Full System Backup [Ubuntu]

Pagina: 1
Acties:
  • 4.666 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 20:38

jelly

Arch Linux

Topicstarter
Ik heb ubuntu geinstalleerd en hebt hem helemaal naar mijn wens getweakt, nu wil ik dit hele systeem backuppen naar een cd. Zodat als er iets gebeurd ik gewoon de cd erin kan stoppen en mijn systeem terugzet. Ik heb hier een programma voor gevonden genaamd mondo, maar ik wil niet mijn muziek, afbeeldingen en video's op de cd krijgen, alleen mijn cd configuratie is hier nog een goed programma voor?

http://www.howtoforge.com...t-livecd-with-remastersys
remastersys offers a total system backup, including files and settings, from one terminal command
Dit is dus wat ik zoek
Hiermee maak je een iso die je dan op dvd/cd brand het ligt eraan hoe groot je iso is. Ik heb nog niet kunnnen testen of je instellingen ook worden meegenomen, bij iedergeval wel de programma's en dat is ook wel handig, nu nog eens kijken of ik mijn instellingen er ook naar kan branden.

Is het niet een idee om een "handige linux-programma's topic" te maken?

[ Voor 57% gewijzigd door jelly op 27-01-2008 14:39 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Complete system backup is zinloos onder linux, het enige wat je volgens mij grofweg nodig hebt is:
  • database dumps
  • /home/*
  • /etc/*
  • apt-get --get-selections > packageslisting.txt
Binaries e.d. zijn totaal niet interessant omdat je die via dat apt-get commando in een mooie lijst kan krijgen die je met apt-get set-selection < packageslisting.txt && apt-get dist-upgrade weer terugzet.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

moto-moi schreef op zondag 27 januari 2008 @ 17:09:
Complete system backup is zinloos onder linux, het enige wat je volgens mij grofweg nodig hebt is:
  • database dumps
  • /home/*
  • /etc/*
Binaries e.d. zijn totaal niet interessant omdat je die via dat apt-get commando in een mooie lijst kan krijgen die je met apt-get set-selection < packageslisting.txt && apt-get dist-upgrade weer terugzet.
En backups maken van de bestanden kan heel goed met rdiff-backup. Dat is een combi van full backup en incremental backup systeem in de vorm van een mirror. Terug zetten van bestanden kan dmv een simpele cp actie, of via het rdiff-backup commando zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Of natuurlijk gewoon het oeroude Ghost gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:58
Je kan het zelfs met "cp" en een 5-regel shell scriptje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

• database dumps
  • /home/*
  • /etc/*
  • apt-getdpkg --get-selections > packageslisting.txt
;)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 13:17

TrailBlazer

Karnemelk FTW

• database dumps
  • /home/*
  • /etc/*
Dan ga je er wel vanuit dat er niks custom gecompiled is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
???
dpkg --get-selections > packageslisting.txt

Toch :?

[edit] PIM :(

[ Voor 3% gewijzigd door AlterEgo op 27-01-2008 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dit topic is misschien wel leuk om door te scannen, het gebruiksdoel komt niet overeen, maar inhoudelijk wel aardig wat raakvlakken, daardoor wat zijdelingse info en geklets daarover mijnerzijds O-) :

[Debian] Customized install uitrollen over netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-03 14:00

Tim

Als je het toch over mondo hebt: Volgens de handleiding van dat programma:

-E ``path ...''
    Exclude path(s) from backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:15

Sebazzz

3dp

[quote]
  • database dumps
  • /home/*
  • /etc/*
  • dpkg --get-selections > packageslisting.txt
  • /usr/local/*
Dat dus.

Of als je echt een 100% backup wilt en ruimte geen probleem is: dd :Y)
# diskdump van SATA1 en IDE2
dd if=/dev/sda of=/media/schijf-met-veel-ruimte/sda.bin&
dd if=/dev/hdb of=/media/andere-schijf-met-veel-ruimte/hdb.bin

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

TrailBlazer schreef op zondag 27 januari 2008 @ 19:22:
Klopt, maar dat valt hier dus buiten :)
In dat geval zou je even de source deb packages mee moeten copiieren, maar het leek me dat dat wel duidelijk was :)

Sebazzz schreef op zondag 27 januari 2008 @ 20:25:
Of als je echt een 100% backup wilt en ruimte geen probleem is: dd :Y)
# diskdump van SATA1 en IDE2
dd if=/dev/sda of=/media/schijf-met-veel-ruimte/sda.bin&
dd if=/dev/hdb of=/media/andere-schijf-met-veel-ruimte/hdb.bin
Nee, dat is dus compleet zinloos en vaak tijdrovender dan de dingen kopiëren die ik noem ;)
hetzelfde geldt voor Ghost, ook een compleet zinloos programma als je een backup van een fatsoenlijk OS wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Topicstarter
Backups voor mijn documenten etc. heb ik al, ik zocht een programma om al mijn programma's en instellingen + os te backuppen en als ik dan iets kapot maak het hele systeem zo weer terug zet. Met mondo heb ik al een dvd gemaakt daarmee eigenlijk mijn custom ubuntu install eigen programma's, je behoud ook je user account als je je home/user map ook meebrandt. Dat zocht ik dus :P
Nee, dat is dus compleet zinloos en vaak tijdrovender dan de dingen kopiëren die ik noem ;)
hetzelfde geldt voor Ghost, ook een compleet zinloos programma als je een backup van een fatsoenlijk OS wilt maken.
Mag ik vragen waarom dit zinloos is, tijdrovend kan ik begrijpen met dd maar wat is er zo zinloos aan ghost, het gaat mij niet om de bestanden namelijk maar om het os te backuppen

[ Voor 35% gewijzigd door jelly op 27-01-2008 21:12 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denPes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-02 09:29

denPes

delete account

'k heb vrij goede ervaringen met gparted-clonezilla disk. kunt alles backuppen, of partities afzonderlijk plus mbr. ik doe het altijd via ftp over ssh met mijn server, en werkt snel. Er zijn veel mogelijkheden voor te backuppen, maar de scripts zijn niet altijd erg flexibel helaas. (bijvoorbeeld, backuppen via ftp over ssh werkt enkel wanneer op de ftp server een /home/partimag directory staat, en je user moet natuurlijk alle rechten op die dir hebben)

In elk geval, eens je er mee aan de gang gaat blijkt het zeer goed, en snel te werken.

oa hier te downloaden : http://www.icewalkers.com...0/GParted-Clonezilla.html

nog ter info: 't is een live disk, en met nieuwere hardware dien je soms de bootparameters aan te passen. Bij mijn p965 chipset dien ik bijvoorbeeld "irqpoll" parameter toe te voegen.
succes

alternatieve download locatie: http://opensource.nchc.org.tw/GParted-Clonezilla/

[ Voor 16% gewijzigd door denPes op 27-01-2008 21:20 ]

delete account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

jelly schreef op zondag 27 januari 2008 @ 21:07:
Mag ik vragen waarom dit zinloos is, tijdrovend kan ik begrijpen met dd maar wat is er zo zinloos aan ghost, het gaat mij niet om de bestanden namelijk maar om het os te backuppen
Er is geen 'een OS' in het geval van ubuntu, ubuntu is een zooi packages bijelkaar, en zolang je weet welke packages dat zijn is het backuppen van de layout zoals je op je hd staan compleet zinloos, je kunt tenslotte zeer eenvoudig de packages weer opnieuw downloaden waarbij ze gelijk up-to-date zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De vraag is natuurlijk of je geen onverwacht gedrag krijgt als je een nieuwe versie hebt met oude config files. Opeens staat er iets default aan wat eerst default uit was en dan kan je allerlij problemen krijgen natuurlijk. Als je restored moet je alles met dezelfde versies doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi

moto-moi

Ubuntu wil zeer graag dat je je computer up to date houdt, dat communiceren ze o.a. naar je met een gnome-applet wat zelfs mijn moeder kan gebruiken, dus jouw verhaal is in dit geval niet echt een argument :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

true maar als je in een bedrijfsomgeving werkt met 100 servers wil je dat al je packages gelijk zijn op al je systemen. Automatisch upgraden is dan vaak ook geen optie omdat changeprocessen daar een stuk lastiger zijn dan thuis. In een bedrijfsomgeving wordt sowieso gewoon de hele OS schijf gebackuped denk ik.

Moraal het ligt aan de situtatie.

[ Voor 7% gewijzigd door TrailBlazer op 27-01-2008 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Topicstarter
Dus /etc backuppen is eigenlijk veel nuttiger en gewoon een package list van proggramma's maken.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
jelly schreef op zondag 27 januari 2008 @ 21:07:
Backups voor mijn documenten etc. heb ik al, ik zocht een programma om al mijn programma's en instellingen + os te backuppen en als ik dan iets kapot maak het hele systeem zo weer terug zet. Met mondo heb ik al een dvd gemaakt daarmee eigenlijk mijn custom ubuntu install eigen programma's, je behoud ook je user account als je je home/user map ook meebrandt. Dat zocht ik dus :P
Ik maak zelf (Gentoo) alleen regelmatig backups van mijn config-files (en uiteraard user-data), en een enkele keer heb ik m'n hele systeem-directories naar een backup gekopieerd. Maar dat alleen omdat het toch een aantal dagen packages configureren en compileren was voor een volledig goed werkende Gentoo 64 installatie.
Ubuntu is aanzienlijk minder werk, daar zou ik het bij configfiles en evt. een package-list houden.
Voor mijn backup gebruik ik trouwens simpelweg `cp -a` of ik maak er een tar.bz2-file van. Dit neemt alle permissies mee, en op deze manier heb ik een aantal keer probleemloos mijn systeem overgezet naar nieuwe hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Topicstarter
Ubuntu is aanzienlijk minder werk, daar zou ik het bij configfiles en evt. een package-list houden.
Voor mijn backup gebruik ik trouwens simpelweg `cp -a` of ik maak er een tar.bz2-file van. Dit neemt alle permissies mee, en op deze manier heb ik een aantal keer probleemloos mijn systeem overgezet naar nieuwe hardware.
Hier is een backup methode met tar link Je gebruikt gewoon tar om een archief te maken van /
code:
1
 tar cvpzf backup.tgz --exclude=/proc --exclude=/lost+found --exclude=/backup.tgz --exclude=/mnt --exclude=/sys /

Ik heb een Backup schema bedacht: met Sbackup maak ik elke dag om 20:00 backup van /home/user (rsync) en elke week maak ik een full backup van /. Ik weet nog niet welke methode ik hiervoor ga gebruiken tar of wat anders. Opslag heb ik zat een externe HD van 500 Gb

[ Voor 17% gewijzigd door jelly op 28-01-2008 11:25 ]

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:58
Het is toch zinloos om je hele root te backuppen?
Dan zit je telkens met tientallen gigabytes aan data die op een duizendtal mirror FTP's over heel de wereld ook beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ik weet het niet meningen zullen verdeeld zijn maar,1 image (bij mij 1 DVD 2 GB) van mijn gehele linux omgeving vind ik juist wel erg handig. Zeker als je een goed stabiel systeem hebt. Met mijn Ubuntu gebeurt het namelijk soms nog wel eens dat het opeens niet meer zo soepel loopt na een update, en met elke half jaar een distro upgrade wil er ook nog wel eens wat niet meer helemaal optimaal werken. Ook als je met je systeem speelt om Linux te leren is dit wel handig. DVD erin, kopieren klaar. Zelfs met alle settings in home ben je met Linux opnieuw installeren toch wel weer een avondje bezig (Edit modules, fstab, xorg, menu.lst, gdm.conf. Copy sensors.conf, conkyrc ea. Apt-get een hele zwik, apt-get remove een aantal. Desktopje zus, icoontjes zo. Make dit en dat. etc..). Misschien ook omdat ik alle linux truukjes nog niet weet.

Ik heb partimage gevonden op de System rescue CD waarmee het redelijk goed gaat.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Topicstarter
Het is toch zinloos om je hele root te backuppen?
Dan zit je telkens met tientallen gigabytes aan data die op een duizendtal mirror FTP's over heel de wereld ook beschikbaar is.
:?

Misschien als jij mijn externe harde schrijf steelt :P

Mij lijkt het zo een handige oplossing fullbackup wekelijks (kan volgens mij ook met Sbackup) en elke dag incremental backup. Ik vraag me af wat de rest van de tweakers gebruikt?

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-07 13:59

Crakie

I want my board back, Lance

• database dumps
  • /home/*
  • /etc/*
Zinloos is wel een heel sterk woord. Als je erop gebrand bent de backup zo klein mogelijk te houden, dan ja... Maar opnieuw installeren kost echt wel meer tijd dan even een image terugzetten. Partimage is een heerlijk tooltje.

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-07 18:45

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

jelly schreef op maandag 28 januari 2008 @ 11:18:
[...]

Hier is een backup methode met tar link Je gebruikt gewoon tar om een archief te maken van /
code:
1
 tar cvpzf backup.tgz --exclude=/proc --exclude=/lost+found --exclude=/backup.tgz --exclude=/mnt --exclude=/sys /

Ik heb een Backup schema bedacht: met Sbackup maak ik elke dag om 20:00 backup van /home/user (rsync) en elke week maak ik een full backup van /. Ik weet nog niet welke methode ik hiervoor ga gebruiken tar of wat anders. Opslag heb ik zat een externe HD van 500 Gb
Zonde man. je moet rsnapshot gebruiken.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly

jelly

Arch Linux

Topicstarter
ZZonde man. je moet rsnapshot gebruiken.
Ik ga hier eens naar kijken er staat een goede howto op hun site.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdenys
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-02-2023
ik wou ook een backup nemen door middel van tar,
dit was gelukt
maar nu wil ik terug herstellen hiervoor gebruikte ik volgende commando:
"tar xvpfj backup.tar.bz2 -c /"

maar ik krijg de volgende melding terug:
"tar: Slechts één van de opties 'Acdtrux' is mogelijk"

weet iemand wat ik hier fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Je zet er nu een extra -c bij (van 'compress') terwijl er al een -x in staat (van 'extract').

Ik heb een beetje het idee dat je het rijtje opties ergens vandaan hebt geplukt zonder precies te weten wat het doet. Als je weet wat wat is, dan is het een stuk eenvoudiger. Doe dus even 'man tar' en kijk welke opties je nu eigenlijk wilt gebruiken :)

Addit: Nou loop ik ook onzin te verkopen, ik haal de opties van tar en gzip door elkaar 8)7
Maar goed, met 'man tar' had je dat wel opgemerkt :P

[ Voor 18% gewijzigd door benoni op 25-02-2009 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 15:56

deadinspace

The what goes where now?

tdenys schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 16:53:
weet iemand wat ik hier fout doe?
Je gebruikt c in plaats van C. Ook zou het kunnen dat je fj moet omdraaien naar jf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
  • database dumps
  • /home/*
  • /etc/*
Het commando om je selecties in een textbestand op te slaan is:

dpkg --get-selections > packageslisting.txt

Wat ik me dan wel afvroeg, is er ook een commando om alleen de packages die naderhand door de gebruiker toegevoegd zijn in een lijst te krijgen?

Edit: Heb even in een VM ubuntu 8.10 geinstalleerd en daar alle packages in een lijst gezet;
zie hier:
http://dl.getdropbox.com/...u810defaultselections.txt
Nu nog die namen uit mijn grotere lijst filteren
Edit2: Al gelukt; kan met het volgende commando :
grep -v -f ubuntu810defaultselections.txt selections.txt > userinstalled.txt
Zoekt in mijn geinstalleerde packages naar de default packages en print de regels die niet matchen naar userinstalled.txt

[ Voor 21% gewijzigd door MaximusTG op 25-02-2009 18:30 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdenys
@benoni,

thx het commando man tar geeft idd wel een duidelijke uitleg.
deadinspace schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 17:28:
[...]

Je gebruikt c in plaats van C. Ook zou het kunnen dat je fj moet omdraaien naar jf.
thx was idd een grote C die ik moest gebruiken.

daarna begon het uitpakken.
nu krijg ik nog de melding: "tar: uitgestelde afbreking na eerdere fouten"
kan ik hieruit uitmaken dat het mislukt is?

sorry voor de meschien nogal domme vragen (het zijn mn eerste maanden linux)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
tdenys schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:57:
nu krijg ik nog de melding: "tar: uitgestelde afbreking na eerdere fouten"
kan ik hieruit uitmaken dat het mislukt is?
Ik zie dat je een -v (verbose) optie had toegevoegd, dus dan moet je een rijtje bestandsnamen langs zien komen tijdens het uitpakken. Of foutmeldingen in 't geval dat het archief niet (geheel) is uit te pakken.

Kijk anders eerst even met 'file backup.tar.bz2' of het archief inderdaad op een bzip2 lijkt. Misschien is het wel een ongecomprimeerde tar of een gzip archief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

jelly schreef op zondag 27 januari 2008 @ 12:55:
Ik heb ubuntu geinstalleerd en hebt hem helemaal naar mijn wens getweakt, nu wil ik dit hele systeem backuppen naar een cd. Zodat als er iets gebeurd ik gewoon de cd erin kan stoppen en mijn systeem terugzet. Ik heb hier een programma voor gevonden genaamd mondo, maar ik wil niet mijn muziek, afbeeldingen en video's op de cd krijgen, alleen mijn cd configuratie is hier nog een goed programma voor?
Wat jij wil is 1 simpel tekstbestandje namelijk dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
dpkg --get-selections "*" | egrep "([^de]install|hold)$" > packages.txt

En daarna bij een herinstallatie:

apt-get update

dpkg --set-selections < packages.txt

apt-get dselect-upgrade

Overigens kan dit ook met aptitude en wel zo:

code:
1
2
3
4
5
6
7
dpkg --get-selections "*" | egrep "([^de]install|hold)$" | cut -f1 > packages.txt

En daarna bij een herinstallatie:

aptitude update

xargs -a packages.txt aptitude install

• jelly

jelly

Arch Linux

Topicstarter
Anoniem: 249002 schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:39:
[...]

Wat jij wil is 1 simpel tekstbestandje namelijk dit:
nou, dat wou ik een paar maanden / jaar geleden maar nu draai ik o.a. arch en gebruik ik dit script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
#!/bin/bash
# Edit parameters here.
# Important: Don't forget the trailing slashes in SOURCES and TARGET
SOURCES="/etc/ /boot/ /home/jelle/" 
TARGET="/mnt/nas_backup/BackupP6/weekly/"
OPTIONS="--exclude-from=/home/jelle/backup/exclude.list"

### Don't edit below ###

LASTBACKUP=`ls -d $TARGET* | sort -r | head -1`  
TODAY=`date +%y%m%d`

if [ "$LASTBACKUP" == "$TARGET$TODAY" ] ; then
    echo "Backup for today is done, if there were errors, delete $TARGET$TODAY first"
    exit 1
fi

if ping -c 1 -w 10.0.0.102 > /dev/null ; then
   echo "could not connect to server" >> ~/backup/WeeklyBackup.log
   exit 1
fi

for src in $SOURCES
do
    echo " beginning backup"
    if [ "$LASTBACKUP" ]; then
        LD="--link-dest=$LASTBACKUP$src"
    fi

mkdir -p $TARGET$TODAY$src
    rsync -auv $OPTIONS $LD $src $TARGET$TODAY$src
    echo backup done `date` >> ~/backup/WeeklyBackup.log
    yaourt -B $TARGET$TODAY
done

Compleet me logging, en ik houd een package list bij wat verdomde handig is bij een herinstallatie _/-\o_ en wordt natuurlijk ook uitgevoerd als cronjob

Keep it simple stupid

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-07 18:45

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

TrailBlazer schreef op zondag 27 januari 2008 @ 19:22:
[...]de dpkg selectie en zo[...]

dan ook /usr/local backuppen :)

[ Voor 5% gewijzigd door daft_dutch op 26-02-2009 10:28 ]

>.< >.< >.< >.<

• tdenys
benoni schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 21:21:
[...]

Ik zie dat je een -v (verbose) optie had toegevoegd, dus dan moet je een rijtje bestandsnamen langs zien komen tijdens het uitpakken. Of foutmeldingen in 't geval dat het archief niet (geheel) is uit te pakken.

Kijk anders eerst even met 'file backup.tar.bz2' of het archief inderdaad op een bzip2 lijkt. Misschien is het wel een ongecomprimeerde tar of een gzip archief.
ik kreeg idd een rijtje bestandsnamen te zien, tijdens het uitpakken,
ik kreeg de melding pas op het einde van het uitpakken.
Bij het inpakken had ik exclude home gedaan, maar na het terug uitpakken is de home directory nog altijd aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-01-2023
Heb nu een grote tar gemaakt van m'n Ubuntu 8.04. Deze tar staat op een aparte partitie.

>> Mijn vraag: hoe kan ik het beste Ubuntu restoren?

doen jullie een "hot restore" (untar), of moet je terug naar de Live CD, alles verwijderen, en dan de tar uitpakken?

ben opzoek naar een simpele oplossing, zodat ik langzaam Ubuntu beter kan maken. (moet veel tweaken aan hardware drivers ) (wil niet elke keer ubuntu opnieuw installeren)

ps. ik begrijp dat als je wil upgraden, de beschreven methode, configuraties, and package list voldoende is.

[ Voor 30% gewijzigd door iBurger op 03-04-2009 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

iBurger schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 01:13:
Heb nu een grote tar gemaakt van m'n Ubuntu 8.04. Deze tar staat op een aparte partitie.

>> Mijn vraag: hoe kan ik het beste Ubuntu restoren?

doen jullie een "hot restore" (untar), of moet je terug naar de Live CD, alles verwijderen, en dan de tar uitpakken?

ben opzoek naar een simpele oplossing, zodat ik langzaam Ubuntu beter kan maken. (moet veel tweaken aan hardware drivers ) (wil niet elke keer ubuntu opnieuw installeren)

ps. ik begrijp dat als je wil upgraden, de beschreven methode, configuraties, and package list voldoende is.
Lees dit eens: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=35087

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-07 16:42
Ik heb zelf sinds een tijdje 'simplebackup' geïnstaleerd, heeft genoeg opties maar houdt het, zoals het al zelf zegt, alles toch een beetje simpel te configgen. Kan backuppen over SSH of eender wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191133

Ik weet nog niet of het werkt aangezien ik dit zelf nog moet uitproberen maar ik werk naar een setup met lvm en snapshots. Zet je hele systeem op een lvm behalve je /boot als je grub of lilo gebruikt. grub2 kan schijnbaar wel van lvm booten maar is nog experimenteel. Ik doe dit op debian maar elke linux zou dit moeten kunnen.

Je kunt dan gewoon een snapshot maken van je root en die backup'en met tar, dd of welke oplossing je ook kiest. Een snapshot is een soort copie van je partitie bevroren in tijd zodat je die rustig kunt backup'en terwijl je systeem gewoon doordraait. Er schijnen echter wat haken en ogen te zitten aan het maken van een snapshot van de / partitie. Bedenk wel dat je hier eigenlijk de hele partitie backup'd ipv het filesystem.

Het simpelste zou dus zijn door gewoon dd te gebruiken en de output door gzip of bzip te halen en naar een bestand te schrijven. Voor een server is een 4GB root partitie heel ruim dus zeker met compressie kun je die op een DVD kwijt. Vergeet niet je /boot nog even toe te voegen met tar en je hebt een mooie rescue dvd.

Als je server dan crash'd boot je gewoon een lvm-aware live-cd en dd de hele root partitie terug. Mischien moet je nog even de lvm uuid's zetten als je de lvm opnieuw moest aanmaken. Verder houd je de grote/media bestanden gescheiden in een aparte partite gemount ergens weer onder /home of /var/www bijvoorbeeld voor een webserver zodat ook de /home kan worden gebackup'd op dezelfde manier of maak gewoon geen aparte /home partitie om mee te beginnen zodat deze in de / backup al wordt meegenomen.

Het is nog wat theorie maar dit zou een heel mooi en eigenlijk simpel backup systeem zijn welke gewoon met een cronjob kan worden aangezet en een dagelijkse of wekelijkse dvd-image uitspuugt welke je dan kunt branden. Ik ben eigenlijk nog vooral op zoek naar een soort rsync voor blockdevices die dus dubbelle en/of verplaatste blocks herkent en alleen een incrementele image uitspuugt.

En 100 server's updaten doen we natuurlijk gewoon met een cronjob en een shell scriptje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBurger
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-01-2023
Psychocat's tutorial geeft een goed overzicht hoe je ubuntu kan backuppen. Er zijn grofweg 3 methodes (ex Ghost) die je kan gebruiken.
  1. Partimage
  2. tar
  3. ddrescue
Partimage vind ik een fantastische oplossing, omdat het lijkt op Norton ghost. Het is erg makkelijk om een image te maken van je ubuntu met de live cd, mbv psychocats tutorial over partimage.*

Ghost gaf bij mij trouwens problemen als je een image weg schrijft naar ext3, of ext2.

[ Voor 77% gewijzigd door iBurger op 04-04-2009 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-04-2021
Partimage lijkt voor mij het meest interessante programma, aangezien ik ook een gehele backup van mijn schijf wil maken.

Nu ga ik een dual-boot installeren met een partitie voor Ubuntu (XBMC) en één voor Windows XP. Ook nog een partitie om media op te slaan.

Nu zal Linux op EXT3 draaien en Windows op NFTS. Media waarschijnlijk op FAT32 zodat allebei de systemen er mee om kunnen gaan. EXT3 is ook nog een optie, maar dan moet ik extra drivers installeren voor Windows.
Maar dat is een ander 'probleem'.

Ik ga er vanuit dat je alle drie de partities apart moet backuppen. Zal bij het terug zetten van de backup de dual-boot via Grub nog werken?

Is automatisch backuppen mogelijk? 1x per week bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-07 06:50
Voor een backup van 1 PC is het nogal overkill, maar als je er meerdere hebt kan ik Bacula zeker aanbevelen. Het is enterprise georienteerd, ik gebruik het op het werk voor pakweg 50 servers, wat opzich een kleine installatie is (maar voor het gros gebruiken we IBM Tivoli Storage Manager).

Het kan alles wat je maar kan bedenken; backuppen naar file, backupen naar tape, backuppen naar DVD, compressie, incremental backups, verschillende schedules, per client verschillende setup, config files die in elkaar kunnen nesten enz enz enz. Het is wel een beetje een studie, maar als je het eenmaal onder de knie heb is het allemaal best logisch.

http://www.bacula.org/en/
Pagina: 1