Verschil(len) B&W Dm2 en Dm2a?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb zojuist een paar B&W Dm2 weergevers gekocht. Mijn vader heeft een paar Dm2a's bij de computer staan en nu vraag ik mij af wat de verschillen tussen deze twee zijn?
Ik heb gegoogled en op het forum gezocht maar enkele gesuggereerde mogelijke verschillen kan ik bij die van mij niet vinden. MIjn Dm2's hebben de Coles supertweeter en de tweeterregelaar achterop. Ook is de baffle keurig afgewerkt.
Mijn dm2's komen uit 1975 trouwens.

Wat is nu het verschil??

En op welke wijze zou ik het wisselfilter kunnen verbeteren? De onderdelen vervangen door betere?

[ Voor 17% gewijzigd door TB op 11-03-2008 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Wat het verschil is weet ik niet, ik ken beide modellen niet.

Je zou inderdaad de filter componenten kunnen vervangen door betere exemplaren. Denk hierbij aan luchtspoelen, MKP's en MOX weerstanden. Ook de regelaar voor de tweeter mag je weglaten, als deze tenminste alleen verzwakt.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 12:05
mooie luidsprekers he... die dm2's?
heb er ook een paar gehad. Staan nog steeds in de kelder... past niet in het interieur en legde het destijds toch af tegen een mission set op een marantz pm66ki...

als het nog de originele componenten zijn, kan je overwegen het eea te vervangen, zoals Barry zegt.. 1975 is 33 jaar geleden hè?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

jpvk007 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 03:02:
mooie luidsprekers he... die dm2's?
heb er ook een paar gehad. Staan nog steeds in de kelder... past niet in het interieur en legde het destijds toch af tegen een mission set op een marantz pm66ki...

als het nog de originele componenten zijn, kan je overwegen het eea te vervangen, zoals Barry zegt.. 1975 is 33 jaar geleden hè?
Toch wel droog en niet luchtvochtig he... :| Serieus als iets slecht is moet je je luidpsrekers in een kelder bewaren. Je conussen rotten binnen notime weg. Je houtwerk gaat uitzetten en je filters/spoelen gaan gewoon roesten.
Gewoon opgraven die handel en opschuren en opnieuw lakken/verfen. Deze luidsprekers gaan nooit vervelen kwa klank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik zal de jongens binnenkort eens openhalen en kijken wat voor componenten er op het filter zitten! Ik vind de klank van deze speaker geweldig, zeker voor het geld wat je ervoor betaald tweedehands.

Maar nu weet ik nog steeds het verschil niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143259

TB schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 21:30:
Ik heb zojuist een paar B&W Dm2 weergevers gekocht. Mijn vader heeft een paar Dm2a's bij de computer staan en nu vraag ik mij af wat de verschillen tussen deze twee zijn?
Ik heb gegoogled en op het forum gezocht maar enkele gesuggereerde mogelijke verschillen kan ik bij die van mij niet vinden. MIjn Dm2's hebben de Coles supertweeter en de tweeterregelaar achterop. Ook is de baffle keurig afgewerkt.
Mijn dm2's komen uit 1975 trouwens.

Wat is nu het verschil??

En op welke wijze zou ik het wisselfilter kunnen verbeteren? De onderdelen vervangen door betere?
Uitvoeringen uit 1975 en met de coles tweeter en regelaar achterop, zijn altijd DM2A's. In de eerste DM2 zat een Heco-supertweeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Anoniem: 143259 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 19:51:
[...]

Uitvoeringen uit 1975 en met de coles tweeter en regelaar achterop, zijn altijd DM2A's. In de eerste DM2 zat een Heco-supertweeter.
Waarom staat er dan DM2 op??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is mij ook een raadsel. Misschien kunnen een paar foto's uitsluitsel brengen, zowel van achter-als voorkant (zonder frontjes, uiteraard).
Ik heb mijn DM2A gekocht in '74, en daar stond duidelijk DM2A op. Ik kan dit helaas niet aantonen, daar ik de speakers allang niet meer bezit. De allereerste 'A' had nog een rechthoekige baspoort, terwijl de versie die hebt waarschijnlijk ovale had, met fineerafwerking van het frontpaneel.
Bij de 'oer'-DM2 stonden de luidsprekers niet in een verticale lijn opgesteld (van boven naar onder: bass/mid > HF1300/II > stc4001) maar vonden een plaats naast de woofer.
De Heco-supertweeter was trouwens gemakkelijk herkenbaar door zijn rechthoekige vorm. Deze laatste werd vervangen omwille van zijn nogal scherp karakter, wat door de STC mooi werd gladgestreken, zonder aan detail in te boeten.
Ik heb toen in een Duits magazine gelezen dat de scheidingsfrequentie voor het super-hoog bij 9 khz lag, ipv de 13 khz bij de DM2A, Van dit laatste kan ik evenwel de juistheid niet bevestigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 12:05
Anoniem: 30670 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 03:08:
[...]

Toch wel droog en niet luchtvochtig he... :| Serieus als iets slecht is moet je je luidpsrekers in een kelder bewaren. Je conussen rotten binnen notime weg. Je houtwerk gaat uitzetten en je filters/spoelen gaan gewoon roesten.
Gewoon opgraven die handel en opschuren en opnieuw lakken/verfen. Deze luidsprekers gaan nooit vervelen kwa klank.
staan zeker droog, met luchtbehandeling... kga ze zeker nog gebruiken, maar verblijf nu in buitenland en de oceaan overschepen ga ik niet doen... hier geen ruimte en geen versterker voor (110v/60hz werkt niet echt lekker op een 220v only receiver)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Plaatjes van internet, maar die van mij zien er precies zo uit:
Er staat heel duidelijk op het typeplaatje DM2 en de verkoper vertelde ook dat het DM2's waren... Raadsel!

Afbeeldingslocatie: http://www.bassjump.nl/dm2a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.bassjump.nl/dm2a2.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door TB op 14-03-2008 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TB schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 17:26:
Plaatjes van internet, maar die van mij zien er precies zo uit:
Er staat heel duidelijk op het typeplaatje DM2 en de verkoper vertelde ook dat het DM2's waren... Raadsel!

[afbeelding]
[afbeelding]
Alles wijst er duidelijk op dat het hier om een 'A' uitvoering gaat, en zeker als ie uit '75 stamt.
Het front geeft het wel zeer duidelijk aan: speakers in een verticale lijn geplaatst, met de STC4001 supertweeter overduidelijk herkenbaar. Mijn eigen DM2A heb ik gekocht in '74 en had nog een rechthoekige baspoort onderaan op het frontpaneel, dat bovendien niet gefineerd was, voor het overige geen verschil. Het verschil met de voorganger DM2 (tot modeljaar 1973) heb ik in een vorige reactie beschreven, en daar wijk ik geen duimbreed van af. Ik weet overigens ook niet hoe competent je verkoper is op dat vlak. Bij heersende twijfel (als je mijn uitleg niet geloofwaardig vind) raad ik je aan, zelf een zoektocht te beginnen op het internet, Ik heb hier nog een exemplaar van een test van de DM2A, verschenen in Radio-Bulletin uit juli'74, dacht ik, maar dat zit hier ergens in een doos op zolder. Het artikel was geschreven door ene Armand Van Ommeren, door de jaren heen gerenommeerd recensent en alom gerespecteerd, door zijn nuchtere, objectieve artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Het vreemde is nu, ik kijk bij mijn vader achterop en daar staat ook "dm2".
Staat er op het typeplaatje van de dm2a toevallig gewoon dm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TB schreef op woensdag 02 april 2008 @ 19:03:
Het vreemde is nu, ik kijk bij mijn vader achterop en daar staat ook "dm2".
Staat er op het typeplaatje van de dm2a toevallig gewoon dm2?
Best mogelijk, enig zoekwerk op google kan mogelijk eea ophelderen, ik ga dit uit pure nieuwsgierigheid zelf een van de komende dagen doen, wellicht begin volgende week (gaat niet eerder).
Maar ik blijf er bij: dit is een echte en onvervalste DM2A!
Ik ben zo zeker van mijn stuk, dat ik hierover ook een weddenschap wil afsluiten, en aangezien ik anders NOOIT wed......
PS: je kan je vraag eventueel posten op hififorum.nl, daar zitten erg betrouwbare en integere forumleden zoals Han, dekkersj, ruud13 en ik vergeet er nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik geloof je ook wel, dus laten we maar niet wedden :P
De verkoper van de B&W's van mijn vader vertelden ook dat het dm2a's waren. Hebben nog meer mensen hier een DM2(a) en zouden die eens kunnen kijken? Ik geloof dat ralph12 ook nog een setje had, of heb ik dit mis?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TB schreef op donderdag 03 april 2008 @ 00:15:
Ik geloof dat ralph12 ook nog een setje had, of heb ik dit mis?!
Klopt, ik herinner me toch een topic over de DM2'(A) met ralph12, is wel een jaartje of 2-3 geleden, dacht ik, ga zelf ook nog eens kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 11:22
Ja, dit zijn DM2a's. Ik heb er zelf ook 4 staan in home cinema opstelling. Hele fijne speakers, die toch een dezer dagen wegmoeten omdat ze te groot zijn. Mijn vrouw en ik (jawel, de WAF) willen ze vervangen door KEF speakers (iq5, iq1, iq2c / iq6c) omdat die kleiner en mooier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.kapaza.be/Audi...age_B_W_DM2_Mk1_rare.html

En dit is dan de dm2(A!), in de uitvoering zoals ik hem in1974 nieuw kocht.
Laat je niet afleiden door de 'Mk1', de verkoper doelt hier waarschijnlijk op het feit dat er ook een DM2/II (in '78 of'79 en fundamenteel verschillenD van de DM2(.) waarvan sprake in dit topic) op de markt kwam, en verwijzing naar deze laatste wilde uitsluiten...en hierdoor nog voor verwarring zorgt.
Hallo, kan je nog volgen...? Als het nu echt te verwarrend is, vragen staat vrij....
Ga intussen verder op zoek naar plaatjes van de allereerste DM2 :Y

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 143259 op 05-04-2008 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Anoniem: 143259 schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 21:00:
http://www.kapaza.be/Audi...age_B_W_DM2_Mk1_rare.html

En dit is dan de dm2(A!), in de uitvoering zoals ik hem in1974 nieuw kocht.
Laat je niet afleiden door de 'Mk1', de verkoper doelt hier waarschijnlijk op het feit dat er ook een DM2/II (in '78 of'79 en fundamenteel verschillenD van de DM2(.) waarvan sprake in dit topic) op de markt kwam, en verwijzing naar deze laatste wilde uitsluiten...en hierdoor nog voor verwarring zorgt.
Hallo, kan je nog volgen...? Als het nu echt te verwarrend is, vragen staat vrij....
Ga intussen verder op zoek naar plaatjes van de allereerste DM2 :Y
Deze heeft de Coles Supertweeter en de schakelaar achterop, en is dus een DM2a?? Ik ben heel benieuwd naar een foto van de DM2!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TB schreef op zondag 06 april 2008 @ 20:48:
[...]

Deze heeft de Coles Supertweeter en de schakelaar achterop, en is dus een DM2a?? Ik ben heel benieuwd naar een foto van de DM2!
Ja zeker, een DM2A!
Ik ga nu voor laatste(!) keer herhalen dat:
- een DM2 uitgerust met een coles stc4001, met de celestion hf1300 en de originele b&w woofer in verticale lijn, én de 3-standen regelaar achterop, ALTIJD een 'A'-uitvoering betreft, ongeacht hoe de reflexpoort er uit ziet.
-ik ondertussen niet stil gezeten heb om een en ander op te zoeken, wat JIJ ook wel kon gedaan hebben, mocht je de moeite hebben genomen.
Kijk toch maar even naar onderstaande, als dit geen duidelijkheid geeft, weet ik het ook niet meer...

http://www.xs4all.nl/~mxlml/projects.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Dank! Ik heb zeker wel gegoogled maar heb nog geen plaatje kunnen vinden!
Het raadsel is dus opgelost: Op veel dm2a's staat gewoon een typeplaatje met DM2, terwijl het een dm2a is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TB schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:19:
Dank! Ik heb zeker wel gegoogled maar heb nog geen plaatje kunnen vinden!
Het raadsel is dus opgelost: Op veel dm2a's staat gewoon een typeplaatje met DM2, terwijl het een dm2a is.
Klopt, plaatjes en uitleg over de originele DM2 opzoeken is, voor iemand die niet echt in de materie thuis is, niet zo simpel. Mijn vorige reactie kwam misschien wat kribbig over, maar was niet zo bedoeld.
Nog veel luisterplezier met de, nog altijd fijn klinkende, DM2......A!!

PS: eigenlijk kwam het grootste aandeel in deze nodeloze verwarring, van B&W zelf: hadden zij toen toch mooi kunnen vermelden dat het een 'A' type betrof. De bijgevoegde handleiding vermelde dit wel, alsook de bijgevoegde strookjes met de individuele meetresultaten ook (gedaan met Bruel & Kjaer-meetapparatuur!). De speakers werden geleverd als 'matched pairs', wat inhield dat beide exemplaren, over het gehele frequentiebereik, niet meer dan 2db van elkaar mochten afwijken.
Voorwaar geen sinecure in die tijd.
Mogelijk heeft je vader deze strookjes en/of de handleiding nog ergens liggen...?

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 143259 op 07-04-2008 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HassieCX650E
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-02 14:01
Die (DM2/II)Zien er dan ook anders uit en zijn een basreflex en staan op een voet (loodzwaar) en is een 3 weg

Groet Hans ;)

[ Voor 10% gewijzigd door HassieCX650E op 07-04-2008 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Anoniem: 143259 schreef op maandag 07 april 2008 @ 20:06:
[...]
Mogelijk heeft je vader deze strookjes en/of de handleiding nog ergens liggen...?
Neen, hij (ik) heeft deze via marktplaats gekocht. Misschien wel even leuk om mijn DM4/2a-verhaal hier te posten :)
Het begon een aantal jaren geleden, ik kocht bij de kringloopwinkel een oude Erres (volgens mij TA-2000 ofzo) receiver voor 2,5 euro. Deze heb ik op marktplaats gezet, met de opmerking dat deze ook geruild kon worden tegen andere audio-apparatuur. Na een tijdje kreeg ik een reactie van een meneer die deze receiver die ik voor 2,5 euro heb gekocht (!) wilde ruilen tegen zijn B&W DM4 speakers. Ik had deze speakers nog nooit gehoord, maar het leek mij in elk geval geen slechte deal!

De ruil werd gemaakt en ik was behoorlijk te spreken over de speakers. Ik heb ze ook aan mijn vader laten horen die gelijk onder de indruk was! Ik heb de DM4's vervolgens met behoorlijke winst verkocht. Daarna heb ik in totaal nog 3 sets DM4's gekocht en met winst weer verkocht. Mijn vader was inmiddels helemaal om en wilde voor in zijn studiootje ook B&W's. Ik had de DM2a's zelf nog nooit gehoord, maar wist dat deze nagenoeg dezelfde bezetting hadden als de DM4's en waarschijnlijk beter klonken. Na een tijdje speuren in het zuiden van het land een setje gevonden voor weinig. Gelijk diezelfde avond maar opgehaald! Ik vind ze ongelooflijk goed klinken, lekkerder dan de DM4's. Nu luisterde ik regelmatig naar die DM2a's in mijn vaders studiootje en merkte dat ik verslaafd raakte aan het geluid. Kortom: ik wilde ze zelf ook en dat is dus nu waarheid geworden! Beide DM2a's draaien trouwens op een Denon PMA-1060 versterker, en het behoorlijke vermogen dat deze versterkers kunnen leveren hebben ze ook wel nodig.

Ik heb ook nog een setje KEF reference 104AB's, JBL LX-40's (mijn vader ook) en KEF Q-30's staan, maar deze DM2a's gaan bij mij toch voor en blijven beslist hangen bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad TB, deze reactie (en die van vele anderen), toont aan hoe doordacht dit ontwerp toen wel was.
Ook de DM4 was toen, in zijn klasse, een topper. Je hebt als spekkoper echt wel mazzel gehad met deze laatste! Ik heb ze ook (even) gehad, overgenomen van iemand die ze in zijn café gebruikte (gelukkig niet opgehangen, maar op leggers, zodat er geen schroefgaten in het achterpaneel zaten).
Toen ie de zaak sloot, kreeg ik ze in ruil voor een fles whisky van 300 BEF (7,50€), dat was ergens in '83 of '84. Eentje was ooit naar beneden gedonderd en had een beschadigd hoekje, dat ik mooi kunnen bijwerken heb, zodat de beschadiging achteraf (bijna onzichtbaar was). Verder was het houtwerk nog in behoorlijke staat, even in de glans en je kon ze zo in de etalage zetten, op de frontjes na, die licht gescheurd waren en nogal door de tabaksrook (café!) geschonden waren. Ook één van de woofers bleek zijn beste tijd gehad te hebben.
Ik heb ze toen binnengebracht bij de Belgische invoerder (Vanderheyden), waar ik ze na een weekje mocht ophalen: nieuwe woofer, 2 volledig nieuwe frontjes, dit alles voor 0,0...kosten, hoewel de 4-tjes toen al een jaar of 8 oud waren, hulde dus aan deze importeur!
Even terzijde: enkele maanden later, bracht ik daar mijn Phase Linear 400B eindversterker met opgeblazen eindtrap binnen (VDH was ook importeur van dat merk), die ook gratis hersteld werd, hoewel de garantie ook al ruim een jaar verlopen was.
Terug naar 'mijn' DM4: ik had toen al de 802s80 en bewoonde een niet al te grote flat, zodat ik er uiteindelijk 3500 BEF(85€) voor over had, en jarenlang een erg gelukkige bezitter was...(hij heeft ze misschien nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HassieCX650E schreef op maandag 07 april 2008 @ 22:41:
Die (DM2/II)Zien er dan ook anders uit en zijn een basreflex en staan op een voet (loodzwaar) en is een 3 weg

Groet Hans ;)
De DM2/II kwam eind jaren '70, als opvolger van de DM2A, en was meer een traditioneel ontwerp:
-geen transmissielijn meer, eerder een gewoon reflexsysteem.
-iets hoger en slanker
-was met zijn 22kg niet (lood)zwaarder dan de DM2A, die ongeveer hetzelfde gewicht op de schaal zette.
-de DM2A was ook 3-weg hoor, wel met andere, meer ongewone, scheidingsfrekwenties (3,5 en 13khz)
Zie verder voor de DM2mk2 op onderstaande link:
http://www.bowers-wilkins...y.aspx?infid=773&pid=1871
Géén kwaad woord over de DM2/II, was ook een mooie, maar anders...

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 143259 op 08-04-2008 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HassieCX650E
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-02 14:01
Ik hoor wel tekortkomingen vooral de tweeter vlakt nogal af naar boven toe maar ik kan er mee leven vooral dankzij mijn Quad 44 set met zijn goede toonregeling en mijn dual 721 met ShureV15III(metVM35MR) (zeer blij mee).
Was ff vergeten hoe dat andere bassysteem ook al weer heete,ik wist dat het anders was.
Sorry ben er een beetje uit maar volg het hier sinds kort weer een beetje.

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143259 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 20:37:

Terug naar 'mijn' DM4: ik had toen al de 802s80 en bewoonde een niet al te grote flat, zodat ik er uiteindelijk 3500 BEF(85€) voor over had, en jarenlang een erg gelukkige bezitter was...(hij heeft ze misschien nog).
Hier even een uitschuiver gemaakt:
Het was een collega van mij die er die 85€ voor over had, ik verkocht ze dus gewoon omdat ik ze niet kon plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266188

Ik ben hier nieuw maar heb mij na het lezen van deze discussie aangemeld om te melden dat ik ook een set (matched pair) van DM2A's heb. Ik heb ze destijds in 1976 nieuw gekocht en een paar DM4's particulier verkocht. Deze DM4's had ik sinds 1974 bij volle tevredenheid en was blij een upgrade te kunnen maken naar de toen al legendarische DM2A's.

Achterop de boxen staat een plaatje met DM/2 dus ook geen vermelding van het feit dat het toch echt DM2A's zijn, met al de eigenschappen die in de eerdere posts van jullie staan beschreven.

Ik heb deze boxen tot 2005 dagelijks gebruikt (samen met een Luxman SQ 505 X versterker) en al die jaren gezocht naar eventuele opvolgers, maar nooit een beter klinkende set gevonden. Zelfs niet met een prijs van een paar duizend euro per stuk.

Toen in 2005, liep ik in Haarlem centrum en hoorde muziek uit een winkel komen, wat mij prikkelde door de geweldige klank: ik stapte naar binnen. Het bleek een HiFi shop te zijn die een merk speakers verkocht dat ze zelf bouwden en hadden ontwikkeld. Deze producten zijn alleen direct bij hen aan te schaffen en niet elders te koop: Ik kreeg een set thuis geinstalleerd (gratis een week op proef) en ik heb ze (actieve boxen met 3 versterkers per box: 1 voor elke luidspreker) die week vergeleken met mijn DM2A's. Na die week heb ik de firma laten weten dat ze de speakers konden laten staan, omdat dit de eerste speakers waren die net zulke prachtige bassen konden produceren als mijn DM2A's. Ik heb toen dus een paar jaar die nieuwe Pied Pipers II naast de DM2A's gebruikt maar sinds 2 jaar staan de B&Ws nu in mijn kantoor, aan de intelMac gekoppeld. Ze doen het nog net zo goed als in het begin, al luister ik nu meer naar de actieve speakers.
Nu we gaan verhuizen, overweeg ik die B&W set te gaan verkopen, vanwege ruimtegebrek, maar ik twijfel nog wel, want zulke sublieme speakers krijg je niet gauw weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130117

Tsja... ik zat weer es te grasduinen naar speakers, en dus ook de DM2a. Ik moet je zeggen dat na diverse omzwervingen ik ze eigenlijk nog altijd mis... Ik heb let wel drie sets (!) gehad.... Steeds bleef ik maar zoeken naar een iets beter geluid, maar ook naar boxen die er net zo oubollig uitzien (in mijn strakke interieur).

Laat ik maar met de deur in huis vallen: de DM2a is zo'n beetje de beste koop die je kunt doen voor speakers onder de 400-500 euro. Verslaat met gemak modernere ontwerpen, vooral door zijn ruimtelijkheid (als de derde dimensie ontbreekt, is de levendigheid van muziek ver te zoeken!), de soliditeit van de kasten waardoor eliminatie kastgeluiden, resonantie e.d., en detail. Kan wat scherp zijn bij vocalen door zijn definitie in het hoog, plus het feit dat deze speakers zijn gemaakt voor het platenspeler tijdperk. LP's hebben nou eenmaal minder dynamiek in het hoog.

Het op zich indrukwekkende laag kan rommelig zijn. En dat is meteen mijn voornaamste bezwaar. Iemand die daar wat op weet (misschien partiele afdekking van de transmissie sleuf), mag roepen... want dan koop ik toch maar weer zo'n set, en pas ik mijn interieur aan :+

Even over een paar andere speakers die ik heb gehad in het kort: Mission 774 indrukwekkend, bijna even ruimtelijk, maar is een irritante meeboemert (klopt ook, zit geen demping in), Chario Tower 200 ronduit rommel; heb een aantal Kef met Uni-Q's gehad, die boden een rustig geluidsbeeld (logisch met dual concentrics) maar missen de nodige ruimtelijkheid.

:+ Wil wat gaan experimenteren met (oudere) Tannoys met dual concentrics voor de woonkamer, mede omdat na veel gezoek, ook voor een redelijk goed geluid in de eetkamer, ik ben blijven steken bij relatief eenvoudige Tannoy Mercury's. Verslaat met gemak kleinere Kefs en Missions. Heb alleen het idee dat de pittige prijzen die voor oude Tannoy DC's worden neergelegd vooral te maken hebben met hun relatieve zeldzaamheid dan superieure geluid. Ik ga als het goed is, dit weekend een set beluisteren.... We'll see...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130117

...."niet zo oubollig uitzien"
Pagina: 1