[Geluid] Het stille PC topic deel V

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:34

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Topicstarter
Vanwege enkele reacties van de topic initiators van deel IV zie ik af van het stille pc topic deel V.

Graag dus gewoon verder gaan in deel [Geluid] Het stille PC topic deel IV

[ Voor 201% gewijzigd door loewie1984 op 14-04-2008 08:02 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-04 21:23

Wiethoofd

Broadcast TOM

goede TS, letterlijke kopie, en volgende keer overleggen hoe en wat omdat ik nu voor niets 5 uur bezig ben geweest met mijn TS. Ook de opmerkingen uit het laatste deel van Deel IV had je kunnen lezen en zien dat ik en/of Nas T bezig was met een TS, verder kloppen niet al je links en moet je niet met doorgestreepte tekst in een TS werken.

Wiethoofd in "[Geluid] Het stille PC topic deel IV"
Nas T in "[Geluid] Het stille PC topic deel IV"
diedazz in "[Geluid] Het stille PC topic deel IV"

[ Voor 28% gewijzigd door Wiethoofd op 09-04-2008 15:07 . Reden: links naar commentaar over nieuwe TS ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Topicstarter
Wiethoofd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 15:04:
goede TS, letterlijke kopie, en volgende keer overleggen hoe en wat omdat ik nu voor niets 5 uur bezig ben geweest met mijn TS. Ook de opmerkingen uit het laatste deel van Deel IV had je kunnen lezen en zien dat ik en/of Nas T bezig was met een TS, verder kloppen niet al je links en moet je niet met doorgestreepte tekst in een TS werken.

Wiethoofd in "[Geluid] Het stille PC topic deel IV"
diedazz in "[Geluid] Het stille PC topic deel IV"
Hallo Wiethoofd, sorry daar was ik niet van op de hoogte, buiten je voltallige aanwezigheid in deel IV heb ik niet opgemerkt dat je daar ook mee bezig was. Ik heb een paar minor aanpassingen inderdaad gedaan, maar er is wel de intensie om het nog verder te vullen. Tevens is dit mijn eerste informatie topic ever. En als je even aangeeft welke links niet kloppen pas ik die aan. Als je informatie wil toevoegen "be my guest" dan zet ik het er wel o.v.v. jou naam in.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Een letterlijke quote van mijn tekst hoeft niet (neemt allemaal ruimte in) doe dan alleen het relevante gedeelte.
Een effectief programma om je cpu 100% te belasten is [url=http://www.google.nl/search?hl=nl&q=orthos+prime&btnG=Zoeken&meta=orthos prime[/url], deze kan ook meerdere cores tegelijk belasten.
die link klopt niet na de meta= moet nog een ] (sluitende blokhaak)

En de "extra" onderin je TS heeft niet dezelfde opmaak als de rest van de kopjes.

En ik mis een deel met links naar bijvoorbeeld: SPCR en eventueel goede en stille, maar niet al te dure koelings+isolatiematerialen/oplossingen. de 'ikbenstil' link klopt ook niet in de laatste alinea ergens. verder mis ik nog een paar dingen die ik in mijn (begin van) TS wel zou behandelen/had behandeld.

Ook als je kijkt naar de reviews die ik schrijf zie je dat ik daar veel aandacht aan de opmaak, afbeeldingen, kloppende url's, relevante informatie, leesvriendelijkheid enz. besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Topicstarter
Wiethoofd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 15:19:
Een letterlijke quote van mijn tekst hoeft niet (neemt allemaal ruimte in) doe dan alleen het relevante gedeelte.

[...]
die link klopt niet na de meta= moet nog een ] (sluitende blokhaak)

En de "extra" onderin je TS heeft niet dezelfde opmaak als de rest van de kopjes.

En ik mis een deel met links naar bijvoorbeeld: SPCR en eventueel goede en stille, maar niet al te dure koelings+isolatiematerialen/oplossingen. de 'ikbenstil' link klopt ook niet in de laatste alinea ergens. verder mis ik nog een paar dingen die ik in mijn (begin van) TS wel zou behandelen/had behandeld.

Ook als je kijkt naar de reviews die ik schrijf zie je dat ik daar veel aandacht aan de opmaak, afbeeldingen, kloppende url's, relevante informatie, leesvriendelijkheid enz. besteed.
Ik heb je reviews gezien en ben er van onder de indruk. Ik wil je er even aan herinneren dat dit mijn eerste info topic is, dat ik niet iemand ben die met de pet ernaar gooit. Ik zal proberen je kanttekeningen te verwerken en zoals ook vermeld in het topic, dit met zoveel mogelijk nuttige informatie proberen uit te breiden.

En ja ik heb natuurlijk je tekst veelal gequotte, omdat hij nuttig is en dat lijkt me toch de bedoeling. En als ik de vergelijking mag maken naar Deel IV no offense maar dat vond ik niet echt leesvriendelijk.. allemaal lappen tekst aan elkaar vast. Maar ik wil niet bashen whatsoever.

Gewoon lekker ontopic over hoe de die bak nou het zwijgen opleggen. En daarom is het misschien ook leuk om foto's te gaan posten van ieders oplossingen,... want die zie ik nog maar sporadisch.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

loewie-643- schreef op woensdag 09 april 2008 @ 15:39:
[...]
Ik heb je reviews gezien en ben er van onder de indruk.
Dankje dat je onder de indruk bent van m'n reviews (daarom heb ik ze ook zo geschreven) en natuurlijk om de karma ;)
Ik wil je er even aan herinneren dat dit mijn eerste info topic is, dat ik niet iemand ben die met de pet ernaar gooit.
Heb je mij ook nooit zien zeggen (hoop ik voor mij
Ik zal proberen je kanttekeningen te verwerken en zoals ook vermeld in het topic, dit met zoveel mogelijk nuttige informatie proberen uit te breiden.
Top, zeg ik verder niets over
En ja ik heb natuurlijk je tekst veelal gequotte, omdat hij nuttig is en dat lijkt me toch de bedoeling.
Je quote nog wel de hele tijd mijn volledige post :P (je hebt ook een 'splits quote' dat je dus de post van iemand op kan delen en na elk gedeelte relevant commentaar kan leveren. (zoals ik nu doe)
En als ik de vergelijking mag maken naar Deel IV no offense maar dat vond ik niet echt leesvriendelijk.. allemaal lappen tekst aan elkaar vast. Maar ik wil niet bashen whatsoever.
Ik zeg ook niet dat je TS slecht is, hier staan wat meer foto's in, de lappen tekst zijn wat minder lang. en ik had al met Nas T op msn overlegd dat hij zijn TS van deel IV wat aan zou kunnen passen door die lappen tekst in te korten/beter in te delen, en dat ook mee te nemen naar deel V
Gewoon lekker ontopic over hoe de die bak nou het zwijgen opleggen. En daarom is het misschien ook leuk om foto's te gaan posten van ieders oplossingen,... want die zie ik nog maar sporadisch.
Ik doe het wel :P en ik heb net m'n comp even uit gehad en foto's gemaakt voor bij m'n review over m'n kast. die post ik hier ook wel even, (even het goede voorbeeld geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 23:04

Smarron

The bend

diedazz schreef op woensdag 09 april 2008 @ 14:34:
Je kast veert mee? (:P) wat vind jij last van vibraties, dat je de schijf op en neer ziet bewegen of gewoon trilt? En welke F1 is het, versie, serienummer enz.. misschien zijn er nog wel meer mensen met hetzelfde effect, ook al denk ik niet dat die veel in elastieken hangen..
Wiethoofd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 14:42:
En ik heb ook een F1 (750GB) en die hangt ook in rubbers ;) en met die resonantie bedoelt hij dat het net lijkt alsof hij constant de harde schijf 'aanzwengelt' en dus extra trillingen veroorzaakt. Nu in m'n elastieken EN geluidsisolatiespul er bij in m'n kast hoor ik alleen m'n ventilatoren zachtjes draaien (wat ik niet als storend ervaar)
Wat Wiethoofd zegt is wel een goeie omschrijving.

Het gaat om een T166 500GB en een F1 750GB.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2cvman
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 15:27
De oplossing van mij dan maar, 2 x Scythe Quiet Drive SQD-1000.
Ik heb ze verticaal gezet in dempend materiaal.
Erg stil en de temps blijven ok.
Afbeeldingslocatie: http://i4.photobucket.com/albums/y110/crazy2cv/HD.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik ben momenteel zelf bezig met een HDD-rack te ontwerpen (voor in de zelfgemaakte case ofc)
Alleen zijn de hdd's er nog niet, dus weet niet hoeveel lawaai deze gaan maken, etc etc.
Planning is om een case in een case te maken waar de hdd's dus ook aan elastieken opgehangen worden.. en de schijven eenvoudig derin en deruit kunnen.. Maar dat is nog vakantie en vrijetijd muziek! ik zal de plannetjes binnenkort hier wel online gooien dan kunnen jullie wat ideeën opdoen en tips geven misschien.

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

diedazz schreef op woensdag 09 april 2008 @ 19:54:
Ik ben momenteel zelf bezig met een HDD-rack te ontwerpen (voor in de zelfgemaakte case ofc)
Alleen zijn de hdd's er nog niet, dus weet niet hoeveel lawaai deze gaan maken, etc etc.
Planning is om een case in een case te maken waar de hdd's dus ook aan elastieken opgehangen worden.. en de schijven eenvoudig derin en deruit kunnen.. Maar dat is nog vakantie en vrijetijd muziek! ik zal de plannetjes binnenkort hier wel online gooien dan kunnen jullie wat ideeën opdoen en tips geven misschien.
houdt ook rekening er mee of je een fan ervoor wilt of niet. Een HDD in een bakje waar alleen de kabels uit komen is heel stil, maar wordt als je pech hebt heel warm. Meerdere HDD's in een bak waar alleen de kabels uitkomen wordt ook warm als je pech hebt. zorg dat je ze trilvrij ophangt, en dan ben je al een heel eind (en natuurlijk je kast geluidsdicht (pogen te) maken schiet ook al een heel groot deel op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Sorry voor de dubbelpost, maar dit gaat over wat anders dus eigenlijk is het dan weer goed ;)

Mijn review over de Cooler Master Centurion 590 staat online!

Hier staat onder andere deze foto van m'n harde schijven in nylon:
De hard schijven in nylon elastiek opgehangen
De harde schijven opgehangen met 1 bay tussenruimte

en niet te vergeten het totaalplaatje:
De binnenkant van de kast met alles er in
Het totaalplaatje met de geluidsisolatie en koeling

En de zijkant zonder zijkant maar wel geïsoleerd:
De zijkant met geluidsisolatie zonder zijkant

zie hier voor meer foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Indien je een goede airflow hebt, kan je overwegen je processor en/of videokaart passief gekoeld te laten. Op het moment dat je je waagd aan het tweaken van je systeem op het gebied van geluidproductie, ben je ook wel zo verstandig je temperaturen te monitoren met een tool als
Ik draai zelfs overclocked passief op 3 nexus fans op 600rpm.. Temps zijn prima. Dus ik weet niet wat je onder een goede airflow verstaat?

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
M3rcury schreef op woensdag 09 april 2008 @ 23:06:
[...]

Ik draai zelfs overclocked passief op 3 nexus fans op 600rpm.. Temps zijn prima. Dus ik weet niet wat je onder een goede airflow verstaat?
Ja, maar wat? Is het 34 graden buiten en in je kamer en heb je een Q6600 en een 8800GT + voltmod, of is het 20 graden en heb je een E6600 en een 9600GT met lichte overkloks? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door TheZeroorez op 09-04-2008 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

TheZeroorez schreef op woensdag 09 april 2008 @ 23:19:
[...]

Ja, maar wat? Is het 34 graden buiten en in je kamer en heb je een Q6600 en een 8800GT + voltmod, of is het 20 graden en heb je een E6600 en een 9600GT met lichte overkloks? ;)
Ja, okee.. ik heb een e6750 @ 3,2 en 2x een hd3870 @ 850/1200

Kamer temp is volgens mij altijd rond de 20.. achja..temps van de cpu komen na lang stressen niet boven de 60 uit, en de gpu (de warmste) niet boven de 65..

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Topicstarter
@ Wiethoofd,

dat isolatie materiaal wat je gebruikt, werkt dat goed tegen het resonerende geluid. En hoe heb je dit bevestigd? Ik gok met dubbelzijdige kleefband of iets dergelijks.

Dat ben ik namelijk ook van plan...ik zal ook trachten mijn "setup" dit weekeinde eens te tonen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

loewie-643- schreef op donderdag 10 april 2008 @ 09:05:
dat isolatie materiaal wat je gebruikt, werkt dat goed tegen het resonerende geluid.
Het dempt alle geluid, niet perfect maar genoeg en waarschijnlijk meer dan de dure professionele dempingskits. Het hangt ook af van de gebruikte hardware en koeling. Als je een stockkoeler op 1500rpm hebt draaien ben ik bang dat je die nog blijft horen. En het resonerende geluid van mijn harde schijven ben ik tegengegaan door ze in rubbers/nylon op te hangen en iets van geluidsisolatie er naast te plaatsen.
En hoe heb je dit bevestigd? Ik gok met dubbelzijdige kleefband of iets dergelijks.
NEE, zo min mogelijk, gewoon op maat geknipt en tussen de al vast zittende hardware gedrukt.
bovenin zit het tussen de voorkant, zijkant en de 140mm fan geklemd. onder ligt het er gewoon in en klemt het aan de zijkanten. En die in de linker zijkant blijft vanzelf zitten als ik de kastwand dicht doe, als ik die ga plakken moet ik hem in de kast schuiven, waarmee ik m'n koelblok van zijn plaats druk, de koeling verloren gaat en eventueel m'n mobo gemold wordt. Alleen aan de achterkant heb ik dubbelzijdig tape gebruikt omdat ik daar 2 stukken isolatie gebruikt heb (vond het zonde om een nieuwe mat aan te snijden en de 'resten' pasten precies).
Dat ben ik namelijk ook van plan...ik zal ook trachten mijn "setup" dit weekeinde eens te tonen.
Ik wacht in spanning af, vergeet je fototoestel niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 13:21
Ik heb zelf een antec p182 kast en ben zeer tevreden hoe stil alles nu is. Probeer het echter nog stiller te krijgen en ben daarbij aan het kijken wat op dit moment de geluidsbronnen zijn. Ik heb 2x een T166 500GB samsung in raid en deze zitten in het onderste compartiment met de rubbers (erg licht geschroeft, opdat het rubber de trillingen kan opvangen. Ik kan de trillingen dan ook niet voelen in het metalenboxje waar de HD's in hangen. Wel hoor ik de harde schijven nog en lijkt er toch nog een soort zachte brom van te komen. Ik vraag mij echter af of een speciale ophanging met elastiek dit geluid wegneemt, als de kast niet lijkt te resoneren op de trilling van de HD's.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

morpheus: ik heb een Cooler Master Centurion 590 (zoals je hier kan lezen) waarin mijn harde schijven zitten. Hierin zat een standaard HDD bracket die toch de trillingen van mijn harde schijven doorgaf, zelfs losser schroeven hielp niet.

De zachte brom, kan je even kijken of dat hetzelfde is als dat ik hier omschreven heb? Als dat zo is, dan moet/kan je ze in rubbers/elastieken/nylon ophangen om ook weer van die trilling/resonantie/brom af te komen.

En om je harde schijven op te hangen dat ze bijna geen geluid meer doorgeven kan je ze altijd zo ophangen:
De hard schijven in nylon elastiek opgehangen
De harde schijven opgehangen met 1 bay tussenruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 13:21
Kan het nu niet testen, van het weekend pas.

Waar het mij omging, is de volgende vraag:
Hebben anderen hun hd's stiller gekregen door ophanging met elastiek, ondanks dat de case niet leek te vibreren.

Ik moet immers wat gaatjes boren voor ik het kan testen. Nu is dat in principe geen probleem, maar ik probeer te achterhalen of het de moeite waard is.

3kwp pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

je harde schijven in elastieken ophangen is altijd stiller dan ze vast schroeven.
Dit omdat als je ze vast schroeft hij bijna direct op het metaal zit (tenzij er een rubberen washer tussen zit). Dit geeft meer trillingen door dan als hij in elastieken hangt. Dit dan weer omdat hij dan in een 5,25" bay hangt en meer ruimte om zich heen heeft en geen direct contact maakt met de kast(wand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Topicstarter
Wiethoofd, en de temperaturen dan hoe verhouden zich die met die matten in je kast?
Want warme lucht blijft daar denk ik toch beter in hangen denk ik zo...

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

loewie-643- schreef op donderdag 10 april 2008 @ 13:35:
Wiethoofd, en de temperaturen dan hoe verhouden zich die met die matten in je kast?
Want warme lucht blijft daar denk ik toch beter in hangen denk ik zo...
Nee, door de isolatiematten heb ik een kleinere ruimte waarin de warme lucht kan blijven zitten, de ventilatoren boven in mijn kast staan constant op z'n hoogst (onhoorbaar :D) en zuigen dus alle warme lucht wel af. De temperatuur van mijn CPU is met isolatiematten zelfs 2 graden kouder idle dan zonder isolatiematten (komt ook weer door de nieuwe fans, maar toch).

Ook ga ik binnenkort even airducts maken dat de lucht beter door het koelblok van mijn grafische kaart aangezogen wordt. (de intake is goed, de outtake moet geleid worden).

Temps zonder isolatiematten:
Idle: 40°C (op bureaublad en surfen) ('s nachts aanstaan: 34°C)
Load: 63°C (Orthos, prior 10 voor een uur)

Temps met isolatiematten:
Idle: 38°C (op bureaublad en surfen) ('s nachts aanstaan: 33°C)
Load: 55° (Orthos, prior 10 voor een uur) (dit kan ook komen door de strakkere montage van de koeler danzij een nieuwe backplate op m'n mobo (was plastic, nu metaal))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 11:00
Bedankt voor het zonder medeweten door laten gaan van dit topic.
Ok, En we gaan hier weer verder! ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Nas T op 11-04-2008 23:12 ]

vrede in rust

Pagina: 1