[Testcase] Botenkerkhof

Pagina: 1
Acties:
  • 3.041 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Naar aanleiding van een foto in het solo-testcase topic toch maar een testcase gemaakt, soort urban maar dan op en rond schepen (botografie :P , sorry ik kon het niet laten).

Vandaag ook even buiten geweest omdat het (eindelijk) goed weer was. In de Waardepolder in Haarlem is een botenkerkhof. Al deze boten worden gesloopt en tot die tijd liggen ze daar te liggen. Na geprobeerd toestemming te krijgen om in de boten te mogen, wat niet is gelukt wegens niet thuis, heb ik vanwege de veiligheid alleen de buitenkant gefotografeerd van verschillende boten. Soms is ook de binnenkant gefotografeerd en deze foto's vind ik dan meteen ook weer sterker dus nog een keer teruggaan zit er wel in. Security kwam ook nog even kijken maar dat was een zeer geschikte gozer dus niet veel last van gehad.
Aangezien ik bewerken zo ongeveer net zo leuk vind als foto's maken ben ik ook hiermee lekker in de weer gegaan. De exif zit er nog in.

1:
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/IMG_3710.jpg

2:
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/IMG_3722.jpg

3:
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/IMG_3743.jpg

4:
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/IMG_3733.jpg

5:
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/IMG_3725.jpg

6:
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/IMG_3716.jpg

7:
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/IMG_3713.jpg

8:
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/IMG_3760.jpg

9:
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/IMG_3708.jpg

10:
Afbeeldingslocatie: http://i173.photobucket.com/albums/w49/mobyrick/IMG_3752.jpg

Alle foto's zijn klikbaar voor een groter formaat

[ Voor 20% gewijzigd door Moby op 27-01-2008 20:31 . Reden: Klikbaar gemaakt ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mooie platen, goede nabewerking. Wat Simon (geloof ik) ook al zei in 't testcase topic, het is een mooie plaat maar er zit niet echt een verhaal achter (vind ik zelf ook altijd moeilijk).

Wat ik vooral mis is een 'overzichtsplaat' met bijvoorbeeld meerdere boten erop die compleet weg aan het roesten zijn. Weet niet of die mogelijkheid er voor was maar wellicht iets om aan te denken voor de volgende keer :) Je ziet zo niet echt dat het een botenkerkhof is, het kan net zo goed een of twee oude boten is/zijn.

M'n favoriet is nummer 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 22:58

Barrycade

Through the...

´K vind ze nogal veel contrast hebben, te veel, wellicht.

De donkere partijen zijn helemaal dicht gelopen en de vignetting is wat heftig. Daarnaast zijn ze qua compositie erg druk 5, 7 en 9 hebben bijvoorbeel niet echt een onderwerp. Daardoor ogen ze nogal onrustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41
Ook ik vind de vignettering vind ik wat heftig, ik vind 't verder grafisch erg sterk, compo's netjes, kleuren erg mooi, maar ik kan me nog geen voorstelling van de lokatie maken..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
Inderdaad nogal veel contrast, misschien iets te donker en (maar ik houd er helemaal niet van) te veel vignettering. Kleurtjes zijn toch wel fijn. In het algemeen lijken de foto's mij nogal krap, ik zou best wat meer willen zien. Vreemdgenoeg vind ik #6 dan weer te ruim. Bij de originele foto wordt mijn oog getrokken naar de jerrycan in de verder dode hoek. In de iets krappere uitsnede die ik gemaakt heb gaat mijn oog meer via de bolders de foto in ahw.
De titel "Botenkerkhof" wekte bij mij ook andere verwachtingen dan de foto's die hier staan. Iets als "de laatste ligplaats van werkschip Jan-V" (nee, dat is hem ook niet) wat meer de lading dekt, zou de vraag naar overzichtfoto's kunnen voorkomen. Ligt imo niet aan de foto's, maar aan de titel dus.
De binnenfoto's vind ik minder dan de rest, nummer 3 en 10 spreken mij niet aan. Nummer 6 zou ik, als ik hem zef gemaakt had, in mijn crop en zonder vignettering zomaar aan de muur kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Wat reacties op de opmerkingen.

Ten eerste: Simon en Toff in 1 topic zonder het totaal oneens met elkaar te zijn _/-\o_ _/-\o_ Ik heb van de wereld een mooiere plek gemaakt.

- Over het verhaal vertellen: vind ik erg moeilijk. ik ben nog maar een jaar bezig en de technische kant van het fotograferen vind ik al moeilijk genoeg. Het is zeker wel iets waar ik naar streef maar eerst ga ik proberen om goed serie's te maken en om mijn % goede foto's op te krikken. Op deze tocht heb ik 102 foto's genomen en ik heb er 10 getoond wat ik al zeer goed vind als ik het vergelijk met het begin.

- Over het overzicht: ik kan dat wel begrijpen maar het was zeker niet de bedoeling om overzichten te doen, ze laten weinig tot de verbeelding over vind ik en daarom zijn ze voor mij minder interessant. Ik vat de opmerkingen hierover dus op als een compliment. :P De titel van de testcase is dus wel verkeerd gekozen in dit geval.

- Over het onderwerp en het gebrek daaraan: ben ik het niet mee eens, ook vind ik de compo's niet te druk. Kan ik verder moeilijk uitleggen dus ik gooi het gewoon lekker makkelijk op verschil in smaak :)

- Over de nabewerking: de dag ervoor heb ik 300 gekocht en ook bekeken, daar is dus grotendeels mijn inspiratie vandaan gehaald. De visuele stijl van die film vind ik erg mooi. De donkere partijen komen dus daar vandaan. Foto 10 is misschien te donker maar de rest sta ik nogsteeds achter. Contrast en kleuren sta ik ook achter. Vignetting dan: Bij de luchten vind ik het erg mooi, het maakt het wat dreigender zo, in werkelijkheid was het zeer mooi weer maar dat past niet zo erg bij het 300 thema. Bij 4 en 5 heeft het niet erg veel toegevoegde waarde, dat geef ik toe

- Over de krapte van de compo's: grappig, 9 foto's zijn genomen met de 10-22, 1 met de 50mm 1.8 dus de wijdste lens beschikbaar (behalve fish, voor de smartasses). de reden voor de krappe compo's is weer dat ik wat aan de verbeelding wil overlaten en dat is goed gelukt. 6 is al een crop, als je geinteresseerd ben kan ik die wel een keer laten zien.

Rest mij nog te zeggen: bedankt voor al het commentaar, ik ga zeker nog een keer terug (met toestemming!) want er is nog veel meer te zien daarzo. Alleen voor foto 10 ben ik daadwerkelijk op een schip gerweest dus er moet nog een wereld binnen zijn die niet ontdekt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Sorry voor het kicken van mijn eigen, beetje oude topic maar ik heb een klein vraagje en een nieuw topic daarvoor vond ik wat overdreven. Deze foto's ga ik verkopen aan een maandblad dat geinteresseerd is (jippie, ik ben trots!). Ik krijg uiteraard een vergoeding voor de foto's en een stukje tekst. Mijn vraag is echter of ik eigenlijk deze foto's wel mag verkopen. De boten zijn eigendom van het bedrijf dat ze gaat slopen, moet ik toestemming vragen aan dit bedrijf of mag het gewoon. Ze liggen aan de kade aan het Spaarne in haarlem en zijn vrij te benaderen door iedereen. Als ik toch een nieuw topic moet openen omdat het eigenlijk in het verkeerde subforum ofzo staat doe ik dat wel. Als iemand me kan helpen: graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Zolang je de foto's vanaf de openbare weg hebt gemaakt lijkt het zeker geen probleem.

En op deze schepen zit geen copyright zoals op sommige gebouwen wel zit (denk aan de erasmusbrug). Ook zie ik geen foto's waar het betreffende bedrijf in een kwaad daglicht wordt gezet.

Dus ik zou zeggen: wat houdt je tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 11:22
Ik ken de Waardepolder in Haarlem niet, maar weet wel dat er bij Dordrecht een enorme "sloopstraat" is! Wellicht leuk voor een volgende keer, als je er langs vaart heb je een heel mooi overzicht.
Even opgezocht in Google Earth: Veersedijk in Dordrecht, noord van het centrum, daar loopt een nevenvaarwater langs het hoofdvaarwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41
mag gewoon, het is geen hoogstaande architectuur, dus er zal geen beeld-copyright op zitten zoals op de Eiffel toren

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120649

Offtopic:

Zolang je het Atomium maar niet fotografeert en online zet is er niks aan de hand.

Google op Atomium en copyright en erger je kapot. :(

De rechtenhouders van het Atomium slepen iedereen voor de rechter, zelfs weblogs met vakantiekiekjes van het Atomium worden bedreigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Hartelijk dank voor de antwoorden, ik dacht het al maar ik wist het gewoon niet zeker. Het is voor mij voor het eerst dat ik zoiets aan de hand heb en ik wil het wel netjes doen. Als dank nog 2 extra fotootjes die (waarschijnlijk) ook in het blad komen.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2352/2379938645_e88a4020fc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2350/2379921349_0e117310cb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nu ben ik wel benieuwd wat dat dan voor blad is. Alles voor rottende-boten-fetisjisten ;)? Urban? Iets Haarlems?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Mooie foto's, heerlijk sfeertje en lekkere nabewerking... Ik ben inmiddels ook wel benieuwd naar welk blad ze in terecht gaan komen...

/edit:
ook wat mij betreft is dit zeker showcase-waardig...

[ Voor 23% gewijzigd door Redboost op 02-04-2008 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
#2 en #3 springen er voor mij door het lijnenspel echt uit. Verder vind ik je iets te ver doorgeschoten met de vignetting.
Wat mij betreft had dit best als showcase gemogen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Dank jullie voor de aardige woorden, dat doet me erg veel goed. Een showcase kan ik er niet meer van maken (overigens is het op DPZ wel een showcase maar daar ligt de grens voor een showcase iets lager dan hier vind ik, daarom had ik er een testcase van gemaakt) maar dat jullie het een showcase vinden is al waardering genoeg. Het blad heet bootjournaal, een gratis glossy betaald uit advertenties en waarschijnlijk ook een beetje uit de bezorgkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SparkOne
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-04 10:15
Ik vind de foto's erg goed, ik houd wel van een beetje grunchy effect, ben wel benieuwd hoe je het hebt gedaan, kan alleen geen beschrijving vinden...

Canon EOS 5Dm4 | 24-70L | Segway E125S Blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Weer een rotschop voor dit topic! Dank je voor het compliment. Over de bewerking heb ik een tutorial geschreven op Photofacts, de website waar ik voor schrijf. Deze is hier te vinden. Het is overigens gedaan met lightroom en niet photoshop (te duur!!). Succes en laat hier of op photofacts nog even weten wat je er van vind.

Pagina: 1