Acer Extensa 5220 Vista -> XP problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 15.609 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 10:23

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Hallo,

Onlangs heeft mijn moeder deze laptop aangeschaft en heeft ze mij vrijwel direct gevraagd hier Windows XP op te zetten. (Logische keuze). Vanaf de Acer website heb ik alle drivers gedownload voor deze laptop in combinatie met Windows XP, waarna ik de laptop leeg heb gegooid en Windows XP SP2 erop heb gezet. (Mocht iemand hulp nodig hebben met de S-ATA drivers, don't hestitate to ask).

Hoe dan ook, dat verliep allemaal wel redelijk. Uiteindelijk heb ik alleen het volgende niet werkend gekregen: WLAN en audio. Bluetooth overigens ook niet maar ik twijfel sterk of er wel een bluetooth module in deze laptop zit. Kan er namelijk niks van terugvinden en ook de bluetooth driver geeft aan dat ie niks kan vinden...

Belangrijker vind ik echter het WLAN en audio gebeuren. Screenshotje van apparaat beheer;

http://www.gamergun.com/files/1/acer_appbeheer1.PNG

Onder "Besturing voor geluid, video en spelletjes" staat alleen het volgende:

Audiocodecs
Legacy-audiostuurprogramma's
Legacy-videovastlegapparaten
Mediabeheerapparaten
Videocodecs

De onderkant van de laptop leert mij dat er een wireless kaart van Broadcom in zit, namelijk de BCM94311MCG. Via Google al diverse drivers gedownload maar tevergeefs. Acer geeft deze aan maar maakt tevens weinig verschil: Wireless_Broadcom_4311_v4.100.15.5_XP

Overigens ben ik vergeten te kijken welke applicatie Acer gebruikt voor het beheren van draadloze verbindingen maar ik ben er vrijwel zeker van dat dit de "Acer eNet Management" moet zijn. (Je hebt namelijk ook ePower, ePresentation en meer van die onzin, welke allemaal wel werken.) eNet dus niet, deze geeft aan dat ie geen WLAN module van Intel kan vinden of iets in die richting. Erg vreemd...

De geluidskaart driver op de Acer site is de "Realtek_v5.10.0.5423_XP" maar ik lees op verschillende website's dat je deze niet moet installeren. (Wel geprobeerd, zonder succes). Schijnbaar zou XP zelf de geluidskaart driver moeten vinden maar dat gebeurt niet, ook niet na het installeren van de chipset driver (Chipset_Intel965_v8.2.0.1012_Vista_XP).

Wat nu? EVEREST Ultimate Edition heb ik ook al gedraaid maar hier word ik niet veel wijzer van. Het lijkt dat de wireless kaart netjes gezien wordt enzo maar dat er geen 'frontend' applicatie is zoals Intel Pro Wireless. (Tevens getest, kan geen juiste stuurprogramma vinden). Mocht iemand wat meer weten, graag.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 201908

Volgens mij moet je het Acer eNet management installeren voor draadloos internet.. :)

http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/ex_5220.html
en dan even tussen utilities kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Dat had ik ook al geprobeerd

Afbeeldingslocatie: http://www.gamergun.com/files/1/enet.PNG

http://support-web.acer-e...Document&Highlight=0,eNet

8)7

[ Voor 47% gewijzigd door TommyGun op 22-12-2007 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71895

Volgens mij was bij ons op de TD(paradigit kp )deze laptop met het zelfde probleem binnen gekomen. XP er op, en de WLAN drivers doen vreemd. Ik ga morgen even aan de TD-er vragen of het om de 5220 ging en wat zijn oplossing was!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Bluetooth is niet aanwezig in deze laptop. Acer heeft wel eens vaker dat er knoppen op de laptop zitten die geen functie eraan hebben hangen. Bluetooth is daar wel redelijk vaak een voorbeeld van.

offtopic:
* _the_crow_ aait de collega hierboven ;)

[ Voor 9% gewijzigd door _the_crow_ op 22-12-2007 21:22 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Ah dat geeft me weer wat hoop, beide bedankt tot zover! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Anoniem: 71895 schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 21:13:
Volgens mij was bij ons op de TD(paradigit kp )deze laptop met het zelfde probleem binnen gekomen. XP er op, en de WLAN drivers doen vreemd. Ik ga morgen even aan de TD-er vragen of het om de 5220 ging en wat zijn oplossing was!
Al wat gehoord? :)

Anoniem: 208686

Hoi Tom,

Ik heb gister de 5220 van Windows XP voorzien en zonder problemen de drivers voor de WLAN & geluidskaart geinstalleerd. Ik heb de drivers van Acer's FTP site afgepluk:
ftp://ftp.work.acer-euro.com/notebook/

Succes!
Greetz,
Erik

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Uhm ja ik dus ook maar mét problemen :P

Welke WLAN drivers heb je van ftp://ftp.work.acer-euro.com/notebook/extensa_5220/driver/ en werkt Acer eNet Management bij jou wel dan?

Ik ga denk ik maar een schone installatie uitvoeren. Welke volgorde heb je overigens de drivers geinstalleerd?

[ Voor 88% gewijzigd door TommyGun op 27-12-2007 10:19 ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Het is inmiddels gelukt. Schone XP installatie (andere CD ditmaal) en het ging allemaal prima.

Veel info is overigens te vinden op http://www.german-nlite.de/index.php?showtopic=11153

• trixx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-04 15:35

trixx

-CTU- SuiZide

Klinkt bijna als een niet legale windows cd/licentie

Life is like a box of chocolate, it makes you sick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03-2020
Ja hier iemand die problemen heeft met de Sata drivers. Gaat hier om een Extensa 5210, ik wil XP er op zetten. Ik heb een F6 nog wat drivertje van de Acer site gehaald maar dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Boeiend schreef op maandag 31 december 2007 @ 15:11:
Ja hier iemand die problemen heeft met de Sata drivers. Gaat hier om een Extensa 5210, ik wil XP er op zetten. Ik heb een F6 nog wat drivertje van de Acer site gehaald maar dat werkt niet.
Ik heb dit van iemand anders;
De opstartdiskette herkent de Harddisk niet die de extensa 5220 gebruikt. Dus moet je een nieuwe XP-opstart cd/dvd maken waarin een driver zit die de harddisk van de ext5220 ondersteund.

Dat doe je met een programma dat nLite heet (freeware).
nLite is een vriendelijke programma dat zichzelf goed uitlegt.

stap 1
Zoek het even op en download het.

stap 2
Je kopieert de hele (legale) instalatiedisk van xp naar een map op je harde schijf.

stap 3
Vervolgens moet je deze driver hebben:

Intel 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller(Mobile ICH8M-E/M)

Te downloaden van http://www.gamergun.com/files/1/driver.rar

stap 4
Goed, je pakt die drivers uit in een andere map en je start nLite.
Nu kan je de bovenstaande driver meenemen in een nieuw te maken opstartcd/dvd voor xp. Dat heet 'slipstreamen'. Vergeet niet om te selecteren dat je een image (iso) wil maken.

stap 5
Wanneer je een geslipstreamde xp-iso hebt brand je de boel op een cd/dvd.
(je moet een cd-brander hebben die een image kan 'uitpakken' bij het branden)

stap 6
Start de acer en druk op tijd op F2.
Dan kom je in de bios.
Selecteer Boot.
Zorg er voor dat je acer als eerste boot van cd/dvd.
Stop je nieuwe xp-cd er in
save settings en exit bios
Succes. Mocht je er niet uitkomen dan hoor ik het wel maar het is redelijk simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03-2020
Danku, werkt perfect.
Ik moest alleen de Intel GBM nog wat driver hebben geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Topicstarter
Mocht je (of wie dan ook met deze notebook + XP) problemen hebben met de WLAN drivers van de Acer site, en je hebt een Broadcom kaart, installeer dan deze;

http://www.gamergun.com/f...Driver_v4.100.15.5_XP.ZIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228887

Heb de acer 5220.
heb van de acer site alle xp drivers gedownd.
de f6 sata drivers op een usb stick gezet en de Intel 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller(Mobile ICH8M-E/M) geselecteerd bij het installeren.
ik had een xp unatended gemaakt maar deze liep vast bij de installatie (waarschijnlijk door de drivers die ik erop had gezet.
heb daarna de originele installatie cd gebruikt en de drivers van de usbstick gebruikt.
vlekkeloze installatie.
(nadeel was dat er meer als 100 updates nodig waren om hem weer up to date te krijgen. ;) )
alles lijkt naar behoren te werken en ik hoef dus niet langer bang te zijn dat mijn vrouw me in elkaar timmert wegens het verk@##^ten van haar nieuwe lappie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:53

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik probeer ook voor iemand een acer extensa 5220 van windows XP te voorzien. En ik krijg het draadloos internet niet fatsoenlijk aan de praat.
Ik krijg de netwerkkaart wel geinstalleerd, en kan ook een groot deel van de websites bezoeken. Maar er zijn enkele websites die het wireless niet doen en wired wel.
Iemand nog een suggestie waar het aan zou kunnen liggen?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Kun je eens unknowndeviceidentifier draaien en een screenshotje van de uitgevouwen netwerkkaart sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:53

sjirafje

No inspirational quotes here

De laptop is helaas vanochtend terug gegaan naar de eigenaar. Maar de netwerkkaart stond niet als unknowndevice in de hardware lijst, hij werd door windows herkend als een Broadcom wireless kaart. Maar ik ga binnenkort even langs, probeer dan unknowndeviceidentifier even.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lk1zhm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-05 08:28
Boeiend schreef op maandag 31 december 2007 @ 15:11:
Ik heb dit ook gehad heb met N-lite de Sata drivers geinstalleerd maar werd niet door de XP cd herkent anders nog ik kreeg een foutmelding dat de Sys file was beschadigd.Toen heb ik gezocht waar de drivers stonden stonden in I386/NLDRV/00* daar heb ik toen de files van de diskette direct naartoe gekopieerd,en weer een nieuwe Image gemaakt daarna weer een nieuwe XPcd en toen werkte het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268380

Sorry dat ik hierbij een hele oude topic omhoog bump, maar ik heb het echt nodig en kan het nergens anders vinden. :/

Ik heb dezelfde laptop Acer Extensa 5220. Alleen wil ik nu een Windows XP Install CD slipstreamen, maar daarbij wil ik dan de HDD drivers bijvoegen, maar het probleem is dat ik de driver heb gevonden, maar het is een .exe bestand die is om een floppy te maken ( :| ), maar ik heb geen floppy. En graag zou ik nu weten waar ik de files gewoon kan krijgen want die heb ik nodig om te slipstreamen.

Mvg
Sedda 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:40
Open dan in vervolgd een nieuw topic.

Ik zou zeggen, zoek uit welke sata controller je hebt en ga daarmee googelen. Grote kans het een Intel is. Die heeft de drivers dan gewoon op de site staan.

Dit topic doe ik dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.