Het Externe geluidskaarten topic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 183025

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben al een lange tijd opzoek naar een goede externe geluidskaart. Hij moet namelijk gebruikt worden voor mijn laptop en voor mijn pc. Die draaien alle 2 op vista home premium.

Ik heb al twee interessante kaarten gevonden namelijk de:
http://alatest.nl/m_audio...e_Reviews/pe-15455310,93/

M-audio audiophile USB

en de

Terratec USB geluidkaart (die van ongeveer 40-60 euro).

Verder heb ik niet echt in mijn prijs gezien. Mijn budget is ongeveer 60 euro. Die Terratec vind ik interessant maar kan die ook op vista? Hebben jullie verder nog interessante opties?

Natuurlijk zo audiofiel mogelijk ! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-04 21:40
Wellicht ook een optie:

Super Pro DAC 707 USB (van diykits.com).
Dac met usb aansluiting, prima te gebruiken als geluidskaart en de dac is volgens mij helemaal zo gek nog niet (cs4398). Kost +/- 75 euro

Reviewtjes:
Review 1 (dac variant)
Review(tje) 2

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mogelijk dat de Audigy NX nog beschikbaar is? Heb ik lange tijd gehad als USB externe geluidskaart.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4ke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10-2017
Ik maak zelf gebruik van een Trends Audio UD-10.1 USB Audio Converter in combinatie met een Mac, maar werkt ook prima onder Windows (Vista). Hij wordt op beide systemen automatisch gedetecteerd en werkt direct zonder enige installatie van drivers.

Ik gebruik hem momenteel als externe geluidskaart, maar ben van plan om een extra DAC (bijv. Altmann) aan te schaffen en dan de UD-10 als brug te gebruiken. Dan kan de UD-10 het geluidsignaal digitaal doorgeven aan de Altmann :)

Verder heeft dit apparaatje een losse voeding (dat je niet persé hoeft te gebruiken), zodat je niet de 'vieze' stroom van je computer hoeft af te tappen ;) Ik ben er in ieder geval tevreden over.

Edit: Ow, en de kosten....ongeveer 110 euro + 30 euro invoerrechten.

[ Voor 4% gewijzigd door c4ke op 20-02-2008 19:43 ]

I USE CAPS LOCK BECAUSE I WILL BECOME NOTICED, POPULAR, AND GOOD IN BED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:25

voodooless

Sound is no voodoo!

Die Super DAC is zonder enige twijfel beter dan de Trends Audio. De prijs van beiden is echter niet slecht. Echter gaat de Super DAC, anders dan lijkt aangeprezen maar tot 48 Khz. Opletten dus.

Echter een nadeel: je kunt met deze dingen niet opnemen. De grote vraag is dus: wat doet de TS met zijn geluidskaart?

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 20-02-2008 20:36 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239687

[OT}
r.venema schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 19:41:
Edit: Ow, en de kosten....ongeveer 110 euro + 30 euro invoerrechten.
€ 30,- middelcode 61 (IR) ?? Mag op een geluidskaart hooguit BTW geheven worden en GEEN invoerrecht. Beetje inklaringskosten kan het verschil ook verklaren.
Het inklaren blijft voor veel koeriers (waaronder TNT-Post) een moeilijke materie maar in beginsel is alle computerapp. 0,0% invoerrecht :Y
[OT]

Als vakidioot (computers en douanezaken) heb toch steeds maar weer het idee dat 'men' nietswetende importeurs onder het mom van belastingen een poot tracht uit te draaien. Sorry voor de topic break :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn doel is eigenlijk om echt alleen muziek te lusiteren. Daar gaat het om. Maar wat vinden we van die Terratec USB MK2? Dit lijkt mij wel een goede kaart en ik kan hem toch echt goedkoop kopen. Nu dank ik jullie echt voor die andere ik ga even kjken

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 183025 op 20-02-2008 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat Terratec ding is natuurlijk ultra simpel, en zo presteert het ding ook. Behoorlijk onder de maat als je mij vraagt. Vanaf blijven dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
voodooless schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 20:39:
Dat Terratec ding is natuurlijk ultra simpel, en zo presteert het ding ook. Behoorlijk onder de maat als je mij vraagt. Vanaf blijven dus!
Ja ja, ik begrijp het. Die koop gaat dus niet door. Over die geluidskaart/dac van diykits, die vind ik erg mooi, maar ik moet dan 25 euro aan verzenden betalen! Word toch weer 100 euro ongeveer. Is dat het echt waard? En je hebt het risico dat je een probleem krijgt tijdens de verzending (dat hij nooit aan komt?!). Ik heb hier ook geen ervaring mee, om vanaf het buitenland naar NL te verzenden.

Misschien hebben jullie ook een leuk idee voor een geluidkaart die gewoon in NL te verkijgen is EN niet hoger komt dan 100 euro? :P

Sorry voor de lastige beperkingen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Emu 0202 USB? Scoort uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137527

Die is even duur, misschien duurder dan een super pro 707.
Waar ik benieuwd naar ben is welke er 'beter' is. De SuperPro 707 of de E-mu 0202.

Ook vindt ik dat hier op GoT een draadje moet komen over PC audio, en dan met name usb-dacs, ik merk dat er steeds meer vragen over komen en men komt er achter dat de pc op deze manier een prima geluidsbron is. Iemand intresse in een 'Het grote usb DAC topic'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 137527 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 22:39:
[...]

Waar ik benieuwd naar ben is welke er 'beter' is. De SuperPro 707 of de E-mu 0202.

Ook vindt ik dat hier op GoT een draadje moet komen over PC audio, en dan met name usb-dacs, ik merk dat er steeds meer vragen over komen en men komt er achter dat de pc op deze manier een prima geluidsbron is. Iemand intresse in een 'Het grote usb DAC topic'?
Ja opzich wel. Dat is eigenlijk het zelfde als een USB geluidskaart right? Dat had ik gehoort. Die EMU is een optie maar ik wil liever meer opties. Iig bedankt Voodooless!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177555

Anoniem: 183025 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 22:49:
[...]

Ja opzich wel. Dat is eigenlijk het zelfde als een USB geluidskaart right? Dat had ik gehoort. Die EMU is een optie maar ik wil liever meer opties. Iig bedankt Voodooless!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 137527 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 22:39:
Simpel: de EMU! Zie review :) Al zal het niet ver uit elkaar liggen. De 707 heeft duidelijk nadelen: niet opnemen, en bij 48 Khz is het einde verhaal. De 707 heeft echter wel de betere DAC aan boord.

Verder denk ik niet dat de je SuperPro 707 voor 100 euro thuis gaat krijgen (als je veel geluk hebt mischien) ;)

[ Voor 32% gewijzigd door voodooless op 24-02-2008 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137527

voodooless schreef op zondag 24 februari 2008 @ 19:04:
[...]

Simpel: de EMU! Zie review :) Al zal het niet ver uit elkaar liggen. De 707 heeft duidelijk nadelen: niet opnemen, en bij 48 Khz is het einde verhaal. De 707 heeft echter wel de betere DAC aan boord.

Verder denk ik niet dat de je SuperPro 707 voor 100 euro thuis gaat krijgen (als je veel geluk hebt mischien) ;)
De (matige) review vindt hem goed, dit zegt echter niets over de 707, misschien zouden ze die wel 'beter' vinden.
De 707 gebruikt uitlsuitend hoogwaardige componenten en er wordt geen geld uitgegeven aan, voor veel mensen, nutteloze extras. Dat je er niet mee kan opnemen is voor de mensen die op willen nemen natuurlijk niet handig en die mensen moeten deze dan ook niet kopen, nog wiedes :).
Wanneer ga ik de nadelen merken va het 48 Khz verhaal, kan iemand dat voor mij ophelderen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 137527 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 22:54:
De (matige) review vindt hem goed, dit zegt echter niets over de 707, misschien zouden ze die wel 'beter' vinden.
De 707 gebruikt uitlsuitend hoogwaardige componenten en er wordt geen geld uitgegeven aan, voor veel mensen, nutteloze extras.
Tja, het is maar net wat je wil en nodig hebt. Volume control kan best handig zijn, evenals de koptelefoonoutput. Kwalitatief zal het elkaar niet zoveel ontlopen, misschien dat de 707 een tikkeltje voorop loopt. Maar het is een DAC, en geen geluidskaart :)
Wanneer ga ik de nadelen merken va het 48 Khz verhaal, kan iemand dat voor mij ophelderen? O-)
Doorgaans heb je er geen last van. Echter met de komst van dingen als DVD-audio en de nieuwe Blue-ray audio formaten zou je er wel eens nadeel van kunnen ondervinden. 'T is eigenlijk vooral jammer dat ze op dit punt gespaard hebben! Nemen ze de top-end DAC van cirrus, om deze vervolgens te pairen met een cheap ass C-media USB audio controller. Dat is gewoon erg jammer. Via SPDIF kan je trouwens wel gebruik maken van sample rate tot 192 Khz, en ik denk eigenlijk dat in dit geval USB maar een bijzaak is geweest.

Met beiden zul je vast en zeker blij worden als ze aan je eisen voldoen. Daar zal het zeker niet aan liggen :) En anders koop je hem toch gewoon voor die ueber geile groen doorzichtige SPDIF interlink die erbij zit _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 24-02-2008 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mm dan denk ik toch dat ik voor die E-MU ga. Die 105 euro vind ik wel mooi (incl verzenden.) Tenzei iemand nog met een heel mooi alternatief komt. Ik vind het wel jammer dat de E-MU geen digitale uitgang heeft maar het moet maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok dan, ik ben hierheen verwezen door iemand. Heb Hi-Fi aangeschaft (Totem arro's 1500 euro, naim nait5i versterker 1200 euro). Ik vraag me uberhaupt af of je met zo'n goede versterker/luidsprekerset ook nog een goede geluidskaart moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je dat niet doet, dan heb je een Ferrari met een Lada motor, ziet er leuk uit, maar daar houd het wel bij op.

De vraag rest dan nog, wat wil je er mee doen, als je 3-10 mp3'tjes per dag luister van 96-128kpbs kan je voor 1000 euro geluidskaart in je PC stoppen, maar het blijft waardeloze kwaliteit. Dan heb je aan een goedkoop geluidskaartje genoeg.

Dus tjah, of je een goede geluidskaart moet kopen ligt geheel aan jezelf.

Daarbij gaat het hier om Externe geluidskaarten, op USB, en je vraag gaat daar niet echt specifiek over.

Als je al 2700 euro uitgeeft aan een geluidsinstallatie, zou ik zeker niet bezuinigen op een geluidskaart. Maar dat ligt dus geheel aan wat je wil bereiken met het geluid van de PC naar je setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RaZ schreef op maandag 25 februari 2008 @ 22:17:
Daarbij gaat het hier om Externe geluidskaarten, op USB, en je vraag gaat daar niet echt specifiek over.
Ja, mijn eigen topicstart was gekapt door moderator omdat dit ongeveer hetzelfde onderwerp zou zijn. Vond ik ook vreemd ja. Maar ik speel in principe vanaf 320kbit en hoger. En de M-audio Audiophile 192, daar heb ik de minste negatieve reacties over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mm, nu moet ik toch even me zelf over halen om naar Utrecht te rijden, naar de Feedback om hem te gaan halen! Ik ga hem denk ik dan ook direct gebruiken voor monitoring van mijn film opnames incl. mijn Notebook. Ik zie dat de Vista drivers als uit zijn dus dat is mooi!

Ik heb niet heel veel verstand van recording van opnames dus kan ik zo een microfoon:
Afbeeldingslocatie: http://www.budgetcam.nl/thumbs/20070301_42_sennheiserset.jpg
(Met XLR wat dus ook op de E-MU zit?!)

op aansluiten of heeft deze power nodig? Als ik dit er op kan aansluiten ben ik verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De mic kun je wel aansluiten maar hij zal vermoedelijk wel een phantoom voeding nodig hebben, en dat biedt de EMU helaas niet :( Zul je dus los in moeten voorzien, of deze mic heeft dat niet nodig..

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 26-02-2008 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
voodooless schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:21:
De mic kun je wel aansluiten maar hij zal vermoedelijk wel een phantoom voeding nodig hebben, en dat biedt de EMU helaas niet :( Zul je dus los in moeten voorzien, of deze mic heeft dat niet nodig..
Ja die voeding bedoel ik indd. Maar dan kan ik helaas niet op lokatie opnemen aangezien als ik de E-MU 0404 koop (met fhantoom voeding) heeft hij een stopcontact nodig die ik dus waarschijnlijk niet bij de hand heb... Lastig lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De 0404 heeft geen externe voeding nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even een update. Heb net Budgetcam gebeld (waar ik dus mijn film apparatuur vandaan haal) en zei zeggen dat de DV audio (van het vorige plaatje) wel Phantoom voeding nodig heeft, maar de Sennheiser K6/ME66 niet, die werkt gewoon op pentlites. Dat zou dan een mooie uitkomst zijn...

Afbeeldingslocatie: http://www.budgetcam.nl/thumbs/20070301_42_sennheiserset.jpg

@Voodooless:
Check de revieuw op de EMU site (http://www.emu.com/produc...product=15185&nav=reviews) van Sound on Sound:

Cons:
Usb buss powering is not an option.

:'(

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 183025 op 26-02-2008 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Mkay.. vreemd dat dat er bij de specs niet bij staat. Dat is op zich wel jammer, maar zal vermoedelijk de sound wel ten goede komen.

Edit: ik zie dat er 5V in gaat.... Laat USB nu ook net 5V zijn. Vermoedelijk gaat dit dan gewoon werken met een USB -> 5V kabeltje, zoals je dat ook bij sommige 2.5" USB HDD's ziet :)

[ Voor 41% gewijzigd door voodooless op 26-02-2008 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja hij is natuurlijk ook wel wat duurder maar kan hem wel voor 115 krijgen (hoop ik _/-\o_ ). En anders word het toch lekker de 0202. Dan ga ik gewoon voor de Sennheiser mic. Lijkt me ook een prima optie.

@Voodooless:
Ja, ik las ook ergens dat dit niet gaan werken omdat dit in de werkelijkheid minder is (?) ofzo. Ik zoek het even op.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 183025 op 26-02-2008 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee ik ga toch voor de 0202 en daar gebruik ik gewoon de Sennheiser pentlites powered mic bij. Lijkt mij het beste en het makkelijkste. En ik koop hem gewoon nieuw bij Feedback dus goede garantie.

Bedankt voor je hulp voodooless. Ik hoop dat de geluidkwaliteit tov mijn AC97' ook wat beter word!

Bedankt voor je info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
K*T. Ik heb hem net binnen gekregen, heel netjes de software geinstalleerd en nieuwe firmware. SHIT! daar ging het denk ik fout. Hij zit nu de hele tijd aan uit te knipperen en te connecten en te niet connecten. Echt super iritand. Moet ik hem terug sturen of weten jullie een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:28

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik ben nu ook maar eens op zoek naar een goede externe geluidskaart (niet intern ivm laptop) die over een jaar of wat ook gebruikt gaat worden voor een desktop.

Ik zie een aantal opties voorbijkomen met bijbehorende voordelen wat mij betreft:
'Kaart'VoordelenNadelen
Asus Xonar U1Prijs - Dolby Digital Live
Waarschijnlijk niet zo 'audiofiel' als de rest.
M-audio TransitKlein - M-audio (subjectief goed gevoel zeg maar :P)3,5mm jack uitgang - analoge kwaliteit?
Behringer FCA 202Uiterlijk - goede review - firewireadapter bij 4-pins FW (logisch) - geen S/PDIF
E-MU 0202Goede reviews - aansluitmogelijkheden
Prijs is stukje hoger - S/PDIF?

Nu is dit een mooi rijtje met redelijk dezelfde prijzen, waarbij de E-MU toch de wat duurdere is.

Op de asus na denk ik vrij zeker te weten dat de analoge kwaliteit goed zal zijn, zeker voor de prijs. Nu vraag ik me alleen nog een paar dingen af:

-Is mijn veronderstelling juist wat betreft geluidskwaliteit, of zitten er nog 'duidelijke' verschillen tussen de kaarten.
-Is firewire daadwerkelijk gunstiger dan USB.
-Heeft Dolby Digital Live nog nut buiten games, ik kan het niet bedenken namelijk.
-Volgens de genoemde site ondersteund de E-mu AC3 en DTS passtrough, is dit waar en hoe geschiedt dit dan? Ondersteund de E-MU dus ook S/PDIF? Ik kan er namelijk geen wijs uit worden.

Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik snap dat ik zelf moet gaan kiezen welke features ik wel wil en zal gebruiken en welke niet, maar ik hoop dat jullie deze vragen kunnen beantwoorden voor mij.

Voor de info: ik ga er nu vanuit dat ik de kaart/doosje analoog ga aansluiten voor muziek, ik heb in de planning staan om tzt over te gaan op een stereoversterker, maar ik zou graag ook dolby digital en DTS vanuit films op mijn av-receiver af kunnen spelen.
Op het moment maak ik nog totaal geen gebruik van de inputs van mijn laptop, of dit in de toekomst gaat veranderen, geen flauw idee. Ik hou me wel veel bezig met muziek en in de toekomst (paar jaar) ook erg veel met akoestische metingen, maar daarvoor heeft de TU hun 'eigen' DACs liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door bartvl op 25-03-2008 16:29 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rawit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik zag wat informatie over de Super Pro DAC 707 USB voorbij komen... Ik heb deze zelf in gebruik (was een van de eerste die hem bestelde via diykits).

Via USB gaat de samplerate tot 96khz, via SPDIF tot 192khz. De Super Pro Dac heeft een microfoon ingang, dus je kunt er mee opnemen, maar helaas geen line in.

De bijgeleverde voeding gaf nogal wat ruis, ik heb deze vervangen door een laptop voeding, nu is stil ook echt stil. Bouwkwaliteit is top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Rawit schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:46:
Via USB gaat de samplerate tot 96khz, via SPDIF tot 192khz. De Super Pro Dac heeft een microfoon ingang, dus je kunt er mee opnemen, maar helaas geen line in.
USB gaat maar tot 48 Khz! En een microfoon ingang heeft ie ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rawit
Zal vanaaf een plaatje posten van mijn SuperPro DAC... heeft headphone en mic aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

voodooless schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:50:
[...]

USB gaat maar tot 48 Khz! En een microfoon ingang heeft ie ook niet...
Heren rustig. USB 1.1 gaat idd net tot 48Khz. USB 2 kan idd tot 96Khz. Maar goed wie dat verschil gaat echt horen mag van mij bij mij komen werken in de studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rawit
Anoniem: 30670 schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:56:
[...]

Heren rustig. USB 1.1 gaat idd net tot 48Khz. USB 2 kan idd tot 96Khz. Maar goed wie dat verschil gaat echt horen mag van mij bij mij komen werken in de studio.
We zijn geen ruzie aan het maken hoor :) , we proberen gewoon de specs van de SuperPro Dac te achterhalen.

Blijkbaar hebben wij ook beiden gelijk... De afbeeldingen die ik nu zie van de DAC hebben geen headphone/mic aansluiting, terwijl ik met die van mij toch echt geskyped heb. Misschien een andere herziening? Ik zal vanaaf die van mij eventjes bekijken.

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/6128/daclg2.th.jpg]

Mijn SuperPro Dac met mic en headphone aansluiting.

[ Voor 14% gewijzigd door Rawit op 25-03-2008 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Ik begin het vermoeden te krijgen (zie mijn post herboven) dat de E-mu dus niks aan passthrough e.d. doet (wat ik niet vreemd vind) jammer. Nu zit ik eigenlijk alleen nog met de kwaliteitsvragen. De asus is eigenlijk al zo goed als afgevallen ondanks zijn koele features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 30670 schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 16:56:
USB 1.1 kan gewoon 24 bit 96 Khz geluid afspelen. Bandbreedte zat. Dat USB chipje in die Super DAC doet echter niet meer dan 48 Khz. Daar is geen discussie over mogelijk, staat namelijk gewoon in de specs van het ding.

Die Mic ingang is wel opmerkelijk inderdaad want die is niet te zien op de plaatjes op internet, nog terug te vinden in de specs.

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 25-03-2008 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rawit
Hoe kan ik de max. playback sample rate testen in Linux (Ubuntu)? Ik kan met Audacity een 96khz bestand afspelen, maar ik weet niet of Linux/Alsa on the fly een sample rate conversion doet. Ik heb gegoogled, maar waarschijnlijk met de verkeerde keywords aangezien ik niet zo snel een methode kan vinden om de hardware sample rate te zien.

Er zit een C-Media chip in de SuperPro Dac, al kan ik niet zo snel ontdekken welke, maar ik heb op de C-Media site gekeken, en de kans is zeer groot dat USB inderdaad beperkt is tot 48khz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rawit
bartvl schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 20:40:
Ik begin het vermoeden te krijgen (zie mijn post herboven) dat de E-mu dus niks aan passthrough e.d. doet (wat ik niet vreemd vind) jammer. Nu zit ik eigenlijk alleen nog met de kwaliteitsvragen. De asus is eigenlijk al zo goed als afgevallen ondanks zijn koele features.
Is de Edirol UA-1EX iets?

http://www.rolandus.com/p...ObjectId=743&ParentId=114

Edirol is een onderdeel van Roland, naar mijn weten maken die kwalitatief goede spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Nee, dat gaat om de E-MU 0202.

Edirol heeft inderdaad ook nog wel wat leuke apparaten.

Om even wat meer antwoord op mijn eigen vragen te geven:
Metingen van E-MU 0202
Metingen van Behringer FC202
Uitgaande van de metingen is de E-MU qua weergave duidelijk de betere. Alleen wat betreft frequentiekarakteristiek spant het erom.
Nu nog een test vinden van de Transit.
Et voila:
Metingen van M-audio Transit
Hele goede frequentiekarakteristiek zo te zien. Wat betreft de rest staat de E-MU er behoorlijk boven.
De metingen zijn dan wel niet bij precies dezelfde bit- en samplerate gedaan maar ik neem aan dat dat op het beste resultaat gedaan zal zijn.
Het wordt dus nog een hele moeilijke keuze tussen geld, inputs, outputs (3,5mm op de Transit :'( ) en uiterlijk.

[ Voor 101% gewijzigd door bartvl op 25-03-2008 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-07-2023
voodooless schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:45:
Edit: ik zie dat er 5V in gaat.... Laat USB nu ook net 5V zijn. Vermoedelijk gaat dit dan gewoon werken met een USB -> 5V kabeltje, zoals je dat ook bij sommige 2.5" USB HDD's ziet :)
Mooi lekker >2 Ampere ofzo door je usb-poort pompen, zal hij ongetwijfeld lekker vinden. |:(
....die dual Phantom-mono-versterkers zijn niet zo zuinig hoor.

btw, mijn E-MU 0404 heeft wel degelijk S/PDIF passthrough, stond ergens beschreven hoe je dat voorelkaar kreeg (je moest echt alleen maar iets aanvinken ofzo :> ) , de 0202 zal niet gek veel anders zijn hoor. (of hij moet de fysieke aansluiting missen, o.i.d.)

De DAC (en headphone versterker) van de 0202 is iets simpeler dan die van de 0404 dus mijn mening met een korreltje zout nemen, maar ikzelf kan met volle vertrouwen zeggen dat dit toch echt een van de betere DAC/Head-Amp combo's zijn.
De enige manier om met hetzelfde budget toch iets beters te hebben zal voor bij DIY moeten aankloppen, maarja, kant-en-klaar is toch niet iets makkelijker (en fool-proof).

Die drivers van E-MU zijn ook echt _/-\o_ , simpelheid ten top. Alle controls zitten op het kastje zelf!

[ Voor 3% gewijzigd door SirNobax op 26-03-2008 00:11 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Helaas, de 0404 heeft S/PDIF uit- en ingangen, de 0202 niet. Het wordt er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:02
Oke, ik zoek dus ook iets.

Door aanschaf nieuwe gfx card past mijn Audio kaart iet meer.
Ik had er een hercules Game Theater XP in zitten.

Moet nu dus gaan voor een externe kaart

Prijs indicatie tot 100 euro
Kom momenteek niet verder dan wat creative en hercules spul (Xmod, Muse), maar daar zitten volgens mij vaak niet de aansluitingen op die ik zoek.

Ik draai XP, heb 4GB (ik weet, maar 3GB bereikbaar)

Wat ik wil/zoek;
- Extern, dus via USB 2.0
- 2.1 is voldoende, ik hoef geen 5.1, enz
- aparte kopteloon uitgang
- mic- ingang
- volume controle en mic-control
- optisch uit, als het kan ook in
- mag een externe voeding hebben
- zou leuk zijn als er nog een USb aansluiting op zou zitten
- tulp line-in zou ook leuk zijn

[ Voor 13% gewijzigd door maartend op 17-04-2008 11:11 . Reden: te weinig info in het begin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Waar heb je zelf al naar gekeken en wat is je budget? Zo kunnen we nog niet zoveel.

Ik heb overigens een E-MU 0202 in de bestelling staan, duurt helaas tot nu toe al bijna 2,5 week voordat deze is geleverd maar eind van de week komt ie binnen zeggen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chili
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-04 09:31
Ik heb even een vraag over het tegelijkertijd werken van 2 geluidskaarten op 1 pc. Ik heb de hele berg topics hierover inmiddels gelezen, maar kan niet direct een antwoord vinden op mijn vraag:
Is het mogelijk om een USB-kaart en de onboard geluidskaart beiden geactiveerd te hebben?
Ik wil namelijk mijn pc gaan gebruiken als bron voor mijn hifi stereo versterker. Het geluid uit mijn onboard kaartje vind ik hier te brak voor, dus wil ik hiervoor een USB-kaart aanschaffen (EMU 0202).
Ik wil echter wel mijn 5.1 setje (en af en toe headset) via mijn onboard card blijven gebruiken voor het gamen. Is dit mogelijk zonder problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Jup, gaat prima. Als je in windows je E-MU instel als standaard apparaat, en hij is niet aanwezig (uit/niet aangesloten) dan kies windows geluid een andere bron, dus je 5.1 onboard in dit geval. Op het moment dat je hem weer aanzet/aansluit dan spring het 'Defeault Audio Device' van Windows gelijk op de E-MU.
Je kan ook in je muziekspeler de E-MU instellen als output, terwijl alle andere geluiden via de onboard gaat, is ook wel handig.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-04 17:24
Hey interessant topic!

Ik ben namelijk ook op zoek naar een geluidskaart voor mijn laptop. Ik heb echter al een externe DAC.

Weet iemand een kaart van redelijk hoge kwaliteit die digitale signalen met rust laat (niet upsampelen of vervormen via de driver).

Ik heb nu een SB Live External, maar die werkt voor geen meter met vista (kraken ruizen, en hij doet gewoon vaag (ploppen net alsof de CPU constant 100% gebruikt wordt en hij het niet meer aan kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-legged-bird
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-03 17:05
Eerlijk gezegd snap ik het niet helemaal meer. Ik heb -net als vele anderen hier- de wens om het geluid uit mijn laptop te verbeteren. Het interne kaartje is weinig bijzonder. Ik speel muziek af op een héle goede audioset.

Mijn vraag: kan ik nu beter een losse DAC kopen en die tussen dit kaartje en de versterker zetten? Of moet ik juist een andere externe kaart kopen? En de derde optie: of moet ik een nieuw extern kaartje én een DAC kopen? Als ik zo'n E-MU zie (die hier wordt aanbevolen) vraag ik me af of daar nou al een DAC in zit of niet. Is misschien een domme vraag van een niet-techneut, waarvoor alvast excuses....

They said it couldn't happen here.... And it didn't

• SirNobax
4-legged-bird schreef op woensdag 03 september 2008 @ 22:55:
Eerlijk gezegd snap ik het niet helemaal meer.
Even kort door de bocht, een 'DAC' is gelijk aan een geluidskaart die je in je PCI/PCMCIA prikt.

De E-MU's (zeker de 0404) hebben tal van aansluitmogelijkheden, waaronder natuurlijk USB.
Een belangrijk verschil tussen de 0202 en de 0404 is dat laatstgenoemde op het 230V netwerk aangesloten moet worden (voornamelijk vanwege de Powered Line-in's, evt ook vanwege de klasse-A headphone versterker).

Meer dan een E-MU (of een andere USB DAC) heb je dus niet nodig om hem op je hi-fi installatie aan te sluiten.
Voor stereo kan je de 0404 (die ik ook bezit) op twee manieren aansluiten, Balanced via 2 1/4" mono jack's, of unbalanced via een stereo 3.5mm plugje.

[ Voor 10% gewijzigd door SirNobax op 04-09-2008 00:04 ]

Pentaxiaan

• 4-legged-bird
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-03 17:05
OK, dank je voor de uitleg. Blijft dan dus de vraag: welke betaalbare externe geluidkaart is te prefereren als ik niets anders wil dan de muziek van mijn laptop naar een stereo-versterker leiden en daarbij een zo hoog mogelijke kwaliteit wil houden? Toch ook die Emu?

EDIT: ik zie dat Roland met Edirol-producten ook kaarten heeft. Zijn die geschikt? Ik zag een tweedehands UA-3 voor 80 euro.....

[ Voor 19% gewijzigd door 4-legged-bird op 04-09-2008 17:23 ]

They said it couldn't happen here.... And it didn't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Om dit topic weer even leven in te blazen:

Ik heb zojuist Windows 7 geinstalleerd en de drivers voor de E-MU 0202 USB functioneren tot nu toe gewoon goed (ASIO playback in Foobar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
4-legged-bird schreef op donderdag 04 september 2008 @ 12:37:
OK, dank je voor de uitleg. Blijft dan dus de vraag: welke betaalbare externe geluidkaart is te prefereren als ik niets anders wil dan de muziek van mijn laptop naar een stereo-versterker leiden en daarbij een zo hoog mogelijke kwaliteit wil houden? Toch ook die Emu?

EDIT: ik zie dat Roland met Edirol-producten ook kaarten heeft. Zijn die geschikt? Ik zag een tweedehands UA-3 voor 80 euro.....
Weet je wat eigenlijk de ultieme oplossing is, gewoon een losse DAC kopen (deze kun je ook voor andere apparatuur gebruiken zoals CD spelers en TV Ontvangers). Iedereen heeft tegenwoordig ook vast wel zon digitaal tv kastje van @home of wat dan ook. Die kun je ook op de DAC aan sluiten en heb je ook "goede" kwaliteit (hangt natuurlijk af van de stream).
Ik heb zelf een Denon DA-500 voor 120 euro gekocht op marktplaats (is al een poos geleden dus misschien is hij wel stukken goedkoper) en alles klinkt werkelijk super! en het maakt niet uit of je nou de AC97 of een X-Fi of een of ander duur merk gebruikt want de DAC bepaald het geluid!.

In een geluidskaart zit ook wel een DAC, maar deze is vaak van mindere kwaliteit, en zelfs als je een hebt met een goeie dac zit je er weer mee dat als je ooit upgrade de geluidskaart misschien weer zwaar verouderd is, een losse DAC verouderd bijna niet...

Mensen met een digitale reciever hoeven trouwens uberhaupt niet veel geld uit te geven, hooguit als er nog geen digitale uitgang op de geluidskaart zit een goedkoop kaartje met fatsoenlijke drivers.

Het enige wat een DAC namelijk doet is data (digitaal) omzetten naar analoog. Dus de enige bepalende factor voor de geluidskwaliteit is de DAC, de rest "tackle" je als het ware omdat je gewoon pure data naar de DAC stuurd (daar kan niks mee gebeuren, hooguit wat jitter (troep data)).

Er zijn ook hele goeie chinese dac's voor een prikkie te koop (nou jah prikkie, niet duur in vergelijking met de high end hier in europa), ze zien er mischien qua design niet zo hoogwaardig uit maar presteren vaak ook prima.

zoek voor de grap eens op DAC's in het Audio forum van tweakers, genoeg positieve reacties te vinden.

Just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-04 13:52

Flotter

Pelipper!

Annihilism schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:28:
[...] en het maakt niet uit of je nou de AC97 of een X-Fi of een of ander duur merk gebruikt want de DAC bepaald het geluid!.

[...]
Let er wel op dat je een geluidskaart gebruikt die een 44.1 kHz-signaal uit kan spuwen. De wat goedkopere kaartjes kunnen meestal alleen 48 kHz aan, waarbij de meeste muziek (van cd, mp3) geresampled wordt wat kwaliteitsverlies oplevert.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
Flotter schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:21:
[...]

Let er wel op dat je een geluidskaart gebruikt die een 44.1 kHz-signaal uit kan spuwen. De wat goedkopere kaartjes kunnen meestal alleen 48 kHz aan, waarbij de meeste muziek (van cd, mp3) geresampled wordt wat kwaliteitsverlies oplevert.
Dat is idd nog wel een detail die ik had moeten vermelden ;). Maar goed, daar kun je dus beter wel op letten als je de kaart koopt. Meestal vermelden ze het er wel bij, of kun je met homebrew drivers nog wel eens wat bereiken.

Maar ik ben helemaal verkocht aan mijn DAC :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134214

Iemand ervaring met de externe oplossing van X-Fi, de Sound Blaster X-Fi Surround 5.1?!?

http://nl.europe.creative...ategory=669&product=17751

Lijkt mij prettig, ben opzoek naar een geluidskaart met mooie tulp aansluitingen :)
Of iets meer betalen en voor een audiotrak gaan? Die is wel intern, maar dat maakt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
Anoniem: 134214 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 17:02:
Iemand ervaring met de externe oplossing van X-Fi, de Sound Blaster X-Fi Surround 5.1?!?

http://nl.europe.creative...ategory=669&product=17751

Lijkt mij prettig, ben opzoek naar een geluidskaart met mooie tulp aansluitingen :)
Of iets meer betalen en voor een audiotrak gaan? Die is wel intern, maar dat maakt niet...
Als je een verbetering zoekt ten opzichte van je huidige on-board (neem aan dat je daar van upgrade), dan zal de X-Fi ongetwijfeld beter klinken. Vind alleen dat Creative een erg hoog prijskaartje aan hun consumentenspul hangt, zo heel bijzonder is het spul niet, vaak zitten er goedkope DAC's op en behalen ze met software nog zogenaamde "verbeteringen". Ik heb zelf een Soundblaster Live External maar die gebruik ik puur voor de optische uitgang, vind het geluid van het ding zelf nog niet zo geweldig.

En het nadeel vind ik bij creative vaak dat je erg veel moet rommelen aan de software voor dat je pas natuurgetrouw geluid hebt (zelfs wanneer je het digitaal doorstuurd :S). Ze hebben namelijk staandaard erg veel troep zoals een vage mp3 geluidsverbeteraar en wat andere vage software "verbeteringen". Ik vind dat de lage tonen bij mijn Soundblaster Live vaak nog een beetje te overdreven aanwezig zijn (wanneer ik hem niet aan de DAC aansluit).

Ik denk dat als je vanuit een muziek/kwaliteits perspectief kijkt dat je veel beter voor de audiotrack kunt gaan. en vanuit een gaming/ondersteunings door programma's perspectief beter voor de X-Fi kunt gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Annihilism op 11-03-2009 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 354283

Hoi allemaal

Ik ben op zoek naar het volgende:

Voor mijn laptop ben ik op zoek naar een extern usb geluidskaartje met 2 line out ingangen. Ik wil dmv virtual dj 1 kanaal gebruiken die direct naar de versterker gaat, en eentje waar ik mn headphones op aan kan sluiten zodat ik daarmee tracks kan voorluisteren. Dit is nu onmogelijk, vanwege de 1x lienout waardoor je dus de 2 "virtuele"kanalen die je bij virtual dj gebruikt over 1 kanaal hoort.
Gewenste maximumprijs van externe oplossing ligt rond de 50 euro.

Ik heb zelf dit kaartje gevonden maar het is me niet helemaal duidelijk of bovenstaande daar mogelijk mee is.
http://www.bax-shop.nl/ca...face/product-details.html

Hebben jullie misschien advies?
Pagina: 1