QR-code, is Nederland er klaar voor?

Pagina: 1
Acties:
  • 11.898 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 22:06
QR-code, is Nederland er klaar voor?

Wat is een QR-code?

Wellicht heb je nog nooit gehoord van QR-code. Maar misschien zegt bar- of streepjescode je al iets meer. Een QR-code is eigenlijk niets meer dan een geavanceerde streepjescode. Door het wat grotere formaat en het gebruik van pixels in plaats van streepjes, kan er veel meer informatie in opgeslagen worden.

Indien je wel eens hebt moeten tekenen voor ene pakketje met track&trace, met aangetekende ontvangst, heb je het misschien al eens gezien. Enkele grote transportbedrijven (TNT, DHL enz.) gebruiken de techniek al enige tijd. Het pakketje wordt ingescanned met een speciale lezer/scanner, en jij mag tekenen op het aanraakgevoelige scherm. De code die gescanned wordt is vaak rond of vierkant.

Een voorbeeld van een QR-code naast een streepjescode.

Afbeeldingslocatie: http://212.179.113.209/QRCode/img.php?d=Gefeliciteerd!%20Je%20hebt%20met%20succes%20deze%20QR-code%20uitgelezen.%20Bedankt%20voor%20het%20lezen%20van%20dit%20topic%20namens%20Proller.&c=Ben%20jij%20al%20QR-enabled%3F&s=6 Afbeeldingslocatie: http://www.galaxy-music.com/ebay/images/the_greatest_collection_in_boxes/barcode_1380122.gif

Leuk zo'n code, maar wat moet ik er mee?

In Nederland zie je de QR-code nog erg weinig. Toch is de code al veel in gebruik. In Japan zijn ze er helemaal weg van, je ziet de codes overal, van reclameborden tot op boodschappen. Je zou je bijna afvragen wat je er mee zou moeten, maar laat ik de volgende situatie eens schetsen.

Stel, je ziet een reclamebord in de stad. Daarbij staat een website of telefoonnummer. Nu kun je deze gaan onthouden (vergeet het maar...), opschrijven (heb jij altijd een pen en papier bij?), of in je telefoon zetten als bericht, dan wel de url overtypen in je mobiele browser en meteen opzoeken via het mobiele internet.

In Japan bedachten ze dus dat de QR-codes, gebruikt door voornamelijk transportbedrijven, best wel eens waardevol zou kunnen zijn voor consumenten. Extra informatie bij een artikel, reclame, of het snel kunnen opslaan van een telefoonnummer is altijd handig. Maar moet je iedere consument dan zo'n scanner geven? De oplossing is vrij simpel. De huidige mobiele telefoons zijn vaak voorzien van een camera, en hebben de mogelijkheid er software op te draaien. NTT DoCoMo zag geld in het systeem, en koppelde telefoons met scannersoftware.

Het werkt vrij simpel. Je start het scannerprogramma op je mobieltje, richt de camera op de QR-code, en je bent direct voorzien van extra informatie. QR-codes bieden de mogelijkheid om gecodeerde teksten in te lezen, contactgegevens direct op te slaan in je adresboek, of url's direct in je mobiele browser te openen.

En hoe werkt dat dan in de praktijk?

Even terug naar de situatie waar we in de stad een reclamebord tegen komen. Dit keer staat er een QR-code bij, en jij hebt een telefoon die hier mee overweg kan. je wilt extra informatie over de aanbieding, pakt je telefoon, scant de QR-code, en je wordt direct doorgelinkt naar de website van de adverteerder. Of je wil de contactgegevens opslaan, je scant de code, en vervolgens staan naam, nummer en e-mail in je telefoonboek. Kun je meteen bellen of een mailtje versturen.

In Japan gaan ze er veel verder mee. Zelfs McDonalds maakt reclame met QR-code.

Maar denk ook aan visitekaartjes met een QR code, even scannen en de gegevens staan direct in je mobieltje. Direct tickets bestellen voor een evenement? Kieskeurig raadplegen bij aankoop van producten? De oplossing van een puzzel gecodeerd ernaast zetten? Het kan allemaal!

QR op een billboard:
Afbeeldingslocatie: http://www.nabbnet.nl/images/uploads/QR_code1.gif

QR op etenswaren:
Afbeeldingslocatie: http://www.qrcodeblog.com/qr/0502/050227_qr_eringi1.jpg

QR op visitekaartje:
Afbeeldingslocatie: http://jpsykes.com/archive/uploads/2007/10/qr-business-card.jpg

Okay, leuk, maar kan ik er ook mee aan de slag?

Ja, het scannen is namelijk gratis, en code's maken ook. Het enige wat je nodig hebt is een mobieltje met een camera, en die geschikt is voor de software. Vrijwel alle Windows Mobile en Java-enabled telefoons kunnen er mee overweg.

Het enige nadeel is, waar zie je QR-codes? In Nederland kom je ze nog niet tegen (of ze zijn erg zeldzaam). En zonder content is er vrij weinig aan. Nu is mobiel browsen in Nederland ook nog helemaal niet interessant, vanwege de kosten en weinig aantal sites, maar wie weet komt daar binnenkort wel verandering in. Als er eenmaal genoeg sites en QR-codes zijn, zal het zeker een succes worden (nooit meer een url overtypen!).

Om enigsinds een discussie op te zetten, heb ik een aantal stellingen / vragen.

:? Zit er toekomst in QR-code, en dan met name in Nederland?

:? Hoe zouden we er voor kunnen zorgen dat QR-code meer gebruikt gaat worden?

:? Welke mogelijkheden zie jij voor QR?

Tot slot heb ik nog wat links:Afbeeldingslocatie: http://212.179.113.209/QRCode/img.php?d=Gefeliciteerd!%20Je%20hebt%20met%20succes%20deze%20QR-code%20uitgelezen.%20Bedankt%20voor%20het%20lezen%20van%20dit%20topic%20namens%20Proller.&c=Ben%20jij%20al%20QR-enabled%3F&s=6

[ Voor 222% gewijzigd door Nik op 13-12-2007 14:20 ]

• Nik
- gereserveerd -
  • 13-12-2007 14:19 Topic is inmiddels klaar ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Nik op 13-12-2007 14:20 ]

• aryan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:21
Ik had een jaartje geleden ofzo Shotcode op mijn telefoon geïnstalleerd om te kijken wat het was:
http://www.shotcode.com/ het idee is leuk, maar dat is iets als de chipknip ook.

• Nik
Shotcode is niet gratis? De reader wel, maar het maken van een code niet?
How much do ShotCodes cost?

Please check out our pricing & sign up page if you want to create your own ShotCodes. The ShotCode reader for your mobile phone is completely free. Please be aware that the cost of surfing the web on your mobile phone varies from carrier to carrier.

[ Voor 66% gewijzigd door Nik op 13-12-2007 14:29 ]

• brrrt
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Interessant topic :)

Jammer dat de codes van die afzichtelijke dingen zijn, maar er zit zeker wel toekomst in.
Verder dan dat je koppijn krijgt als je die harde tekens (zwart/wit, en dan hoekig) ziet (bij streepjescodes heb je er veel minder last van), kan dit wel de toekomst zijn. Iedereen wilt tegenwoordig zelf makkelijk naar een website kunnen gaan van een bedrijf, alleen is het altijd "te veel moeite" om even stil te staan en de url op te schrijven. Veel denken in het motto van "ik onthoud de url wel". Hiermee is het toch met 1 klik op de knop opgeslagen op je telefoon, inclusief alle info die erom heen staat. Ook in een supermarkt zal het aan te raden zijn, omdat je makkelijker even kan kijken hoe duur iets is, aangezien er nog wel eens prijskaartjes missen/op compleet verschillende plekken staan.

Ik zie hier wel een toekomst in, alleen moet het internet op je mobiel even wat populairder gemaakt worden. Zo zal het goedkoper moeten worden (zodat iedereen hier een abbo op neemt) en het aanbod op sites groter moeten worden.

• Nik
brrrt schreef op donderdag 13 december 2007 @ 14:42:
Interessant topic :)

Ik zie hier wel een toekomst in, alleen moet het internet op je mobiel even wat populairder gemaakt worden. Zo zal het goedkoper moeten worden (zodat iedereen hier een abbo op neemt) en het aanbod op sites groter moeten worden.
Daar zit het 'm in. Blijkbaar gebruiken we het te weinig om het goedkoop te kunnen maken. met QR-codes zu je het gebruik makkelijker kunnen maken, laagdrempelig. Maar dan moeten er wel sites voor zijn.

Het probleem is dus eigenlijk, doordat er bijna geen mobiel internet verkeer is in Nederland, blijven de prijzen hoog, en zijn er weinig sites beschikbaar. Doordat er weinig gebruik van wordt gemaakt, worden sites niet ontwikkeld, met als resultaat dat er weer geen vraag is naar mobiel internet.

Eigenlijk zou een aanbieder gewoon zo moeten doen als in Japan: in een keer heel veel toestellen gereed maken, mobiel internet kosten omlaag, en dan zorgen dat er veel sites komen.

We hebben de flop al eeder gezien bij i-Mode natuurlijk, dat mede door de kosten en snelheid gewoon niet te doen was.

• brrrt
  • Nu online
Gelukkig krijg ik eens in de zoveel tijd een enquete van Hi over de verbeteringen van mobiel internet. Mede hierdoor zijn ook zij overgestapt op databundels. Alleen mis je dan nog de streaming, de goede kwaliteit pagina's, de snelheid en een goede browser hiervoor.

Om het echt toegankelijk te maken, zal dit ook moeten veranderen, en daar zijn ze dus drukker mee bezig.

Zoals ik net al zei, dit heeft potentie voor in de toekomst, alleen moeten ze nu even het internet populairder maken. De vraag naar mobiel internet is nog niet zo hoog, laat ze eerst het perfectioneren voor dit ook echt op de markt komt. Het is al op een aantal telefoons (ik dacht de N95 ofzo, dat ik dit zag), maar om QR helemaal populair te krijgen, dan zijn we een aantal jaartjes verder.

Ik heb nu in ieder geval het gevoel dat ze beter op weg zijn dan een paar jaar terug met imode en wap. :)

• jorrit126
  • Laatst online: 17-02 19:12
Met mijn N95 de code van het billboard gelezen en er staat:
http://game.nwa.com/g1 ;)

ik ben zelf van mening dat dit super handig is heel goed werkt!

• SuperKneus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:13
Toevallig weet ik dat het wel al in Nederland gebruikt wordt. Als je kaartjes voor een sneakerz feest besteld via beep.nl kan je kiezen om de digitale code per sms te ontvangen

Met Beep! ontvang je je toegangsbewijs op je mobiele telefoon. Via internet heeft iedereen 24 uur per dag en 7 dagen per week toegang tot onze webshop.

Je ontvangt per SMS een digitale barcode. Bij de ingang hoef je alleen maar het bericht met de barcode op de Beep! scanner te leggen en je bent binnen

http://www.beep.nl/how.html

Of zit ik er nu naast en is dit iets totaal anders?

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Zijn er in Europa patenten geldig over QR-codes en het toepassen daarvan?

Ik moest toevallig een paar weken geleden aan QR-codes denken toen we bezig waren met een productencatalogus, het zou wel leuk zijn als je bij elk artikel zo'n code erbij zet waarmee je meteen naar de juiste internetpagina gaat en het product toevoegt aan de bestelling.

Maar ja, internet is niet standaard in de meeste mobiele telefoons, dus ik dacht eraan dat men iets zou kunnen doen als het idee van Sprite_tm (Je desktop door het oogje van je muis.), dat je met een optische muis de codes zou kunnen scannen :)

Addit
Mmmzzz... die muis van Sprite_tm had ook een hardwarematige aanpassing nodig, da's in de praktijk niet handig :/

[ Voor 9% gewijzigd door benoni op 13-12-2007 17:07 ]

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
benoni schreef op donderdag 13 december 2007 @ 17:04:
Maar ja, internet is niet standaard in de meeste mobiele telefoons, dus ik dacht eraan dat men iets zou kunnen doen als het idee van Sprite_tm (Je desktop door het oogje van je muis.), dat je met een optische muis de codes zou kunnen scannen :)
Is er al:

Afbeeldingslocatie: http://www.ohgizmo.com/wp-content/uploads/2006/10/elecom_qr.jpg

Heeft iemand misschien een linkje naar een reader (dus geen creator) voor PC, of een online reader?

• benoni
  • Niet online
Mmmja, dan moet je zo'n ding wel meeleveren bij elke catalogus, da's misschien op zich geen probleem maar het is natuurlijk toegankelijker om te kunnen werken met iets wat al op de pc of telefoon zit. Anders kunnen de klanten net zo makkelijk het artikelnummer intikken op de website :)

Addit
Alhoewel... als de software bij deze mouse/reader geen probleem is om te installeren bij bedrijven (Java applet misschien?), dan is het wel interessant. Of anders voor interne orderverwerking, het is een goedkope manier om op elke computer de codes van orderbonnen in te kunnen lezen.

[ Voor 23% gewijzigd door benoni op 13-12-2007 20:07 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
QR Codes you say?

Afbeeldingslocatie: http://wiljedatikinjemond.com/got/visitekaartje_qr.jpg

Dit is de achterkant van onze visitekaartjes (no spam intended). De QR code bevat ons telefoonnummer en de URL eronder is een pagina met uitleg voor mensen die niet weten wat het is :)

• mendel129
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

mendel129

Radioactivator

Even een mooie link zetten naar "quode":
http://www.qode.com/

en binnekort blijkbaar ook http://www.qode.nl!

Deze techniek heeft zeker veel potentieel in zich, spijtig dat hij in ons deel van de wereld nog weinig wordt toegepast...
Overlaatst nog een presentatie over dit soort spulletjes gedaan ;)

Bringer of heat, food and silence!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
benoni schreef op donderdag 13 december 2007 @ 19:43:
Mmmja, dan moet je zo'n ding wel meeleveren bij elke catalogus, da's misschien op zich geen probleem maar het is natuurlijk toegankelijker om te kunnen werken met iets wat al op de pc of telefoon zit. Anders kunnen de klanten net zo makkelijk het artikelnummer intikken op de website :)

Addit
Alhoewel... als de software bij deze mouse/reader geen probleem is om te installeren bij bedrijven (Java applet misschien?), dan is het wel interessant. Of anders voor interne orderverwerking, het is een goedkope manier om op elke computer de codes van orderbonnen in te kunnen lezen.
Ik ken het beestje niet, maar het handigst lijkt me dat er gewoon een soort twain-driver wordt meegeleverd. Dat is niets exotisch, en het lijkt me logisch dat QR-software daarmee overweg kan, evenals veel andere software.

Als die QR-code's een enorme vlucht gaan nemen, dan zullen standaard muizen op den duur daar ook wel voor geschikt worden gemaakt. Zolang dat niet het geval is, zullen bedrijven die het intensief gebruiken echt wel een nieuw muisje aanschaffen, als ze er niet al een met een catalogus krijgen meegeleverd. Voor de consument, die die codes waarschijnlijk veel anders en veel incidenteler zal gebruiken, voldoet de oplossing met een mobieltje vooralsnog prima, lijkt me.

Ennuh, linkje naar een reader voor PC, iemand? Bigs misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xvanwaart
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-07-2024
best wel briljant dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:25
Iemand een reader voor op m'n ipaq?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multensor
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:10

Multensor

wtf

Ik ben momenteel bezig met QR codes voor mijn afstuderen en er is een zeeeeeer grote kans dat we ze binnenkrot gaan zien. Ik kan verder niet te diep ingaan op de details, maar ik heb zeker vertouwen in QR codes.

erhmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
Wijnands schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 15:49:
Iemand een reader voor op m'n ipaq?
Die downloadlink in de TS werkt niet voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:32
Wat ik niet snap; die software heeft een internetverbinding nodig om de barcode te decoderen? Of hoe werkt het precies?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ramon schreef op zondag 16 december 2007 @ 15:52:
Wat ik niet snap; die software heeft een internetverbinding nodig om de barcode te decoderen? Of hoe werkt het precies?
Neehoor, ik de QR staat bijvoorbeeld een url. Deze url is een link naar de aanvullende gegevens. De gegevens staan dus niet direct in de QR code. Het is mogelijk een QR code aan te maken die tot 4000 karakters kan coderen als ik me goed herinner.

De complexiteit van de code zal dan toenemen wat er voor zorgt dat camera's die slecht staan scherpgesteld of een te lage resolutie hebben de code niet kunnen decoderen.

Overigens ben ik aboluut voor deze QR code. Een barcode kan in deze periode natuurlijk niet meer.

[ Voor 25% gewijzigd door Oyster op 16-12-2007 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
http://www.nu.nl/news/135...kent_winkelproducten.html
Het scannen met een mobiel neemt momenteel een hoge vlucht, met name in de advertentiewereld. Zo laat het Nederlandse bedrijf Shotcode gebruikers barcodes scannen op posters en in advertenties, waarna de telefoon automatisch de bijbehorende website opzoekt.
Toevallig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik heb m'n reader net hier vandaan gehaald. Op deze site kan je ook codes maken:
http://www.jaxo.com/qrcode.php (heb de k750 gepakt voor m'n k550i)

Wel grappig om direct vanaf m'n laptopscherm deze dingen te kunnen uitlezen.

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.kixtart.tweakdsl.nl/Qrcode.JPG

[ Voor 32% gewijzigd door Kixtart op 16-12-2007 17:10 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:29
Als alternatief voor i-nigma is er ook QuickMark al heb ik het idee dat i-nigma wat meer apparaten ondersteund. QuickMark heeft een simpelere interface dan i-nigma en start ook wat sneller op op mijn T-Mobile MDA Vario, al ontlopen ze elkaar niet veel. De QR-code van Proller kan ik wel goed scannen, maar alle andere in dit topic mislukken met zowel QuickMark en i-nigma. Alhoewel, als ik ze opsla en uitvergroot werkt het weer wel. Alleen het visitiekaartje in perspectief werkt niet :).

Wel een leuke techniek, ik zou wel eens willen weten hoe de codering werkt. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Hmm het visitekaartje lukt met Quickmark op mijn Samsung i600 wel.. best knap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Ook gelukt, maar wel even het plaatje uitvergroot. Via de het origineel werd het plaatje te onscherp.

[ Voor 11% gewijzigd door Kixtart op 16-12-2007 18:36 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 22:00
Hmm, met mijn W800 wil het vooralsnog niet lukken, krijg de hele tijd errors dat ie het niet kan decoderen...

Ik heb Barsnap van Jaxo gedownload en krijg de hele tijd de error "Bar Code is unreadable. (Can't detect finder(0)) Please try again.

[ Voor 38% gewijzigd door gambr0 op 16-12-2007 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Had ik ook wel eens, maar dat lag er vooral aan hoe scherp er een foto van gemaakt kan worden.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Met mijn N95-8G lukt het prima!

Ik heb net op Google bij de afbeeldingen gezocht naar QR code en dan vindt ie nogal veel waar je mee kan testen. In Nederland heb ik deze codes overigens nog niet in het wild gespot, maar nu ik een nieuwe telefoon heb wordt het tijd dat ze daar eens mee beginnen. :)

We gaan eraan! || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Kixtart schreef op zondag 16 december 2007 @ 18:35:
Ook gelukt, maar wel even het plaatje uitvergroot. Via de het origineel werd het plaatje te onscherp.
Kleine correctie bij mij, i-nigma pakt 't visitekaartje zonder problemen na uitvergroting, QuickMark lukt het niet. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
Ik wil i-nigma ook eens proberen op mijn telefoon, maar kan iemand het ergens uploaden want ik heb niet zo'n zin me te registreren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Idem, maar volgens mij hebben ze een Win,Symbian en J2ME versie. De goede wordt daarna gedownload na het herkennen van je device. Dus je moet sowieso minimaal aangeven wat voor telefoon je hebt.

Omdat ik met m'n tel niet op internet ga heb ik daarna voor Barsnap van Jaxo gekozen.

[ Voor 20% gewijzigd door Kixtart op 17-12-2007 16:39 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
NTT Docomo heeft zo zo wel handige features op telefoons geimplanteerd deze lijkt mij persoonlijk wel handig ja, steeds die urls intoetsen wordt je moe van :D
Wilde dit weleens proberen op me'n telefoon maar i-nigma, quickmark en jaxo werken niet op de U700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:06

Garyu

WW

Kixtart schreef op zondag 16 december 2007 @ 17:06:
Ik heb m'n reader net hier vandaan gehaald. Op deze site kan je ook codes maken:
http://www.jaxo.com/qrcode.php (heb de k750 gepakt voor m'n k550i)

Wel grappig om direct vanaf m'n laptopscherm deze dingen te kunnen uitlezen.

Edit:
[afbeelding]
Apart, dit pakt i-nigma bij mij niet, maar die scheve QR-Code op dat visitekaartje zonder problemen. LG U880, natuurlijk geen bijster goede camera, maar had verwacht dat het eigenlijk beter zou werken.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 11:45
Garyu schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:20:
[...]

Apart, dit pakt i-nigma bij mij niet, maar die scheve QR-Code op dat visitekaartje zonder problemen. LG U880, natuurlijk geen bijster goede camera, maar had verwacht dat het eigenlijk beter zou werken.
Pakte het bij mij ook niet, denk eerder dat het plaatje in een ander formaat is gecodeerd.
Deze doet het iig wel, zelf gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://80.60.126.204/foto/qr_boonanza.png

[ Voor 9% gewijzigd door Pavla op 17-12-2007 17:38 ]

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:06

Garyu

WW

gambr0 schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:20:
Ik wil i-nigma ook eens proberen op mijn telefoon, maar kan iemand het ergens uploaden want ik heb niet zo'n zin me te registreren..
Gewoon met je mobieltje er naar toe surfen op www.i-nigma.mobi en je hoeft je niet te registreren of iets dergelijks, kan direct daar downloaden.
Pavla schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:37:
[...]

Pakte het bij mij ook niet, denk eerder dat het plaatje in een ander formaat is gecodeerd.
Deze doet het iig wel, zelf gemaakt.
[afbeelding]
Die doet het wel ja :)

[ Voor 30% gewijzigd door Garyu op 17-12-2007 17:44 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Goh, jaren geleden heb ik al 2-dimensionale barcodes gezien, maar nu er blijkbaar iemand verzonnen heeft dat je m.b.v. een camera/mobieltje en wat ocr-achtige code hier iets van marketing mee kunt doen is het wel een beetje een hype geworden.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Ik hoop niet dat ze verschillende coderingen gaan maken. :S
Dat plaatje van Pavla lukt bij mij ook. Bij Jaxo kan je er ook dynamische content bij toevoegen, misschien dat het daaraan ligt (eigen codering misschien)

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:48:
Goh, jaren geleden heb ik al 2-dimensionale barcodes gezien, maar nu er blijkbaar iemand verzonnen heeft dat je m.b.v. een camera/mobieltje en wat ocr-achtige code hier iets van marketing mee kunt doen is het wel een beetje een hype geworden.
Natuurlijk.. 2d-barcodes zijn er allang, maar de QR code is de eerste die makkelijk in te scannen is met een telefoon. Probeer dat maar eens met bv. een pdf417 code:

Afbeeldingslocatie: http://mdn.morovia.com/manuals/bdl3/images/pdf417-sample3.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:16
Maaruh, het handige van een barcode is dat ie 1dimensionaal is, hierdoor geeft het niet als er een deel beschadigd is, dan scan je hem een stukje lager. Maar bij deze codes zie ik dat niet, mwa als de verpakking beschadigd dan kun je vervolgens je bakje champignons niet snel afrekenen. Of zit ik er naast :?

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De barcode's op prducten (EAN-8/13) zijn unieke codes. Elk product heeft zijn eigen code. Deze is in een winkel gekoppeld aan een prijs.

Met deze QR-code kan je, las ik, 4000 karakters kwijt. Er komt dus geen database aan te hangen. Deze code is gewoon een manier van informatie verschaffen, en niet zo zeer een product.

Je zit er dus naast ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Maverick schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:57:
Maaruh, het handige van een barcode is dat ie 1dimensionaal is, hierdoor geeft het niet als er een deel beschadigd is, dan scan je hem een stukje lager. Maar bij deze codes zie ik dat niet, mwa als de verpakking beschadigd dan kun je vervolgens je bakje champignons niet snel afrekenen. Of zit ik er naast :?
QR codes maken gerbruik van Reed Solomon codes voor foutcorrectie, hetzelfde principe als wat op CD's gebruikt wordt. Daardoor is een (licht) beschadigde code zoals onderstaande dus nog te lezen:

Afbeeldingslocatie: http://www.gringod.com/wp-content/uploads/2007/10/bomb1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blorf
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05 06:23
Maverick schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:57:
Zit wat in. Misschien dat er een soort redundantie in de QR code ingebouwd is?
Maar buiten dat, het gaat dus om een binair plaatje dat door computers ingelezen kan worden als er een programma daarvoor gedraaid wordt. Wat is daar nou bijzonder aan? Scanners hebben allang een belachelijke resolutie (ik heb een keer een mug gescand, check that out) en kunnen ook al tekst, zelfs handgeschreven herkennen.
wat is QR-code meer dan een methode voor produktidentificatie? Technisch gezien stelt het volgens mij niks voor.

You are in a maze of little twisting passages, all different.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-06 12:00

Padvinder

doet z'n best

Garyu schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:43:
Gewoon met je mobieltje er naar toe surfen op www.i-nigma.mobi en je hoeft je niet te registreren of iets dergelijks, kan direct daar downloaden.
Ik krijg een foutmelding als ik met mijn N73 daarnaartoe surf... doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
Ik heb het ook aan de praat hoor, met BarSnap van Jaxo inderdaad.

Ik denk dat er wel toekomst in deze techniek zit, maar enkel als mobiel internet populairder wordt in Nederland... Want om teksten over te brengen lijkt mij ons alfabet nog steeds het best geschikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:07

Reptile209

- gers -

gambr0 schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 12:02:
Ik heb het ook aan de praat hoor, met BarSnap van Jaxo inderdaad.

Ik denk dat er wel toekomst in deze techniek zit, maar enkel als mobiel internet populairder wordt in Nederland... Want om teksten over te brengen lijkt mij ons alfabet nog steeds het best geschikt...
Dan mag je met een stoere OCR + camera aan komen om een tekst van 1000 tekens op een paar vierkante cm te uit een trillend handje (scheef!) te scannen en foutloos te herkennen :+. Dit is voor mensen onleesbaar, maar technisch een stuk efficienter dan ons alfabet.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 230707

Tja,,,dit type codering is al langer bekend onder de naam Datamatrix !!!
Ik heb het reeds ook al een paar keer gezien op pakjes van post en paket-bedrijven

Hier kun je zelf heel snel online een Datamatrix maken:

http://www.mobiledigit.de/dmcreator/index.html

En idd er is software voor op de computer ( met webcam ) en voor op telefoon's,ik heb idd ook quickmark op mijn nokia 6630,,,evenals op mijn HTC (WM6 )

Ik hoop dat het ook in Europa een beetje door gaat breken,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 14:06
Stel ik loop op straat en ik zie zo'n code onder een reclame bord, waarom zou ik een foto maken van een plaatje met zwart en witte blokjes. Er kant toch ook gewoon de info (bijvoorbeeld het internet adres) staan en daar een foto van nemen?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Omdat die foto door de software direct gedecodeerd wordt naar tekst. Die tekst kun je opslaan, dus je hoeft niet zelf de tekst in te typen. Ook kan de software URL's, e-mailadressen en ik dacht ook telefoonnummers herkennen, waardoor je direct naar een website kunt surfen, een mailtje sturen en ga zo maar door. Het is veel minder omslachtig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

xzaz schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:16:
Stel ik loop op straat en ik zie zo'n code onder een reclame bord, waarom zou ik een foto maken van een plaatje met zwart en witte blokjes. Er kant toch ook gewoon de info (bijvoorbeeld het internet adres) staan en daar een foto van nemen?
Omdat die foto maken (dat hoeft niet eens, trouwens :) ) makkelijker is dan een url intikken a la http://www.deindereclameg...ctiecodedh3h34f94393jgf39
;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:01

Ankh

|true

xzaz schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:16:
wat ik begrijp is dat je geen foto maakt maar je scant het als het ware in zodat je alles in 1 keer kan opslaan (welk formaat geen idee, bijv iemand zet zijn gegevens in de code en die slaat je mobiel dan meteen op bijv). een foto openen en dan gaan uitlezen neemt meer tijd in beslag :)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Ankh schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:24:
[...]

wat ik begrijp is dat je geen foto maakt maar je scant het als het ware in zodat je alles in 1 keer kan opslaan (welk formaat geen idee, bijv iemand zet zijn gegevens in de code en die slaat je mobiel dan meteen op bijv). een foto openen en dan gaan uitlezen neemt meer tijd in beslag :)
QR-code kan numeriek, alfanumeriek, binair en de Japanse tekensets Kanji en Kana aan. Meestal zijn de codes alfanumeriek en wat je opslaat is dan gewoon ASCII tekst, zoals dat ook uit bijvoorbeeld Kladblok komt rollen.
Dido schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:23:
[...]

Omdat die foto maken (dat hoeft niet eens, trouwens :) ) makkelijker is dan een url intikken a la http://www.deindereclameg...ctiecodedh3h34f94393jgf39
;)
Inderdaad, er wordt niet echt een foto genomen, maar de programma's scannen continu de data af of ze een QR-code kunnen vinden. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Jaap-Jan op 19-12-2007 22:33 ]

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 06:39
Afbeeldingslocatie: http://qrcode.kaywa.com/img.php?s=8&d=http%3A%2F%2Ftweakers.mobi

Heel handig. :)

Anoniem: 201568

Padvinder schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:01:
[...]

Ik krijg een foutmelding als ik met mijn N73 daarnaartoe surf... doe ik iets fout?
Ik denk het wel, maar weet niet wat. ;) Op mijn N73 doet de link het. Ik gebruik Opera.

Maar hier kan je leuke dingen mee doen in teh urban jungle :D. Ik denk aan digitale speurtochten door de stad of guerrilla art :X .

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 11:03
via die link voor i-nigma kan ik niks downloaden en ook mijn barsnaps werkt eigenlijk nooit, omdat de foto niet scherp genoeg is (camera van m'n w810i stelt ook niet scherp als ik een code probeer uit te lezen), heeft iemand dan dus toevallig nog een alternatief?

Anoniem: 9542

die i-nigma is wel leuk, maar alle sites worden wel via hun site met een redirect geloodst, beetje stom imho.

Trouwens, ik krijg het met i-nigma niet voor elkaar om een nummer te decode en te bellen, je kan wel een contact card scannen en opslaan, maar niet direct bellen

Verder is er ook nog een open source project: http://code.google.com/p/zxing/
Maar die doet bij mij (nolia 6500c) niks, enige optie in menu die ik heb is "exit"

en ook http://qrcode.sourceforge.jp/

die kaywa reader doet het ook via een redirect en zelfs een nog smerigere (klikken), is er niet een app die gewoon niet zeurt en direct naar de page gaat? dit kost me alleen maar geld

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 9542 op 20-12-2007 16:02 ]

• kNarf_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09-2024
rjvisje schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:28:
via die link voor i-nigma kan ik niks downloaden en ook mijn barsnaps werkt eigenlijk nooit, omdat de foto niet scherp genoeg is (camera van m'n w810i stelt ook niet scherp als ik een code probeer uit te lezen), heeft iemand dan dus toevallig nog een alternatief?
Zelfde probleem hier, m'n K770 heeft een goede camera maar dat i-nigma programma stelt niet scherp en maakt dus alleen maar te blurry foto's...

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 06:39
quickmark werkt bij mij erg goed:

http://www.quickmark.com.tw/

Helaas moet je je wel registreren op de site om te downloaden, maar 't werkt geweldig.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Jammer voor mij dat ze geen J2ME apps hebben bij quickmark :)

☻/
/▌
/ \

• ArcticWolf
  • Niet online
Kixtart schreef op donderdag 20 december 2007 @ 16:29:
Jammer voor mij dat ze geen J2ME apps hebben bij quickmark :)
http://www.getjar.com/products/5265/J2MEQRCode
er staat gratis, maar deze app kost 2,99usd via Paypal.
werkt wel op me'n U700, helaas pakt hij de camera niet. :o

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

ArcticWolf schreef op donderdag 20 december 2007 @ 17:27:
[...]
http://www.getjar.com/products/5265/J2MEQRCode
er staat gratis, maar deze app kost 2,99usd via Paypal.
werkt wel op me'n U700, helaas pakt hij de camera niet. :o
Ik had het over quickmark :P (ik heb barsnap en die werkt goed)

Trouwens, wel gratis toch?
http://download8.getjar.c...b/pub/6622/J2MEQRCode.jar (.jad kan je ook downen)

☻/
/▌
/ \

• ArcticWolf
  • Niet online
ja maar de activatiecode niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Ohw, niet gezien. Dan maar aangeven 'This is not freeware"

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bigs schreef op maandag 17 december 2007 @ 17:56:
[...]

Natuurlijk.. 2d-barcodes zijn er allang, maar de QR code is de eerste die makkelijk in te scannen is met een telefoon. Probeer dat maar eens met bv. een pdf417 code:

[afbeelding]
Mwah. Motel Mozaique (Rotterdams festival) heeft al twee jaar geleden spul gedaan met Semacode. Die trouwens nog net een tikkie beter zijn imo: dezelfde data kan een stuk kleiner in semacode gezet worden. En je hebt niet die grote ruimteverspillende vlakken.

vb: Afbeeldingslocatie: http://www.cyberhq.nl/~marco/semacode.png

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 24-12-2007 17:46 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:53
[kick]

is er ook betere software voro mijn k750 i? ik moet eerst een foto maken van de code, dan openen op mijn pc, en dan via het beeldscherm met i-nigma scannen want anders is het te onscherp. De camera stelt namelijk niet scherp in een applicatie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
mwja... dit is allemaal nog beta/alpha in Nederland.
in Japan had ik een telefoon met software daarvoor gebouwd door de provider zelf ^_^
(vraag me niet welk type ik had)... iig een Sharp van Softbank/Vodafone JP 8)7
en dan hebben de nieuwere telefoons tegenwoordig ook het Suica systeem erop zitten (touch OV-kaart/betalingskaart om het kort te houden). Maar dat wordt daar allemaal door de providers zelf ontwikkeld voor de telefoon en niet zoals in Nederland, dat men zelf nog een berg 3rd-party applicaties erop moet zetten om iets werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-06 02:41

Nobby

Nuts!

CyBeR schreef op maandag 24 december 2007 @ 17:36:
[...]

Mwah. Motel Mozaique (Rotterdams festival) heeft al twee jaar geleden spul gedaan met Semacode. Die trouwens nog net een tikkie beter zijn imo: dezelfde data kan een stuk kleiner in semacode gezet worden. En je hebt niet die grote ruimteverspillende vlakken.

vb: [afbeelding]
Deze code wordt ook uitgelezen met i-nigma kom ik net achter :)

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:15

Vuurvoske

Nunquam cede!

Misschien een hele domme vraag, maar hoe installeer ik zoiets dergelijks op mijn samsung D600.
Heb net de reader van: http://www.jaxo.com/qrcode.php gedownload.

Beroeps brabander | Battle.net: Reshnar#2661

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Ik heb nu de Kaywa reader op mijn L600V telefoon gezet. Deze wordt niet gesupporteerd, maar de motorola versie van het programma werkt er prima op :).

Heb wat geprobeerd met verschillende barcodes en het valt me op dat ik verscheidene codes op de eerste pagina van dit topic niet kan lezen. De latere kan ik wel lezen, alsook de codes die ik op andere sites terugvindt. Zelfs de code op die foto van dat billboard in de TS kan ik moeiteloos lezen :)

[ Voor 8% gewijzigd door boe2 op 26-03-2008 11:57 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Deze software om codes te maken kwam ik laatst in de Meuktracker tegen, die doet alleen geen QR codes, wel Maxicode en Aztec Code, wat zo te zien enigszins vergelijkbaar is. De vraag is alleen of de telefoonsoftware dat weer kan inlezen.

Meuktracker: Barcode Writer in Pure Postscript 2008-03-08

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1205252150.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Dat heeft dan weer weinig met QR codes te maken (aangezien QR er niet eens tussenstaat) en is al helemaal niet bruikbaar op gsm

[ Voor 22% gewijzigd door boe2 op 26-03-2008 12:35 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Anoniem: 271682

Is dit al meer ingeburgerd? Sinds ik een N82 heb vind ik dit wel een erg makkelijke functie.
En ben ook van plan het op mijn visitekaartjes te zetten, (en ook voor mijn werknemers)

• Nik
Helaas zie je het nog maar weinig... Het probleem is een beetje dat iemand de eerste moet zijn. Het werkt nu op vrijwel alle telefoons met een camera en JAVA. Zelfs de iPhone heeft een QR scanner. Dat is een geweldig device om QR codes mee te integreren. Aangezien iedereen die een iPhone heeft, ook een databundel heeft op 3G. Oftewel scannen en meteen browsen.

Het is wachten op de eerste 'stunt' denk ik zo maar eens... Maar wie of wat, dat is wellicht nog moeilijk. Ik probeer hier al tijden op diverse posters (voor events) een QR-code te krijgen, maar de afnemers lijken dat niet interessant te vinden. Ik met mijn kleine bedrijf krijg dat ook nooit voor elkaar... Er moet een groot bedrijf interesse tonen en dit grootschalig introduceren.

Ik zie zo veel mogelijkheden... :)

Anoniem: 271682

Nik schreef op donderdag 18 september 2008 @ 11:28:
Helaas zie je het nog maar weinig... Het probleem is een beetje dat iemand de eerste moet zijn. Het werkt nu op vrijwel alle telefoons met een camera en JAVA. Zelfs de iPhone heeft een QR scanner. Dat is een geweldig device om QR codes mee te integreren. Aangezien iedereen die een iPhone heeft, ook een databundel heeft op 3G. Oftewel scannen en meteen browsen.

Het is wachten op de eerste 'stunt' denk ik zo maar eens... Maar wie of wat, dat is wellicht nog moeilijk. Ik probeer hier al tijden op diverse posters (voor events) een QR-code te krijgen, maar de afnemers lijken dat niet interessant te vinden. Ik met mijn kleine bedrijf krijg dat ook nooit voor elkaar... Er moet een groot bedrijf interesse tonen en dit grootschalig introduceren.

Ik zie zo veel mogelijkheden... :)
Met de contacten die ik leg zou zoiets wel mogelijk zijn als het echt werkt.
Wij zijn al de hele week aan het stoeien met nieuwe visitekaartjes en heb die qr-code er dus ook nu bij gedaan.
Het nadeel is dat als ik de code scan op mijn scherm hij wel werkt, maar op het visitekaartje niet.
Nu weet ik niet of dit komt doordat ik het met een monochrome laserprinter af druk (jij misschien wel?)
Maar als ik mijn partners dit kaartje dan voorschotel en hun het verhaal vertel over de gemakkelijkheid van de code dat ze wellicht geïnteresseerd zijn.

Alleen dan moet het wel werken.

edit: Het lijkt er op dat ik van i-nigma de large code op mijn visitekaartje moet zetten. Dan werkt hij wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 271682 op 18-09-2008 11:40 ]

• Nik
Precies, de grote codes werken beter. Dat is wel het nadeel aan de codes... Ookal zit er foutcorrectie op, je blijft gebonden aan grote lelijke afbeeldingen. Zo is de shotcode mooier (zeker op posters, visitekaartjes):

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7d/Shotcode.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Eindelijk geinstalleerd op mijn telefoon, had al verschillende gezien alleen wist niet precies wat het was...

Grappig.

Afbeeldingslocatie: http://www.wii4all.nl/img/QRCodeWii4all.jpg

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

* boe2 start voor het eerst in maanden tijd zijn QR reader op zijn telefoon nog eens op

Ergens wel spijtig dat het er niet naar uitziet dat het hier ooit nog zal doorbreken in het dagelijkse leven :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Niet online
Wat niet is kan nog komen ;)

Als het gebruik van internet op het mobieltje nog meer toeneemt en als de applicatie standaard meegeleverd wordt....

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 11:23

MsG

Forumzwerver

Ik vind het toch zeer vet. Op hardeschijven staat ook zo'n soort matrixje. Al was die moeilijk in te scannen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577

Tis een leuke applicatie maar nog te omslachtig voor toepassingen als billboards e.d. Wel weer interessant voor gedrukte media (codes in kranten en tijdschriften die je scant met je mobiel) of de tickettoepassingen zoals hierboven al genoemd en als vervanger voor de huidige streepjescode. Voor billboards lijkt me meer toekomst weggelegd voor het draadloos uitzenden van reclameboodschappen, links e.d. Klik op je telefoon en je ziet welke billboards in jouw omgeving reclame uitzenden, klik en je zit op de website van de adverteerder of instantie. Maar vermoedelijk nog teveel toekomstgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

In Japan vind je het overal op billboards terug hoor. Is ook wel "iets" energievriendelijker dan voortdurend een bluetooth signaal ofzo uitzenden.

Microsoft vindt het overigens nodig om bestaande technologie opnieuw uit te vinden op een manier dat zij er geld aan kunnen verdienen:
http://www.microsoft.com/tag/

De grootste verschillen:
- de tag MOET in kleur zijn
- je MOET een internetverbinding hebben om de tag te lezen
- om tags te publiceren in de finale versie zal je moeten betalen

boycotten die handel :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Guinhill
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-06 16:34
Dat Microsoft weer eens een eigen standaard wil introduceren verbaast mij niets.
Uit nieuwsgierigheid heb ik het toch geprobeerd, en ik moet toegeven dat het Tag programma wel goed werkt, al is het beeld net als bij de meeste andere programma's een kwartslag gedraaid. ( Samsung Omnia ).

Mijn favoriet tot nu toe is BeeTagg, welke naast een "eigen" formaat, ook gewoon QR-code ondersteunt.
Afbeeldingslocatie: http://appscore.beetagg.com/generator/beetaggcode.ashx?rangeid=49526&offset=1&format=png&codesize=200&unit=pxAfbeeldingslocatie: http://appscore.beetagg.com/generator/matrixcode.ashx?data=HTTP%3A%2F%2FR.BEETAGG.COM%2F%3F4127S1&format=png&codesize=200&quietzone=true&unit=px&codetype=qr
Link naar http://www.beetagg.com/

Ik heb tot nu toe deze Windos Mobile comptabiele aps geprobeerd:Er zullen er vast meer zijn.
Dit zijn wat korte bevindingen:

Quickmark 3.8: Ondersteunt mijn telefoon het best, het beeld is netjes rechtop geplaatst en in de settings is het mogelijk om een default Browser te kiezen. Het programma leest: Quick Code, QR Code,Data Matrix en EAN8/13.
Het Grootste nadeel is dat er betaalt moet worden voor de advanced edition. En het is niet helemaal duidelijk wat je nu krijgt als je de aplicatie koopt.

BeeTagg: Is op het moment vooral populair in zweden, Sony gebruikt het daar zelfs bij PS3 reclames.
Het programma zelf heeft een eigen realtime view, waarmee je direct een code kan scannen. En een modus waarin de interne camera van je telefoon gebruikt wordt. Daar de Realtime modus het beeld 180 graden draait is het niet makkelijk om goed een focus te krijgen, maar beter dan bij i-nigma en upcode waarin het beeld slechts 90 gedraait is.
Deze fout komt omdat er niet direct gebruikt gemaakt wordt van de Camera API van Windows Mobile.
Alle Functies van BeeTagg zijn gratis. En het is online mogelijk je eigen tags te genereren en te bewaren. Je kan ook Contact informatie in vcard formaat online zetten die mv een tag gedownload kunnen worden.
Afbeeldingslocatie: http://appscore.beetagg.com/generator/matrixcode.ashx?data=HTTP%3A%2F%2FR.BEETAGG.COM%2F%3F412831&format=png&codesize=200&quietzone=true&unit=px&codetype=qr
Al met al erg compleet, en de lijst suported phones is lang. WM, IPhone, en symbian met Java.

I-Nigma: Was de eerste Code Reader die ik op mijn telefoon installeerde, en heeft alle basis funciest die je er van zou verwachten. Als je op de site contact info direct in een Tag zet, dan word deze netjes herkend. Dit is een Standaard formaat wat ook door de andere readers herkend wordt. De settings gebruiken voor het grootste deel knoppen groot genoeg voor vingers.
Op mijn telefoon wordt het beeld een kwart slag gedraaid, waardoor een Tag vinden bemoeilijkt wordt.

UpCode: Is een bare bone scanner zonder franjes met ondersteuning voor Upcode Tags. Wat eigenlijk het verschil met I-Nigma al aangeeft.
Ik denk dat het verders de zelfde Camera code gebruikt als I-Nigma, daar het camera beeld ook 90 graden gedraait is.

De toepassing voor Tags is in mijn ogen best uit te breiden.
Bijvoorbeeld een winkel die bij producten tags heeft met links naar online revieuws, van kopers.
Een museum dat met tags links geeft naar uitgebreide uitleg van het voor-, onderwerp.
Ik ken een toepassing van tags waarbij een tag naar een online message board verwijst waar dan voor die locatie berichtjes achtergelaten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Voor android gebruikers lijken QR codes ondertussen vrij ingeburgerd te zijn: Android applicaties die via websites gepromoot worden hebben tegenwoordig vaak een QR code die je met je telefoon kan inscannen waarna je telefoon direct het bewuste programma downloadt (na jouw bevestiging natuurlijk). Handig!
Bijvoorbeeld: Ga naar http://www.alk.eu.com/copilot/android/ en klik rechtsonder op "where to buy". Met een simpele zwaai van je telefoon haal je het programma meteen ook binnen.

Pagina: 1