Actieve partitie verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.930 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rveenman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-05-2024
Hallo!

Ik heb een interessant probleem.
Ik heb twee losse harde schijven in mijn systeem zitten. Die zijn al sinds jaar en dag ingedeeld in 3 partieties per stuk, dus ik heb 6 partities in totaal.
Schijf 1: Op de C: staat Vista. Op diezelfde HD staan nog twee partities, 1 voor Documenten en 1 voor archief.
Schijf 2: Op D: staat nix. Die andere twee partities van deze schijf zijn samen een uitgebreide partitie. Hier staat alleen data op.

Nu is D: als actieve partitie gemarkeerd. Ik wil deze partitie eigenlijk samenvoegen met de andere partities op die schijf. Alleen nu kan ik in Windows niet aan die D: partitie komen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat D: wel gewoon te bewerken valt. MAW, te formatteren, verwijderen of samen te voegen. Gaat dit lukken binnen Windows, of moet ik daarvoor een of andere bootdisk maken?

Alvast bedankt!

ID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
In Schijfbeheer (Rechtermuisklik 'Deze computer' -> Beheren -> Opslag: Schijfbeheer) kun je de partities van de 2de HDD verwijderen en vervolgens één grote nieuwe aanmaken.

Desnoods gooi je de Windows CD erin en verwijder je de partities en maak je weer een nieuwe aan, of je gebruikt een andere 3rd party tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rveenman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-05-2024
Met schijfbeheer kan dat dus niet. Omdat het een actieve partitie is, is hij beveiligd voor dit soort grapjes. Ook heb ik op een van die andere partities nog heel veel data staan die ik zowiezo niet weg kan schrijven. Ik wil deze dus combineren met die andere lege partitie.

Volgens mij heeft 3rd party software ook de ristirctie dat ie niet aan actieve schijven kan komen of heb ik dat mis?

ID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07 20:52
Andere partitioneringsprogramma's zijn veel uitgebreider en kunnen zo'n beetje alle denkbare trucjes uithalen, inclusief het verwijderen van actieve partities. (Het zou ook ontzettend stom zijn als het niet zou gaan.) Schijfbeheer zou dit normaal gesproken ook moeten kunnen. Echter vermoed ik niet zo zeer dat Vista weigert omdat het een actieve partitie is, maar omdat er wellicht bootbestanden op staan. Als dat zo is start de PC namelijk feitelijk op van je D: om te kijken welke OS-en dat er zijn, en laadt ie vervolgens Vista van je C:. Simpel trucje om dat uit te proberen, ontkoppel je tweede schijf en probeer je PC op te starten.

Start je PC dan niet op, kun je de D: niet verwijderen en zul je de andere partities met de D: moeten samenvoegen. Dit kan schijfbeheer niet, maar bijvoorbeeld Paragon of Acronis wel.
Start je PC wel gewoon op, dan kun je evengoed beter een ander partitioneringsprogramma pakken en de D: verwijderen of samenvoegen, net wat je wilt.