Toon posts:

draadloos muziek afspelen vanaf laptop met NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of ik dit in dit forum moet plaatsen, maar volgens mij heeft het hier het meeste mee te maken.

Ik heb de volgende apparaten:
- Een laptop
- Een versterker
- Een TV
- Een NAS
- Een wireless netwerk

En deze apparaten wil ik allemaal draadloos kunnen bedienen. Dit gaat gelukkig al voor de TV en de versterker ;) maar ik wil graag mijn muziek (die op mijn NAS staat) draadloos naar mijn versterker kunnen sturen, terwijl ik op mijn laptop bepaal welke muziek.

Nu bestaan er tegenwoordig een aantal leuke apparaten die dit (volgens mij) mogelijk moeten kunnen maken:
- Dane-Elec So-Smart
- Freecom Network MediaPlayer-350 WLAN

Nu zit ik dus te twijfelen of het uberhaupt mogelijk is om muziek van deze wireless NAS via mijn laptop af te spelen.

Een voorbeeld:
Ik heb windows media player op mijn laptop en ik wil hiermee mijn bestanden op de NAS afspelen. Zonder dat er een draadje tussen mijn laptop en versterker zit, maar tussen deze "network media player" en mijn versterker.

Is dit mogelijk?

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Legio mogelijkheden. Dit forum al doorzocht?

Hier één voorbeeld: een Pinnacle Soundbridge met VisualMR.
http://www.tl-it.de/media/pages/visualmr.php?lang=e

• CyberJoe
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-11-2025

CyberJoe

Only visiting this planet

Ik weet niet wat je verdere eisen zijn, maar zoals al gezegd zijn er vele mogelijkheden. Ik zelf ben helemaal weg van de squeezebox van Logitech (voorheen Slim Devices). En het leuke is dat je met de duet een afstandsbediening met Wifi krijgt en je de laptop uit kan laten. Kan ook met de SB3 maar dan met gewone AB. Je kunt de software uitproberen en dan een softwarematige Squeezebox op je laptop zetten om te spelen, ehm ik bedoel uit te proberen.

http://www.slimdevices.com - voor de spelers
http://www.slimdevices.com/su_downloads.html - voor de software

Ja ik heb ook een computer.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:16

franssie

Save the albatross

twonkymedia heeft een uPNP server die je op sommige NAS kan installeren (software) en dan lekker luisteren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 11:21:
Een voorbeeld:
Ik heb windows media player op mijn laptop en ik wil hiermee mijn bestanden op de NAS afspelen. Zonder dat er een draadje tussen mijn laptop en versterker zit, maar tussen deze "network media player" en mijn versterker.

Is dit mogelijk?
Niet zondermeer op de manier die jij beschrijft, maar bv. die Freecom kan wel bestanden vanaf je NAS afspelen, en heeft een interface zodat je 'm vanaf je laptop kunt besturen. Maar dat staat helemaal los van WMP.
Andere oplossingen, zoals de Squeezebox, gaan uit van een server (jouw laptop bv) die de stream aanbiedt, maar ook dan staat WMP er los van. Het kan wel zijn dat er een WMP plugin is die die boel een beetje integreert, maar in principe heb je 't niet nodig.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 11:21:

En deze apparaten wil ik allemaal draadloos kunnen bedienen. Dit gaat gelukkig al voor de TV en de versterker ;) maar ik wil graag mijn muziek (die op mijn NAS staat) draadloos naar mijn versterker kunnen sturen, terwijl ik op mijn laptop bepaal welke muziek.
[...]
Nu zit ik dus te twijfelen of het uberhaupt mogelijk is om muziek van deze wireless NAS via mijn laptop af te spelen.
Ja dat kan. Naast bovengenoemde oplossingen kun je er ook nog voor kiezen om een Apple Airport Express aan te sluiten op je versterker. Je kunt dan met iTunes de Airport Express als "speaker" selecteren. Je muziek kan je dan ofwel via een library op je NAS laten staan, of via een (al dan niet ingebouwde) itunes server (firefly) naar je laptop kunnen sharen.
Als je geen iTunes wilt gebruiken kun je met Airfoil (verkrijgbaar voor Mac OS X en Windows) geluid van elke applicatie (dus ook bijv. van WMP) naar je Airport Express streamen.
Nadeel van de Airport Express is dat er geen interface op zit waar je standalone muziek mee kan kiezen, itt de Logitech Squeezebox Duet. Maar voor de Squeezebox oplossingen zul je (voor zover ik weet) SlimServer (tegenwoordig SqueezeCenter) moeten draaien, het is de vraag of dat op je NAS kan. Dat kan wel op je laptop, maar dan kan je geen muziek draaien via de Squeezebox zonder de laptop aan te hebben.
Overigens heb ik nog geen ervaringen met deze oplossingen, maar ben wel op zoek naar iets dergelijks.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties. Het gaat mij niet zo zeer om WMP, maar ik moet de muziek wel vanaf mijn laptop kunnen bedienen. Dus of het nu WMP, iTunes, Mediamonkey of wat dan ook, het gaat mij er om dat mijn laptop de bediening is. Ik hoef het dus niet via de tv te bedienen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels al wat meer onderzoek gedaan en ben gekomen met de volgende oplossing:

- Apple Airport Extreme
- D-Link DSM-520

Als ik deze twee apparaten op elkaar aansluit, moet ik volgens mij de oplossing hebben. Ik kan verder onbeperkt USB-schijven in de airport extreme pluggen.

Ik zit echter nog met de volgende vragen:
- kan ik met die D-Link ook mijn muziek naar mijn stereo streamen zonder tussenkomst van de TV?
- Kan ik met de D-Link video's en foto's afspelen op de TV zonder tussenkomst van de PC, dus direct van de netwerkschijf?
- Hoe belangrijk is 802.11n i.p.v. 802.11g in dit geval?

Bij voorbaat dank voor de reacties

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

• franssie

franssie

Save the albatross

er zijn grofweg twee oplossingen:
1) uPNP media server op je NAS of andere server met een uPNP klant die je aan je audioset knoopt.
2) iTunes server met airport EXPRESS die je aan je audio setje knoopt

Ik heb beide werkende en gebruik alleen de itunes oplossing om dat we dan vanaf elke laptop de muziek kunnen aansturen. Voordeel van iTunes is ook dat je de muziek van de laptops zelf kan afspelen (hoeft niet eigen laptop te zijn, als iTunes ergens aanstaat dan kan je het spelen).
Alleen in de badkamer speel ik uPNP via een philips streamium setje, dat is dan niet via de laptop maar met een afstandsbediening.

en kicken binnen 24 uur is not done, deze zat al in mijn bookmarks.

Als je meer wilt weten PM je maar . (dat beeldje onder mijn icoon met pijltjes)

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 19-03-2008 00:37 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reactie.

Ik ben vooral benieuwd of er een apparaat is dat werkt als Roku/Pinnacle Soundbridge (streamen van muziek van laptop naar stereo), maar dit ook kan met video.

Kortom: is er een apparaat dat alles kan streamen van laptop naar TV én stereo apart?

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:09:
Dank voor de reactie.

Ik ben vooral benieuwd of er een apparaat is dat werkt als Roku/Pinnacle Soundbridge (streamen van muziek van laptop naar stereo), maar dit ook kan met video.

Kortom: is er een apparaat dat alles kan streamen van laptop naar TV én stereo apart?
een media server serveert alles (in elk geval twonky) en dan moet je wel de juiste clientèle hebben om er weer beeld van te maken, Philips heeft er een lijn van gemaakt (streamium) maar gezien het aantal van wat er op marktplaats staat weet ik niet zo goed of het werkt.
Maar lees je even in op uPnp streaming media en dan is er vast veel te vinden. Ik heb gewoon een mac mini aan mijn tv hangen dus ik heb er weinig ervaring mee, VLC ondersteund eea ook maar dan heb je wel een computer nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inderdaad vrij veel langs Twonky gekomen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk of je met een twonky mediaplayer ook muziek af kunt spelen zonder tussenkomst van de TV.

http://www.twonkyvision.com/Products/TwonkyMedia/devices.html

Hier staan twee categorieen:
1. mediaplayers
2. musicplayers

Met de tweede kan ik deze functionaliteit iig gebruiken, maar mijn vraag is dus of dit ook met de eerste categorie kan.

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat zal bij die eerste categorie nogal afhangen van of er een beeldschermpje op zit- zal dus per apparaat verschillen.

Verwijderd

Topicstarter
waarom moet er een beeldschermpje opzitten?

Verwijderd

Topicstarter
Betekent dat dat je nog steeds vanaf die kleine display je nummer moet zien te vinden? Dat wordt toch wel lastig om uit 20.000 nummers de goede te vinden.

Ik wil gewoon mijn laptop doorverbinden naar mijn stereo en mijn TV. Dat moet toch kunnen?

Volgens mij moet het met het volgende apparaat wel kunnen

D-link DPG-1200

Klopt dat? Kan ik met dit apparaat mijn muziek op mijn laptop afspelen, zonder dat mijn TV aan hoeft?

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij gaat dat ook niet werken. Ik zag net dat deze helemaal geen audio output heeft, dus het moet via de TV.

Ik ben dus eigenlijk gewoon op zoek naar een airtunes functionaliteit, die ook werkt met video.

Verwijderd

Interessante discussie dit, vraag me af of je uiteindelijk tot een goede oplossing bent gekomen.

Ik zit zelf ongeveer in dezelfde situatie en met dezelfde vraag, alleen heb ik er ook nog een PS3 bij :-)

Ik zat te denken aan de Airport Express (alhoewel ik eigenlijk niet aan iTunes wil, maar dat lijkt dus niet te hoeven) om geluid te streamen via mijn laptop, vanaf m'n NAS naar de versterker, right?

Als ik films wil kijken vanaf de NAS kan ik die via mn PS3 streamen op TV.

Kan iemand aangeven of ik op het goede spoor zit? En misschien direct een NAS adviseren, aangezien ik die nog moet kopen.

Verwijderd

Hm ik lees net wel dit:

http://www.applenieuws.nl...d=26&limit=1&limitstart=1

Wil dat dan zeggen dat hij niet van de NAS kan afspelen, of wordt daar bedoeld dat dat niet rechtstrééks, maar wel via NAS -> LAPTOP -> AIRPORT kan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:45:
Hm ik lees net wel dit:

http://www.applenieuws.nl...d=26&limit=1&limitstart=1

Wil dat dan zeggen dat hij niet van de NAS kan afspelen, of wordt daar bedoeld dat dat niet rechtstrééks, maar wel via NAS -> LAPTOP -> AIRPORT kan?
Direct van een NAS naar een Airport lukt niet. Je moet inderdaad een pc / laptop hebben waar Itunes op draait. De PC / laptop kan dan vanzelfsprekend wel audio files van je NAS lezen.

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Ik heb zelf geen NAS dus ik weet niet wat voor software daar op staat, draait daar windows op?
Ik heb zelf namelijk de volgende oplossing:

Laptop waar je de muziek op afspeelt en een HTPC aangesloten op de versterker.

Installeer Windows Media Encoder (gratis te downloaden op microsoft.com) op de laptop en stel deze zo in dat hij al het geluid op de laptop encodeert en zet een pull server op. Je kunt zelf kiezen of je dit wilt encoderen naar mp3/wma/whatever of dat je het ongecomprimeerd wilt versturen (kan prima over wireless).

Dan connect je met de HTPC (windows media player bv, ik doe het zelf via mediaportal) naar je server die op je laptop draait en je hoort al het geluid dat je laptop produceert.

Het grootste voordeel is dat het gratis is, maar er zijn ook wel wat nadelen:

- een buffer, je kunt het buffer volgens mij uitschakelen maar dan heb je alsnog een vertraging aangezien het door het softwarematige proces gaat
- AL het geluid wordt afgespeeld, als je ondertussen een spelletje speelt hoor je dat dus ook met vertraging :)
- werkt misschien niet op een NAS?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een maandje heb gebruikt en dat het prima werkt, maar heb nu maar gewoon een aantal albums die ik graag wil luisteren naar de HTPC gekopieerd.

...

Pagina: 1