PHP Designer 2008 (Ervaringen?)

Pagina: 1
Acties:
  • 3.233 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12
Sinds kort ben ik voor PHP overgeschakeld van EditPlus naar PHPDesigner 2008 als IDE. Ik kon er nog niets over vinden, en een eigen topic lijkt me wel op z'n plaats.

Eigenlijk is dit de aller aller eerste IDE voor PHP waarin ik het nut zie boven een gewone tekst editor met code highlighting. Ik gebruik hem nu sinds de relase van PHPDesigner 2008 eigenlijk fulltime voor het PHP werk en ik vind 'm heerlijk O+ Ze hebben gisteren de update naar 6.0.1.1 gereleased waar wat dingen in gladgestreken zijn waardoor het nog weer iets stabieler zou moeten werken. Imo is dit wel de meest mature dedicated PHP IDE die ik tot nu toe gevonden heb.

Site: http://www.mpsoftware.dk/
Screenshots: http://www.mpsoftware.dk/phpdesigner_screenshots.php
Direct download: http://www.mpsoftwareweb....app=phpd2008_6_0_1_1_full
Prijs: Gratis voor evaluatie 14 dagen, daarna €29 - €399

Afbeeldingslocatie: http://www.mpsoftware.eu/images/phpdesigner2008_img_main.png

Features:

• *SNEL* (NIET gebaseerd op eclipse *O* )
• Losse projecten aanmaken waar je snel tussen kunt switchen
• Geïntegreerde Xdebugger
• Integreert naadloos met je huidige environment
• bijna alles is configureerbaar
• Code beatifyer
• PHP code explorer shows all classes, extended classes, interfaces, properties, functions, constants and variables
• Intelligent code suggestions for PHP with full support for PHP 5.2, nested objects and object-oriented programming!
• Quicksearch door alle code in je project heen
• Rest van de lijst: hier

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:59

Martinspire

Awesomeness

Mja inderdaad een fijne editor. Ik zelf gebruik hem al vanaf versie 5.1 geloof ik, maar het is 1 van de betere om php mee te coderen. En hoewel hij niet zo gek veel verschilt van dreamweaver qua functies, vind ik dat deze wel wat logischer in elkaar zit.

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:06

Acheron

updatepack.nl

Op de site staat dat je recht op support hebt voor elke versie, maar voor een upgrade naar een nieuwe versie moet je opnieuw betalen. Nu is net PHPDesigner 2008 uit, maar betekent dit dat elk jaar ook het interne versienummer verhoogd wordt? Als dit zo is is het best prijzig voor een simpele ide.

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
Acheron schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 13:59:
Op de site staat dat je recht op support hebt voor elke versie, maar voor een upgrade naar een nieuwe versie moet je opnieuw betalen. Nu is net PHPDesigner 2008 uit, maar betekent dit dat elk jaar ook het interne versienummer verhoogd wordt? Als dit zo is is het best prijzig voor een simpele ide.
Ik denk dat je dat het beste aan de makers kan vragen, daar heb ik geen verstand van :X Verder boeit dat soort prijzen nou ook weer niets als je dit soort software professioneel gebruikt. Als ik alleen al kijk wat wij per jaar betalen voor het support contract dat wij afnemen voor de oracle crap :X

[ Voor 17% gewijzigd door SchizoDuckie op 17-01-2008 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Is deze tool Windows only? Kan niet zo direct een linux variant ervan vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:59

Martinspire

Awesomeness

Ja Windows only. Volgens mij werkt ie op XP en Vista (van de rest weet ik het niet) 64 bit werkt ook.

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 04:38
Gebruik het op het werk ook, danwel de 2007 versie. 2008 heeft wel wat nieuwere features erin, maar kan nog steeds uit met 2007.

Tot nu toe de beste die ik ben tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:54
Ik gebruik hem ook en vind het een zéér fijn programma. Gebruikte hiervoor ConTEXT, maar deze editor is toch ook heel fijn moet ik zeggen. Classes e.d. worden ook mooi uit andere bestanden gehaald (dus bijv. als ik een include heb in PHP, en in deze include wordt de class geopend dan zie ik die ook in het bestand die de rest include, heel handig!)

Zeker een aanrader!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:00
wawt voor verbeteringen bied deze tegenover zend studio/neon? iemand ervaring met beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
PainkillA schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 13:29:
wawt voor verbeteringen bied deze tegenover zend studio/neon? iemand ervaring met beide?
het is *SNEL* probeer het maar gewoon even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 13:44

SiliconError

:(){ :|:& };:

Ik zoek nog steeds een goede code beautifier. Is de beautifier in deze editor een beetje instelbaar? Ik wil namelijk wel m'n eigen style-eigenaardigheden behouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
SiliconError schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 23:38:
Ik zoek nog steeds een goede code beautifier. Is de beautifier in deze editor een beetje instelbaar? Ik wil namelijk wel m'n eigen style-eigenaardigheden behouden :)
Jawel :) Ik heb er even mee gespeeld en eigenlijk alle tweaks en dingesen zijn wel configureerbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

superirritant editor waardoor ik ervan ben afgestapt, namelijk dat ie wanneer je een php bestand vanuit explorer/flashfxp probeert te openen hij niet verspringt naar de editor. dus geen focus krijgt

zelf gebruik ik pspad, gratis en bloedjesnel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Nadelen:
- Als je in een functie staat achter de eerste (, bv translate(_ en de comments bij de functie zijn groot, is je halve scherm geblokt achter de popup.
- als je control-klikt op een functienaam, gaat 'ie zoeken naar alles wat die naam bevat. Zo is er de functie "t" (voor translate) in Drupal. 1x raden hoeveel functies 'ie dan voorstelt. (Er is ook een functie "l" voor link)
- zoeken in alle functies (ctrl-G) werkt niet met wildcards (ik zoek alles wat met theme_ begint, niet waar het in zit)

Voordelen:
- integratie met tortoisesvn ipv eigen meuk, heel mooi

Verder kon ik niet vinden dat 'ie automatisch alle trailing whitespace weghaalt, maar daar heb ik ook niet al te hard naar gezocht.

Ik hou het toch bij Eclipse + PDT, al ziet deze versie van Designer er behoorlijk veel beter uit dan een vorige die ik heb getest. Ik heb eerst met Zend gewerkt, daarna PDT, dus het is gewenning. Ik merk niks van langzaam in Eclipse, maar ik heb wel een vrij vlotte computer met veel ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-06 16:17
Ik vind het vooral irritant dat er geen syntax highlighting aanwezig is voor Smarty templates. Je kan nu hooguit (X)HTML kiezen, maar daarin worden de Smarty tags niet herkend.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:12
Ik gebruik PDT en was eerst een beetje terughoudend toen ik op de website rond ging kijken, maar toen ik zag dat de download van alleen dit programma maar 2,58MB (!) was, heb ik het maar even geprobeerd. Het werkt wel fijn en snel, lekker weinig geheugengebruik, alleen ik mis wel wat, misschien dat ik iets verkeerd heb ingesteld: Als ik een php file open, geeft de PHP Code Explorer mooi alle variabelen, constanten, functies en dergelijke aan, maar hij resolved deze niet automatisch naar de dependencies. Ik wil ook graag de functies zien die in de dependencies staan, die kan ik in PDT ook zien (al zie ik in PDT vaak ook te veel naar mijn idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
Ik heb een keer getest en toen miste ik de mogelijkheid van meerdere sites met directe FTP toegang. Is dit al verbeterd?

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokx
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 21:09

kokx

WIN

wackmaniac schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 09:31:
Ik vind het vooral irritant dat er geen syntax highlighting aanwezig is voor Smarty templates. Je kan nu hooguit (X)HTML kiezen, maar daarin worden de Smarty tags niet herkend.
Dat kunnen ze niet doen he. Elke template engine heeft zijn eigen taal. Nou heeft smarty behoorlijk wat marktaandeel, toch zijn er veel mensen die een andere template engine hebben. En als er dan maar iets begint met een { begint de highlighter er meteen iets 'moois' van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Dat vind ik een beetje kul "dat kunnen ze niet doen". Het is veruit de meest gebruikte losse template engine voor PHP. Als je een applicatie bouwt met de naam PHPDesigner moet je hier wel rekening mee houden vind ik.

Bijkomend is dat je niet zelf een extra syntax highlighter kan toevoegen. Want dan zou ik zelf een Smarty highlighter kunnen regelen.

Maar ik heb ze even gemaild hierover, wacht het antwoord wel af. Vind het wel rap werken en EUR 30 voor een (academic) licensie is natuurlijk geen geld. Helemaal niet als je het vergelijkt met de prijs die Zend vraagt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 01:14
Ziet er cool uit. Alleen vind ik het erg jammer dat het Windows only is. Zelf werk ik op een Apple en de mensen waar ik mee samenwerk hebben ook lang niet altijd een Windows bak. Dus dan is dit niet echt een optie.

Op het moment gebruik ik Eclipse, wat me erg goed bevalt. Alleen is inderdaad de snelheid niet altijd helemaal alles en ik makkelijke Xdebug support is ook wel een dikke plus. Klinkt als een lekker product, maar ik zou nog graag multiplatform support zien.

Verder ben ik het wel met wackmaniac eens dat een bijvoorbeeld Smarty highlighting relax zou zijn. Beetje maf dat ik in phpDesigner wel C# kan highlighten, maar geen bekende template engines.

Wat betreft het argument dat we dan verkeerde highlighting krijgen. Je kunt natuurlijk even per project laten instellen welk type template je gebruikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Met versie 6.0.0 heb ik meerdere malen gehad dat een bestand dat via FTP was geopend, niet goed opgeslagen kon worden. De hele IDE reageerde niet meer (kwartier gewacht), en op de FTP-server was alleen een leeg bestand te vinden. Hoewel het aan de FTP-server lag dat het opslaan niet altijd goed ging, raak je zonder backup gewoon code kwijt en is de site enige tijd stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoe snel is het vergeleken met Editplus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Het is qua snelheid wel vergelijkbaar, maar is qua functionaliteit op geen enkele wijze vergelijkbaar; EditPlus2 is een texteditor, PHPDesigner is een IDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 19:37
:/ PHP Designer, het pakketje was eerst een freeware pakketje. Na een jaar of meer geen support te leveren is het ineens commercieel geworden. De enige echte serieuze feature die erbij is gekomen is de debugging mogelijkheid. PHP Designer is voor ong 90% een samenraapsel van Open Source en ik vraag me ten zeerste af of licentie technisch alles in orde is.

Omdat het een eenmansbedrijf is heb ik mijn twijfels als het gaat om de continuïteit van het product. Als het gaat om uitbreidingen van de syntax editor dan is dat niet mogelijk omdat de editor een open source oplossing is. Meneer heeft geen tijd om zich daarin te verdiepen.

Daarnaast als je een licentie aanschaft heb je recht op beperkt aantal updates.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Gister eens even aan het spelen geweest en ik denk toch niet dat deze IDE het gaat worden:
* Geen Smarty highlighting en volgens het antwoord gaat dat er ook niet komen;
* Scrollen door tabjes gaat niet op volgorde van de tabjes, maar in de volgorde van laatst geopend;
* Bij het sluiten van oa. accolades past de editor niet standaard de indent aan.

Jammer, want grafisch zit het wel prima in elkaar en ook qua snelheid ben ik wel tevreden.

Toch maar eens verder spelen met Zend Studio for Eclipse. Vind EUR 300 alleen een beetje prijzig voor een mod van een Open Source applicatie.

Pagina: 1