Computer bevriest tijdens spelen van elk spel

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 247263

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb de laatste tijd, sinds vandaag, last van dat mijn computer bevriest na 10 minuten als ik een spel speel. Welk spel maakt niet uit, over al blijf hij hangen. Ik speel btw voornamelijk Call of Duty 2. Ik heb eergister een nieuwe videokaart besteld, de Sapphire HD3870 PCI Express x16, bij Alternate. Helemaal blij toen hij er eindelijk was, geïnstalleerd en hij deed het. Toen heb ik een tijdje fijn gegamed, zonder problemen. Daarna ben ik hem iets gaan overklokken, van 776 MHz GPU Clock naar 885 MHz. Niet echt veel resultaat in mijn ogen. Na die overklok ben ik een tijdje gaan gamen, en toen bleef mn computer bevroren. Ik kreeg een zwart scherm, en ik hoorde een geluid wat vast bleef haken. Op de reset knop gedrukt van mn computer, en toen kreeg ik de foutmelding CMOS Checksum Bad. Ben ik het BIOS ingegaan, discard changes and exit gedaan, en toen werkte hij weer even. Tijdens het spelen van Call of Duty 2 bleef hij na 10 minuten weer hangen, en kreeg ik dezelfde fout, een zwart scherm. Daarna heb ik weer een reboot gedaan, alles op default gezet, en toen bleef de computer al haken bij het zwarte scherm met het knipperende grijze streepje. Daarna nóg een reboot gedaan, Boot Menu ingegaan en direct geboot vanaf mijn C schijf, waar Windows op staat, en toen ging hij wel in Windows zonder enige foutmelding, behalve het bevroren scherm na het spelen van een spel. Waar ik achter kwam was dat de D schijf, downloads schijf, stond ingesteld als eerste om te booten, en ook ingesteld stond als first harddrive. Heeft dit hier iets mee te maken?

Wat ik heb geprobeerd;
- BIOS er opnieuw in geflasht
- Driver van mijn videokaart opnieuw geïnstalleerd
- Call of Duty 2 er opnieuw op gezet
- Videokaart terug op defaults gezet

Na het lezen van alle handleidingen en FAQ's weet ik niet meer wat de oplossing is. Aan mijn batterij van mijn moederbord kan het waarschijnlijk niet liggen, want mijn moederbord is pas een aantal maandjes oud. Ook stond de tijd in mijn BIOS nog gewoon goed.

Specs:
Asrock 4CoreDual SATA2
Intel Core 2 Duo E4400 2.00 GHz
Sapphire HD3870
2x 1 gig Kingston DDR
Trust 380 watt voeding
Realtek HD Audio geluidskaart
Via Fast Ethernet netwerkkaart

Ik blijf dit probleem maar hebben, ik weet niet meer wat ik moet doen. Help? :(

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:12
was je vorige kaart een Nvidia? verwijder dan de drivers goed, daar is een goed programmatje voor staat volgens mij wel in de FAQ. Of Misschien trekt je voeding het niet (trust, don't trust it)..

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:23
Een geluid wat vast bleef haken? Klinkt als een HDD die even over zn nek ging.
Verklaart niet de corrupte BIOS maar misschien wel waarom vanaf toen je systeem niet meer mee wil werken.

Heb je misschien tijdens het overklokken een bepaald onderdeel van je systeem te veel voltage gegeven?

Prima.

Topicstarter
@ consolefreak; Nee, ik had een HIS Radeon x1600 pro, en volgens de FAQ van dit gedeelte zou mijn voeding toch wel bij mijn computer moeten passen..

@ tikkietrugjaap; Nee, ik heb het overklokken via ATi Overdrive gedaan, en heb toen niks te veel voltage gegeven, ik heb alles alleen overdrive zijn werk laten doen, verder niks

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Overklokken met een Trust voeding, dat ding lijkt me nou een van de eerste kandidaten die ik zou onderzoeken. Trust is een B- of C-merk, en alhoewel ze soms goede voedingen hebben is het toch een zwak punt in je setup.

Als het zonder overklokken wel gaat, dan is het verstandiger om niet over te klokken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Topicstarter
Okee, ik heb net de hele driver van ati eraf gehaald, inclusief display drivers, dit omdat ik een foutmelding kreeg als ik Catalyst Control Center opende, namelijk: Catalyst Control Centre: Command Line Interface has encountered a problem and needs to close. Ben hem nu aan het installeren. Heb voor het uninstallen van de drivers ook de GPU Clock en Memory Clock van mijn vidkaart weer op normaal gezet, aangezien ze nog steeds op het overgeklokte stonden, terwijl ik ze toch echt had terug gezet. Volgende post komt na het installen van de drivers.

Edit: Heb net even een half uurtje Call of Duty 4 gespeeld, recordtijd! Morgen ga ik nog even kijken wat hij doet bij Call of Duty 2, ga nu maar is slapen :O

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 247263 op 28-02-2008 03:06 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 20:30
Het lijkt nu opgelost. Mooi zo. We horen het verder wel.

Maar even voor de toekomst, doe nooit twee dingen tegelijk: EN een nieuwe kaart EN meteen overklokken. Installeer eerst de kaart met default drivers en default settings, en pas dan, als alles geruime tijd stabiel loopt, schroef dan langzaam de GPU/kaart wat op (als je daar behoefte aan hebt). Want als je beide tegelijk doet, zoals nu, dan tast je volledig in het duister over wat er nou precies niet goed gaat. Immers, je weet bij een nieuwe graka nog niet of je drivers wel stabiel zijn en zo.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Topicstarter
Klopt, het was ook enigszins dom om meteen te gaan overklokken.. Alles loopt nu weer stabiel als het goed is, heb net een clanbase war gedaan op Call of Duty 2 en mijn pc heeft geen rare dingen vertoond. =)

slotje <3
Pagina: 1