Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hi!

Deze topic open ik omdat ik mij afvroeg of er hier al iemand is die ervaring heeft met de Dell XPS 630.
Ik word er namelijk op het moment niet vrolijk van. Gek genoeg (hoewel, relatief nieuw systeem) zie ik op Tweakers (en sowieso op het internet) er nog erg weinig informatie over/ervaringen mee.

Waar zit ik mee:

1. Om een 'lichtshow' te maken (dus: plugins voor media players, games ed) schijn je Quickset en LightFX2.0 nodig te hebben. Echter: deze zijn nergens te vinden.
Standaard is dit (in tegenstelling tot de 720) niet geïnstalleerd op het systeem, echter ook niet op de CD te vinden. Op hun website is het product inmiddels herkent (want dat was ook niet zo) en kom je uit bij de XPS630I. Hier worden verschillende drivers gegeven maar voornamelijk voor Vista32bit.
De Quickset software is te vinden op internet maar lijkt niet geschikt voor dit systeem. Ik heb zeker 10 verschillende versies geprobeerd maar de meeste zijn voor Dell's laptop of de 720, of voor een andere taal.
Dit is erg raar omdat het LightFX gebeuren juist wordt gepromoot als je het systeem koopt. (noot: ik kan met het nVidia panel wel de kleuren aanpassen, het is dus niet zo dat het systeem 'dood' is, alleen zie ik geen showeffecten (voorbeeldje op de 720, http://www.youtube.com/watch?v=v8Rnj5tBjSg).
Kortom: Is er een Quickset versie voor de SPS630?
2. Drivers: Zowel op de bijgeleverde CD als op hun website zijn de drivers voornamelijk geschikt voor Vista32bit. Wil je Vista64bit of zelfs XP64 bit gebruiken lijk je een probleem te hebben.
Kortom: Is er een degelijke lijst met hardware, of watdanook, zodat je op een alternatieve manier aan je drivers komst, desnoods bij de fabrikant?
3. XP. Het liefst wil ik geen Vista64bit maar gewoon XP64 bit. Echter, de set-up geeft een blauw scherm. Dit kan wezen omdat de PC over een RAID0 combinatie beschikt en ik geen aparte drivers opgeef. Alleen; waar zou ik deze drivers uberhaubt vandaan moeten halen?! Het enige wat ik bij DELL kan vinden is een download van 437KB (klinkt diskettewaardig) met SATA drivers. Dit zou ik kunnen proberen, ware het niet dat deze PC is uitgerust met een cardreader ipv een diskettestation. (en dan nog weet ik niet of dit de juiste drivers zijn)
(dit is waarschijnlijk geen specifieke XPS630 vraag maar dit lijkt me niet iets wat niemand nog is tegengekomen, of wel? XP accepteert (voor zover ik weet) tijdens de installatie alleen diskette, en ook geen externe diskette). Zelfs als ik Vista zou willen installeren loop ik toch tegen hetzelfde probleem? -> edit -> Ok, Vista Business herkent hem wel maar is blijkbaar corrupt direct na de installatie. Tijdens herinstallatie blauwe schermen zelfs.. Ik krijg er dus niet eens een andere Vista op, en ik wil zelfs XP. XP geeft ook alleen maar blauw, zelfs met de RAID eruit gehaald.
Thereby zou ik de overige drivers (ook voor Vista64 trouwens) zelf moeten zoeken. Ben ik uiteraard niet te lui voor maar ik vind het wat raar dat DELL dit niet aanbiedt op hun website en dan moet het spul wel beschikbaar zijn.
Kortom: Behalve de default installatie krijg ik er niets anders op! De drivers die ik op diskette heb gezet worden niet door XP geslikt en XP cracht daarom bij de installatie. Vista (Business en Premium) crashen vlak na/tijdens de installatie. Afgezien van het feit dat ik voor XP de juiste drivers niet kan vinden, kan ik in de Vista setup niet vinden waar ik ze op kan geven (en dan nog zou ik ze moeten vinden).

Is bovenstaand nu een klaagzang? Nee, in tegendeel. Ik ben inmiddels al tientallen sites af geweest waarvan http://www.dellcommunity...._Talk_XPS&thread.id=46357 een van de belangrijkste. Hier is het enige wat men lijkt te zeggen 'het is een nieuw systeem en de software is nog niet beschikbaar'. De "Dell-meneer" aan de telefoon kon op de vraag of deze software nog beschikbaar zou komen alleen maar zeggen "haha, that's a good question". Heb ik nu een PC waarmee ik een paar maanden niets kan doen omdat de drivers er nog niet zijn? Nee toch :-).

In de meeste gevallen krijg ik de boel wel weer 'alternatief' aan de praat (zoals andere versies dan de default install op mijn VAIO en mijn Compaq's). Echter: hierbij ben ik er nog niet uit.
Meer mensen met deze ervaring, en vooral oplossingen hier voor?

=========
Edit:
Even voor de volledigheid:
http://www.dellcommunity...._Talk_XPS&thread.id=46667
* Open the Nvidia Control Panel
* Under Performance, click Device settings
* Click the Chassis icon
* Change the Color LEDs
* Click Apply
* Click Profile Save
* Give it a name
* Click Save

Dit werkt dus bij mij.

[ Voor 15% gewijzigd door Eagle Creek op 28-03-2008 22:20 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Ok.. Ik ben inmiddels een HELE stap verder. XP64 bit draait.

De Dell XPS 630 maakt gebruik van de nForce 650i SLI drivers (of in ieder geval de nForce 650) en deze kun je netjes afhalen bij nVidia: http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us.
Zowel Vista als XP 64 worden ondersteund.
Dannu: de 8800 GT drivers zijn (uiteraard) ook bij nVidia af te halen voor zowel XP als Vista.

Echter.... Binnen het nVidia paneel zijn er zaken anders. Het "performance" tabje is een stuk kariger dan bij de installatie van Dell. Zo kun je alleen de GPU fans regelen en niet de totale systeemfans en zijn ook de LED-jes niet in te stellen.

Ik ben nog druk op zoek naar de software van nVidia om dit mogelijk te maken. Als iemand die heeft sta ik open!

Verder is alleen de BlueTooth nog onbekend. Dell's eigen apparatuur waar alleen 32BITS drivers voor beschikbaar zijn. Hier ga ik uiteraard nog verder mee stoeien maar atm heeft nVidia mijn prioriteit.

(misschien als alles goed uitwerkt dat we er nog een mooi verzameltopic van kunnen maken ook;))

Ik ga nu eerst kijken of ik deze XP helemaal werkend opgetuigd kan krijgen. Desnoods zal ik de fabrieksset-up terug moeten zetten (die kaal is! dan moet ik ook nog drivers installeren dus ben heel heel benieuwd!) om erachter te komen wat ik nog mis.
Aangezien dat panel aangestuurd werd vanuit nVidia heb ik er wel hoop in dat er 64BIT software beschikbaar is.
Offtopic: Je wordt trouwens ook weggepest bij XP ook, zo lees ik net dat er geen SPIII komt voor 64BIT.

Edit:
Bij de DELL site is de volgende update af te halen:
nVidia ESA
(32 bits, uiteraard *grom).
ESA is Enthusiast System Architecture, As it stands today, many of the major components in a typical enthusiast class PC have built-in mechanisms for monitoring the health status of the device. Processors and GPUs have internal thermal diodes for monitoring temperatures, and graphics cards and motherboards have sensors for monitoring a myriad of voltages and things like fan speeds. Other components, however, like cases, power supplies, and cooling systems, for example, usually don’t have any such mechanism. And even if they do, odds are it uses a proprietary interface that isn’t universally compatible.
Dit klinkt wel alsof dit het aansturende component is..
Ik ga eens kijken of ik dat *ergens* vandaan kan plukken. Het is een DELL utility namelijk dus ik vrees het ergste.

Edit (nummer 100 :D):
Binnen het nVidia panel is de 'prestatietab' een losse download. Wanneer voorgesteld wordt om deze software te downloaden: weigeren!
De update die uit de Dell-fabriek komt is geschikt voor ALLE Windows versies, dus ook XP64 BIT. Ik lijk weer full control te hebben. Ook heb ik dat geinige nVidia control panel nog niet gevonden.

Even testen en daarna de BT tackelen.

Edit:
Zonder aanwijsbare reden is het kopje 'chassis' verdwenen uit het nVidia panel. Ik laat dat maar even zitten.
De Vista 64 bits drivers voor de BlueTooth werken helaas niet ook op XP..

[ Voor 141% gewijzigd door Eagle Creek op 29-03-2008 03:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi Eagle Creek,

Toevallig was ik aan het overwegen om een Dell XPS 630 aan te gaan schaffen.
Een ook om daar XP x64 op te zetten.
In mijn zoektocht naar ervaringen van anderen is dit de eerste hit.
Laat nog even weten wat het weekend je heeft opgeleverd.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijne is nog steeeeeds niet binnen, dus ik kan hier nog geen ervaringen delen, maar zodra hij er is, zal ik ook mijn bevindingen hier plaatsten.
Ik ben zowiezo van plan er een Dual boot op te zetten, xp/vista, hopelijk gaat dat een beetje zonder al te veel problemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 10:54:
Hi Eagle Creek,

Toevallig was ik aan het overwegen om een Dell XPS 630 aan te gaan schaffen.
Een ook om daar XP x64 op te zetten.
In mijn zoektocht naar ervaringen van anderen is dit de eerste hit.
Laat nog even weten wat het weekend je heeft opgeleverd.

Bedankt!
Hi,

Op het moment leek alles werkend (behalve de bluetooth) maar er is 'iets' met de nVidia drivers. Zodra ik het configuratiepanel afsluit gaan de LED's uit. Ik vermoed dat er intern iets in de war is geraakt door de verschillende drivers/configuraties (ik had op het laatst wel 20 herstelpunten staan met nVidia stuff :+ ). Ik kwam ook dezelfde configpagina in zowel Nederlands als Engels tegen terwijl zowel OS als downloads allemaal Engels zijn (XP x64 is er volgens mij niet eens in het Nederlands)

Wat ik nu dus van plan ben is het systeem herstellen naar default, daarna de drivers voor Vista32 bit van de Dell site plukken, instellen en configureren. Als dat werkt (dus de LED's blijven branden, etc..) ga ik de x64 nog eens installeren en de XP drivers vanaf Dell's site installeren. Alles daarvan lijkt te werken, behalve de LAN-drivers (SM-Bus) welke ik direct van nVidia opgehaald heb.

Hier ga ik mee aan de slag en ik laat het dus nog even weten.

Voorlopig is het niet meer dan een grote zwarte doos met veel potentie en weinig puf :9 . Ik geef niet op ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie toch echt wel Drivers staan voor de Xps 630. Vista 64 bit en WinXp (staat geen type bij.. zal wel voor beide zijn.. of 32 bit alleen :-\)Al hier

Waarschijnlijk onder systeem utilities zullen de drivers van de lightshow zitten.
Ik ga zelf eerst mijn 630 (die deze week binnen moet komen, eindelijk:D), met de bijgevoegde 32bit vista proberen. Heb zowiezo 3Gb ram.. dus 64bit geeft niet veel extra's voor mij nog.

Ik hoop dat ik snel mijn bevindingen kan plaatsten, zal waarschijnlijk wel tegen het weekend aan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 11:15:
Ik zie toch echt wel Drivers staan voor de Xps 630. Vista 64 bit en WinXp (staat geen type bij.. zal wel voor beide zijn.. of 32 bit alleen :-\)Al hier
De Vista 64 bit drivers zijn niet alle applicaties en drivers zoals ze voor de 32 bits beschikbaar zijn. Voor Vista is echter wel de BT beschikbaar.
Voor XP is het (lijkt het) 32/64 door elkaar. De een wordt goed geïnstalleerd, de ander geweigerd.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 11:15:Waarschijnlijk onder systeem utilities zullen de drivers van de lightshow zitten.
Ik ga zelf eerst mijn 630 (die deze week binnen moet komen, eindelijk:D), met de bijgevoegde 32bit vista proberen. Heb zowiezo 3Gb ram.. dus 64bit geeft niet veel extra's voor mij nog.
Negative. Het is de nVidia aansturing die de LED's bedient, maar een licht'show' is er nog niet voor dit systeem. Gaat via Quickset('s plugins).
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 11:15:Ik hoop dat ik snel mijn bevindingen kan plaatsten, zal waarschijnlijk wel tegen het weekend aan lopen.
Graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd dat ze dat niet aanbieden (nog?)
Verkoper vertelde mij in iedergeval dat alle windowsversies 32bit waren.. zal daar wel mee te maken hebben voorlopig.

Al enige geluk met het installeren van XP? Wellicht een 32bit xp proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem ook binnen. Mooi ding :)
Heb nog de voorgeinstalleerde windows vista erop draaien, eerst kijken of alles werkt ;)

Heb meteen ook al gedonder met die lichtshow, zelfs met de kleur aanpassen.
Dit moet in de Nvidia performance control panel, maar nergens dat dit te vinden is.
Toen maar de voorgeinstalleerde eraf gehaald en een losse van Nvidia site afgehaald, dit mocht ook niet baten..

Volgens vele mensen moet het er gewoon staan.
Ik heb op de Dell forum ook een topic erover gemaakt, maar nog geen zinnig antwoord ontvangen.

Heb jij al enig geluk hiermee?

----Edit---
=========
Edit:
Even voor de volledigheid:
http://www.dellcommunity....k_XPS&thread.id=46667
* Open the Nvidia Control Panel
* Under Performance, click Device settings
* Click the Chassis icon
* Change the Color LEDs
* Click Apply
* Click Profile Save
* Give it a name
* Click Save
Dit werkt dus bij mij.
Dit gedeelte is bij mij dus niet te vinden op merkwaardige wijze.. :/

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2008 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 22:24:
Dit gedeelte is bij mij dus niet te vinden op merkwaardige wijze.. :/
Dit is bij de standaard installatie (en elke volledige installatie die ik maakte) wél te vinden.
Kun je anders een screenshotje dumpen van waar je kijkt? Ik heb eerst ook even zitten zoeken.

Edit:
Aah, screenshot staat in die topic.
Klik eens op 'prestaties', want die tab heb je helemaal niet uitgeklapt. Daar staat de config onder :).
Chassis verdwijnt en verschijnt bij mij ook telkens..

[ Voor 21% gewijzigd door Eagle Creek op 05-04-2008 03:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onder prestaties is alleen GPU instellingen aanpassen te vinden, helaas.

Gisteravond nog tijden bezig geweest met verschillende drivers proberen en weet ik wat niet.. Alles er weer afgehaald.. opnieuw op etc.. niks.
Trouwens, de displaydriver op de bijgeleverd dvd zorgt bij mij voor een zwart scherm bij het opstarten van windows.. enige manier om het weer goed te krijgen en uiteindelijk weer een destop te zien, was het weer verwijderen in safemode.

Ik heb nu de Ntune en display drivers van Nvidia site maar geinstalleerd en alles draait weer soepel, maar die leds.. ik kan er geen touw aan vast knopen, ik kom er gewoon niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Ik begin er nu echt een beetje genoeg van te krijgen....
Zojuist de default Vista van de CD geïnstalleerd. Gek genoeg zonder drivers maar ok. Daarna de drivers van de bijgeleverde CD-rom geplukt. Inmiddels kan ik de boel wel weer configureren maar het config panel is nog steeds tweetalig. Ik heb een Nederlands en een Engels tabblad. Op het Engelse tabblad komt ook Nederlandse tekst voor én kan ik het profiel niet opslaan. Op het Nederlandse tabblad kan ik het profiel opslaan maar niet de wijzigingen.
Zodra ik het config panel afsluit gaan alle wijzigingen verloren en de LED's uit..
:/

[ Voor 63% gewijzigd door Eagle Creek op 08-04-2008 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Heb zojuist een uur aan de telefoon gezeten met een "Dell-meneer". Na herinstalleren, configureren en van alles (dat is gezegd: nadat ik er al dagen mee bezig ben geweest) kwam hij er niet uit.

Een tech supporter 2e lijns gaat mij dinsdag terugbellen om te kijken of ze het probleem kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb alles nu aan de praat met een schone windows vista 32bit.
Alles van Dell ervan afgehaald en puur fabrikant drivers geinstalleerd. Kan nu overal bij, inclusief de verlichting.
De volgende stap is volgende week windows XP erop zetten, want vista bevalt me niet zo.
Daarna kijken of we het beesie kunnen overclocken :) Ik zit nu op een 3dmark score van 12300, inclu SLI.. volgens mij moet dat wel beter kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 22:41:
Ik heb alles nu aan de praat met een schone windows vista 32bit.
Alles van Dell ervan afgehaald en puur fabrikant drivers geinstalleerd. Kan nu overal bij, inclusief de verlichting.
De volgende stap is volgende week windows XP erop zetten, want vista bevalt me niet zo.
Daarna kijken of we het beesie kunnen overclocken :) Ik zit nu op een 3dmark score van 12300, inclu SLI.. volgens mij moet dat wel beter kunnen..
Ik zit nu op schone vista 32 bit, alles van DELL erop gezet. Echter: fabrikantsdrivers werken ook niet.
In ieder geval wacht ik het even tot dinsdag af.

Ben wel benieuwd hoe jouw ervaringen met XP en de overclock zijn. Doe je dit m.b.v. de nVidia software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
"Right now we do not have a fix for this problem sir".

Lekker dan.. Volgens de tech-meneer gaat er minimaal twee weken aan onderzoek overheen maar wordt er zeker een oplossing gemaakt, het systeem is nog vrij nieuw en dit kan voorkomen.

Ik denk dat er, behalve zelf eea misschien nog proberen, op het moment niets anders opzit dan om te wachten.

Bummer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
(even tussendoor: klopt het dat op de DELL site alle 64 drivers zijn weggehaald? Ik kan alleen nog kiezen uit Vista32 en XP).

Volgens DELL moet ik hiermee voorlopig leren leven.. Ik wacht sowieso nog even de reacties van de tweedelijn af en zit tot die tijd maar zonder LED-jes..

[ Voor 38% gewijzigd door Eagle Creek op 18-04-2008 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Xencupio,

'Loeit' het systeem bij jou ook zo als je hem aanzet? Bij mij gaan de fans zachter terwijl de Windows balk nog aan het laden is. Daarvoor is het een beetje vliegtuigmodus. Is dit "normaal"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, eenmaal in windows gaat ie over op het profiel van Nvidia, waarbij in mijn geval de waaiers op 29% staan.. dus heerlijk stil.

Ik heb nog gekeken naar de overclock mogelijkheden, maar kan echter uit de bios niet veel soeps halen. Ik kan nergens de FSB aanpassen en ben hierdoor overgelaten aan het Nvidia console, wat me niet echt aanspreekt.
Even geprobeerd, maar toen liep hij niet stabiel op 2.9ghz, waardoor windows bevroor op het moment van inloggen. Via safemode naar wat zoeken het profiel weten te vinden en deze verwijderd.. toen kon ik weer in windows komen. Het is wel een beetje omslachtig om via die manier te werken.

Wellicht werkt het flashen van de bios, naar de normale, ipv de Dell. Maar goed, dan werkt de OEM windows versie niet meer.. en aangezien er geen serial bij zit is een andere versie niet echt een optie.

De leds werken hier gewoon.. heb nu alleen de neiging om ze uit te zetten.. want wat een licht geven die dingen 's avonds. Ik heb hier alleen nog geen functie voor gevonden. Wellicht gewoon de kabeltjes loshalen is het makkelijkst :)

Ik heb trouwens niks meer van Dell geinstalleerd qua software, vind dat de Nvidia drivers prima werken, wellicht een optie om onder 64bit te proberen? of XP.

Heb jij btw ook een extra partitie van 10gb voor backup? Ik heb deze geformateerd omdat ik nooit restore, alleen maar windows er opnieuw opzet in het geheel. Het probleem is alleen, ik kan deze partitie niet meer samenvoegen met de oude schijf, C in dit geval. Beetje jammer.. gaat weer 10gb aan ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Partitie heb ik ook maar ik vraag mij ten zeerste af waar deze voor dient. De CD-rom die bijgeleverd is is een kale installatie, zonder drivers maar een volledige Windows CD-rom.

Ik heb hem verwijderd en mbv Acronis erbij kunnen voegen.

Jouw LED's staan aan en je wilt ze uit en ik heb het andersom.. Zullen we kassie ruilen : -)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Nu online

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Hi,

XP 64 draait nu eindelijk.. Maar die nVidia drivers zijn een * zooi hoor. Bah bah en nog eens bah.. De menu's werken niet, of wel, soms heb ik halve menu's, soms alles, soms niets, monitoring tools die om de vreemdste redenen afsluiten, gedoe met de LED's etc. etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er misschien een led setje los te verkrijgen voor in de pc kast waarbij je ook de kleuren via de pc kan veranderen.
Pagina: 1