Originele midi controllers / sound generators?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.000 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 11:19

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Er komen steeds meer leuke digitale audio 'gadgets' / sound generators / unieke midi controllers.

Nou heb ik deze dingen altijd al interessant gevonden, en ben ik altijd op zoek naar meer van dit soort apparaatjes. En dan heb ik het niet over de standaard midi controllers (keyboards met wat snufjes of gewoon synths) maar echt unieke nieuwe apparaten.

Een aantal voorbeelden van wat ik de laatste tijd ben tegengekomen:

Monome (400-1200 euro)
Afbeeldingslocatie: http://campoy.files.wordpress.com/2006/05/monome.jpg

-custom open-source software met eigen programmeertaal en veel user gemaakte applicaties
-fijne knoppen
-midi controller
-in verschillende groottes / losse 'kits' te koop

Tenori-on (400 euro)
Afbeeldingslocatie: http://www.sonicftp.com/news/images/yamaha_tenori-on.jpg
[YouTube: http://youtube.com/watch?v=_SGwDhKTrwU]

-beperkt geluid
-slechte plastic knoppen
-geen midi-controller functie(?)
-alleen leverbaar in de UK

Reactable (onbekend)
Afbeeldingslocatie: http://mtg.upf.edu/reactable/pics/xavi01.jpg

-duur
-groot
-beperkt geluid
-midi
-built-to-order

Audio Cube (2 cubes 400 euro / 4 cube 600 euro)
Afbeeldingslocatie: http://bp2.blogger.com/_FMBJEkaC8Lw/RfS26TNzVDI/AAAAAAAAB1M/S1JLE1xtZPk/s400/410110271_c14d807ad8.jpg
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=gcsilckw0iY]

-betaalbaar alternatief voor de Reactable
-simpel en functioneel
-uitgebreide software

Kaossilator (149 euro)
Afbeeldingslocatie: http://www.synthtopia.com/content/wp-content/uploads/2007/09/kaossilator.jpg

-arpeggiator
-geen midi
-handzaam
-betaalbare 'mini-synth'

Iemand nog meer suggesties of misschien ervaringen met een van deze, of andere!? :) Ben benieuwd

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Het zijn inderdaad leuke gadgets maar het blijft speelgoed :) Ik denk dat je voor dat geld beter Reason 4.0 kunt kopen en daadwerkelijk je eigen muziek mee kunt maken, aangezien je daarin ook de midi kan bewerken en je plakt er zoveel sequencers in als je maar wil :) Maar leuk om te zien dat hiermee mensen met muziek maken in aanraking kan komen en voor een live sessie kan het ook leuk zijn, vooral dat spul met die kubussen, leuk vormgegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-05 11:19

Collaborator

You! Cake or Death?

Topicstarter
Anoniem: 50893 schreef op maandag 28 januari 2008 @ 10:52:
Het zijn inderdaad leuke gadgets maar het blijft speelgoed :) Ik denk dat je voor dat geld beter Reason 4.0 kunt kopen en daadwerkelijk je eigen muziek mee kunt maken, aangezien je daarin ook de midi kan bewerken en je plakt er zoveel sequencers in als je maar wil :) Maar leuk om te zien dat hiermee mensen met muziek maken in aanraking kan komen en voor een live sessie kan het ook leuk zijn, vooral dat spul met die kubussen, leuk vormgegeven :)
Ik werk zelf wel met Reason 4 (en Ableton Live 6) met wat 'gewone' midi controllers (microKontrol, padKontrol, UC-33, Kaoss Pad3)
Maar ik blijf altijd op zoek naar leuke nieuwe manieren van controle, zoals de Audio cubes bijvoorbeeld,

Nu zie ik zelf wel in die dan echt niets meer zijn dan een gimmick, het voegt op zich weinig toe, het is gewoon een sample triggeren maar dan ipv een knop (met de padKontrol bv) nu door een kubus te draaien. Leuk voor live performance! dat wel.

Twijfelde overigens wat ik nou zou halen
set audio cubes,
of een axiom 49 (full size keys, semi-weighted)
of een electribe ESX-1, denk toch dat het de electribe word.

De cubes vallen af, of die moeten me in de winkel nog echt overtuigen kwa mogelijkheden :)

[ Voor 11% gewijzigd door Collaborator op 28-01-2008 12:44 ]

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237254

Ik zou ook voor de electribe gaan :P . Een kaossilator is trouwens best vet, m'n broertje heeft er een en heb er wel eens mee gespeeld. Ook vet dat ie op batterijen werkt, zodat je in de trein ofzo ook muziek kan maken :) . Alleen jammer van de beperkte opnamefunctie, je moet eigenlijk wel met je pc of met een kp3 oid opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-06 13:47
Ik maak geen muziek een vriend van me wel...

dat 3e ding vind ik erg cool :D

Gimme!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Erg leuk om toe te passen icm VVVV :Y

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74303

Monome is erg leuk maar werkelijk belachelijk duur. Ik overweeg om 'm zelf te gaan bouwen, zal eens een berekening posten.

Bestaat er (Buiten de zelfgemaakte controlers zoals MonoDeck 1 en 2) nog een mooie interface om Ableton Live patterns te triggeren? (Een keyboard mod met mooie kleurtjes kan ook natuurlijk...

En last but not least: 909 achtige drum step toestand interface? Ben eens aan het prutsen geweest om mijn MC303 hiervoor in te zetten maar de verschillende drums zijn niet te mappen naar type. Probeer je de hihats te muten gebeurt er niks of het verkeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06-2021

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Anoniem: 74303 schreef op maandag 10 maart 2008 @ 17:08:
Monome is erg leuk maar werkelijk belachelijk duur. Ik overweeg om 'm zelf te gaan bouwen, zal eens een berekening posten.

Bestaat er (Buiten de zelfgemaakte controlers zoals MonoDeck 1 en 2) nog een mooie interface om Ableton Live patterns te triggeren? (Een keyboard mod met mooie kleurtjes kan ook natuurlijk...

En last but not least: 909 achtige drum step toestand interface? Ben eens aan het prutsen geweest om mijn MC303 hiervoor in te zetten maar de verschillende drums zijn niet te mappen naar type. Probeer je de hihats te muten gebeurt er niks of het verkeerde.
Tja... Mooi ... De Maven Control van Sasha schint wel een hele hoop mooie dingen te kunnen. Weet allen niet of die ooit nog uitgegeven gaat worden. De laatste geruchten zeiden van wel.

Dus ik ben erg benieuwd!

En anders, ik heb mensen gezien die hun Behringer BCR-2000 dusdanig hadden gemapt, dat er o.a. een step interface op zat.
(Maar ik kan mij voorstellen dat je dit niet de mooiste oplossing vindt.)

...:::everybeat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand nog nieuwe tips? Lees net dat Collaborator een Electribe overweegt, dit was ik zelf ook van plan zowel omdat het apparaat zelf erg lollig is en om het als een controller te misbruiken. Op marktplaats doet een EMX rond de 400 euro, dat moet nog wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Anoniem: 74303 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 10:26:
Iemand nog nieuwe tips? Lees net dat Collaborator een Electribe overweegt, dit was ik zelf ook van plan zowel omdat het apparaat zelf erg lollig is en om het als een controller te misbruiken. Op marktplaats doet een EMX rond de 400 euro, dat moet nog wat goedkoper.
Ligt eraan wat voor een Electribe je zoekt, staan ook soms pakketjes van EA-1 en ES-1 te koop voor een vraagprijs van 150 euro. ;)

Maar goed, ik zit zelf een beetje te dromen over de Korg Zero4 of een MIDI controller met vergelijkbare layout voor mijn Ableton werk.

[ Voor 11% gewijzigd door Ome_Les op 15-04-2008 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EMX1 dus, de ribbon controller die daar op zit i.c.m. vastgezette scale en arpeggiator kan je echt super mee jammen.

Zero4 is leuk, Zero8 helemaal maar ik vind ze wel aan de prijs. Bovendien kan je er nog steeds geen clips mee afvuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Anoniem: 74303 schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 14:42:
EMX1 dus, de ribbon controller die daar op zit i.c.m. vastgezette scale en arpeggiator kan je echt super mee jammen.
Ik bedoelde meer in de richting, als je nog niet helemaal zeker bent. ;)
Maareuh... Scale en arp is idd nice! d:)b
Zero4 is leuk, Zero8 helemaal maar ik vind ze wel aan de prijs. Bovendien kan je er nog steeds geen clips mee afvuren.
Mmmmm.... Ik geloof dat Sasha tegenwoordig over is op de Zero8... Zal mij benieuwen wat hij dan gebruikt om clips te vuren.

edit:

gevonden
taken from korg.com

Control on Fire
The Firewire connection on the Zero is pretty incredible. Not only can you use the Zero as an audio interface, sending and receiving audio from a computer-based DAW (like the included Ableton Live KORG Edition), you can use the knobs on the mixer surface as MIDI controllers, and use them for a variety of tasks, such as:

• Controlling software synthesizer parameters in real-time
Accessing parameters of DAWs (such as launching clips in Ableton)
• A full-fledged control surface for mixing and automating tasks in your favorite DAW or DJ program (Traktor, Serato, Final Scratch).
Ik plaats nog even deze link, zodat ik thuis nog ff kan kijken naar de Korg demo's.

[ Voor 43% gewijzigd door Ome_Les op 15-04-2008 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Via marktplaats een Electribe EMX voor weinig geritseld. Hij ziet er niet super uit maar het werkt als een trein. Vooral van de 909 achtige (eenvoudig aanpassen van je pattern) besturing van de drums wordt ik blij maar wat ik dan weer jammer vind is dat je dat niet op de synth patterns kan doen.

Pattern triggering van Ableton doe ik nu met een aangepast toetsenbord: 1, Q, A, Z heb ik met rood isolatieband beplakt, 2, W, S, X met geel enz. Post nog wel ff een plaatje.
Pagina: 1