[XP] USB-sticks (massaopslag) worden niet herkend.

Pagina: 1
Acties:
  • 6.643 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lenniepen
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-08 12:58
Hallo,

Het probleem
USB-massaopslag apparaten, zoals USB-sticks en cardreaders worden niet meer herkend door mijn pc.

Wat ging er aan vooraf
Ik heb vorige week een USB-stick gekocht, type "Sandisk Cruzer Micro 2 GB", voor gebruik op de 2e pc hier in huis. Hij werd niet herkend door windows XP en automatisch naar drivers zoeken levert ook niks op. Hij doet het wel op een andere pc waar vista draait.
Nu blijkt dat mijn andere 2 usb-massaopslag apparaten ook niet meer herkend worden: een "Kingston datatraveler 2.0 2GB" en een "Sitecom Compact-Flash cardreader" (voorheen deden zij het wel). Ook zij doen het wel op een andere pc.

Andere USB-apparaten doen het wel, zoals de muis en de webcam.
Het gaat dus echt om de massaopslag USB-apparaten.
Er is dus niks mis met de USB-stick, lijkt mij dat het dan iets met windows te maken heeft.

Wat ik al geprobeerd heb
- Gezocht naar drivers voor de usb-stick, maar die bestaan alleen voor win98, logisch ook want xp moet die stick gewoon automatisch herkennen.
- Ik heb ook de usb-poorten op de achterkant van mijn pc geprobeerd, dat levert hetzelfde resultaat.
- Ik heb in het register hetvolgende geprobeerd:
Een computer met Windows XP kan een USB-stick, Apple iPod of een externe vaste schijf niet detecteren dit leverde niets op.
- Ook een ander registertrucje heb ik geprobeerd (weet zo snel niet meer waar ik het vandaan heb):
HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Enum/USB en .../USBSTOR. Die 2 'mappen' verwijderd. Na opnieuw opstarten gaat ie alle USB-apparaten opnieuw installeren, dus muis, de webcam, de microfoon van de webcam, gaat allemaal goed. En dan de USB-stick, daar houdt het weer op, 'apparaat niet herkend'.

Is iemand dit probleem ooit tegengekomen en zo ja, is er een oplossing voor?

Alvast bedankt,
Lennart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lenniepen
Iemand al een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Al eens de USB poorten via Systeemeigenschappen eruit gegooid en opnieuw laten detecteren na een herstart?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:26
Heb je een netwerkdrive mapping of zoiets? dit kan wel eens een probleem geven, makkelijkste kan je even bij systeembeheer kijken of je daar de sticks wel ziet staan en eventueel een andere drive letter toekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik ben dit probleem al eens tegen gekomen op een computer waar Norton 360 USB sticks selectief weigerde. Explorer alle rechten geven in de Norton firewall was toen de truc. (wel absurd natuurlijk maarja)
Dus misschien als je Norton op de PC hebt staan oid dat het daar zit.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebt U al eens geprobeerd een specifiek zoekpad voor de nieuwe hardware in te geven, in casu: %system% of c:\windows ? (met deelmappen)
Als het nu wel goed gaat, hebben we misschien te maken met een "oude bekende" driver update bug, waarvoor een paar suggestie bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Ik heb vanavond exact het zelfde probleem gehad (ook met een Cruzer 2GB) en als volgt opgelost:

- PC afsluiten, alle kabels (keyboard/muis/power/etc) ontkoppelen en rest stroom van de kast halen door de power knop een paar maal in te drukken.

- 30 minuten wachten (waarom weet ik niet, dat zei die gast op dat Engelse forum :P )

- Booten in veilige modus zonder aangesloten usb apparatuur, daarna alle usb apparaten (incl. hoofdhubs en controllers) deinstalleren via apparaatbeheer, van onderen af beginnend.

- Reboot in normale modus zonder aangesloten usb apparatuur en wachten tot alle apparaten geinstalleerd zijn (gebeurt automatisch).

- 1 voor 1 en rustig aan alle usb apparatuur weer aansluiten.

Succes! :)

PS. dat 30 minuten wachten gebeuren meen ik serieus. Zo gauw ik het probleem kan herproduceren ga ik testen of dit ook daadwerkelijk nodig is, of dat je ook gewoon 1 minuut ofzo kunt wachten. Tot die tijd zo ik gewoon 30 minuten met mijn tengels van die pc af blijven. :P

[ Voor 16% gewijzigd door max op 06-01-2008 03:54 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Al gezien of de normale USB storage bestanden op de HDD staan ?
Ik denk iets van iastor.inf ofzo...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lenniepen
Daar ben ik weer.
Allereerst hartstikke bedankt voor jullie reacties.
Ten tweedes, helaas het werkt nog steeds niet :'(

Ik heb het hele stappenplan van Max gevolgd: geen resultaat.

Ik heb geen Norton firewall, wel de virusscanner, maar die tijdelijk uitzetten leverde ook niks op.

Bij schijfbeheer in systeembeheer staat de usb-stick er niet bij.

Het zoekpad voor nieuwe hardware verwijzen naar C:\WINDOWS deed ie heel raar, ik kon niet eens zoeken in die map, want er stond niks nuttigs in ofzo. Ik heb toen de 'inf' map vanuit C:\Windows gekopiëerd naar een andere locatie en de hardware wizard daarin laten zoeken, zonder resultaat.

En het bestand iastor.inf kon ik niet vinden, misschien dat dat iets kan zijn? Geen id waar dat voor dient overigens.

Iemand nog suggesties? Snap er echt niks van hoor, misschien dan toch maar windows opnieuw installeren.

Alvast bedankt,

Lennart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb dit ook een keer gehad: geen enkele USB device werd nog herkend. Zelfs verwijderen van de USB controllers uit de device manager en opnieuw laten herkennen werkte niet.
Pas nadat ik een repair van XP had gedaan werkte het weer. Let op: niet de eerste repair kiezen, maar de 2e!!

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

USB drivers van je moederbord ffies opnieuw installeren?
Zit er een lampje op je USB stick (soms wel) zo ja, kijk of deze gaat branden als je hem erin prikt.

Verder zou ik het niet weten op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik zit met hetzelfde probleem als Lenniepen.
XP met SP2, 6 usb poorten. Wat al aangesloten is (of is geweest) werkt, printer , muis, bluetooth-stick, mp3 speler, fototoetsel. (werken op alle usb-poorten). nu wil ik op deze 2e pc een usb adapter voor draadloos internet aansluiten maar pc wil niet. Keurig driver geinstalleerd dan vraagt PC om USB-adapter, vindt nieuwe hardware, herkend deze USB-adapter ook. Maar vervolgens staat er Hardware kan niet worden geinstalleerd, dit gaat ook zo bij USB-stick, Digitaal fototoestel, 4-port usb slim hub. terwijl in mijn andere PC met XP en SP2 deze Hardware onmiddelijk wordt herkend en direct via de XP-drivers worden geinstalleerd.
Wie kan mij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De laatste keer dat ik opeens geen usb apparaten kon installeren bleek mijn usb.inf in c:\windows\inf niet meer aanwezig te zijn. Ik heb deze van een andere pc gekopieerd, en toen werkte alles weer. Wel een identieke windows versie gebruiken, anders is het bestand niet certified.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe doe ik dat, heb wel idenlieke PC met zelfde originele XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Dat is goed genoeg. Ik probeerde de file van windows 2000 op een windows XP machine te zetten, maar dat lukt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O.K., beetje dom mischien maar hoe vindt ik deze usb.inf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Deze zou moeten staan in c:\windows\inf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik via uitvoeren naar C:\windows\inf ga, zie ik geen usb.inf. Maar wel map usb, usb.PNF, usbport, usbport.PNF, usbprint, usbprint.PNF, usbstor, usbstor.PNF, usbvideo en usbvideo.PNF.
dus welke moet ik hebben.
deze staan op mijn goeie werkende pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Het gaat specifiek om usb.inf....de andere bestanden horen ook aanwezig te zijn. Kan je alle verborgen bestanden en extensies zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat kan ik, de eerste map usb blijkt wel de usb.inf map te zijn. zet gegevens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

map usb.inf gekopieerd naar andere pc, maar euvel niet opgelost, blijf ik zitten met zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb ook al via uitvoeren cmd en dan xp cd erover laten lopen met sfc /scannow maar dat helpt ook niet.
wie heeft hier nog meer ervaringen mee en kan mij helpen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe kan ik hardware verwijderen uit register-editor?
uitvoeren -> regidit en dan????
wie heeft info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 16:35:
heb ook al via uitvoeren cmd en dan xp cd erover laten lopen met sfc /scannow maar dat helpt ook niet.
wie heeft hier nog meer ervaringen mee en kan mij helpen???
Misschien weeral tevroeg, maar een format ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Leuk draadje!

Dimension 3100 geeft ook problemen. 4 poorten achter en 2 voor!
USB.inf is gewoon ok.
Wireless internet via SpeedTouch 121g.

Met de SpeedTouch erin, kunnen andere USB-apparaten niet worden herkend.

Is waarschijnlijk een stroomprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe kan ik usb hardware verwijderen uit register-editor?
uitvoeren -> regidit en dan????
wie heeft info.
Pagina: 1