ubuntu packets via netwerk installeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 14:51
hallo,
ik heb hier een aantal pc's zonder cdrom spelers waar ik graag ubuntu op wil installeren de server is een windows 2000 machine
ik heb al een boot dhcp server erop gezet dit werkt allemaal mooi maar nu wil ik dat de ubuntu installatie ook via die pc gaat doordat er geen internet op de machines is, alleen lokaal dus. hoe verspreid ik de packages van ubuntu ?
ik had al gezocht en vond dus de aptget service maarja aangezien deze van linux is werkt het niet.

bij voorbaat dank.
mistermerlijn

ps mijn linux kennis is zeer mager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Is er totaal geen internet in het lokale netwerk?

Zoja dan is er de mogelijkheid vanaf usb stick te booten en dan de installatie te starten (hoe dit moet zijn duidelijke howto's over te vinden)
Een apt mirror kan je vrij simpel maken door gewoon de volledige packages mappen van ubuntu servers leeg te trekken, maar dan heb je ook een hele boel pakketten die je niet nodig heb. Voor linux zijn er wel paketten als apt-proxy waardoor je alles maar 1 keer hoeft te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
er is op 1 pc internet,
ja het gaat intotaal om 10/20 gb schijfjes maar als het alleen op de server is maakt het me niks uit
en in welke mappen/ moet ik het neerdumpen ?
en moet ik iets veranderen ?
want als ik nu boot op zon pctje gaat hij vragen om de proxys van de archive.ubuntu.com maar we hebben hier ook nog een andere imageserver draaien en als je dus het internet shared heeft op de een of andere reden die imageserver voorrang. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-07 15:30
Gast, niemand snapt het zo. Praat eens wat duidelijker enzo. Met hoofdletters en leestekens enzo.

[ Voor 23% gewijzigd door _eXistenZ_ op 05-03-2008 14:34 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
DuD3,
er is op 1 pc internet
betekent dat er op de server internet aanwezig is
ja het gaat intotaal om 10/20 gb schijfjes maar als het alleen op de server is maakt het me niks uit
en in welke mappen/ moet ik het neerdumpen ?

in de pctjes ( de clients ) zitten maar 10 tot 20 gb hardeschijf vandaar dat het niet effectief is dat de hele linux kernel enzovoort word gedownload op die pc's
en moet ik iets veranderen ?
Moet ik iets gaan veranderen in configuratiefiles of iets dergelijks ?
want als ik nu boot op zon pctje gaat hij vragen om de proxys van de archive.ubuntu.com maar we hebben hier ook nog een andere imageserver draaien en als je dus het internet shared heeft op de een of andere reden die imageserver voorrang.

als ik nu ga LAN booten op de clients
en je draait het linux verhaaltje( volgende volgende enzovoorts) vraagt hij om een gegeven moment om de proxy instellingen omdat er geen internet is gevonden
maar als ik het internet op die clients aansluit gaat niet de ubuntuimage server als eerste maar de windowsxp image server als eerste en je krijgt dus geen keuze menu
dus heb ik de clients op een aparte switch aangesloten en krijgt hij dus wel de ubuntuimage server

zo ik hoop dat het nu duidelijker is.. volgende keer misschien iets netter vragen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Als je eerst de xp image server krijgt en dan pas de ubuntu image server, dan kan je toch tijdelijk die xp image server even uit/stop zetten?
Of boot alle systemen op, sluit de switch aan op het internet en ga dan verder met de netwerk install.
Of maak een lokale mirror van een ubuntu mirror en installeer daarvan.

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
de xp image server gaat niet uit want dit is een lopend bedrijf,
Hoe maak je een ubuntu mirror dan ?
Ik heb al meerdere malen gegoogled maar echt helemaal niks bruikbaars kunnen vinden over via Windows ubuntu verspreiden. alleen hoe je hem boot en dan zo via internet kunnen installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het gaat wat makkelijker als je een eenvoudig Debian of Ubuntu update-servertje in het netwerk erbij zet die wel internet toegang heeft. Daarop installeer je dan apt-mirror of apt-proxy of apt-cacher (naar keuze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
ja dat is inderdaad zo maar er is nergens een tutorial voor het opzetten van die boot dhcp voor linux !! dat was dus mijn enigste maar.
als je dus zon link kan vinden ben je mijn grootste held ! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Je vervalt weer in moeilijk-te-verstaan.....

howto's:
http://www.howtoforge.com/local_debian_ubuntu_mirror

oftewel: google+howto+<woord wat je zelf invult>

pxe server ("boot dhcp server"):
http://wiki.koeln.ccc.de/index.php/Ubuntu_PXE_Install
http://howtoforge.com/ubuntu_pxe_install_server

verder nog wat mogelijk interessante info:
https://launchpad.net/~fai

[ Voor 24% gewijzigd door sariel op 05-03-2008 15:31 ]

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Je zou voor 't netwerk gebaseerde installeren kunnen zoeken op 'PXE install Ubuntu' ofzoiets.

FAI hebben we een jaar terug geprobeerd hier, maar 't ging niet bepaald van klik en klaar.
Zie [Debian] Customized install uitrollen over netwerk.

Nu gebruik ik g4u (vanaf 2 floppies) om van een image te installeren. Die images zijn vanaf een werkend systeem met g4u ingepakt en op een FTP server geplaatst. Een paar instellingen werken we achteraf bij met een naconfiguratie bash-scriptje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
ja inderdaad ghost 4 linux is ook een goed punt maar het gaat maar om eenmalig een aantal pc's te installeren
en het gaat om verschillende moederborden + processors vandaar dat een standaard image ( waarschijnlijk ) niet werkt

ik zal morgen even de debian optie proberen maar ik zag wel al dat debian 6 cd's nodig was.
is er ook een manier om dit via de terminal van ubuntu te doen ?:) scheelt me een aantal cd's
.
Ik kan ook wel de netwerkinstallatie van Debian proberen maar ik ben bang dat dit lang gaat duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

mistermerlijn schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 16:25:
ja inderdaad ghost 4 linux is ook een goed punt maar het gaat maar om eenmalig een aantal pc's te installeren
en het gaat om verschillende moederborden + processors vandaar dat een standaard image ( waarschijnlijk ) niet werkt

ik zal morgen even de debian optie proberen maar ik zag wel al dat debian 6 cd's nodig was.
is er ook een manier om dit via de terminal van ubuntu te doen ?:) scheelt me een aantal cd's
.
Ik kan ook wel de netwerkinstallatie van Debian proberen maar ik ben bang dat dit lang gaat duren
Het kan dat ik het mis hoor, maar wat is er mis met een proxy (een echte proxy, geen mirror) maken van die windows bak? En wat bedoel je hier in vredesnaam mee: "hebben hier ook nog een andere imageserver draaien en als je dus het internet shared heeft op de een of andere reden die imageserver voorrang." Wat is een image server? Is dat een package server, een WSUS server, een PXE server? Wat?

Als je netjes NAT of een mooie proxy maakt, kunnen al die bakken gebruik maken van internet.

Los daarvan: het is Linux, geen Windows. Het maakt geen ruk uit of er andere processoren of moederborden inzitten. Je moet wél de hele Linux "kernel enzovoorts" installeren op die bakken, anders gebeurt er weinig :P Als je dan een image maakt, denk ik dat je een heel eind bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
mistermerlijn schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 16:25:
Ik zal morgen even de debian optie proberen maar ik zag wel al dat debian 6 cd's nodig was.
is er ook een manier om dit via de terminal van ubuntu te doen ?:) scheelt me een aantal cd's.
Vanaf een draaiend Ubuntu systeem (dus ook van live CD) kun je ook Debian installeren, maar dat vereist wat kennis en een rijtje terminal commando's om 't netjes te doen. Zoekwoorden: 'Debian debootstrap howto'.

Als je voor Debian bij de repositories kunt (hetzij via een lokale apt cache server of via een proxy) dan heb je aan één network install CD genoeg. Je kunt Debian ook installeren vanaf floppies, daarvoor moet je 5 images downloaden en op een floppy zetten, en voor de meeste computers heb je er maar 3 van echt nodig. Daarnaast kan 't vanaf USB stick en PXE boot. Pakketten downloaden is in de regel sneller dan vooraf alles als CD images ophalen, omdat je lang niet alles tegelijk nodig hebt. Regel wel een lokale apt cache als je meerdere systemen inricht en blijft updaten.

Zie voor Debian de installatiehandleiding, in het bijzonder voor de network install CD Netwerk installatie vanaf een minimale CD en voor de floppies 4.3. Creating Floppies from Disk Images, en voor USB stick boot 4.4. Preparing Files for USB Memory Stick Booting.

Ik heb een beetje 't idee dat je alles tegelijk wilt, da's niet zo erg als je wat tijd neemt om wat aan te rommelen en verschillende manieren probeert voor installaties met Debian en/of Ubuntu. Het is goed om wat ervaring op te bouwen, dan kun je uiteindelijk een goede keuze maken voor het inrichten en onderhouden van de systemen.

Wat ook heel interessant kan zijn voor Debian-achtige clients in een bedrijfsnetwerk(je):
OpenThinClient. De admin server draait in Java, dus kan ook op een Windows server worden geïnstalleerd. Het werkt een stuk 'Windows-achtiger' met instelvenstertjes en zo, handig voor als er beheerders aan werken die geen Linux achtergrond hebben. Als je in een mission critical bedrijfssituatie zit zou je dit kunnen testen met een apart servertje en een los netwerkje, want het pakket start zelf een DHCP service en zo voor network boot, en dat kan natuurlijk de andere DHCP taken in het netwerk dwars zitten. Ik weet hier nog niet alles van, moet er wel mee aan de slag, maar heb nog geen tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 10:10
die pc hebben geen cd-rom, maar metd at booten van een server kun je dan niet instellen dat je die ubuntu cd even op die server zet en die start na het booten van de client? moet toch mogelijk zijn lijkt me, dan krijg je alsnog alles op die clienst zonder cd-rom speler, wat je normaal op een pc met cd-romspeler installeert met de ubuntu installatie cd.

dat internet dan niet werkt ligt dan aan de proxy instelling, en die kun je gewoon vanaf de lopende linux / ubuntu clients aanpassen. gewoon met firefox bijvoorbeeld de proxy invullen die je ook gebruikt met internet explorer. de proxy si waarschijnlijk gewoon de ise server / firewal / gateway op jullie werk of zo ( in ieder geval een server van jullie bedrijf)

het is denk ik niet noodzakelijk een repositorie te mirroren of cachen op een lokale pc. de cdrom bevat een aantal bestanden die je vast wel kunt rippen, en de file met de iso die gebruikt wordt voor het instaleren op een client staat er vast ook wel bij. daar zijn vast ook wel how-to's voor, of in ieder geval een beschrijving van wat er op de ubuntu cd's staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
En nog een kant-en-klaar ding voor als je geen tijd hebt om van alles en nog wat te proberen:
MadTux USBuntu - Ubuntu Live on USB Pen Drive $49.99
MadTux has engineered a 4GB USB Pen Drive with the entire contents of the Ubuntu 7.10 Desktop Release and added special code to make it bootable. Just plug it into the USB port of your computer (BIOS capable of booting USB flash is required*) and boot into Ubuntu Linux!
Pagina: 1