Webdevelopment & Mac - welke tools gebruiken jullie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-09 20:15

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Met de kans dat het een opsomtopic wordt...

sinds ~ een week zijn we hier over van 10 windows bakken naar 10 imacs; zoals te verwachten liepen we in het begin vooral tegen practische problemen aan; zoals, hoe krijg je svn aan de praat (onze .p12 keys hadden geen password, en os x vindt dat stom)

Om te beginnen, onze eerste ervaringen...
  1. svn over smb onder os x levert 'defecte' working copies op; als ik het goed heb begrepen zet svn de files op immutable, en smb maakt daar archive van; vervolgens kan je niks meer met die files. Oplossing: nfs-mounts of afp gebruiken.
  2. afp via netatalk op een linux bak lijkt onbetrouwbaar; files worden onbenaderbaar
  3. svn clients; naast de commandline wil je toch wel iets wat meer kan, op het moment lijkt synchro svn wel een aardige kandidaat, helaas is het java (ergo de gui is kut)
  4. als texteditor twijfelt men tussen eclipse/zend studio en textmate
  5. os x biedt een aantal voordelen naast het lage onderhoud dat ze vereisen; indien gewenst een eigen ontwikkelomgeving (maw trek je eigen bak omver bij zware sql-opdrachten, en niet de gezamenlijke), ichat av, volledige shell beschikbaar, geen windows, virtual desktops, spotlight etc,
Ik ben benieuwd welke tools jullie gebruiken, met name als texteditor (smultron en textwrangler zijn afgekeurd) en svn-client, maar andere tips zijn ook welkom :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eclipse met subversion lijkt mij wel een goede oplossing. Zelf ben ik ook aan het denken om naar mac os x te gaan. Goed om jouw punten te lezen. Ziet er interresant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Buzzz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:09
Ik ben zelf erg fan van Textmate. Lichtgewicht, simpel en toch ook heel krachtig via allerlei zaken zoals snippets. Verder gebruik ik voor svn simpelweg de command line tools, die vind ik nog steeds het beste werken.

Eclipse vind ik vergeleken met Textmate toch maar een log geval. Of dit je het waard is, hangt denk ik ook vooral van de taal af waarin je werkt. Met Java zijn de voordelen van een Eclipse tegenover Textmate wel een stuk groter dan bij b.v. Ruby, waar ikzelf voornamelijk mee werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-07-2022

djc

Qua web development lijkt Coda (van Panic) me ook erg interessant. Verder inderdaad TextMate.

(Zelf werk ik - vooralsnog - niet zoveel op Macs, dus vooral nano op de Linux shells...)

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 05-09 13:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik gebruik zelf de 'afgekeurde' TextWrangler als text-editor ondanks dat ik hier een icoontje van Smultron heb.

CyberDuck is mijn favoriete FTP-client, en ik gebruik tegenwoordig steeds vaker ImageWell om even snel afbeeldingen te resizen of andere simpele bewerkingen te doen.

Voor SVN heb ik ooit eens svnX gebruikt, maar dat bleek in de praktijk toch niet zo handig te werken, maar toen was hij ook nog maar net in ontwikkeling dus misschien is dat nu beter.

Natuurlijk heb ik ook zo'n beetje iedere web browser geinstalleerd, Firefox, Opera, Safari en zelfs Internet Explorer doormiddel van ies4osx.

Voor Firefox heb ik uiteraard Firebug en Web Developer Toolbar geinstalleerd en gebruik die dan ook als primaire browser voor development.

Een andere tool die ik veel gebruik is Digitalcolor Meter die standaard in Mac OS X zit, maar ik zou daar graag net iets meer mogelijkheden in hebben, dus als iemand nog een goede colorpicker weet hoor ik het graag.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Euh, jullie zijn gewoon 'blind' overgegaan van windows naar OS X zonder enig testen? Respect!

Eclipse met SVN is inderdaad een zeer goede combinatie. Eclipse draait op Java en daarmee dus op elke platform waarop je de JVM kunt installeren. Zend studio heb ik nooit mee gewerkt, dus daarover kan ik geen oordeel geven. Wel heeft deze geen SVN support, dus zul je moeten terug vallen op CVS.

Maar mag ik vragen waarom jullie hebben besloten om van Windows naar OS X over te stappen? en bijvoorbeeld niet naar een Linux/BSD distributie?

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Hoe erg ook, ik zit hier 'vast' aan Dreamweaver (plus ingebouwde FTP client).

Geen SVN, geen local server om op te testen... beetje 'amateuristisch' dus. En lekker onveilig. :X
De baas is van mening dat we best direct op de live server kunnen ontwikkelen... Ben het daar niet helemaal mee eens zullen we maar zeggen ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

Niemand_Anders schreef op maandag 04 februari 2008 @ 15:05:
Zend studio heb ik nooit mee gewerkt, dus daarover kan ik geen oordeel geven. Wel heeft deze geen SVN support, dus zul je moeten terug vallen op CVS.
Zend heeft wel degelijk SVN support.

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Laatst online: 28-07-2022

djc

Overigens kan ik iedereen aanraden om een Distributed Version Control System te gebruiken in plaats van SVN. Maakt een heleboel dingen makkelijker en minder "zwaar". Ik geef zelf de voorkeur aan Mercurial, maar Bazaar-NG of Git zouden ook goed moeten werken.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Royal schreef op maandag 04 februari 2008 @ 15:15:
[...]

Zend heeft wel degelijk SVN support.
Mja, persoonlijk vind ik dat geen success. Maar, de laatste keer dat ik er mee werkte is al weer een tijdje geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Euh, jullie zijn gewoon 'blind' overgegaan van windows naar OS X zonder enig testen? Respect!

[...]

Maar mag ik vragen waarom jullie hebben besloten om van Windows naar OS X over te stappen? en bijvoorbeeld niet naar een Linux/BSD distributie?
Apple heeft toch veel mooiere hardware? :P

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:25
Panic Coda is toch wel een van de beter webdev applicaties. Ondersteund veel en daarbij maak ik graag gebruik van de sftp mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:05
Ik gebruik de mac voor ruby en java werk. Voor ruby gebruik ik Textmate en java intellij. De belangrijkste svn client is toch de commandline, maar ik gebruik ook wel de svn integratie in Textmate en intellij om snel te committen. Behoefte aan een grafische svn client heb ik niet gehad, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat we trac gebruiken als view over de svn repository.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Johnny schreef op maandag 04 februari 2008 @ 15:03:
Natuurlijk heb ik ook zo'n beetje iedere web browser geinstalleerd, Firefox, Opera, Safari en zelfs Internet Explorer doormiddel van ies4osx.
Heb je ies4osx ooit ook daadwerkelijk geprobeerd? Het werkt hier iig voor geen meter; de helft van de layout komt niet op het scherm.

Vooralsnog zijn we van plan de IE6 en IE7 vpc images om te zetten naar vmware fusion voor die browsers. De load is dan ook dramatisch lager dan via darwine.
thanks ;)
Eclipse met SVN is inderdaad een zeer goede combinatie. Eclipse draait op Java en daarmee dus op elke platform waarop je de JVM kunt installeren. Zend studio heb ik nooit mee gewerkt, dus daarover kan ik geen oordeel geven. Wel heeft deze geen SVN support, dus zul je moeten terug vallen op CVS.
Mjah, maar dat soort java-apps werken toch nooit helemaal volgens de GUI-eisen van welk OS dan ook - daarbij blijven dat soort apps altijd wat raar aanvoelen.
Hoofdzakelijk zijn we van windows overgestapt vanwege de standaardredenen; virussen, onderhoud etc. Linux hebben we niet overwogen omdat het wat ons betreft niet een desktop omgeving is waar je iedereen achter kan zetten; daarbij ontbreekt het aan zaken als photoshop etc.
Persoonlijk heb ik ook nog geen fijne windowmanager gevonden - iig niet iets dat /beter/ is dan OS X of Windows.
rhodium schreef op maandag 04 februari 2008 @ 17:42:
Panic Coda is toch wel een van de beter webdev applicaties. Ondersteund veel en daarbij maak ik graag gebruik van de sftp mogelijkheden.
Ik heb er eens naar gekeken, maar Coda is volgens mij vooral bedoeld om kleine websitetje in elkaar te zetten, niet voor grote projecten; sowieso vind ik een css-editor te lame voor woorden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

chem schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 09:42:
[...]

Heb je ies4osx ooit ook daadwerkelijk geprobeerd? Het werkt hier iig voor geen meter; de helft van de layout komt niet op het scherm.

Vooralsnog zijn we van plan de IE6 en IE7 vpc images om te zetten naar vmware fusion voor die browsers. De load is dan ook dramatisch lager dan via darwine.
Internet Explorer 6 werkt bij mij even "goed" als onder Windows met als enige verschil dat de adresbalk wat knippert en de tooltips verkapte X-windows zijn met een eigen titelbalk. Ondanks dat de fonts dezelfde anti-aliasing hebben als de andere lettertypes onder Mac OS X worden ze wel op dezelfde manier als onder Windows weergegeven.

Internet Explorer 7 reageert vaak een tijdje niet en laadt pagina's traag en soms maar half.
Ik heb er eens naar gekeken, maar Coda is volgens mij vooral bedoeld om kleine websitetje in elkaar te zetten, niet voor grote projecten; sowieso vind ik een css-editor te lame voor woorden :P
Ik vraag me ook nog steeds af wat het nut is van een CSS-editor.

[ Voor 7% gewijzigd door Johnny op 06-02-2008 22:48 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou ook kunnen kijken naar Netbeans (vanaf versie 6 heeft deze btw ook een, volgens anderen, aardige PHP ondersteuning). De ingebouwde SVN support werkt ook prima. Ik draai zelf Netbeans op m'n MacBook en maak veelvuldig gebruik van de ingebouwde SVN support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Johnny schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 22:45:
[...]

Ik vraag me ook nog steeds af wat het nut is van een CSS-editor.
Joah, beetje syntax highlighting en meer heb je eigenlijk niet nodig. Hoewel een manier om het document in sections op te delen mss wel handig is, net zoals met een functiooverzicht, dat je snel naar een bepaalde sectie (styling van tables, lijsten, tekst, enz...) kan springen.

Ik gebruik nu trouwens Smultron. Lichtgewicht editor met paar handige dingetjes, zeker geen IDE. Ben wel beetje op zoek naar dat laatste, dus ga dit draadje met interesse volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjack21
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Met Code heb ik diverse grote applicaties geschreven (backoffice van een niet nader te noemen internationele spoorwegmaatschappij, applicatie voor een van de grootste telecomproviders).

Ik zie niet in waarom Coda bedoeld is om kleine websites te maken? Ik gebruik de CSS editor niet, je hoeft niet alles te gebruiken wat erin zit ;). Coda ligt mij erg lekker en de snippets en highlighting werken erg lekker. Vind Coda persoonlijker prettiger dan TextMate, die ik ook een tijde gebruikt heb. Als je 10+ uur per dag codes klopt, is het belangrijk welke editor/programma je fijn vindt om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Coda gaat er vanuit dat je 1 website aan het maken bent - niet 1 applicatie waar tientallen websites op draaien. Het hele concept is pretty much het lokaal devven en zo makkelijk mogelijk online slingeren; wat niet zo werkt in ons geval, omdat er een hele deployment aan vast zit.

In ons geval werken de componenten Sites, Files en Preview (misschien met wat moeite) niet of niet handig; als we de imho nutteloze Books, CSS en Terminal weg laten blijft er wel angstig weinig over. En het mist dan weer zoveel; er valt voor zover ik kan zien weinig aan te passen, geen SVN support, geen plugins.

Collega's zijn hier steeds meer te spreken over Eclipse met de PHP plugin, alhoewel ik zelf liever een native editor heb heeft het wel voordelen als een echte IDE, ipv vooral een text editor te zijn.

Qua SVN client zijn we er nog niet uit; Eclipse heeft een SVN client, TextMate een SVN interface (wel matig) - maar qua losse clients is het allemaal maar ellende. Ze zijn niet native, werken niet goed met de certificaten, hebben een waardeloze gui of werken domweg niet goed. Zelf gebruik ik SynchroSVN op het moment, maar het liefst wacht ik op http://www.versionsapp.com/ - die ziet er iig aardig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:31

Apache

amateur software devver

Ik werk niet meteen in een php omgeving, maar ik werk de hele dag met eclipse en flex builder 3, beide met de subclipse plugin, dit gaat heel vaak goed, en als het verkeerd gaat denk ik niet dat het mac specifieke problemen zijn.

Coda heb ik er wel opstaan, als ook css edit (initieel gewoon omdat die bij de macheist bundle zat, maar ik heb er even mee gespeeld en het is echt wel een zeer mooie tool).

Ik doe normaal gezien vooral backend java werk maar voor dit project heb ik ook de frontend opgezet in flex, t'is niet het eerste project dat ik volledig op mac heb gedaan maar toch een van de grotere met dan enkele exotischere eisen.

Overtijd zat ik bij een bedrijf die volledig op mac runde maar niet echt voor development, meer custom applications gebaseerd op filemaker bvb, die hadden ook een erg mooie infrastructuur voor het deployen van apps naar mac's in het netwerk etc, kweet niet meer hoe het noemt, t'was ontwikkeld door een Belgisch bedrijf en kostte redelijk veel geld dacht ik :)

Java support is trouwens nog wel redelijk fuzzy onder leopard, als je met eclipse of een eclipse based product aan de slag gaat onder leopard kan je redelijk wat vage crashes tegenkomen. Bijvoorbeeld windowbuilder pro + eclipse is een dodelijke combinatie, de laatste stream integration builds van 3.3.2 zijn al een zeer grote verbetering. Flex builder lijkt er minder last van te hebben iig en die is ook gebaseerd op eclipse 3.3.1, nog wat een onduidelijke situatie, hoop dat er snel verbetering komt met een combinatie van de jdk1.6 onder osx, 10.5.2 en de ganymede release of een officieele 3.3.2.

In de eclipse.ini in de package kan je trouwens de memory limieten verhogen om een stevige performance boost te krijgen.

Mijn favo texteditor is textmate, gebruik ik ook snel om example projects te openen zodat ik geen eclipse project moet starten om snel iets te bekijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Apache op 11-02-2008 10:05 ]

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zweer bij Panic Coda! Op windows zat ik vast aan notepad++, putty etc etc etc.. alles vervangen door Coda op mn mac :-)

Ik ben er heel erg over te spreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Laatst online: 04-09 13:49

KRASH

Juist ja...

Zend, for sure.

Werk nu zelf iets meer dan een jaar met Zend, maar ik ga zeker niet meer terug.Vooral het automatisch aanvullen van de zelfgeschreven functies en classes spreekt mij heel er aan, scheelt ze zoveel werk.

Daarnaast checkt het de syntax zoals word dat met de spelling doet, netjes een rood lijntje eronder wanneer het fout gaat, ideaal dus!

Over de SVN support weet ik niet veel nuttigs te zeggen, dat gebruik ik persoonlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLz_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-08 23:00
Ik heb ook een tijdje met Coda gewerkt. Erg fijn programma. Nadeel was alleen dat dit programma vast liep in combinatie met een Ubuntu server die ik heb draaien met VMware Fusion. Hierdoor moest ik elke keer mijn mac herstarten wat niet echt fijn is. Als ik Coda dan weer opstart staat er op de ubuntu machine een mapje met (Document Being Saved By Coda). Is er iemand die het zelfde probleem heeft? Op dit moment werk ik met TextMate wat geen problemen heeft met Ubuntu. Werkt ook erg fijn met Subversion. Als er weer wat updates uit zijn zal ik nog is naar Coda kijken omdat het een erg fijn programma is. Nu nog even lekker met TextMate aan de gang.

[ Voor 7% gewijzigd door nLz_ op 11-02-2008 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:25
chem schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:59:
Coda gaat er vanuit dat je 1 website aan het maken bent - niet 1 applicatie waar tientallen websites op draaien. Het hele concept is pretty much het lokaal devven en zo makkelijk mogelijk online slingeren; wat niet zo werkt in ons geval, omdat er een hele deployment aan vast zit.
Ik gebruik Coda juist voor grote web-applicaties. Vooral doordat meerdere mensen tegelijk een file kunnen bijwerken is ideaal. Ik kan via kleuren zien wat mijn collega op dit moment wijzigt.

Sinds hier Coda in gebruik is, is de productiviteit des danig omhoog dat je wel kan zeggen dan Coda de ideale tool voor ons was. Wij werken via SFTP direct op de test-server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
Dat Coda ziet er best wel cool uit. Maar ik ben nu serieus begonnen met Ruby on Rails, en daar lijkt TextMate toch heer en meester. Ik mis wel de mogelijkheid om direct over SFTP te werken, dus daarom gebruik ik nu rsync om dat te doen. Verder echt een topprogramma!

Eclipse vind ik echt een heel onprettige omgeving. Het voelt aan alsof je in een emulator aan het werken bent ofzo—het ziet er niet native uit, het is niet als een OS X programma opgebouwd, en respecteert zelfs de 'normale' OS X toetsencombinaties niet. Heb er nooit zo aan kunnen wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik zelf TextMate en Cyberduck. Voor het (live) editten van css buiten TextMate CSSEdit. Heerlijke programma's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Er zit ook een goede SVN client in TextMate. :) Met de sneltoets Ctrl Shift A krijg je alle opties.
En helemaal met deze plugin :)

Deze HEX Color Picker is ook erg handig. HEX kleuren kun je gewoon uit het standaard OS X kleuren paneel halen.

[ Voor 30% gewijzigd door daniëlpunt op 11-02-2008 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
rhodium schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:21:
[...]

Ik gebruik Coda juist voor grote web-applicaties. Vooral doordat meerdere mensen tegelijk een file kunnen bijwerken is ideaal. Ik kan via kleuren zien wat mijn collega op dit moment wijzigt.
Ik neem aan dat je hier een fatsoenlijke versioning systeem voor gebruikt zoals CVS/SVN - en niet een shared filesystem?
Sinds hier Coda in gebruik is, is de productiviteit des danig omhoog dat je wel kan zeggen dan Coda de ideale tool voor ons was. Wij werken via SFTP direct op de test-server.
Dus je werkt gezamenlijk op 1 omgeving? Dan wordt je toch gek van elkaar?

Misschien mis ik het een beetje met Coda, maar ik vind het niks ;) Net nog even naar de CSS editor gekeken erin, maar dat geeft meer chaos dan orde imho.
super-muffin schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:34:
Er zit ook een goede SVN client in TextMate. :) Met de sneltoets Ctrl Shift A krijg je alle opties.
Nou er zit een aardige client in, maar geen goede; probeer maar eens een blame te doen met een bepaalde revisie-range, vanuit een blame een diff van een versie op te vragen etc.
En helemaal met deze plugin :)
Behalve dat die plugin over een nfs/smb/whatever mount de boel gruwelijk traag maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Ik weet niet wanneer het klaar is, of dat ze er uberhaupt nog mee bezig zijn, maar misschien dat je hier wat aan gaat hebben als het klaar is:

http://www.versionsapp.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

Ik gebruik zelf svnX , wat wel aardig werkt voor mij, sinds ik ben overgestapt op Mac. Maar ik zit stiekem ook te wachten op de SVN client die helemaal vlekkeloos werkt in OS X. ;)

Daarnaast gebruik ik Textmate (eigenlijk mijn standaard all-purpose editor), Eclipse (voor java), Aptana voor regulier webdevelopment en met name als er een hoop javascript geprogrammeerd moet worden, Zend 5.5 voor PHP (met name vanwege het hierboven al genoemde autocomplete van functies) en Oxygen voor XML-werk.

Maar, daarnaast draait er ook Parallels met Win2K3 voor testen van sites in IE en Visual Studio, dat ik soms voor klussen ook nodig heb.

Sundown Circus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

chem schreef op maandag 11 februari 2008 @ 11:00:

[...]

Nou er zit een aardige client in, maar geen goede; probeer maar eens een blame te doen met een bepaalde revisie-range, vanuit een blame een diff van een versie op te vragen etc.

[...]

Behalve dat die plugin over een nfs/smb/whatever mount de boel gruwelijk traag maakt ;)
Dat krijg ik ook niet voor elkaar. Maar zo veel SVN gebruik ik niet. Voor mij is het prima. :)
Ik gebruik geen NFS of iets, dus dat kon ik niet weten.

Je kan trouwens ook eens kijken naar ZigVersion. Niet zo mooi als VersionApp (die trouwens van Nederlandse makelaardij is) Maar werkt ook oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-09 15:03

Eris

-

Gebruik op dit moment coda. Ben er tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.A.
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik gebruik op mijn werk voornamelijk TextMate met de svn plugin voor het grafisch weergeven. De cli tools zijn voor mij voldoende.
Hier geen last van dat het traag wordt want het devven is lokaal.
En als de code klaar is dan submit ik het naar de server, aanpassingen op de server worden gedaan met vim.

Ik ga http://www.versionsapp.com/ wel goed in de gaten houden, ziet er veelbelovend uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 14:46
Ik gebruik al een aantal jaar Komodo, en ben tot dusver nog geen betere editor onder osx tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Textmate :Y en natuurlijk Photoshop. Verder gebruik ik Cyberduck, maar zit er over te denken om Transmit te gaan kopen. Ik gebruik Cyberduck nu al zo'n 2 jaar en het is nog steeds behoorlijk instabiel. Dat is erg jammer.

Voor m'n SQL e.d. gebruik ik gewoon de command line tools. Het enige wat ik nog zoek is een goeie file merge tool met support om svn conflicten op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-09 08:25
ik zit helaas is een vreemde positie,

prive gebruik ik mac's.. Textmate met svn plugin, photoshop, lightroom, firebug
Op mijn werk.. Vista, Eclipse, en firebug.

Zowel Eclipse als Textmate hebben hun voordelen.

Eclips is log maar bied veel opties.. daa rin tegen programeerd TextMate zo veel sneller er overzichtelijker.

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Ow ja, en ik kan ook niet meer zonder deze twee handige Scripts:
Open In Terminal
Open In TextMate

Deze 2 scriptjes plaats je ergens op je HD (bijvoorbeeld in ~/Applications/Scripts) en plaats ze in de de knoppenbalk in je Finder. :)

Als je dan in Finder een map hebt geselecteerd en je drukt op die knop word de map ge'cd't naar de Terminal of als project geopend in TextMate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
Ik sleep meestal naar TextMate in de Dock, is dat niet veel makkelijker?

edit: als ik in de GUI werk natuurlijk, staat er al een terminal open op die plek is het gewoon mate . ofzo

[ Voor 16% gewijzigd door Sijmen op 12-02-2008 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Naast TextMate + Cyberduck en Terminal voor webdevelopment is het debug menu in Safari een van de beste tools beschikbaar bij het doen van client-side werk.

code:
1
% defaults write com.apple.Safari IncludeDebugMenu 1

Als SVN client ben ik overigens gewoon bij de CLI client blijven steken; misschien niet de meest gebruikersvriendelijke optie, maar hij werkt in ieder geval op ieder platform hetzelfde. Heb een tijdje SvnX gebruikt maar dat werkte lang niet altijd even lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Laatst online: 05-08 17:59
Naar aanleiding van dit topic Coda eens geprobeerd en ik moet zeggen dat het enorm goed bevalt.
Ik ontwikkel in PHP op een lokale testomgeving en upload het naar de server als alles naar wens is. Momenteel gebruik ik TextMate + CyberDuck + Safari (voor preview), maar alles geintegreerd is wel heel sjiek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick_S
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:41

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

chem schreef op maandag 04 februari 2008 @ 10:57:
  1. svn over smb onder os x levert 'defecte' working copies op; als ik het goed heb begrepen zet svn de files op immutable, en smb maakt daar archive van; vervolgens kan je niks meer met die files. Oplossing: nfs-mounts of afp gebruiken.
Don't do it! Dit veroorzaakt niet alleen foute working copies op, maar ook een foute repository. (Tenminste, als je je repository ook over SMB benader, of wordt deze 'gewoon' via apache benaderd?)

@onder:
svnserve kun je inderdaad ook gebruiken. Ik ben lui geworden (apt-get install apache2 libapache2-svn en daarna even config file aanpassen.)

[ Voor 11% gewijzigd door Nick_S op 12-02-2008 09:47 ]

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 00:33
Kun je niet gewoon beter op die windows bak svnserve gaan draaien? Licht proces en je bent gelijk van al het andere netwerk gezeik af en het werkt gewoon retesnel.

File based repositories kan ik me prima voorstellen, maar niet als je het op een netwerk share doet. Veel te veel risico's ivm. caching en uitgestelde flushes naar het remote systeem.

Maar ja, zal vast weer een of andere gestapo systeembeheer achter zitten die niet zomaar netwerk services wil gaan opzetten.

svnserve is trouwens heel mooi als een Windows service te draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
'die windows bak'? Nee, onze setup is een svn server en een aparte (linux) dev-server voor smb/nfs/mysql/apache/php - er wordt geen windows gebruikt, behalve bij een tweetal dochterondernemingen die vooral de fileshares nodig hebben.

De sandboxes staan dus in de homedir van de dev-server - zo delen we 1 mysql/php/apache server met een setup die zo mogelijk gelijk is aan de productie-servers - de mac's zijn geen sandboxes op zich. Committen gaat dus via de mac op een fileshare van de dev-server naar de svn-server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Windows bak omdat ik iets over SMB las. ;)

Waarom zou je willen werken met een working copy over een netwerk share?

Sowieso is een gedeelde omgeving waarop meerdere ontwikkelaars tegelijk werken aan dezelfde file set niet echt prettig werken.

Waarom niet lokaal je working copy draaien en lokaal een dev omgeving draaien om vervolgens de spullen via SVN op je dev/integratie server te krijgen en vervolgens weer via SVN naar je productie omgeving? (Dat laatste doe je geloof ik al.)

Er zal vast een reden achter zitten, maar ik vind het erg prettig om een omgeving te hebben die ik naar believen kan slopen, aanpassen en resetten. Vaak wordt er dan iets over databases geroepen, maar ook die kun je vrij eenvoudig bewerken en herstellen op een dusdanige manier dat deze op alle systemen gelijk te trekken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
The - DDD schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:51:
Windows bak omdat ik iets over SMB las. ;)

Waarom zou je willen werken met een working copy over een netwerk share?

Sowieso is een gedeelde omgeving waarop meerdere ontwikkelaars tegelijk werken aan dezelfde file set niet echt prettig werken.
Dat is ook niet het geval; elke devver heeft zijn eigen account, shell, sandbox[es] etc.
Waarom niet lokaal je working copy draaien en lokaal een dev omgeving draaien om vervolgens de spullen via SVN op je dev/integratie server te krijgen en vervolgens weer via SVN naar je productie omgeving? (Dat laatste doe je geloof ik al.)
Omdat er dan 10 macs zijn die qua apache/php/mysql versies/config/data bijgehouden moeten worden.
Er zal vast een reden achter zitten, maar ik vind het erg prettig om een omgeving te hebben die ik naar believen kan slopen, aanpassen en resetten. Vaak wordt er dan iets over databases geroepen, maar ook die kun je vrij eenvoudig bewerken en herstellen op een dusdanige manier dat deze op alle systemen gelijk te trekken is.
Niet als die db's vele gb's groot zijn - dan verlies je teveel productiviteit.

We hebben gekeken naar iedereen z'n eigen sandbox, maar dat gaat teveel tijd kosten qua beheer - daarbij is de dev-server dermate veel krachtiger dan de losse macs, dat gaat nergens over in verhouding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik doe bijna alleen maar Flash / Flex en (Adobe) Air development;

Mijn setup : Eclipse (basis) + Subclipse (svn voor eclipse) + Powerflasher FDT Enterprise (ActionScript 3 editor) + FlexBuilder 3 (losse install van eclipse, ActionScript 3 en MXML editor) + Aptana (losse install van eclipse).

Voor wat zwaardere, of fixende svn operaties gebruik ik svnX, werkt prima, af en toe wat langzaam, maar dat valt ook toe te schrijven aan de svn repos.

edit:

Linkjes erbij is ook wel zo leuk :

Eclipse
Subclipse
PowerFlasher FDT
Adobe FlexBuilder 3
Aptana
svnX

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2008 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Deze vind ik trouwens ook erg prettig:

http://www.mamp.info/en/index.php

Complete Apache, MySQL, PHP stack zonder dat je hoeft te klooien met settings in OSX zelf. Grootste voordeel vind ik dat als je MAMP stopt en in je trash mietert ook alles in 1 veeg weg is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Laatst online: 05-08 17:59
The - DDD schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 10:37:
Deze vind ik trouwens ook erg prettig:

http://www.mamp.info/en/index.php

Complete Apache, MySQL, PHP stack zonder dat je hoeft te klooien met settings in OSX zelf. Grootste voordeel vind ik dat als je MAMP stopt en in je trash mietert ook alles in 1 veeg weg is. :)
Yep, gebruik lokaal ook niks anders meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit hier op een Mac Pro met een vier Xeon cores en draai al ruim 6 maanden vrolijk Visual Studio 2005 8)

Wat betreft ontwikkeling zit ik als MS certified "vast" aan .NET, wat ik een heel fijn platform vindt. Echter ben ik voor de desktop grote fan van de "sense & simplicity" van OSX. Na veel wikken en wegen heb ik het gewoon geprobeerd, Vista in Parallels draait bij mij nu sneller dan op mijn oude laptop.

Onder OSX ben ik voorzien van de nodige tools die gewoon native draaien. Het is niet zo dat ik iedere dag verplicht in Visual Studio rondhang, maar ik werk er wel regelmatig mee. Ik moet zeggen dat met name de Exposé functie echt gaaf is onder Parallels en je soms vergeet dat wat je doet eigenlijk een beetje vreemd is (Windows en OSX door elkaar draaien).

Overigens ben ik niet 'big bang' overgestapt. Mijn eerste Mac was een G4 Mac Mini die ik naast mijn Windows computer had neergezet om eens wat uit te proberen. (Mijn idee was toen om over te stappen op Java als primaire ontwikkeltaal - dat was in 2006). Toen ik uiteindelijk mijn laptop verving door een Intel Mac ging ik uitproberen hoe Windows eigenlijk draaiden en integreerde in OSX. Dat bleek verassend goed waarop ik besloot alle native Windows machines de deur te wijzen...

• Joost_K
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-08 18:37
Zelf gebruik ik Coda voor de XHTML, CSSEdit voor de CSS en TexMate voor PHP scripts e.d. Uploaden doe ik gewoon met Coda, maar soms ook Transmit als het om een enkel bestandje gaat i.p.v. complete website ofzo

Een nadeel aan TextMate is het ontbreken van een autocomplete functie. Deze mis ik soms echt wel, en meestal gaat het alleen om de volgorde van de parameters. Dan zou een klein schermpje met wat info wel ideaal zijn, wat ik toch wel mis in TextMate. In Coda zit wel een autocompleter, al vind ik die ook niet geweldig, en CSSEdit biedt echt een fenomenale autocompleter aan! Die vult geen dubbel gedefinieerde waardes aan, zodat je nooit twee keer hetzelfde instelt, bijvoorbeeld.

Coda biedt tevens voor elke taal een kleurtje en autoaanvulling aan, maar ik gebruik toch liever TextMate omdat ik het dan wat meer gescheiden blijft waar ik wel van houd.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
TextMate heeft wel auto-complete (option-esc) en documentatie voor de parameters (alt-F1 of ctrl-H) in php, en voor tientallen css-elementen kan je met bv border[tab] een border-declaratie kiezen, en met tab door de properties van de declaratie gaan - veel makkelijker hoeft het van mij niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost_K
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-08 18:37
Cool, dat wist ik niet! Dat is toch wel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 16:29
TextMate, Cyberduck & Mamp pro

[ Voor 4% gewijzigd door inTIMidate op 17-02-2008 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PositiveCreep
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2023
Editor(s): Coda, Dreamweaver
Graphics: Photoshop, Illustrator
FTP: Transmit
PHP/MySQL/Apache: MAMP (pro)
SVN/CVS: Ubuntu Linux met SVN en WebSVN als Virtual appliance voor VMware.

[ Voor 8% gewijzigd door PositiveCreep op 17-02-2008 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Ik gebruik MAMP, TextMate, Transmit, CocoaMySQL, Photoshop en soms Acorn voor wat kleine dingen.

Hoe werkt Coda bij jullie trouwens? Ik vind het erg handig dat je bestanden snel naar een remote location kunt uploaden zodra ze aangepast zijn. Het grote nadeel hier, waardoor heel Coda gewoon vrijwel onbruikbaar is, is dat het niet echt overweg lijkt te kunnen met grote files.

PHP bestanden <500 regels met syntax highlighting is geen probleem. Zodra er meer regels bijkomen begin ik al duidelijk te merken dat het trager gaat. Voornamelijk als je typt, en de syntax verandert steeds voor de rest van de code, wordt alles trager en trager, en reageert de cursor hier amper meer.

Bestanden van een paar duizend regels zijn gewoon niet mee te werken. Zelfs als ik daar alle highlighting uitzet kan ik geen regel backspacen of de enter-toets even ingedrukt houden zonder dat de cursor begint te schokken. Contact gehad met de makers, maar het kwam erop neer dat er 'nog wel wat verbeteringen gemaakt moesten worden'.

Daarom voornamelijk TextMate hier; altijd snel, ongeacht de grootte van de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PositiveCreep
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2023
Coda nog niet gebruikt voor grotere bestanden, tot nu toe hooguit ~600 regels. Tot zover nog geen vertraging daarbij gemekrt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik draai XP (parallels) met IIS & topstyle is prima te doen. Een pakket als topstyle mist de mac echt (voor mij dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Serenity schreef op zondag 17 februari 2008 @ 20:11:
Ik gebruik MAMP, TextMate, Transmit, CocoaMySQL, Photoshop en soms Acorn voor wat kleine dingen.

Hoe werkt Coda bij jullie trouwens? Ik vind het erg handig dat je bestanden snel naar een remote location kunt uploaden zodra ze aangepast zijn. Het grote nadeel hier, waardoor heel Coda gewoon vrijwel onbruikbaar is, is dat het niet echt overweg lijkt te kunnen met grote files.

PHP bestanden <500 regels met syntax highlighting is geen probleem. Zodra er meer regels bijkomen begin ik al duidelijk te merken dat het trager gaat. Voornamelijk als je typt, en de syntax verandert steeds voor de rest van de code, wordt alles trager en trager, en reageert de cursor hier amper meer.

Bestanden van een paar duizend regels zijn gewoon niet mee te werken. Zelfs als ik daar alle highlighting uitzet kan ik geen regel backspacen of de enter-toets even ingedrukt houden zonder dat de cursor begint te schokken. Contact gehad met de makers, maar het kwam erop neer dat er 'nog wel wat verbeteringen gemaakt moesten worden'.

Daarom voornamelijk TextMate hier; altijd snel, ongeacht de grootte van de file.
TextMate kent anders ook z'n zwaktes.. bij het bewerken van lange regels in grote bestanden (ws. alleen bij bepaalde bestandstypes) wordt alles ook super traag. Verder vind ik het nog steeds waanzinnig dat er geen (S)FTP support in TextMate zit. Als ik de Macromates blog zo bekijk heb ik het idee dat we nog lang op TextMate 2 (met SFTP support) kunnen wachten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
jEdit is ook erg relaxed, alleen helaas wel Java.
Voordeel: Cross-platform, en toch wel veel plugins, o.a. SVN.
En gratis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat is nou echt een goede FTP client? Hoeft niet per se gratis te zijn.
Over geen van de hier genoemde ftp clients zijn we echt tevreden met hoe ze omgaan met het uploaden van veel files en mappen.

Cyberduck geeft niet duidelijk aan wat er gebeurd, en komt met vage errors als 'transmit error', zonder te melden welke van de 1000 bestanden die je aan het uploaden was het probleem is. Transmit lijkt op een heel botte manier directories compleet opnieuw aan te maken en stopt ook bij het minste of gerinste halverwege een upload actie zonder feedback. Voor FileZilla 3 komt elke week een update, wat op zich wel positief is, maar het is nog niet waar het zijn moet. FileZilla geeft tenminste wel goed aan waar het mee bezig is, maar is traag en buggy bij het uploaden van veel bestanden...

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Mijn setup:
VMware fusion met een Ubuntu Server erin, daar draaien apache2 en mysql op. Document root is een via sshfs gemounte folder in het osx systeem. Voordelen: je hoeft niet voortdurend smb te draaien op osx en je kan ook bij je bestanden als de virtuele server uit is. Waarom geen mamp? Omdat ik vind dat dat onnodige belasting is van m'n host systeem, smaken verschillen.

svn voornamelijk command line op osx, via fink. Ik heb ook smartsvn geinstalleerd en dat is OK maar gebruik ik amper. Soms wel subclipse.

Eclipse + PDT voor de hardcore PHP dingen. Alles leuk en aardig met snelle kleine editors, maar ik wacht graag op de extra functionaliteit van PDT. Je eigen functies worden herkend, inclusief scope en parameters. Je kan control-klik naar de definitie van een functie/klasse/etc, je kan zoeken naar bestands- en functienamen, inclusief wildcards. Ik werk veel in teams met Drupal en daar is deze functionaliteit onmisbaar. Ik weet niet hoe ik een functie precies heb genoemd vorige week, en al helemaal niet hoe een collega die functie heeft genoemd.
Hierbij dus Subclipse en soms Aptana, en de AnyEdit tools, die ik alleen gebruik voor "remove trailing whitespace on save", wat standaard niet in de PDT plugin zit.
Aptana vind ik wel lollig maar ik heb geen trek om steeds tussen perspectives te schakelen, kan dat automatisch? PDT/Eclipse laat CSS ook in kleurtjes zien en de autocomplete heb ik eigenlijk niet nodig daar.
Overigens kan Aptana niet omgaan met comments tussen de naam en de accolade-open:
code:
1
2
3
4
.test /* een testklasse */
{
   width: 1.1em;
}

Dat trekt 'ie niet, de kleuren lopen dan niet meer synchroon. Slordig.

Java is IntelliJ, no questions asked. Heb je meteen geen svn client meer nodig.

Ik werk dus nooit via ftp op een remote server en snap ook niet wat daar nu nog het voordeel van zou kunnen zijn.
M'n MBP heb ik uitgerust met 4 GB geheugen, dat draait de virtuele server een stuk vlotter, met name als ik er ook nog een vmware Bootcamp Windows voor IE naast draai.

Voor FTP/SFTP/SCP etc gebruik ik Yummy. Die was me net iets professioneler in de mogelijkheden dan Transmit, alhoewel ik moet toegeven dat ik al die syncing mogelijkheden en kleine sync apps en al die andere kraam eigenlijk niet zo heel vaak gebruik. Wel syncen van mappen, maar dat kan Transmit ook wel denk ik.
Kijk en vergelijk: http://www.yummysoftware.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arathorn8
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 21:31
remmelt schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 18:42:
Eclipse + PDT voor de hardcore PHP dingen. Alles leuk en aardig met snelle kleine editors, maar ik wacht graag op de extra functionaliteit van PDT. Je eigen functies worden herkend, inclusief scope en parameters.
Ik gebruik meestal textmate, maar ga wellicht toch naar Ecipse switchen. De code completion is goed en error checking is heel erg handig bij PHP programmeren. Sowieso handig als je bv java progt om niet te hoeven compileren om te zien dat je een ; vergeten bent. Zo sloom is 't trouwens niet op m'n powerbook G4 1.67GHz 1.5GB. Ben echter goed ingeburgerd in keyboard shortcuts van textmate, dus dat wordt weer wennen.
Voor FTP/SFTP/SCP etc gebruik ik Yummy. Die was me net iets professioneler in de mogelijkheden dan Transmit, alhoewel ik moet toegeven dat ik al die syncing mogelijkheden en kleine sync apps en al die andere kraam eigenlijk niet zo heel vaak gebruik. Wel syncen van mappen, maar dat kan Transmit ook wel denk ik.
Kijk en vergelijk: http://www.yummysoftware.com/
Yep, met Transmit kan je ook sync'en. Op de site van yummie staat dat 't sneller is / minder resources eet. Herken je dat? (edit: sh.. niet gratis)

"I came here to chew gum and kick ass... and I'm all out of gum." -- They Live

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

Voutloos schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:25:
Wat is nou echt een goede FTP client? Hoeft niet per se gratis te zijn.
Over geen van de hier genoemde ftp clients zijn we echt tevreden met hoe ze omgaan met het uploaden van veel files en mappen.

Cyberduck geeft niet duidelijk aan wat er gebeurd, en komt met vage errors als 'transmit error', zonder te melden welke van de 1000 bestanden die je aan het uploaden was het probleem is. Transmit lijkt op een heel botte manier directories compleet opnieuw aan te maken en stopt ook bij het minste of gerinste halverwege een upload actie zonder feedback. Voor FileZilla 3 komt elke week een update, wat op zich wel positief is, maar het is nog niet waar het zijn moet. FileZilla geeft tenminste wel goed aan waar het mee bezig is, maar is traag en buggy bij het uploaden van veel bestanden...
Ik gebruik nu nog even de Terminal voor FTP. :)
Werkt erg makkelijk en erg snel als een boel bestanden moet up of-downloaden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb ook sinds kort een mac en ben aan het kijken of ik op deze machine kan ontwikkelen. Zoek alleen nog een goeie mysql-client. Kunnen jullie enkele aanbevelingen doen? Ik heb er wel een aantal gevonden maar die waren al redelijk oud en werden niet meer actief doorontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

xantos schreef op zondag 16 maart 2008 @ 12:17:
Ik heb ook sinds kort een mac en ben aan het kijken of ik op deze machine kan ontwikkelen. Zoek alleen nog een goeie mysql-client. Kunnen jullie enkele aanbevelingen doen? Ik heb er wel een aantal gevonden maar die waren al redelijk oud en werden niet meer actief doorontwikkeld.
Navicat of de gratis MySQL tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Van Navicat is er een Lite versie, die is gratis voor non-commercial use. Verder gebruik ik voornamelijk phpmyadmin en de command line mysql.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:16
chem schreef op maandag 04 februari 2008 @ 10:57:
[list=1]
• svn over smb onder os x levert 'defecte' working copies op; als ik het goed heb begrepen zet svn de files op immutable, en smb maakt daar archive van; vervolgens kan je niks meer met die files. Oplossing: nfs-mounts of afp gebruiken.
wij gebruiken hier svnX, bevalt goed
• afp via netatalk op een linux bak lijkt onbetrouwbaar; files worden onbenaderbaar
• svn clients; naast de commandline wil je toch wel iets wat meer kan, op het moment lijkt synchro svn wel een aardige kandidaat, helaas is het java (ergo de gui is kut)
Misschien dat je hier nog wat meer onderzoek naar kan doen, wij hebben hier geen enkel probleem met netatalk. Werkt al een half jaar prima zonder verminking/onbenaderbare bestanden.

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Weet iemand hier een editor a la Smultron, maar met goede ondersteuning voor het gebruik van twee spaties voor indenting? Dus met basic features als regelnummers, functies in een lijstje gooien, meerdere bestanden tegelijk openen (tabs zegmaar), dat soort stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Wat is er mis met smultron :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07-2024
Mijn workbench:

Eclipse
+ PDT 1.0
+ phpDocumentor
+ Subclipse
+ Aptana

Mamp

Transmit

That's it, voornamelijk voor PHP development (incl HTML, CSS, Javascript, etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Dat zeg ik. Ik mis goede ondersteuning om te kunnen indenten met twee spaties. Smultron kan het wel, maar dan zijn die twee speciale spaties nog kleiner dan een normale spatie en heeft het indenten op die manier dus geen enkel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Ik zie het hier inderdaad ook, smultron laat de leading spaces niet monospaced zien, ook niet bij courier als font.

Tabs werken echter wel goed (hint hint)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Vertel dat van die tabs maar tegen de lui van Drupal... Die hebben in hun code standards staan dat spaties gebruikt moeten worden voor indenting. Ik snap écht niet waarom, maargoed, het is zo, dus dan maar aan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:10
HerQ schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:48:
Zelf gebruik ik Coda voor de XHTML, CSSEdit voor de CSS en TexMate voor PHP scripts e.d. Uploaden doe ik gewoon met Coda, maar soms ook Transmit als het om een enkel bestandje gaat i.p.v. complete website ofzo

Een nadeel aan TextMate is het ontbreken van een autocomplete functie. Deze mis ik soms echt wel, en meestal gaat het alleen om de volgorde van de parameters. Dan zou een klein schermpje met wat info wel ideaal zijn, wat ik toch wel mis in TextMate. In Coda zit wel een autocompleter, al vind ik die ook niet geweldig, en CSSEdit biedt echt een fenomenale autocompleter aan! Die vult geen dubbel gedefinieerde waardes aan, zodat je nooit twee keer hetzelfde instelt, bijvoorbeeld.

Coda biedt tevens voor elke taal een kleurtje en autoaanvulling aan, maar ik gebruik toch liever TextMate omdat ik het dan wat meer gescheiden blijft waar ik wel van houd.
Spot on! Ik zit precies met het zelfde dilemma :)

Altijd een trouwe gebruiker van Textmate / CSSedit / Transmit, maar vond dat toch eigenlijk wel vervelend werken. Ik ben nu aan het stoeien met Coda en ziet er netjes uit, alhoewel het nog niet heel steady / simpel aanvoelt, hij voelt vrij log en wat onnodige zooi te draaien. Textmate is daar echt fantastisch in, met die macro's kan je heel makkelijk grote stukken snel schrijven, heerlijk voor het maken van een PHPscript inderdaad :)

Edit: regelmatig ook MAMP omdat het gewoon super easy is een servertje op te zetten. Voordeel is ook dat het lokaal is -> geen FTP-gedoe.

[ Voor 4% gewijzigd door stevenP op 20-03-2008 18:31 ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniëlpunt
  • Niet online

daniëlpunt

monkey's gone to heaven

In TextMate heb je gewoon de sneltoetsen ⌥⎋. :)
Typ maar eens in PHP document str_ en dan de combinatie van hier boven. Je zult versteld staan! :P

Voor de argumenten van een functie gebruik je ⌥F1 :)

En anders heb je nog de handige 'Select Bundle Item' onder ⌃⌘T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Jezus, en anders kun je nog control-appeltje-alt-rechtershift-q drukken, met je neus.

Sorry, maar in dit opzicht is een IDE toch echt een betere optie. TextMate is fantastisch en snel en prachtig, ik ben fan alhoewel ik niet een grote gebruiker ervan ben. Als je serieus PHP oid gaat schrijven, met eigen classes en functies op een framework ofzo, dan moet je gewoon snel bij alle functies kunnen komen. Die moeten dan geindexeerd, inclusief comments, en die moet intelligent aangeven welke parameters je kan/moet gebruiken. Verder is het zoeken naar functies dmv appel-klik uiterst praktisch, zoeken naar class/functie definitie dmv een sneltoets, inclusief wildcards, etc.

Dat doet TextMate niet. Dat doet Eclipse wel.

Nogmaals: voor een snel scriptje start ik natuurlijk niet een enorme IDE op, alhoewel ik ook wel heel erg gewend ben geraakt aan de luxe. Eclipse is groot en dik en log en soms heel langzaam, klopt allemaal. Toch wegen de voordelen op tegen de nadelen. Ik heb veel PHP editors gebruikt, betaald en gratis, op Windows en op de Mac, en PDT is tot dusver de beste. Zeker in grote projecten is het geen doen om een (hoe mooie, toffe, snelle ook) "simpele" editor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
remmelt schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 09:56:
Jezus, en anders kun je nog control-appeltje-alt-rechtershift-q drukken, met je neus.
Tsja, dan pas je de shortcuts aan.
Sorry, maar in dit opzicht is een IDE toch echt een betere optie. TextMate is fantastisch en snel en prachtig, ik ben fan alhoewel ik niet een grote gebruiker ervan ben. Als je serieus PHP oid gaat schrijven, met eigen classes en functies op een framework ofzo, dan moet je gewoon snel bij alle functies kunnen komen. Die moeten dan geindexeerd, inclusief comments, en die moet intelligent aangeven welke parameters je kan/moet gebruiken. Verder is het zoeken naar functies dmv appel-klik uiterst praktisch, zoeken naar class/functie definitie dmv een sneltoets, inclusief wildcards, etc.

Dat doet TextMate niet. Dat doet Eclipse wel.
textmate kan het gedeeltelijk met ctags, alhoewel het niet helemaal hetzelfde is nee. Het is geen ide inderdaad - je bent appels met peren aan het vergelijken in dat geval.
Nogmaals: voor een snel scriptje start ik natuurlijk niet een enorme IDE op, alhoewel ik ook wel heel erg gewend ben geraakt aan de luxe. Eclipse is groot en dik en log en soms heel langzaam, klopt allemaal. Toch wegen de voordelen op tegen de nadelen. Ik heb veel PHP editors gebruikt, betaald en gratis, op Windows en op de Mac, en PDT is tot dusver de beste. Zeker in grote projecten is het geen doen om een (hoe mooie, toffe, snelle ook) "simpele" editor te gebruiken.
Volgens mij ga je ook aan de vraag voorbij, als ik de vraag lees dan is het met name autocomplete voor bestaande functies, niet zozeer ide-achtige inzicht krijgen in de code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nLz_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-08 23:00
Ik maak gebruik van TextMate en Subversion. Om te testen heb ik met VMware een ubuntu lamp server ingericht. Nu werkt dat prima alleen nu heb ik één probleem. Ik moet altijd in een netwerk zitten om mijn ubuntu te kunnen benaderen. Is er iemand die een oplossing heeft om lokaal te kunnen werken (zonder internet/netwerk dus) met een VMware machine?

Hier zijn nog een aantal handige plugins voor TextMate:

http://ciaranwal.sh/2007/11/29/svnmate-update
http://ciaranwal.sh/2007/11/07/remate-update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Ja, je moet je netwerkinstelling instellen op local (oid) in je VM. Nadeel is dat 'ie dan van buiten niet meer te benaderen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Laatst online: 04-09 15:00
Hoi, ik gebruik al heel lang skEdit. Dat kan ook zelf voor FTP gebruikt worden maar ik doe het in combinatie met het aloude Fetch. Vroeger ook Transmit voor FTP gebruikt (van Panic, die ook Coda uitgeven). Ik heb ook nog een licentie voor Cyberduck maar daarmee had ik telkens problemen en sommige bugs werden maar niet aangepakt (o.a. niet complete uploads) dus toen ben ik maar teruggegaan naar Fetch. Bevalt prima, maar misschien moet ik Coda nog weer eens bekijken, al vond ik het wat veel toeters en bellen.
Pagina: 1