonden, brengen ze dat dan stiekem ook in dit pakket onder om mensen min of meer tot aanschaf van dit pakket te dwingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38733

1080p mediaboxen bestaan niet, er wordt ook niet uitgezonden in dit formaat.

Alle mpeg4 HDTV mediaboxen ondersteunen alleen 576i/720p/1080i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
Alex3305 schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 19:25:
Pieter, er staat een foutje in de TS. Zie Discovery HD, dat staat er namelijk dubbel ;)
Aangepast :)
Anoniem: 38733 schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 21:14:
1080p mediaboxen bestaan niet, er wordt ook niet uitgezonden in dit formaat.

Alle mpeg4 HDTV mediaboxen ondersteunen alleen 576i/720p/1080i.
In de gebruikershandleiding van de DSR 7121 staat bij de de ontvangstmodulatie: Resolutie tot max 1080i (1920x1080).
Die heeft dus ook geen 1080p ondersteuning :'(

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurentbas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-07 14:59
Sterker nog, ik ben sinds vorige week in bezit van deze philips decoder. Hij geeft max. 720i uit. Het menu van deze decoder is erg karig. Jammer als je het mij vraagt. Let er overigens goed op, dat wanneer je de LNB DUO kop gaat bestellen (deze heb je nodig voor HD ontvangst) dat je goed oplet op de diameter van je schotel. Er bestaat een DUO LNB 60 (deze is geschikt vanaf 60cm tot 64cm.) En er bestaat een DUO LNB 80 (voor 80-90cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
laurentbas schreef op maandag 12 mei 2008 @ 22:14:
Sterker nog, ik ben sinds vorige week in bezit van deze philips decoder. Hij geeft max. 720i uit. Het menu van deze decoder is erg karig. Jammer als je het mij vraagt. Let er overigens goed op, dat wanneer je de LNB DUO kop gaat bestellen (deze heb je nodig voor HD ontvangst) dat je goed oplet op de diameter van je schotel. Er bestaat een DUO LNB 60 (deze is geschikt vanaf 60cm tot 64cm.) En er bestaat een DUO LNB 80 (voor 80-90cm).
720i, mag dat wel als HD signaal gezien worden?

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:54
laurentbas schreef op maandag 12 mei 2008 @ 22:14:
Sterker nog, ik ben sinds vorige week in bezit van deze philips decoder. Hij geeft max. 720i uit.
Dat geloof ik niet er staat toch duidelijk: • Resolutie tot max 1080i (1920x1080)
Op welke zender(s) heb je dan getest??
NCG wordt uitgezonden op 720i de twee andere HD channels van CanalDigitaal Brava TV en Discovery zijn toch echt 1080i.
Ook de kabelboeren zenden NCG in 720i uit zal wel met de aanvoer te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154922

Ik heb sinds een dag ook mijn Philips 7121DSR HD ontvanger binnen die ik bij een internetwinkel voor €255,- heb kunnen kopen.
Het beeld is op de SD kanalen via HDMI gewoon goed en de HD kanalen via 720p is PERFECT.
Er moet nog wel het nodige aan de software gebeuren, want er zitten nog wel wat foutjes in.
Het meest vervelende vind ik dat het schakelen tussen scart en HDMI problemen geeft.
Hij blijft dan steeds schakelen tussen de drie HDMI ingangen en ik krijg pas weer rust in de tent als ik mijn Philips ontvanger even uit en weer aan zet.
Mijn Philips 32" 9632 LCD TV is in een half jaar al aan z'n vijfde of zesde software versie bezig, dus voor de ontvanger zal er ook wat wat nieuwe software worden geschreven.
Hopelijk lossen ze dan ook het probleem met teletekst via HDMI ook op.
Mijn 32"TV gaat niet verder dan 720p, maar nog meer pixels heeft toch geen zin op deze grootte.
Het doorgeven van 1080i heeft voor mij dus geen meerwaarde, maar mensen met een 40" zullen dit bij een upgrade van de software wel graag zien opgelost.
Ik heb bewust gekozen voor een Canal Digitaal gecertificeerde ontvanger om een kastje in huis te hebben wat het altijd doet en vrouw vriendelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-07 10:09
Anoniem: 154922 schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 16:57:
Hopelijk lossen ze dan ook het probleem met teletekst via HDMI ook op.
Gaat niet gebeuren, daar voorziet de (HDMI) standaard niet in. Vergeet ook niet dat teletekst maar in een handjevol landen (nog) gebruikt wordt en dat daar de ontwikkeling niet meer in gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
Beuzelarij schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 19:50:
Als begin volgend jaar NED 1 t/m 3 ook in HD wordt uitgezonden, brengen ze dat dan stiekem ook in dit pakket onder om mensen min of meer tot aanschaf van dit pakket te dwingen?
Bij Zesko/Ziggo komen deze zenders in het digitale basispakket, en dus niet tegen meerprijs in een of ander plus-pakket. Quote uit deze link:
De NPO en kabelbedrijf Zesko (Casema, Multikabel, @Home) streven er naar om begin 2009 te starten met de doorgifte van de zenders Nederland 1, 2 en 3 in HD-kwaliteit. De zenders komen bij Zesko zonder extra kosten beschikbaar in het digitale basispakket.
Weet iemand of Canal Digitaal ze ook zonder meerprijs in het basispakket gaat onderbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 16:01
Beuzelarij schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 10:57:
[...]

Bij Zesko/Ziggo komen deze zenders in het digitale basispakket, en dus niet tegen meerprijs in een of ander plus-pakket. Quote uit deze link:

[...]

Weet iemand of Canal Digitaal ze ook zonder meerprijs in het basispakket gaat onderbrengen?
Het lijkt me nog VEEL te vroeg om dat te zeggen. 3 nieuwe HD zenders betekent dat Canal Digitaal een nieuwe transponder in gebruik zal moeten nemen, dat zal niet goedkoop zijn.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Ook is de prijs veel te hoog.
Dat zou een verdubbeling van de abbo kosten zijn die ik nu heb.

Dan maar geen HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154922

Anoniem: 149800 schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 17:17:
Ook is de prijs veel te hoog.
Dat zou een verdubbeling van de abbo kosten zijn die ik nu heb.

Dan maar geen HD.
Je weet niet wat je mist!
Als je mij het standaard pakket in HD zouden aanbieden voor de driedubbele prijs zou ik het nog doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
jalumsx schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 17:14:
Het lijkt me nog VEEL te vroeg om dat te zeggen. 3 nieuwe HD zenders betekent dat Canal Digitaal een nieuwe transponder in gebruik zal moeten nemen, dat zal niet goedkoop zijn.
Ja, en een koffie-juffrouw kost tegenwoordig ook ongeveer haar salaris...
Wat ze nodig hebben, zal iedereen worst wezen. De kabelaars hebben al anderhalve maand geleden aangegeven dat ze NED 1 t/m 3 zonder meerprijs in het digitale basispakket gaan opnemen, dus een reactie van Canal Digitaal zou nu echt niet veel te vroeg zijn. En al helemaal niet met hoofdletters.....
Ze kunnen nu al gewoon vertellen wat zij gaan doen, en of ze daar in de tussentijd nu wel of geen transponder voor moeten aanschaffen, is voor de consument totaal niet interessant.

Ziggo/Zesko neemt ook het speciale HD-kanaal tijdens het EK Voetbal en de Olympische Spelen zonder meerprijs in het standaard digitale pakket op. Doet Canal Digitaal dat ook? Deze evenementen beginnen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
Beuzelarij schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 20:26:
[...]

Ziggo/Zesko neemt ook het speciale HD-kanaal tijdens het EK Voetbal en de Olympische Spelen zonder meerprijs in het standaard digitale pakket op. Doet Canal Digitaal dat ook? Deze evenementen beginnen binnenkort.
Waarschijnlijk ben je geen klant bij CDS anders had je een mail gehad waar het in aangekondigd is,

EK Voetbal en Olympische Spelen in HD!
Van 1 juni tot 24 augustus 2008 is ook het tijdelijke HD-kanaal van de Nederlandse Publieke Omroep te ontvangen via ASTRA 23,5. Op dit gratis kanaal kunt u genieten van het EK Voetbal (7 tot en met 29 juni 2008) en de Olympische Spelen (8 tot en met 24 augustus) in High Definition!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
aart44 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 09:07:
Waarschijnlijk ben je geen klant bij CDS anders had je een mail gehad waar het in aangekondigd is,
Klopt. Voordat ook het (zonder meerprijs geleverde) digitale basispakket opeens door de kabelaars zonodig moest worden gecodeerd, keek ik al digitaal via de kabel. Ik heb hier echter een vrij goed analoog signaal, dus vond ik de nadelen van digitaal toen ook het basispakket opeens werd versleuteld (ieder toestel een eigen decoder, ieder toestel een eigen smartcard, etc...) groter dan de voordelen.

Nu echter is aangekondigd dat ook de "gewone" zenders NED 1 t/m 3 in HD gaan uitzenden, wordt het interessant om een overstap naar digitaal toch maar weer eens in overweging te nemen. Als consument ben je dan feitelijk overgeleverd aan een monopolist. Je kunt dan weliswaar kiezen tussen welgeteld 1 kabel-aanbieder en 1 satelliet-aanbieder (digitenne is vaak geen optie vanwege zenderpakket en HD), maar zodra die keuze is gemaakt, ben je ook volledig overgeleverd aan de grillen van die aanbieder. Want zodra je wilt overstappen, word je gedwongen je complete arsenaal aan decoders te vervangen. De meeste mensen hebben nu eenmaal meerdere toestellen. Ik ben me nu een beetje aan het oriënteren op de voor- en nadelen van zowel digitale kabel als satelliet. Vandaar dus mijn vraag of Canal Digitaal die zenders ook zonder meerprijs in het basispakket gaat opnemen. Daarop reageerde jalumsx dat ik met deze vraag VEEL te vroeg was, terwijl Ziggo/Zesko dat een behoorlijke tijd terug al wél heeft aangegeven.

Jij geeft nu aan, waarvoor dank, dat dat tijdelijke HD-kanaal in ieder geval ook via satelliet zonder meerprijs is te ontvangen. In die (of andere) mail werd echter niet gesproken over NED 1 t/m 3 in HD, vanaf begin 2009?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
Beuzelarij schreef op zondag 18 mei 2008 @ 11:11:
[...]

In die (of andere) mail werd echter niet gesproken over NED 1 t/m 3 in HD, vanaf begin 2009?
Uit het bericht op Totaal TV is af te lijden dat daar nog geen antwoordt op gekomen is van CDS.
Daar zal eerst nog wel intern over gesproken moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-07 10:09
Een beetje oftopic, maar waar is ooit geroepen dat Ned 1, 2 en 3 in 2009 in HD gaan uitzenden? Ik weet alleen van Ned 1 tijdens EK en Olympische Spelen. Volgens mij zijn ze in H'sum nog niet half klaar om alle drie de zenders permanent op HD kwaliteit te doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
aart44 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 15:37:
[...]

Uit het bericht op Totaal TV is af te lijden dat daar nog geen antwoordt op gekomen is van CDS.
Daar zal eerst nog wel intern over gesproken moeten worden.
Precies, en aangezien een kabelmaatschappij zelf beslist over zijn eigen bandbreedte terwijl Canal Digitaal de bandbreedte nu eenmaal extern en duur moet inkopen is het nog onmogelijk om te zeggen dat de HD versie's van Ned. 1, 2, en 3 ook op de satelliet zullen verschijnen(want in de ogen van de Nederlandse consument moet alles gratis...). Om eerlijk te zijn zou ik vooralsnog liever hebben dat de publieken het voorbeeld van de BBC zullen volgen en een dedicated kanaal in het leven zullen roepen voor HD uitzendingen waarop dan eventueel in HD zaken van Ned. 1, 2, en 3 gesimulcast zouden kunnen worden. Voorkomt verspilling van bandbreedte met het uitzenden van geupscaled SD materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
martin2005 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 16:53:
Een beetje oftopic, maar waar is ooit geroepen dat Ned 1, 2 en 3 in 2009 in HD gaan uitzenden? Ik weet alleen van Ned 1 tijdens EK en Olympische Spelen. Volgens mij zijn ze in H'sum nog niet half klaar om alle drie de zenders permanent op HD kwaliteit te doen....
Dat speelt al een tijdje ook Totaal TV maakt er melding van het laatste bericht is van gisteren in de betrouwbaarste krant,

http://www.telegraaf.nl/d..._haarscherp__.html?p=14,2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
martin2005 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 16:53:
In deze link, die ik al eerder gaf. Dit is dus de officiële site van de Nederlandse Publieke Omroep.
jalumsx schreef op zondag 18 mei 2008 @ 17:10:
Precies, en aangezien een kabelmaatschappij zelf beslist over zijn eigen bandbreedte terwijl Canal Digitaal de bandbreedte nu eenmaal extern en duur moet inkopen is het nog onmogelijk om te zeggen dat de HD versie's van Ned. 1, 2, en 3 ook op de satelliet zullen verschijnen
Dus de prijs van bandbreedte op een satelliet kan pas bekend worden gemaakt aan Canal Digitaal, op het moment dat de uitzendingen bij de concurrentie al zijn begonnen, en nu nog niet? Merkwaardig.
(want in de ogen van de Nederlandse consument moet alles gratis...).
We hebben het hier over zenders die door ons allen d.m.v. belasting reeds zijn betaald. Om echter ook daadwerkelijk toegang tot die kanalen te krijgen, moeten we nog eens betalen aan het bedrijf dat die kanalen bij je thuis binnenbrengt. Deze bedrijven zijn in de praktijk ook nog eens quasi-monopolist.
Daarom lijkt het mij niet minder dan billijk, dat ze verplicht worden de zenders van de Publieke Omroep zonder meerprijs (voor de duidelijkheid: dat is dus niet gratis!) in het basispakket onder te brengen, i.p.v. ze de gelegenheid te bieden er een slaatje uit te slaan.
Om eerlijk te zijn zou ik vooralsnog liever hebben dat de publieken het voorbeeld van de BBC zullen volgen en een dedicated kanaal in het leven zullen roepen voor HD uitzendingen waarop dan eventueel in HD zaken van Ned. 1, 2, en 3 gesimulcast zouden kunnen worden. Voorkomt verspilling van bandbreedte met het uitzenden van geupscaled SD materiaal.
Dat is een persoonlijke mening. Door juist wel volledige kanalen in te richten, worden zenders gestimuleerd om ook echte HD-content te leveren. Anders krijg je zo'n ellenlange overgangsperiode als we met de overgang naar breedbeeld hebben gehad. Ook op de satelliet zijn er best een aantal kanalen vrij te maken. Er zitten zenders in de extra-pakketten die slechts een marginaal aantal kijkers trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GranCanaria
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-07 10:44
Hebben die receivers ook upscaling voor normaal formaat uitzendingen? ik neem aan van wel maar dan ziet dat er natuurlijk ook mooier uit of valt dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
Beuzelarij schreef op zondag 18 mei 2008 @ 20:20:
[...]

Dus de prijs van bandbreedte op een satelliet kan pas bekend worden gemaakt aan Canal Digitaal, op het moment dat de uitzendingen bij de concurrentie al zijn begonnen, en nu nog niet? Merkwaardig.
Dat is toch helemaal niet wat ik zei? Maar je denkt toch niet serieus dat Canal Digitaal net zo makkelijk en zonder meerprijs voor de abonnee een extra transpondertje op een satelliet kan afhuren als de gemiddelde kabelmaatschappij ruimte kan maken voor een extra transportstream door desnoods wat analoge kanalen af te schakelen?

En ik ben er van overtuigd dat juist dit soort uitspraken ("ik wil de zenders wel zien maar het mag niets extra kosten") er voor zorgt dat men bij Canal Digitaal er nog wel eens over nadenkt of men die dure bandbreedte wel wil inkopen(en terecht!). Wat mij betreft mogen de publieken in HD, als ze dan alledrie voor het grootste deel van de tijd ook echt in HD uitzenden en niet in geupscaled SD, best 5 euro per maand kosten, of in een ander, niet gratis, HD pakket worden opgenomen. HD is wél een luxeproduct hoor; het is niet alsof je zonder HD kunt of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
[...]
We hebben het hier over zenders die door ons allen d.m.v. belasting reeds zijn betaald. Om echter ook daadwerkelijk toegang tot die kanalen te krijgen, moeten we nog eens betalen aan het bedrijf dat die kanalen bij je thuis binnenbrengt.
Dit is, in ieder geval in het geval van Canal Digitaal, gewoon niet waar. Nederland 1, 2 en 3 zijn free-to-view, je hebt wel een ontvanger en een smartcard nodig, maar er zijn geen maandelijkse kosten aan verbonden. Ook bij Digitenne geldt dit, daar zijn de publieken zelfs FTA. Dus van "er een slaatje uit slaan" is bij deze aanbieders echt geen sprake, dit in tegenstelling tot de kabelaanbieders.

Als je werkelijk denkt dat dit ook voor de HD versies van de kanalen haalbaar is, dan zit je faliekant verkeerd. Het is in mijn ogen al verbazingwekkend én zeer lovenswaardig dat Canal Digitaal de tijdelijke HD versie van Nederland 1 deze zomer wél FTV zal doorgeven; dus vrij beschikbaar voor iedereen(!) die een smartcard heeft van Canal Digitaal.

Alleen bij de kabel, die t.o.v. bovengenoemde aanbieders ook nog eens een oneerlijk concurrentievoordeel heeft omdat zij als enige 100% zelf kunnen beslissen over de aan hun beschikbare bandbreedte, alleen daar moet je zelfs voor de ontvangst van Nederland 1, 2 en 3 betalen. Zowel analoog als digitaal, SD als HD.

[ Voor 14% gewijzigd door Luke_msx op 19-05-2008 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-06 10:33
Ik zit nog "on-the-fence" bij het uitkiezen van een digi-TV aanbieder - Kan alleen kiezen tussen UPC en CanalDigitaal (Regio Eindhoven hier).

UPC hoor ik veel slechte dingen over de decoder, maar van CanalDigitaal snap ik geen snars. Die site van ze helpt ook niet veel want er is niet echt een simpel plan te volgen waardoor ik weet waar ik aan toe ben.

Moet ik zelf dus een digi. decoder en schotel aanschaffen, en dan bij CanalDigitaal zo'n Smartcard met het gewenste abbo nemen? Kan ik een ingebouwde tuner in de TV gebruiken?

Ik weet zelf niks over satelliet TV etc, maar kan ik ook bijv. Amerikaanse aanbieders nemen en daar de smartcard van gebruiken, en zo HBO etc ontvangen?

Hoe is de kwaliteit tov normale TV/UPC tv?

Ik weet dat ik veel vragen stel, als iemand er 1tje wil beantwoorden is mijn dank groot :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
MaxDark schreef op maandag 19 mei 2008 @ 15:51:
Ik zit nog "on-the-fence" bij het uitkiezen van een digi-TV aanbieder - Kan alleen kiezen tussen UPC en CanalDigitaal (Regio Eindhoven hier).

UPC hoor ik veel slechte dingen over de decoder, maar van CanalDigitaal snap ik geen snars. Die site van ze helpt ook niet veel want er is niet echt een simpel plan te volgen waardoor ik weet waar ik aan toe ben.

Moet ik zelf dus een digi. decoder en schotel aanschaffen, en dan bij CanalDigitaal zo'n Smartcard met het gewenste abbo nemen? Kan ik een ingebouwde tuner in de TV gebruiken?
Dat klopt, je bent in principe vrij om zelf een decoder aan te schaffen (mits er een smartcard-slot compatible met Seca Mediaguard inzit).
Ik weet zelf niks over satelliet TV etc, maar kan ik ook bijv. Amerikaanse aanbieders nemen en daar de smartcard van gebruiken, en zo HBO etc ontvangen?
Nee, dat gaat niet. Je kunt legaal geen abonnement afsluiten én de betreffende satellieten hangen beneden de horizon; die kun je dus hier fysiek niet ontvangen.
Dit verschilt een beetje per zender. De Nederlandse publieken en commercielen worden door UPC met zeer hoge bitrates doorgegeven; hier kan Canal Digitaal niet tegen concurreren. De kwaliteit bij CD is overigens wel gewoon goed hoor, absoluut beter dan je gewend bent van analoge kabel of Digitenne. Verder is het zo dat je voor wat betreft de beeldkwaliteit afhankelijk bent van de zender, zo worden bijvoorbeeld de de Duitse zenders met zeer hoge bitrates uitgezonden en ik waag te betwijfelen of UPC die ook in een dergelijke kwaliteit doorgeeft.

Als laatste: als je gaat voor een schotel, investeer dan gelijk in een set die Astra 1, 2 én 3 kan ontvangen. Hiermee verzeker je je van ontvangst van het Nederlandse basispakket maar ook van de regionale zenders, eventueel HD pakketen van Canal Digitaal(Astra 3) én van vele Engelse (FTA, dus ongecodeerd) zenders(Astra 2) als alle BBC en ITV kanalen en Channel 4/More4/E4. Ook de kanalen van Five zullen in de komende maanden op die positie beschikbaar komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MaxDark schreef op maandag 19 mei 2008 @ 15:51:

Ik weet dat ik veel vragen stel, als iemand er 1tje wil beantwoorden is mijn dank groot :D
Kwaliteit van de normale kanalen wint UPC, kwaliteit van de HDTV kanalen moet ik
satelliet vooralsnog op de 1e plaats zetten. Ik heb wel vernomen dat UPC binnenkort wat betreft
HDTV ook de allernieuwste encoders in gebruik gaat nemen om het gat met sat te dichten.

Btw, ik heb dus beide. ;)

Overigens, zo rot zijn de UPC mediaboxen niet, de nieuwe HDTV-DVR is een zeer fraai apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
Anoniem: 38733 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 16:36:
[...]

Kwaliteit van de normale kanalen wint UPC, kwaliteit van de HDTV kanalen moet ik
satelliet vooralsnog op de 1e plaats zetten. Ik heb wel vernomen dat UPC binnenkort wat betreft
HDTV ook de allernieuwste encoders in gebruik gaat nemen om het gat met sat te dichten.

Btw, ik heb dus beide. ;)

Overigens, zo rot zijn de UPC mediaboxen niet, de nieuwe HDTV-DVR is een zeer fraai apparaat.
Maar qua zenderaanbod wint satelliet het altijd, zeker als je zo'n 3 LNB oplossing neemt als ik hierboven over sprak. Zenders als ITV, Channel 4 en Five zullen nooit op de kabel komen. En de meerwaarde van de marginaal betere beeldkwaliteit van de Nederlandse zenders bij UPC wint het in mijn ogen niet van de meerwaarde van de vele Engelse stations die je met een schotel gratis kunt ontvangen. Let wel op: zou je de Nederlandse commercielen kunnen en willen missen (en dat is absoluut geen utopie met het grote aanbod van Engelse zenders!) dan zou je met de schotel dus kunnen kijken ZONDER maandelijkse kosten; Nederland 1, 2 en 3 vereisen wél een smartcard maar geen abonnement.

Daarnaast heb je natuurlijk vrije keuze in de ontvanger/decoder die je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jalumsx schreef op maandag 19 mei 2008 @ 16:44:
[...]

Maar qua zenderaanbod wint satelliet het altijd
Niet altijd. Sport1-HD en Film1-HD zijn bijv. alleen op de kabel te zien. ;)
de meerwaarde van de marginaal betere beeldkwaliteit van de Nederlandse zenders bij UPC
Ligt eraan wat je marginaal vind en wat je kijk voorkeur is. Bijv.bij voetbal veegt UPC de vloer aan met CDS wat betreft beeldkwaliteit, bij rustigere beelden (talkshows/soaps) is het verschil marginaal ja.
Kijk je dus veel sport en vind je het beste beeld belangrijk, bijv. omdat je een grote flatscreen hebt, dan is de kabel de beste keus.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 19-05-2008 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
Anoniem: 38733 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 18:27:
[...]

Niet altijd. Sport1-HD en Film1-HD zijn bijv. alleen op de kabel te zien. ;)

[...]

Ligt eraan wat je marginaal vind en wat je kijk voorkeur is. Bijv.bij voetbal veegt UPC de vloer aan met CDS wat betreft beeldkwaliteit, bij rustigere beelden (talkshows/soaps) is het verschil marginaal ja.
Kijk je dus veel sport en vind je het beste beeld belangrijk, bijv. omdat je een grote flatscreen hebt, dan is de kabel de beste keus.
Ik héb een grote flatscreen, en ik vind de voordelen van de kabel (iets betere beeldkwaliteit bij enkele zenders en hetzelfde of slechter bij de meeste andere zenders, ik vind de SD kanalen bij Canal Digitaal goed genoeg, het blijft SD en dus altijd maar matig op die grote flatscreen die pas met HD echt tot zijn recht komt) absoluut niet opwegen tegen de voordelen van satelliet, om het nog maar niet te hebben over het forse verschil in maandelijkse kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jalumsx schreef op maandag 19 mei 2008 @ 19:06:
[...]

iets betere beeldkwaliteit bij enkele zenders en hetzelfde of slechter bij de meeste andere zenders
Ik vind dat je het zwaartepunt verkeerd legt hier.

ALLE Nederlandse zenders incl. Film1/Sport1, commerciëlen, regionale- en themazenders zijn in een hogere bitrate te zien via de kabel. De rest is gelijk. Een sd zender die via de kabel slechter is ken ik niet (al zal er best een uitzondering zijn waar ik niet van af weet).

Wat betreft de kosten, als je een uitgebreid pakket neemt incl. HDTV etcetera ben je via de kabel niet duurder uit, en zéker niet als je de investeringskosten meeneemt (schotel, cams, receiver etc.).

Eer dat je uberhaupt ook maar één seconde Nederland 1 kan zien via de schotel ben je al snel 300 euro lichter.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 19-05-2008 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:23
Ik denk dat het zwaartepunt ligt bij het aanbod via UPC, SATTV heeft natuurlijk een veel groter aanbod dan alle kabelaars bij elkaar en dan nog x 10 ofzo.

Feit blijft dat de kwaliteit van CD op dit moment wat achter loopt dan bij bv. UPC, maar gelukkig hebben we dan voor de sport/films Premiere of SkyUK en daar kan UPC weer een puntje aan zuigen.

Satkijkers (die een keus hebben) zijn nu eenmaal kijkers die niet gebonden willen zijn aan het aanbod van bv. een kabelaar.

Gelukkig hebben we de dm800 nog :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
jalumsx schreef op maandag 19 mei 2008 @ 15:02:
Dat is toch helemaal niet wat ik zei?
Jij zei letterlijk:
"Het lijkt me nog VEEL te vroeg om dat te zeggen", en begint vervolgens over de kosten van een extra transponder die daarvoor, volgens jou, nodig zou zijn.

Het is al een behoorlijke tijd geleden bekend geworden dat er in HD gaat worden uitgezonden, en de prijs van bandbreedte kan te allen tijden opgevraagd worden. Door grote hoofdletters te gebruiken impliceer je dat het nu belachelijk vroeg zou zijn om daarover iets te melden, terwijl de concurrentie dat geruime tijd geleden al wel heeft gedaan. Zoals aart44 zei, kan het best zo zijn dat daar intern nog geen definitieve beslissing over is genomen, dat klinkt in ieder geval genuanceerder dan het te ridiculiseren. Áls een beslissing nog niet is genomen, wil dat namelijk nog niet zeggen dat het ook onmogelijk zou zijn geweest om reeds zo'n beslissing te nemen, zoals jij claimt. HD komt bovendien niet uit de lucht vallen, dit zat er al geruime tijd aan te komen. Het kan evengoed zo zijn, dat men een reeds genomen beslissing (nog) niet naar buiten wíl brengen.
En dat was gewoon mijn oorspronkelijke vraag, of ook Canal Digitaal daar al wat over naar buiten had gebracht. Er is niets geks aan die vraag, en hij is ook niet belachelijk vroeg gesteld.
Maar je denkt toch niet serieus dat Canal Digitaal net zo makkelijk en zonder meerprijs voor de abonnee een extra transpondertje op een satelliet kan afhuren als de gemiddelde kabelmaatschappij ruimte kan maken voor een extra transportstream door desnoods wat analoge kanalen af te schakelen?
Voor 1 kanaal (dat EK/Olympische Spelen kanaal) kan dat in ieder geval wel, blijkbaar. En verder is dat ook een zakelijke beslissing. Verliezen we klanten aan de kabelaars als we het niet doen? Krijgen we wellicht juist nieuwe klanten door het wel te doen? Laten we andere kanalen eventueel vervallen? Tja, bandbreedte op een satelliet kost geld. Aankoop, aanpassing en onderhoud van een kabelnetwerk ook.
En ik ben er van overtuigd dat juist dit soort uitspraken ("ik wil de zenders wel zien maar het mag niets extra kosten") er voor zorgt dat men bij Canal Digitaal er nog wel eens over nadenkt of men die dure bandbreedte wel wil inkopen(en terecht!). Wat mij betreft mogen de publieken in HD, als ze dan alledrie voor het grootste deel van de tijd ook echt in HD uitzenden en niet in geupscaled SD, best 5 euro per maand kosten, of in een ander, niet gratis, HD pakket worden opgenomen. HD is wél een luxeproduct hoor; het is niet alsof je zonder HD kunt of zo.
Je kunt zo de gehele Publieke Omroep dan als een luxeproduct zien, afgezien van een enkel kanaal voor rampen. Nogmaals, iedereen heeft al middels belasting voor die zenders betaald. Ook voor HD.

Vanwege het quasi-monopolie van de aanbieders, is er geen sprake van marktwerking. Bij een overstap moet je meteen alle decoders vervangen. Over een paar jaar is HD gewoon de standaard en wordt het niet meer beschouwd als luxeproduct. Maar als de aanbieder mag vragen wat ie wil, kun je bij een overstap als consument weer al je decoders gaan vervangen. Sterker nog, stel dat Canal Digitaal en de kabelaars (desnoods stilzwijgend) besluiten elkaar niet te gaan beconcurreren, dan heb je helemaal geen keuze. Die keuzevrijheid, en dus echte prijsconcurrentie, is er (nu) in de praktijk niet. Daarom kan je als overheid best de eis stellen dat aanbieders ook die HD kanalen in het basispakket moeten opnemen, en dat is dus niet gratis, om woekerprijzen te voorkomen. Zij maken immers al winst, omdat de consument vanwege het ontbreken van concurrentie feitelijk op hen is aangewezen, en geen andere keuze heeft.
jalumsx schreef op maandag 19 mei 2008 @ 15:07:
Dit is, in ieder geval in het geval van Canal Digitaal, gewoon niet waar. Nederland 1, 2 en 3 zijn free-to-view, je hebt wel een ontvanger en een smartcard nodig, maar er zijn geen maandelijkse kosten aan verbonden. Ook bij Digitenne geldt dit, daar zijn de publieken zelfs FTA. Dus van "er een slaatje uit slaan" is bij deze aanbieders echt geen sprake, dit in tegenstelling tot de kabelaanbieders.
Je bent wel erg selectief met het quoten, want je kapt 'm net af op het moment dat ik aangeef dat het helemaal niet gratis moet:
Daarom lijkt het mij niet minder dan billijk, dat ze verplicht worden de zenders van de Publieke Omroep zonder meerprijs (voor de duidelijkheid: dat is dus niet gratis!) in het basispakket onder te brengen, i.p.v. ze de gelegenheid te bieden er een slaatje uit te slaan.
jalumsx schreef op maandag 19 mei 2008 @ 15:07:
Als je werkelijk denkt dat dit ook voor de HD versies van de kanalen haalbaar is, dan zit je faliekant verkeerd. Het is in mijn ogen al verbazingwekkend én zeer lovenswaardig dat Canal Digitaal de tijdelijke HD versie van Nederland 1 deze zomer wél FTV zal doorgeven; dus vrij beschikbaar voor iedereen(!) die een smartcard heeft van Canal Digitaal.
Dat is ook een goede zaak, maar zal ongetwijfeld ook bedrijfsmatig een goede zet zijn.
Misschien denk je dat ik iets tegen satelliet heb, dat is echter niet het geval. Ik probeer wel alle voor en tegens op een rijtje te krijgen, want als je eenmaal een platvorm hebt gekozen, vergt het hoge kosten om weer op een ander platvorm over te stappen. Vanuit die optiek moet Canal Digitaal nu ook gewoon mee.
Alleen bij de kabel, die t.o.v. bovengenoemde aanbieders ook nog eens een oneerlijk concurrentievoordeel heeft omdat zij als enige 100% zelf kunnen beslissen over de aan hun beschikbare bandbreedte, alleen daar moet je zelfs voor de ontvangst van Nederland 1, 2 en 3 betalen. Zowel analoog als digitaal, SD als HD.
Zoals eerder gezegd, bandbreedte op een satelliet kost geld. Aankoop, aanpassing en onderhoud van een kabelnetwerk ook. Alles heeft z'n voor- en z'n nadelen. Je kunt bijvoorbeeld ook stellen dat Canal Digitaal exact díe bandbreedte inkoopt, die ze op een bepaald moment nodig hebben. Dus niets teveel. Op die manier kunnen ze juist heel kosten-effectief en flexibel werken.

Jij spreekt daarnaast niet van gewoon concurrentievoordeel, maar van oneerlijk concurrentievoordeel. Kun je aangeven wat de oneerlijke praktijken inhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
Beuzelarij schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 00:11:
[...]

Het is al een behoorlijke tijd geleden bekend geworden dat er in HD gaat worden uitgezonden, en de prijs van bandbreedte kan te allen tijden opgevraagd worden.
Nou je kunt van mening verschillen wat een lange tijd is volgens mij is het pas sinds kort bekend.
Ja CanalDigitaal huurt transponder ruimte van de satellietprovider in dit geval van het Luxemburgse SES Astra en het lijkt mij dat die prijzen bekend zijn.
Er is wel een maar op de sateliet is het net zo als op de kabel niet onbeperkt de satlliet raakt vol op een gegeven moment en een nieuwe bouwen kost een jaar of twee.
Daarom kan je als overheid best de eis stellen dat aanbieders ook die HD kanalen in het basispakket moeten opnemen, en dat is dus niet gratis, om woekerprijzen te voorkomen. Zij maken immers al winst, omdat de consument vanwege het ontbreken van concurrentie feitelijk op hen is aangewezen, en geen andere keuze heeft
En hier gaat het fout volgens mij je weet niet of er inderdaad winst wordt gemaakt bij Ziggo vorig jaar in ieder geval niet.

Ziggo heeft vorig bij een omzet van 1,093 miljard euro een verlies geleden van 264,8 miljoen euro.

Bron is het intervieuw in het AD van vorige week
Ziggo zal volgens mij in de toekomst gewoon winst moeten gaan maken volgens mij en raad eens wie dat dan gaat betalen.
De cijfers van CDS en UPC zijn me niet bekend en of die het inderdaad gratis door gaan geven is nu op dit moment ook nog niet bekend.

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
aart44 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 09:37:
Nou je kunt van mening verschillen wat een lange tijd is volgens mij is het pas sinds kort bekend.
Ja CanalDigitaal huurt transponder ruimte van de satellietprovider in dit geval van het Luxemburgse SES Astra en het lijkt mij dat die prijzen bekend zijn.
Er is wel een maar op de sateliet is het net zo als op de kabel niet onbeperkt de satlliet raakt vol op een gegeven moment en een nieuwe bouwen kost een jaar of twee.
Regeren is vooruitzien. Het is al geruime tijd duidelijk dat HD er aan zat te komen. Daar moet je als bedrijf tijdig op inspelen, anders doe je je werk niet goed. Dat betekent ook tijdig overleggen met de eigenaren of beheerders van de satellieten, en niet pas in actie komen als de uitzendingen zowat beginnen.
En hier gaat het fout volgens mij je weet niet of er inderdaad winst wordt gemaakt bij Ziggo vorig jaar in ieder geval niet.

Ziggo heeft vorig bij een omzet van 1,093 miljard euro een verlies geleden van 264,8 miljoen euro.

Bron is het intervieuw in het AD van vorige week
Ziggo zal volgens mij in de toekomst gewoon winst moeten gaan maken volgens mij en raad eens wie dat dan gaat betalen.
Je hebt het nu over een momentopname. Wellicht is er op dat moment juist geïnvesteerd, waardoor er later weer winst gemaakt kan worden. Sterker, exact dát blijkt het geval te zijn, als je jouw link aanklikt. Ook hier is de quote namelijk weer net te vroeg afgekapt, want direct daarna staat:
Volgens Dijkhuizen zullen de 3,4 miljoen Ziggo-abonnees dat niet merken in een plotse forse stijging van de abonnementsgelden om zo het aanzienlijke verlies terug te dringen.

,,Het komt door de leningen die nodig zijn voor de financiering van de miljardenovernames van de drie bedrijven. Cinven en Warburg Pincus droegen 27,5 procent van de overnamebedragen. De rest werd geleend. Bij verkoop of een beursgang van Ziggo, uiteraard voor een bedrag dat aanzienlijk hoger ligt dan de leningen, wordt dat allemaal weggewerkt. De consument merkt niets van dit verlies. Sterker, de consument krijgt een beter bedrijf. Leidraad bij Ziggo is de klant,’’ stelt Dijkhuizen.
De cijfers van CDS en UPC zijn me niet bekend en of die het inderdaad gratis door gaan geven is nu op dit moment ook nog niet bekend.
OK, duidelijk. Afwachten dan maar. En nogmaals, het hoeft niet gratis, maar in het standaard-pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
Beuzelarij schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 11:23:

OK, duidelijk. Afwachten dan maar. En nogmaals, het hoeft niet gratis, maar in het standaard-pakket.
Wat noem jij dan het standaardpakket? Het pakket met alleen Nederland 1, 2, en 3? Want dat is dus gratis bij Canal Digitaal...

Of het set-top-box pakket waar ook de grote commercielen inzitten? Kost 4,99 per maand. Het kan simpelweg niet uit om zonder meerprijs in die pakketten drie nieuwe HD zenders op te nemen. Voor de duidelijkheid: De HD versie van Ned. 1 die in de zomer tijdelijk wordt doorgegeven komt op bestaande reservecapaciteit van een transponder waarop Canal Digitaal al uitzendt. Maar die reservecapaciteit is niet voldoende voor 3 publieke zenders. En zoals ik al eerder zei; ik heb liever dat ze het model van BBC-HD volgen met een zender die alleen programma's in ECHT HD uitzendt dan een volle HD transponder verspild te zien worden met programma's die 85% van de tijd bestaan uit geupscaled SD materiaal (want zoveel HD materiaal is er nou ook nog weer niet beschikbaar...).
Ik zie liever dat, als CD dan weer een extra transponder in gebruik zou nemen, dat er naast een publiek HD kanaal nog ruimte is voor nog wat echte HD kanalen (als Film1/Sport1 HD, EurosportHD, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
Beuzelarij schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 00:11:

Jij spreekt daarnaast niet van gewoon concurrentievoordeel, maar van oneerlijk concurrentievoordeel. Kun je aangeven wat de oneerlijke praktijken inhouden?
Vrijwel alle kabelnetten zijn met publiek geld gelegd. Vervolgens zijn ze met de privatiserings-acties uit de jaren negentig in handen gekomen van nu commerciële partijen die volledig zelf in handen hebben hoe ze de bandbreedte inzetten. Canal Digitaal moet bandbreedte inkopen bij een derde partij.

Stel je eens voor dat de overheid 20 jaar geleden besloten zou hebben om een satelliet de ruimte in te schieten voor de Nederlandse zenders en dat die satelliet nu via privatisering in de handen van Canal Digitaal zou zijn gekomen... (beetje gefingeerd natuurlijk, de gemiddelde TV satelliet heeft geen levensduur van 20 jaar, maar ja, de levensduur van een kabelnet overschrijdt natuurlijk die 20 jaar met gemak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
jalumsx schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 18:48:
Wat noem jij dan het standaardpakket? Het pakket met alleen Nederland 1, 2, en 3? Want dat is dus gratis bij Canal Digitaal...

Of het set-top-box pakket waar ook de grote commercielen inzitten? Kost 4,99 per maand.
Ik bedoel laatstgenoemd pakket. Dat was ook af te leiden uit mijn opmerking dat het niet gratis hoeft.
Het kan simpelweg niet uit om zonder meerprijs in die pakketten drie nieuwe HD zenders op te nemen. Voor de duidelijkheid: De HD versie van Ned. 1 die in de zomer tijdelijk wordt doorgegeven komt op bestaande reservecapaciteit van een transponder waarop Canal Digitaal al uitzendt. Maar die reservecapaciteit is niet voldoende voor 3 publieke zenders.
Ook de kabelaars moeten investeringen doen om in HD uit te kunnen zenden. Desnoods laat Canal Digitaal wat andere zenders vervallen, als je dat top-pakket bekijkt zitten daar zenders in die maar een marginaal aantal kijkers trekken. Dat zou dan eigenlijk een noodsprong zijn, want normaal gesproken is het niet meer dan logisch om een gedeelte van de winsten die je hebt gemaakt, aan te wenden om te investeren. Zo functioneert ieder bedrijf. Je kunt de klant nu eenmaal niet voor iedere verbetering een prijsverhoging doorberekenen. Het digitaal beschikbaar maken van het basispakket op de kabel is zonder meerprijs gebeurd, breedband-verbindingen worden sneller voor dezelfde prijs, mobiel internet wordt sneller voor dezelfde prijs, dat zijn allemaal normale ontwikkelingen. Als je niet tijdig hebt onderkend dat HD eraan zat te komen, en daarvoor niet tijdig hebt geïnvesteerd of geld voor opzij hebt gelegd, dan is dat slechte bedrijfsvoering.
En zoals ik al eerder zei; ik heb liever dat ze het model van BBC-HD volgen met een zender die alleen programma's in ECHT HD uitzendt dan een volle HD transponder verspild te zien worden met programma's die 85% van de tijd bestaan uit geupscaled SD materiaal (want zoveel HD materiaal is er nou ook nog weer niet beschikbaar...).
Ik zie liever dat, als CD dan weer een extra transponder in gebruik zou nemen, dat er naast een publiek HD kanaal nog ruimte is voor nog wat echte HD kanalen (als Film1/Sport1 HD, EurosportHD, etc)
Ik weet niet waar je dat percentage vandaan haalt?
Daarnaast blijf ik erbij dat door gewoon 3 volledige kanalen in te richten die stap nu eens goed gemaakt wordt. Kanalen worden op die manier ook gestimuleerd om HD-content aan te leveren. Een rommelig verzamel-kanaal is een tijdelijke en halfslachtige oplossing, waardoor je net zo'n ellenlange overgangsperiode krijgt, als we gehad hebben bij de overgang naar breedbeeld.
jalumsx schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 18:59:
Vrijwel alle kabelnetten zijn met publiek geld gelegd. Vervolgens zijn ze met de privatiserings-acties uit de jaren negentig in handen gekomen van nu commerciële partijen die volledig zelf in handen hebben hoe ze de bandbreedte inzetten. Canal Digitaal moet bandbreedte inkopen bij een derde partij.

Stel je eens voor dat de overheid 20 jaar geleden besloten zou hebben om een satelliet de ruimte in te schieten voor de Nederlandse zenders en dat die satelliet nu via privatisering in de handen van Canal Digitaal zou zijn gekomen... (beetje gefingeerd natuurlijk, de gemiddelde TV satelliet heeft geen levensduur van 20 jaar, maar ja, de levensduur van een kabelnet overschrijdt natuurlijk die 20 jaar met gemak)
Ik snap je punt, en tot op zekere hoogte kan ik er ook wel in meegaan. Toch is het niet zo zwart-wit als je het hier beschrijft. Daar zijn namelijk ook allerlei prijsvoorwaarden en investeringsvoorwaarden aan gekoppeld geweest. Netwerken werden niet simpelweg overgedragen met de mededeling "doe maar wat je goeddunkt, en maak maar lekker veel winst". Vaak waren die netwerken verouderd en ongeschikt voor internet en digitale TV, en vergden ze flinke investeringen. In mijn omgeving kan ik me nog de overname van een aantal kabelnetten herinneren, en daar moesten echt vele miljoenen voor op tafel worden gelegd.

Ik zou het echter beter vinden als de overheid die netwerken in eigen beheer zou hebben gehouden. Zoals ik al een aantal keer heb aangegeven is er op zo'n kabelnet geen sprake van marktwerking, dus prijsconcurrentie is er niet. Dús moet je het als overheid in eigen beheer houden. Dat vind ik overigens ook van een aantal andere geprivatiseerde dingen. Onderhoud en aanpassingen kun je dan (bijvoorbeeld op projectbasis) uitbesteden, maar je houdt als overheid dan wel zelf zeggenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

in addition to this...

kan iemand mij uitleggen wat precies het verschil is tussen canal digitaal en canal digitaal easy?

Ik kom er nl. niet uit...google en de website van C D zelf bieden ook geen uitkomst...
Heeft dit ook te maken met HD / non-HD, of heeftt betrekking op wat anders?

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
kamstra schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 12:26:
kan iemand mij uitleggen wat precies het verschil is tussen canal digitaal en canal digitaal easy?
Het is gewoon een pakket wat je met korting kan laten instaleren.

http://webshop.canaldigitaal.nl/installatieservice.asp

Heeft niets met HD kanalen te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door aart44 op 21-05-2008 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
Er zijn twee nieuwe Canal Digitaal goedgekeurde ontvangers bijgekomen:
De Homecast HS5101 CI CD is een HDTV-satellietontvanger met 2 Common Interface-slots, een HDMI-aansluiting en een luxe alfanumeriek display. Kortom alles wat u nodig heeft voor optimale ontvangst van HD-zenders!

De informatie die wordt weergegeven op het display kunt u zelf instellen zodat o.a. de namen van zenders worden getoond tijdens het kijken. Met de Homecast HS 5101 CI kunt u zonder problemen genieten van HDTV via de satelliet.
Met hier een artikel met test (PDF) van totaaltv.nl

[ Voor 8% gewijzigd door pieter87 op 30-05-2008 19:58 ]

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
tvp

Zijn er maar enkelen die nu al in DVB-S HD stappen? Dit topic is namelijk behoorlijk dood.
EK in HD is leuk maar ik ben bang dat de ontvangers van nu nog veel kinderziektes en brakke firmware hebben.

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
Bij mij werkt het in ieder geval sinds gistermiddag in totaal vijf HD kanalen van CDS,

NL1 HD in 720p
NCG HD in 720p
BravaHDTV in 1080i
Voom HD in 1080i
Discovery HD in 1080i

Mijn ontvanger een Maxdigitaal 225 heeft in elk geval geen last van brakke firmware, de ontvangst is probleemloos en ik kan snel zappen zonder vastlopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
De Dreambox 800 doet het wellicht nog niet overal feilloos, maar functioneert al vrij goed als je de berichten leest. Alleen de leverbaarheid is nu nog een probleem. Aangezien we hier op Tweakers zitten, mensen die vaak iets meer willen dan "standaard", is het niet zo gek om te veronderstellen dat velen toch op de Dreambox willen wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
Voor HD of een Linux ontvanger met netwerkaansluiting hoef je echt niet meer op een Dreambox te wachten de Kathrein ufs-910 is al een jaar op de markt, zelfs een twin tuner PVR is er de AB IPbox 9000 HD met twee keer DVB-S2 tuner.

Dus voor die iets meer willen als standaard en niet de hoofdprijs voor een Dreambox willen uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:02

Crusader

Arc Nature

Mijn DM800 heeft het probleem dat sinds een paar dagen het geluid weggevallen is bij Discovery HD. Zit het audiokanaal op een andere PID tegenwoordig ofzo?

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
Crusader schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:08:
Mijn DM800 heeft het probleem dat sinds een paar dagen het geluid weggevallen is bij Discovery HD. Zit het audiokanaal op een andere PID tegenwoordig ofzo?
Waarschijnlijk hebben ze iets in het geluid aangepast hij zou het weer moeten doen.
Een Pace 810 die ook geen geluid had werkt weer dus de Dreambox zou ik ook eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
aart44 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 13:14:
Voor HD of een Linux ontvanger met netwerkaansluiting hoef je echt niet meer op een Dreambox te wachten de Kathrein ufs-910 is al een jaar op de markt, zelfs een twin tuner PVR is er de AB IPbox 9000 HD met twee keer DVB-S2 tuner.

Dus voor die iets meer willen als standaard en niet de hoofdprijs voor een Dreambox willen uitgeven.
Er werd opgemerkt dat het topic behoorlijk dood was, en feit is dat toch veel mensen op een Dreambox wachten, ook al zijn er alternatieven.

Op zich klinken die ontvangers waar je het over hebt wel interessant, maar hebben ze een vergelijkbare functionaliteit als een Dreambox? Is daarmee ook card-sharing mogelijk? Kun je opnemen naar en afspelen van een file-server? Zijn die ontvangers ook te voorzien van DVB-C tuners (plus softcams)?
Vooral naar dat laatste aspect ben ik benieuwd, omdat je dan bij een overstap tussen kabel en satelliet niet de hele decoder hoeft te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aart44
Beuzelarij schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 21:04:
[...]

Op zich klinken die ontvangers waar je het over hebt wel interessant, maar hebben ze een vergelijkbare functionaliteit als een Dreambox? JA
Is daarmee ook card-sharing mogelijk? JA
Kun je opnemen naar en afspelen van een file-server? Hier moet ik het antwoordt schuldig blijven begrijp de vraag eigenlijk niet goed.
Zijn die ontvangers ook te voorzien van DVB-C tuners (plus softcams)? De Kathrein in ieder geval niet de IP Box is pas op de markt en dat weet ik dus ook niet.
Vooral naar dat laatste aspect ben ik benieuwd, omdat je dan bij een overstap tussen kabel en satelliet niet de hele decoder hoeft te vervangen.
Vooral dat laatste is voor mij totaal onbelangrijk ik heb geen eens een kabelaansluiting en ben ook niet van plan er één te nemen .
Anders zijn de ontvangers natuurlijk altijd te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Niet online
aart44 schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 21:44:
Vooral dat laatste is voor mij totaal onbelangrijk ik heb geen eens een kabelaansluiting en ben ook niet van plan er één te nemen .
Anders zijn de ontvangers natuurlijk altijd te verkopen.
OK, dat is dus persoonlijk. Ik heb nog geen schotel-installatie, en neig er mede om die reden naar om digitale TV via de kabel te nemen. Ik heb een goed analoog signaal, maar nu NED 1 t/m 3 dus in HD gaat, lijkt het me wel interessant worden om digitaal toch maar weer eens in overweging te nemen.

Alleen heb ik een flinke dosis wantrouwen jegens Ziggo, omdat ze andere ontvangers echt actief tegenwerken. En dat is iets fundamenteel anders, dan ze niet officieel te ondersteunen!

Daarom spreekt mij het idee wel aan, dat je voor 50 euro enkel de tuner-module in een Dreambox kunt vervangen als Ziggo je écht een oor wil aannaaien, waardoor je dus niet al je decoders hoeft te verkopen. Maar goed, dat is een persoonlijke opvatting.

Opnemen naar en afspelen van een file-server, lijkt me toch duidelijk verwoord? Waar het me in feite om gaat, is of je opnames van de ene decoder ook kunt bekijken op een andere. Dat kan een Dreambox via een NAS, maar ook doordat decoders elkaar kunnen zien. Ik neem aan dat de Kathrein dat dan ook kan. Daarnaast wil ik opnames via een netwerkverbinding naar een PC kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:21
Beuzelarij schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 11:51:
De Dreambox 800 doet het wellicht nog niet overal feilloos, maar functioneert al vrij goed als je de berichten leest. Alleen de leverbaarheid is nu nog een probleem. Aangezien we hier op Tweakers zitten, mensen die vaak iets meer willen dan "standaard", is het niet zo gek om te veronderstellen dat velen toch op de Dreambox willen wachten.
Klopt voor mij betreft inderdaad. Gisteren bericht dat mijn dm800 vandaag verzonden zal worden. (valt me nog mee na 3 weken wachten ) Nu maar hopen dat het klopt en hij morgen ook echt aankomt ;-) . Zal mooie vervanging zijn voor mijn Relook 400S :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:21
Wat een stil topic is dit geworden ;-) Mijn dm800 is 3 juli aangekomen en ik heb dus nu ruim een week kunnen spelen / testen ermee en ik kan zeggen het bevalt me prima. HD kanalen zijn echt super scherp. Genot om naar te kijken. ( dat op een Samsung LE32M71B hdready tv )

In eerst instantie wel soms wat problemen met HD kanalen die wel geluid gaven maar geen beeld. Dit is inmiddels met een software update verholpen. ( Maar dit soort zaken kun je verwachten met zo'n nieuw apparaat dus ik wist al dat het met de software spelen ging worden voordat alles perfect zou draaien. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 22:08
Ik heb zelf enkele dagen de Philips decoder 7121. Hij bevalt mij erg goed. Alleen de Canaal digitaal zenderlijst installeert de decoder. Dat vind ik niet erg, gaat mij toch om de pakketten die ik kan ontvangen, die zijn het belangrijkste.

Gister wielrennen op HD gezien. Mooi beeld, heel scherp. Ik heb de decoder aangesloten via hdmi op een Philips HD ready TV, ook de normale SD uitzendingen zien er nu goed uit.Voorheen altijd aangesloten via scart.

Ik hoop dat ze snel alles in HD uitzenden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209944

Iemand ervaring met Canaal Digitaal i.c. m. Online.
Zit erover na te denken om het voor €45 te nemen Bellen, Internet, en Canaal digitaal.
Pagina: 1