Tv kijken via netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:42
Ik ben aan het renoveren en ben me nu aan het bekijken hoe ik de verschillende kamers ga voorzien van tv signaal :)

Mijn bedoeling was satelliet te nemen, aangesloten op een HTPC in de woonkamer.
Nu wil ik op de slaapkamers en op de zolder ook wel tv kunnen kijken.
Ik ga sowieso op elke kamer UTP leggen, en daar mijn HTPC ook in het netwerk hangt was ik de optie aan het bekijken of het mogelijk is om tv te kijken via het netwerk.
Hoef ik de coax niet door het hele huis te trekken.
Volgens Koen in dit filmpje moet het mogelijk zijn, maar ik vind er helaas geen verdere info over.
Kan ik dan van kanaal switchen, tv opnemen ? eigenlijk alles wat ik met de HTPC in de woonkamer kan ?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Met Media Portal kun je PC inrichten (server) die TV beschikbaar maakt voor meerdere clients in andere kamers. Die clients kunnen dan zelf van kanaal wisselen, opnemen, terugkijken, DVD's kijken etc. Wellicht zoek je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-08 16:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je moet er alleen denk ik wel even rekening mee houden dat je dus niet meer verschillende zenders tegelijk kan kijken dan dat er tuners in je HTPC zitten. Dus waarschijnlijk maar 1 of 2. Geen idee of je dat zelf al bedacht had en of dat een probleem is? :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-08 18:51
Het moeilijkste probleem lijkt me om het tv signaal dat op UTP loopt op de tv te krijgen.
Hiervoor heb je denk iets van een decoder nodig, om op elke kamer een media extender of pc neer te zetten lijkt me kostbaar en zonde van het stroomverbruik voor alleen tv kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 18:05
C00P schreef op donderdag 03 april 2008 @ 00:00:
Ik ben aan het renoveren en ben me nu aan het bekijken hoe ik de verschillende kamers ga voorzien van tv signaal :)

Mijn bedoeling was satelliet te nemen, aangesloten op een HTPC in de woonkamer.
Nu wil ik op de slaapkamers en op de zolder ook wel tv kunnen kijken.
Ik ga sowieso op elke kamer UTP leggen, en daar mijn HTPC ook in het netwerk hangt was ik de optie aan het bekijken of het mogelijk is om tv te kijken via het netwerk.
Hoef ik de coax niet door het hele huis te trekken.
Volgens Koen in dit filmpje moet het mogelijk zijn, maar ik vind er helaas geen verdere info over.
Kan ik dan van kanaal switchen, tv opnemen ? eigenlijk alles wat ik met de HTPC in de woonkamer kan ?
Als je met sateliet werkt en je meerdere PC's op de verschillende plaatsen waar je TV wilt kijken neerzet kun je gebruik maken van Mythtv. Maar ook MCE van Microsoft moet zoiets kunnen.

Ik gebruik zelf Mythtv naar volle tevredenheid, maar je moet wel rekening houden met de specifieke eigenschappen van Mythtv. Een voordeel in jouw situatie is echter wel dat er sinds de laatste versie onder bepaalde voorwaarde per 'satelietkaart' 4 kanalen tegelijk gebruikt kunnen worden.

Het hangt er dus een beetje vanaf wat voor HTPC je nu hebt en wat je wilt/ kunt doen om andere apparaten aan te sluiten en hoeveel dat er moeten zijn.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:42
Orion84 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 11:45:
Je moet er alleen denk ik wel even rekening mee houden dat je dus niet meer verschillende zenders tegelijk kan kijken dan dat er tuners in je HTPC zitten. Dus waarschijnlijk maar 1 of 2. Geen idee of je dat zelf al bedacht had en of dat een probleem is? :)
Ik kan ook meerdere tv kaartjes erin steken :)
basproffesional schreef op donderdag 03 april 2008 @ 16:31:
om op elke kamer een media extender of pc neer te zetten lijkt me kostbaar en zonde van het stroomverbruik voor alleen tv kijken.
Kostbaar niet echt, voor digitaal moet je toch een decoder gebruiken, zo een mediaextender kost niet meer dan een settopbox vermoed ik.
En je kunt deze in slaapmode zetten, verbruikt hij bijna niets, zo ook met de HTPC, instellen dat hij aan gaat op LAN.
Loekie schreef op donderdag 03 april 2008 @ 16:39:
[...]

Als je met sateliet werkt en je meerdere PC's op de verschillende plaatsen waar je TV wilt kijken neerzet kun je gebruik maken van Mythtv. Maar ook MCE van Microsoft moet zoiets kunnen.

Ik gebruik zelf Mythtv naar volle tevredenheid, maar je moet wel rekening houden met de specifieke eigenschappen van Mythtv. Een voordeel in jouw situatie is echter wel dat er sinds de laatste versie onder bepaalde voorwaarde per 'satelietkaart' 4 kanalen tegelijk gebruikt kunnen worden.

Het hangt er dus een beetje vanaf wat voor HTPC je nu hebt en wat je wilt/ kunt doen om andere apparaten aan te sluiten en hoeveel dat er moeten zijn.
Hoe bedoel je ? wat zijn zoal de specifieke eigenschappen van Mythtv ?
Ik moet mijn HTPC nog kopen, zal voor over 2 jaar zijn denk ik, ben nu bezig met het voorbereiden van welke kabels waar en hoe te leggen.
Cat5 is nog meer dan snel genoeg voor alles vlot te streamen vermoed ik ?
In de woonkamer wil ik een HTPC, met voldoende tuners en voldoende rekenkracht zodat ik dit allemaal goed kan streamen, in de keuken wil ik tv kunnen kijken, op de 2 slaapkamers en op de zolder, dit met een mediaextender, xbox of pc.

Vraag me af waarom ik er zo weinig over vind op internet, alleen maar voordelen volgens mij.

Maar alvast bedankt, elke kamer netwerkkabel en enkel coax naar HTPC, ik kan weer aan de slag :)

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 18:05
C00P schreef op donderdag 03 april 2008 @ 20:56:
[...]

Ik kan ook meerdere tv kaartjes erin steken :)

[...]

Kostbaar niet echt, voor digitaal moet je toch een decoder gebruiken, zo een mediaextender kost niet meer dan een settopbox vermoed ik.
En je kunt deze in slaapmode zetten, verbruikt hij bijna niets, zo ook met de HTPC, instellen dat hij aan gaat op LAN.

[...]

Hoe bedoel je ? wat zijn zoal de specifieke eigenschappen van Mythtv ?
Ik moet mijn HTPC nog kopen, zal voor over 2 jaar zijn denk ik, ben nu bezig met het voorbereiden van welke kabels waar en hoe te leggen.
Cat5 is nog meer dan snel genoeg voor alles vlot te streamen vermoed ik ?
In de woonkamer wil ik een HTPC, met voldoende tuners en voldoende rekenkracht zodat ik dit allemaal goed kan streamen, in de keuken wil ik tv kunnen kijken, op de 2 slaapkamers en op de zolder, dit met een mediaextender, xbox of pc.

Vraag me af waarom ik er zo weinig over vind op internet, alleen maar voordelen volgens mij.

Maar alvast bedankt, elke kamer netwerkkabel en enkel coax naar HTPC, ik kan weer aan de slag :)
Investeer in dat geval iig in Gigabit, kost relatief weinig en kan over aantal jaar nodig zijn voor meerdere PC's die HD gebruiken. Aan de andere kant, op dat moment pas investeren levert sowieso meer zekerheid t.a.v. je investering op. CAT5E is voldoende voor Gigabit, sommigen met wat meer geld investeren liever direct in CAT6, maar da's overkill.
Voor Mythtv zijn nog geen standaard extenders beschikbaar zoals deze er wel zijn voor MCE, aan de andere kant is een diskless PC met enige paardekracht(over jaar of 2 makkelijk haalbaar) voor een habbekrats te krijgen, op het zelfde systeem waar je server op draait(in jouw geval HTPC) kan ook een ltsp-server oid draaien.
Mogelijkheden te over, hangt alleen van je wensen af. Ik begrijp dat deze wensen pas over 2 jaar duidelijk zijn?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvesg
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10-2021
Probeer volgend hardware systeem van Gardy eens:

Is een systeem dat het bediening-signaal, TV-Signaal, Netwerk & Telefoon over 1 UTP kabel kan moduleren. Wordt veel gebruikt in de domotica.

Het systeem heet Freedom Net. Op google vind je wel wat hit's waaronder deze brochure:
http://www.gardy.com/asse...FREEDOMNET_Ref_Kar_NL.pdf

Moet wel even nakijken of het in Nederland beschikbaar is (moet Kema Keur opzitten), in België is het in ieder geval CEBEC gekeurd.
Pagina: 1