Tijd voor een update!
Ik had een bruggetje gemaakt om de PCI-e kaarten op hun plek te houden, en dat op de backplate geschroefd.
Dit is de achterkant van de backplate. Omdat de PCI-e kaarten net iets te ver naar beneden uitstaken heb ik meteen ook met een beitel twee sleufjes gemaakt. Nu passen ze er netjes in:
De kaarten zelf heb ik vervolgens met een standaard schroefje in het hout gedraaid:
(De rooie gloed maakt het erg mysterieus, maar dat kwam door de camera.)
Vervolgens werd het tijd om te kijken waar de voeding precies moest komen. Zoals op de sketchup-tekening te zien is wilde ik die boven de harde schijven plaatsen, maar hij bleek inclusief snoer dieper te zijn dan gedacht. Ik wil het hele ding intern houden, dus ook het netsnoer, maar die snoeren zijn zo stug dat je al gauw enkele centimeters kwijt bent voordat ze naar beneden buigen.
Netsnoeren waarvan de connector een hoek van 90 graden maakt lijken niet te bestaan, dus heb ik een mesje en wat elektrisch tape ter handen genomen, en heb ik er zelf een in elkaar geklust:
Voila! Vele centimeters winst. De kabels die aan de achterkant uit de voeding komen zijn ook vrij stug en nemen vrij veel plek in, dus heb ik besloten die achter de backplate langs te laten lopen. De voeding kan dan met z'n achterkant tegen de backplate aan, en dan is er precies genoeg plek.
Dit is de backplate inclusief gaten voor de voedingskabels. De voeding komt tegen de plank aan en de kabels gaan dan door het gat links in het midden. Bovenin is er een stuk uitgezaagd, daar moet de brede connector doorheen die het moederbord van stroom gaat voorzien.
Door de kabels door het gat te laten lopen kan de voeding met z'n achterkant tegen de backplate aan...
...en kan ik voedingskabels waar nodig weer terug naar voren laten lopen zodat ze hun respectievelijke onderdelen van stroom kunnen voorzien.
Ik had uitgerekend dat ik, om de kabels een beetje kwijt te kunnen, zo'n 25mm ruimte nodig had achter de backplate. De backplate moet ook nog ergens aan vastgeschroeft worden, dus ik ging op zoek naar latjes van 25mm breed om tegen de zijkanten van het kastje aan te schroeven. Blijkbaar is 25 een ongeluksgetal, want de doe-het-zelfzaken hier in de buurt hadden alle maten behalve 25mm. Uiteindelijk heb ik een lange lat van 12,5mm gekocht, en daar twee delen van aan elkaar gelijmd. Zelfde resultaat:
Met die twee latjes op hun plek kan de backplate er, met handig manoeuvreerwerk, ingeschoven worden:
Zo begint het al ergens op te lijken:
Dit is de achterkant van de backplate, dus eigenlijk de voorkant van het kastje.
En dit is de achterkant. Je kan net zien dat de backplate niet hoog genoeg is. Dat komt of omdat ik me vergist heb in het meten van de hoogte van het kastje, of omdat de Karwei-medewerker niet goed opgelet heeft bij het zagen. Ikzelf hou het op het laatste. Zo'n ramp is het niet: de plank zit goed genoeg vast tegen de latjes, en zo heb ik bovenin nog wat plek om kabels langs te laten lopen.
En voila! Zo komt alles er straks min of meer in te zetten. Let niet op het woordenboek Duits en de fles babypoeder, die dienen alleen om de voeding omhoog te houden. Let op hoe de netvoedingskabel netjes achter de backplate verdwijnt, en onderin een SATA-powerkabel voor de harde schijven verschijnt. Middenbovenin komt de powerconnector voor het moederbord terug naar voren om in het moederbord geplugd te worden.
Op de plek waar nu een losse fan ligt komt morgen een gat van ruwweg 120x120mm. Als dat gebeurd is kan de onderste plank geverfd worden, en kan ik aan een systeem werken dat de harde schijven op hun plek en de voeding omhoog houdt.
Vragen en suggesties zijn wederom welkom.