Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Hallo

Ik heb sinds een week of wat het probleem dat mijn Vista 32 Ultimate af en toe (zo eens per twee dagen, bij 24/7 gebruik) de volgende blue screen error produceert:

"A clock interrupt was not received on a secondary processor"

Klinkt hardware-related. Ik heb een ASUS Commando, en Q6700 CPU (zie mijn sig). Ik moet zeggen dat er betrekkelijk weinig over te vinden is. Bijna alles gaat over de Phenom, en een enkele keer over Intel CPU's:

nieuws: Bug in Intel Core 2 Duo aan het licht gebracht

Probleem met dit soort fouten is dat het vrijwel niet fatsoenlijk te trouble-shooten is (behalve dan door alle hardware te vervangen), want een processor test zal de oorzaak niet vinden. Immers, wanneer ik de blue screen krijg is het al te laat. Desalniettemin heb ik natuurlijk wel de bekende CPU stress-test utilities weer eens gedraaid, zoals OCCT (een paar uur), en die meldt geen enkel probleem. Het probleem is namelijk dat er geen probleem is totdat het probleem zich voordoet, zogezegd.

Ik zie 3 mogelijke oorzaken:

1): Het zou een CPU fout kunnen wezen. Toch niet erg waarschijnlijk: mijn CPU is een beetje overklokt, maar nog steeds binnen max vcore (onder de 1.375).

2): Een kernel issue binnen Vista, waar een deel van de code voor de system timer uit balans geraakt is (met al de vele updates niet onmogelijk). Ik heb nog geen Service Pack geinstalleerd, overigens.

3): Een hardware error op het moederbord. Hair-line fracture rondom de CPU socket, bv. Mijn vorige koeler, de Titan Amanda, trok het moederbord namelijk redelijk krom. Maar ik kan met het oog in ieder geval niets zien (maar dat heb je natuurlijk altijd met hair-line breukjes).

Er is ook niet echt een moment aan te wijzen dat de blue-screen zicht voordoet. Eens was ik aan het CCE-en (max load), en de andere keer stond ie gewoon idle. Verder heb ik ook alle onnodige hardware er eens afgehaald (externe USB harde schijf en zo); maar dat maakt niks uit. Ook nieuwe drivers van zo goed als alles haalde niks uit.

Ik weet dat jullie geen glazen bol hebben, maar wellicht dat iemand deze error ook al eens bij de hand gehad heeft en wellicht nog wat tips kan geven. Jammer ook dat je zo'n blue screen niet kunt maskeren. Ik heb 3.2 miljard klok-tikjes per seconde; daar kan ik er best eentje van missen op de twee dagen. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:52

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

albatross schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 10:59:
1): Het zou een CPU fout kunnen wezen. Toch niet erg waarschijnlijk: mijn CPU is een beetje overklokt, maar nog steeds binnen max vcore (onder de 1.375).
Probeer eerst eens een tijdje op stock te draaien en kijken of je 'm dan nog krijgt ;)

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-07 19:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk ook even naar de MPS versie. Die kan op 1.1 en 1.4 ingesteld worden. Op mijn oude Asus P2B-DS kreeg ik af en toe dit soort vastlopers als ik 1.4 instelde. Mogeljik zou hiermee spelen voor jou ook kunnen schelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Mad Marty schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:01:
[...]

Probeer eerst eens een tijdje op stock te draaien en kijken of je 'm dan nog krijgt ;)
Sorry, vergat ik te vermelden: ik heb em een paar dagen teruggeklokt gedraaid, maar kreeg op de tweede dag toch weer de error.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

[zwaar offtopic[

Het probleem is namelijk dat er geen probleem is totdat het probleem zich voordoet.
zeer meesterlijke zin!
[/offtopic]

Ik verwacht dat je de nieuwe bios er in hebt zitten

Wat je misschien kan proberen is colt spray, om de eventuele hair-lines fracture op te zoeken
(ik weet dat het bijna onmogelijk is) (en wel oppassen dat je geen condens op je mobo krijgt)
laat anders je pc afkoelen in de garage of zo.

Verders draai je met je kast open of dicht?
Misschien is het storing van buiten af. kast open en een gsm er bij zou eventuweel voor problemen kunnen zorgen. ( of een ander zend apparaat)

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Mr-Beamer schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:30:
[zwaar offtopic[
Ik verwacht dat je de nieuwe bios er in hebt zitten

Wat je misschien kan proberen is colt spray, om de eventuele hair-lines fracture op te zoeken
(ik weet dat het bijna onmogelijk is) (en wel oppassen dat je geen condens op je mobo krijgt)
laat anders je pc afkoelen in de garage of zo.

Verders draai je met je kast open of dicht?
Misschien is het storing van buiten af. kast open en een gsm er bij zou eventuweel voor problemen kunnen zorgen. ( of een ander zend apparaat)
Ja, ik heb een zeer recente BIOS. Moest ik namelijk installeren toen ik mijn quad-core er een half jaar geleden in zette (want mijn oude BIOS kende de Q6700 nog niet).

Ik kan inderdaard de colt spray eens proberen.

Kast is dicht, en temps zijn altijd uitstekend (zo'n 32C idle, wat voor een overklokte quadcore heel redelijk is). Ik heb er inderdaad een GSM zend-station naast staan, maar die staat er ook al maanden. En dit probleem is van de laatste twee weken.

Verder heb ik ook met een Microsoft debugger (WinDbg) de crash-log van de blue screen onderzocht, maar daar staat verassend weinig nuttigs in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Ook al eens geprobeerd om je proc opnieuw te monteren?
Ja het is veel werk maar misschien zit er een minuscuul stofje tussen.
Het kan zijn dat het signaal altijd al slecht is geweest en nu af en toe te slecht wordt.

Controleer verder alle aarde aansluitingen (montage schroefjes mobo)

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-07 19:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je al in BIOS naar de MPS versie gekeken?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
dion_b schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 13:54:
Heb je al in BIOS naar de MPS versie gekeken?
Nog niet. :) Ik was eerst in Vista aan het kijken of ik het daar terug kan zetten (wat ik er over kon vinden zei dat zowel de BIOS als het OS er een setting voor heeft); maar kan het in Vista niet vinden. Ga zo even rebooten (heb nog even een Vmware process lopen dat ik niet direct kan onderbreken); en dan hopen dat de verandering mijn Vista niet verkloot, lol.

Bedankt in ieder geval voor de suggestie. Ik begrijp alleen niet waarom MPS versie nu pas een probleem kan worden na al die maanden van perfecte operatie. Maar ik ga het zeker even proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:42
Misschien zou je ook eens een ander besturingssysteem proberen. Een andere versie van windows of een linux live cdtje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Ik even vermelden dat het probleem is opgelost (ik hou er zelf ook niet van wanneer mensen om hulp vragen en dan vervolgens nooit meer iets van zich laten horen als ze op de een of andere manier een oplossing hebben gevonden).

De laatste regel in mijn mini crash-dump was altijd zoiets als:

"Probably caused by : spei.sys ( spei+3786 )"

Of spgv.sys, of spry.sys, etc. Geen van die drivers bestaat. Een vriend van me kwam echter dit tegen:

What is spXX.sys (XX - random characters) driver? Rootkit or not?

Het behoort bij SPTD, een SCSI abstraction layer ala ASPI, en wordt meegeinstallerd met Daemon Tools Pro, die ik inderdaad precies rond die tijd geinstalleerd had. De changelog van de nieuwere versie (1.56) zegt o.a.:

"- Fixed system deadlock on multi-processor environment;"

Dat was dus die "A clock interrupt was not received on a secondary processor" blue screen error. :)

Ik heb de laatste versie van SPTD geinstalleerd, en de blue screens zijn verdwenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodewijk Skyer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-04 19:12
Ik kreeg dezelfde error op mijn net gebouwde systeem bestaande uit:
Moederbord: Gigabyte MA790FX-DS5
Processor: AMD Phenom 9500 (B2 stepping) met TLB patch enabled
Geheugen: 2x2gb OCZ 800 Mhz CL4
Videokaart: Ati Radeon 3450

En een bult harde schijven, dvd-writer en andere troep.

De eerste paar dagen draaide mijn systeem prima, maar sinds drie dagen kreeg ik telkens hetzelfde bluescreen.
Heb de update voor Daemon Tools geïnstalleerd, hoop dat het nu over is met de bluescreens want ik werd er goed ziek van!

Als dit de fout verholpen heeft ben ik je zeer dankbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Lodewijk Skyer schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 21:45:
Ik kreeg dezelfde error op mijn net gebouwde systeem bestaande uit:
Moederbord: Gigabyte MA790FX-DS5
Processor: AMD Phenom 9500 (B2 stepping) met TLB patch enabled
Geheugen: 2x2gb OCZ 800 Mhz CL4
Videokaart: Ati Radeon 3450

En een bult harde schijven, dvd-writer en andere troep.

De eerste paar dagen draaide mijn systeem prima, maar sinds drie dagen kreeg ik telkens hetzelfde bluescreen.
Heb de update voor Daemon Tools geïnstalleerd, hoop dat het nu over is met de bluescreens want ik werd er goed ziek van!

Als dit de fout verholpen heeft ben ik je zeer dankbaar!
Helaas bleef het probleem zich voordoen, zij het veel minder. Ik heb uiteindelijk heel Daemon Tools maar verwijderd, en ben teruggegaan naar Alcohol 120%. Toen pas was het echt weg (al gebruikt Alcohol 120% ook SPTD, maar de combo Daemon Tools + laatste SPTD gaat kennelijk bar slecht samen).

Vanaf SPTD 1.53 beginnen de problemen pas, als ik er het web zo op nasla. Je zou ook nog gewoon eens de 1.52 driver kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodewijk Skyer
  • Laatst online: 15-04 19:12
Bedankt voor je bericht.
Heb uit voorzorg Daemon Tools ook maar verwijderd. Ik ga nog even proefdraaien, so far so good.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Laatst online: 09-07 11:56

Dani86

AeroGeek

SPTD.sys zorgt voor wel meer problemen: Ik kon windows ( XP ) niet meer booten na een system file defrag te hebben gedaan. Ik gebruik hiervoor Raxco perfectdisk: Deze zei dat er een driver conflict was wat te maken had met sptd.sys. ( Wel icm Alcohol 120% )

Ik heb nu SPTD 1.56, en ik kan weer defraggen :)

http://www.duplexsecure.com/downloads

Issues addressed:
- Fixed some incompatibility issues;
- Fixed system deadlock on multi-processor environment;
- Fixed some minor bugs.

[ Voor 18% gewijzigd door Dani86 op 02-04-2008 13:46 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Pagina: 1