Nog een DIY subwoofer van 12"

Pagina: 1
Acties:
  • 2.782 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 11:01
Beste medetweakers,

Voor thuis mag ik zelf een subwoofer bouwen, met een budget van ongeveer 400 euro. Het is de bedoeling dat deze in onze woonkamer dient als HT subwoofer voorlopig ter aanvulling van de KEF Q7 (in de toekomst worden er nog andere surround speakers aangeschaft). Hij dus bedoeld voor heel lage tonen van waarschijnlijk minder dan 100hz en moet kunnen aangesloten worden op een gewone HiFi stereo versterker én in de toekomst op een 5.1 reciever.
Ik heb hier geen enkele ervaring mee en dus heb ik me er stevig in verdiept (boeken, internet, andere topics, alles) voordat ik dit forum wilde raadplegen. Uiteindelijk is het me gelukt met ontwerp te komen. Ik heb nog wel wat vragen tussendoor.
Aangezien ik geen gigantische behuizing thuis wil hebben en er toch een diepe bas uit moet komen, ben ik aan het volgende ontwerp gekomen:

Kast en woofer

Als woofer wil ik een Peerless XXLS 12” 8 ohm gebruiken (of hebben jullie een beter alternatief dat in dezelfde prijscategorie valt). Toch twijfel ik nog een beetje.
1) 8Ohm, 4Ohm, maakt het uit als het gaat om geluidskwaliteit? Ik kan het maar niet vinden. Ik weet dat 4ohm meer vermogen uit je versterker trekt, maar dat is ook weer niet alles. Het zorgt er in ieder geval voor dat het kastontwerp in WinISD heel anders is.
2) DVC, is dat ook beter? Dit is een DVC-loos ontwerp. Er is overigens ook nog een versie met aluminium woofer, maakt dat soms ook nog iets uit?
Ik wil gebruik maken van een open systeem. Een gesloten systeem gaat me toch niet diep genoeg.

Afbeeldingslocatie: http://www.speakerland.nl/images2/user/producten/diversen/Peerless/XXLS_12_8_830845.jpg

Na lang rekenen en rotzooien ben ik uiteindelijk uitgekomen op een inhoud van ongeveer 100L en op 4 basreflexpoorten met een diameter van 5,6cm met daarachter PVC buizen van 50cm. Dat brengt de resonantiefrequentie (tuning freq.) op 23,67hz. De diameter kan nog een beetje variëren door het aanbod PVC buizen. De behuizing zelf wil ik van standaard multiplex of MDF maken. Het was moeilijk een balans te vinden tussen luchtsnelheid in de poorten (voordat er bij 100W windruis ontstaat, meer ben ik toch niet van plan te gebruiken), de Group delay en de frequentie. Vandaar ook 4 basreflexbuizen.

Dit levert me de volgende grafieken in WinISD:

Geluidsdruk:
Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/PeerlessGr1.GIF

Group delay:
Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/PeerlessGr2.GIF

Windsnelheid bij 100Watt in poorten:
Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/PeerlessGr3.GIF

Conus amplitude bij 100Watt:
Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/PeerlessGr4.GIF

Weerstand in Ohm:
Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/PeerlessGr5.GIF

De voorkant ziet er dan als volgt uit. Ik heb geen AutoCAD, 3dsMax, dus is het gebleven met een simpel paint plaatje, elke pixel is een millimeter (dus wel nauwkeurig)

Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/Peerlessdoos.GIF

Breedte: 36cm
Hoogte: 46cm
Diepte: 65cm
Dat zijn dan de afstanden van de binnenkant. Dus er komt nog x aantal mm’s bij afhankelijk van de dikte van het hout. Ik weet dat in de richting van 18-22mm moet zitten

3) De basreflexpoorten zijn dus 50cm lang, levert dat geen problemen op aangezien de lucht dan zo’n enorme afstand moet afleggen onder zo’n hoek?
4) Moet er nog iets van dempingmateriaal aan de binnenkant van het hout komen? Of moeten er rare vormen in komen?

Versterker

Hier ben ik nog niet over uit. Veel meer dan 200 euro mag hij niet kosten. Ik ben uitgekomen op een RCM Akustik Detonation DT150.
Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/dt300_pk.jpg

of de Detonation DT110 MK II
Afbeeldingslocatie: http://www.lautsprechershop.de/hifi/images/dt110_k.jpg
Waarschijnlijk bijna hetzelfde, alleen dan wat nieuwer.

Het handige van deze versterker is dus dat de ingebouwde cross-over ook een uitgang heeft, wat het aansluiten van een gewone HiFi versterker dus een stuk gemakkelijker maakt. Maar dan een vraag:
5) Gaat dat niet ten koste van de geluidskwaliteit op de andere boxen?
6) Hoe werkt zo’n ding als de sub uit staat en ik via de gewone KEF-boxen wil luisteren, zonder subwoofer, dus bij muziek oid?

Een goed alternatief is dan wel de Hypix DS2.0 (voor 235 euro)
Afbeeldingslocatie: http://www.hypex.nl/pics/products/DS20.jpg

Dit merk is weliswaar veel duurder en waarschijnlijk ook beter (in ieder geval veel bekender), maar er zit geen doorverbindende cross-over op. Dus ik snap niet hoe ik dat moet aansluiten
7.) Die zal misschien wel beter zijn, maar hoe sluit ik deze op een gewone HiFi speaker aan?
8.) Er zit wel een high-pass ingang op, maar dan? Moet ik deze parallel aansluiten op de versterker, dat dan de hypex nauwelijks stroom trekt en de rest wel goed naar de boxen gaat?

Dus... Wat vinden jullie van dit ontwerp? Is het iets, kan het nog veel beter?
Bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door masser120 op 06-12-2007 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemh
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-05 12:54
woofer is een hele goeie keus! De resonantie frequentie ligt lekker laag. Zou je ipv die 4 baspijpen niet gewoon een groot lang groot gat aan de voor kant? Niet te hoog, maar dan met zo'n plank naar achter een stuk. Dat ziet er misschien nog mooier uit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
jochemh schreef op donderdag 06 december 2007 @ 22:32:
woofer is een hele goeie keus! De resonantie frequentie ligt lekker laag. Zou je ipv die 4 baspijpen niet gewoon een groot lang groot gat aan de voor kant? Niet te hoog, maar dan met zo'n plank naar achter een stuk. Dat ziet er misschien nog mooier uit ook.
Dat gaat dus niet, want dan moet die pijp superlang zijn, veel langer dan de kast zelf lang is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:12
Ik weet niet of je er de ruimte voor hebt, maar je zou beter voor een nog iets grotere kast kunnen gaan. 150liter en dan op 20Hz afstemmen.. (150Liter is veel ik weet het...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:15

voodooless

Sound is no voodoo!

Neem een 4 Ohm woofer of de DVC versie (met spoelen parallel). Dan heeft je amp een bak meer vermogen. Verder is je afstemming niet erg lekker, zie de relatief hoge groep deplay en de bult in de response. Gesloten kist werkt ook prima met deze woofjes :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry
  • Laatst online: 23-06-2022
Doe 'ns een screenshot met dezelfde kastinhoud, maar dan gesloten. Als dat er ook netjes uitziet kun je ook voor een slotpoort gaan. En dan bijvoorbeeld BR voor film en gesloten voor muziek :)

Als subamp zou ik voor de DS2 gaan. De DT zal ook wel goed zijn en was een aantal jaar geleden ook heel populair onder de zelfbouwers. Maar UcD lijkt mij net wat strakker :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
voodooless schreef op donderdag 06 december 2007 @ 23:13:
Neem een 4 Ohm woofer of de DVC versie (met spoelen parallel). Dan heeft je amp een bak meer vermogen. Verder is je afstemming niet erg lekker, zie de relatief hoge groep deplay en de bult in de response. Gesloten kist werkt ook prima met deze woofjes :)
Ja, wat is nou het precies het verschil tussen 4 en 8 ohm als het gaat om geluidskwaliteit? Ik bedoel, meer vermogen boeit me niet zo veel. Ik lees soms dat 8ohm de betere prestaties levert, maar er staat nergens iets uitgebreiders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

masser120 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 10:36:
Ja, wat is nou het precies het verschil tussen 4 en 8 ohm als het gaat om geluidskwaliteit?
Er is geen verschil in geluidskwaliteit.
Ik bedoel, meer vermogen boeit me niet zo veel. Ik lees soms dat 8ohm de betere prestaties levert, maar er staat nergens iets uitgebreiders...
De afstemming van de kast wordt wat anders omdat de parameters anders zijn. Gewoon een kwestie van uitproberen dus.

100W aan 8 Ohm is toch echt wel wat krap voor een subwoofer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 23:25
Voor hetzelfde geld kun je ook een Dayton Reference 12HF kopen. Of de 15 versie. :)

Die kun je ook nog heel mooi in een transmissielijn doen. Ik weet niet hoeveel ruimte van belang is bij je, maar transmissielijn geeft nog leuke dingen om over na te denken. De SLS series kunnen er ook mooi in.

4 Baspijpen zou ik niet doen.

Als je wat meer geld kunt besteden kun je nog kijken voor de CSS SDX 15. Kost wel 270 euro, maar dan heb je ook wel een echte monsterwoofer.

Of een Audio Drive 12" Die ook in de Monolith zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Seers op 07-12-2007 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
Als 8 ohm en 4 ohm niets uitmaakt, dan ga ik voor de 4 ohm (met DVC), want die doos is een stuk makkelijker. Dat is de gele.
Met een kast van 100 liter
Een tuning frequentie van 24hz
1 Vent met een diameter van 12cm en een lengte van 50cm

De 'alu' versie is de grijze.
Deze heeft een tuning frequentie van 22hz met 1 vent met diameter 11,5cm en lengte 55cm.

Levert me:
Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/Peerless4Gr1.GIF

Maar ja, dan de group delay...
Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/Peerless4Gr2.GIF

Als ik de group delay wil minimaliseren, dan moet ik te veel inleveren bij de respons frequency door de tuning frequency aan te passen. Eventueel zou nog een kleinere kast kunnen, maar dat maakt slechts 3 ms uit met 20L verschil...

[ Voor 21% gewijzigd door masser120 op 07-12-2007 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
In een gesloten box gaat al hemelaal niet. -3dB zit dan op 45hz...
Ook het gebruik maken van bass-boost e.d. werkt niet, want dan verandert de group delay door de boost blijkbaar ook...
Het enige wat kan is het verkleinen van de kast. -3dB verplaatst zich dan 2,5hz naar rechts (27,5hz ipv 25hz) met een kastverkleining van 20L tot een grootte van 80Liter. Dan verdwijnt die bult bij 21hz, wordt het een vloeiende dalende lijn (van links naar rechts dalend), met een piek rond de 12hz van 21msec en 20msec bij 20hz, 15msec bij 30hz en 8msec bij 40hz.
Heb verder ook met de CCS staan klooien, maar ik denk niet dat deze heel goed leverbaar is in Nederland...

[ Voor 8% gewijzigd door masser120 op 07-12-2007 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

masser120 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 15:04:
In een gesloten box gaat al hemelaal niet. -3dB zit dan op 45hz...
Je vergeet de room gain. Die zorgt voor flink extra laag.

Verder zal een boost de group delay inderdaad opschroeven. Helaas is de DVC niet erg geschikt voor een gesloten kist.

Neem gewoon 100 liter en tune op 23 Hz. Dan heb je geen boost nodig, mooie curve, gelijkmatig oplopende group delay, flinke diepgang en goede belastbaarheid. In ieder geval met de normale DVC XXLS12

Neem je de alu versie, dan zou ik 60 tot 70 liter gesloten kiste nemen, met een beetje boost krijg je dan een berg diepgang, vergelijkbaar met 100 liter BR getuned op 20 Hz.

Verder gebruik je of een oude WinISD, of je voert niet genoeg parameters in, want ik krijg andere grafiek jes dan jij ;)

Afbeeldingslocatie: http://voodooless.com/download/xxls12.gif

[ Voor 27% gewijzigd door voodooless op 07-12-2007 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Neem gewoon een gesloten kist, die kan meer dan genoeg laag leveren voor wat jij wilt.

Een BR van 50cm is wel erg veel, daar wordt men niet blij van.

Er is al een standaard ontwerp voor een 140L gesloten kist.

Kijk overigens ook naar de spl grafiek, incl low-pass en subsonic filter.

De TFM zegt nmlk erg weinig, aangezien je -3dB punt uiteraard verschuift als je anders gaat crossen.
Dit kost uiteraard ook meer vermogen om bij dezelfde aantal spl te komen.
(is allemaal duidelijk te zien bij de spl grafiek in combi met x-max en max spl en vermogen)

De 830845 is een goede voor in een 140liter kist, met -3dB op 30Hz, uitgaande van een lowpass van 80Hz en subsonic van 20Hz.

De 830847 kan in een 100liter BR als je dat toch graag zou willen. -3dB is dan 27Hz en port is 10cm diameter en zo'n 35cm lang.

Maar dan is eerder een PR aan te raden denk ik, als je voor een BR achtig iets wilt gaan.
Maar dat brengt wel veel groupdelay met zich mee, en je wint ook nog een hoop aan de room gain (zoal al eerder gezegd)

Dus ik zou lekker voor een gesloten kist gaan :P, je kan hem dan altijd nog boosten.

[ Voor 33% gewijzigd door B_FORCE op 07-12-2007 16:58 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Je zou ook een downfire ontwerp uit kunnen proberen met een vierpoorts onderstel.
Mijn Yamaha YST-SW 1500 (geen zelfbouw), 1000w RMS@5Ohm 16-200Hz heeft dit ontwerp en het is echt super.

Afbeeldingslocatie: http://www.son-video.com/Rayons/HomeCinema/Sub/Yamaha/YSTSW1500_TG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.geeks.com/imageshare/Y/150x150/YST-SW1500-BOX.gif

[ Voor 19% gewijzigd door KneppaH op 07-12-2007 17:16 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
voodooless schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 16:41:
[...]

Je vergeet de room gain. Die zorgt voor flink extra laag.

Verder zal een boost de group delay inderdaad opschroeven. Helaas is de DVC niet erg geschikt voor een gesloten kist.

Neem gewoon 100 liter en tune op 23 Hz. Dan heb je geen boost nodig, mooie curve, gelijkmatig oplopende group delay, flinke diepgang en goede belastbaarheid. In ieder geval met de normale DVC XXLS12

Neem je de alu versie, dan zou ik 60 tot 70 liter gesloten kiste nemen, met een beetje boost krijg je dan een berg diepgang, vergelijkbaar met 100 liter BR getuned op 20 Hz.

Verder gebruik je of een oude WinISD, of je voert niet genoeg parameters in, want ik krijg andere grafiek jes dan jij ;)

[afbeelding]
Daar ben ik inmiddels ook achter gekomen. :P Ik heb de Le niet ingevoerd, omdat dat niet hoefde volgens de invoergids (onder help). Toen ik dat wel deed zag ik inderdaad exact hetzelfde wat jij nu hebt.
Ik ben er overigens ook te weten gekomen wat alle versies betekenen
8Ohm: voor gesloten box
4Ohm: voor passive radiator
8+8Ohm: voor de basreflex (met DVC)

Hoe zou je zo'n downfiring model kunnen berekenen in WinISD, of maakt dat niks uit?

Maar goed, bedankt voor de tips! Ik ga nog even verder rekenen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Downfiring is niets speciaals, je krijgt alleen nog een beetje een extra filter effect voor hoge tonen.

PR kan ik absoluut afraden! Ik heb nog nooit een PR gehoord die goed klink... maar goed... dat ben ik...

Simuleer gewoon iedere woofer los, en generaliseer niet aan de hand van Ohms. De alu versies zijn namelijk nogal anders kwa parameters dan de papieren conus woofers. Mijn simulaties is gebaseerd op deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
voodooless schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 20:24:
Downfiring is niets speciaals, je krijgt alleen nog een beetje een extra filter effect voor hoge tonen.

PR kan ik absoluut afraden! Ik heb nog nooit een PR gehoord die goed klink... maar goed... dat ben ik...

Simuleer gewoon iedere woofer los, en generaliseer niet aan de hand van Ohms. De alu versies zijn namelijk nogal anders kwa parameters dan de papieren conus woofers. Mijn simulaties is gebaseerd op deze.
Dat is dus volgens winkels de 'alu' versie.
De kamer is best wel groot. zo'n 20 meter lang, 3 meter hoog en gemiddeld 7 meter breed.

Hoe erg merk je eigenlijk die group delay?

Ik heb dit nog uit deze 'alu' versie kunnen knijpen. Dit met een doos van 80L afgestemd op 24hz

Frequentie respons
Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/Peerless4AlGr1.GIF

Group Delay
Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/Peerless4AlGr2.GIF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ziet er toch netjes uit zo :) Maar als je het zelfde met een gesloten kist (+boost) kan halen, waarom dan niet gesloten nemen. Het grootste probleem bij zo laag tunen is altijd dat je een lange poort gaat krijgen, en dat zorgt nogal voor wat resonanties in de tunnel. Zeer zeker niet prettig.

Maar gezien de grote ruimte is de belastbaarheid van BR misschien wel weer een voordeel.

Group delay is vooral hoorbaar als boomerig geluid, minder strak dus. 20 ms bij 20 Hz is nit zo'n ramp, maar bij 50 Hz zou dat behoorlijk brak zijn.

Simuleer ook even de filters van de versterker mee, dat geeft een compleet beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
voodooless schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 22:04:
Ziet er toch netjes uit zo :) Maar als je het zelfde met een gesloten kist (+boost) kan halen, waarom dan niet gesloten nemen. Het grootste probleem bij zo laag tunen is altijd dat je een lange poort gaat krijgen, en dat zorgt nogal voor wat resonanties in de tunnel. Zeer zeker niet prettig.
Ik zie inderdaad dat ik met gesloten box en boost rond 25hz met +6dB bijna hetzelfde kan krijgen (echter piekt de group delay dan weer op 24hz met 20msec).
Maar dan. Belast ik de versterker dan niet ontzettend veel op hogere volumes?
Dan zal ik voor één van die twee gaan.

Edit: hoe kom ik achter de filters van de versterkers? Alleen bass-boost toch?
Edit2: als ik dan voor de Hypex DS 2.0 versterker ga, hoe moet ik deze dan aansluiten en tegelijkertijd van de crossover gebruik kunnen maken? Parallel? Er zit wel een high/low-pass ingang op, maar geen uitgang, dus heb ik het idee dat ik het signaal niet door kan sturen naar de speakers die op de gewone stereo versterker staan aangesloten.

[ Voor 23% gewijzigd door masser120 op 07-12-2007 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
masser120 schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 22:48:
[...]
Ik zie inderdaad dat ik met gesloten box en boost rond 25hz met +6dB bijna hetzelfde kan krijgen (echter piekt de group delay dan weer op 24hz met 20msec).
Maar dan. Belast ik de versterker dan niet ontzettend veel op hogere volumes?
Dan zal ik voor één van die twee gaan.
Je belast én je amp meer én je woofer meer. Aangezien je lijkt aan te geven hem alleen voor HT te gebruiken, zou ik zeker voor een PR/BR oplossing gaan.

Ga je kast niet dunner dan 22mm maken, en vergeet niet heel veel tussenschotten te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zeker omdat dit een "HT" sub wordt, en geen specifieke muzieksub, zou ik een gepoorte sub maken.
Of je nu boost met een poort, of electronisch boost, je krijgt dezelfde response. Ik zou eea oplossen met een slotpoort, want waarschijnlijk gaat je poort 10x50 worden oid :+

Enneh.. ik ben best tevreden over mijn sub met slave dientenverstande dat ook dat een HT sub is. Bij muziek staat ie meestal zelfs uit, of speelt mee op 10%.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

specs van de filters staan gewoon bij de specs van de amps.

Puur voor HT en een dergelijk grote ruimte zou ik denk ik ook de BR oplossing kiezen. Een slotpoort gaat echter ook niet helpen met resonanties vrees ik. Je zou de poort een keer kunnen vouwen, dat zou al wat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
teacher schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 01:43:
Zeker omdat dit een "HT" sub wordt, en geen specifieke muzieksub, zou ik een gepoorte sub maken.
Of je nu boost met een poort, of electronisch boost, je krijgt dezelfde response. Ik zou eea oplossen met een slotpoort, want waarschijnlijk gaat je poort 10x50 worden oid :+

Enneh.. ik ben best tevreden over mijn sub met slave dientenverstande dat ook dat een HT sub is. Bij muziek staat ie meestal zelfs uit, of speelt mee op 10%.
Ik zie dat jij dezelfde amp hebt gekozen als degene die ik wil. Heb je die in Nederland gekocht? Zo ja, waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Staat gewoon in dat topic :) Komt bij remo vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
Ik heb net een winkel opgebeld. Zij beweren dat de frequentie van de cross-over bij de DT 110-II 'vast staat'. Hiermee bedoel ik dus het volgende:
Je sluit de uitgang van je versterker de subwoofer aan
Op de subwoofer sluit je de speakers aan
De frequentie van de cross-over naar de speakers, dus de het afkappen van alle frequenties boven een bepaalde waarde, staat vast. Je kan alleen dat wat naar de subwoofer gaat aanpassen, maar niet wat hij doorstuurt naar de speakers. Dat komt door een condensator die vast is.
Mijn vraag dus: is dit zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
Ik heb de oplossing en de spullen besteld:
Dus de Peerless XXLS 12" Alu 4Ohm
Hypex DS 2.0

Daarbij komt binnenkort dus nog een passieve cross-over (eentje gevonden bij Conrad) die tussen de zuilen, subwoofer en versterker komt. Deze is instelbaar op 80 en 120hz.
Volgende week dus ook het hout. Dan neem ik multi-plex berken (dan zie je de naven mooi :) ). Dit ga ik waarschijnlijk lakken en spuiten.
En dan kan ik lekker gaan klussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

masser120 schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 13:25:
Je sluit de uitgang van je versterker de subwoofer aan
Op de subwoofer sluit je de speakers aan
De frequentie van de cross-over naar de speakers, dus de het afkappen van alle frequenties boven een bepaalde waarde, staat vast.
Dat is altijd zo. Daarom moet je de speakers ook daar aansluiten waar ze horen: aan je amp, zonder het filter in de subamp gebruiken. Dat is namelijk niet meer dan een dikke condensator, en doet meer kwaad dan goed.

Dat passieve filter kun je dus ook vergeten. Op die frequenties krijg je alleen maar bagger. Als de sub toch voor HT is, kun je het filteren door je reciever laten doen. Verder denk ik: prima keuze.

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 08-12-2007 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
voodooless schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 16:52:
[...]

Dat passieve filter kun je dus ook vergeten. Op die frequenties krijg je alleen maar bagger. Als de sub toch voor HT is, kun je het filteren door je reciever laten doen. Verder denk ik: prima keuze.
Het probleem is dus, dat de NAD reciever echt een stereo reciever is. Deze heeft dus geen subwoofer uitgang of iets dergelijks. Dus moet wel er zo'n scheidingsfilter op, want anders wordt de bas dubbel weergegeven. Ik heb dus bij Conrad zo'n passief filter (pdf warning) gevonden. Deze sluit ik dan aan op één van beide kanalen van de subwooferversterker.
Als dat niks is, dan kan ik hem vast nog wel op de tape uitgang aansluiten en de crossover op 40hz zetten, zodat echt alleen het laagste doorgaat.

[ Voor 41% gewijzigd door masser120 op 08-12-2007 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Niet doen, dat ding is baggerder dan bagger en werkt totaal niet. Ik herhaal: niet doen!

Sluit gewoon de subwoofer high-level aan, en de speakers direct aan de de versterker (dus sub en speakers parallel aan de luidsprekerklemmen). Laat ze gewoon wat extra bass doen, dat is ook helemaal niet erg, want je sub wil je sowieso zo laag mogelijk crossen. Eventueel kun je de bassreflex poorten wat dichtstoppen.

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 08-12-2007 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
voodooless schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 19:26:
Niet doen, dat ding is baggerder dan bagger en werkt totaal niet. Ik herhaal: niet doen!

Sluit gewoon de subwoofer high-level aan, en de speakers direct aan de de versterker. Laat ze gewoon wat extra bass doen, dat is ook helemaal niet erg, want je sub wil je sowieso zo laag mogelijk crossen.
Okey! :P
In serie aansluiten dan of parallel?

Komende week ga ik dan nog alles in mekaar sleutelen. Ik zal er een mooi verslagje van maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Parallel dus :)

Laat nog ff een tekening zien voordat je gaat beginnen, en vergeet niet de kast intern te verstevigen, dat is veel belangrijker dan bijvoorbeeld een dubbele wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Jep..

maaar.. 22mm zou ik echt wel voor gaan. Of je begint met 18mm mdf, en daarop maak je je multiplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
Nou, de woofer en de versterker zijn binnen. Het plan is getekend. Uiteindelijk ga ik toch voor 100L, want volgens verschillende site is de group delay dan nog steeds niet hoorbaar (25msec op 20hz). F3 is dan 23hz. De afmetingen bedragen 35cm x 50cm x 60cm. Er komen twee basreflexpoorten van 80mm PVC in met een lengte van 50cm. Deze gaten ga ik boren met een 79mm gatenzaag en de rest vijl ik dan uit.
Het hout heb ik ook gekocht. 18mm Berkenmultiplex en een paar 18mm MDF platen ter versteviging ertussen in. Het is in ieder geval stevig genoeg om mijn volle gewicht te verdragen als ik de houten planken tegen mekaar aanzet zonder lijm oid ertussen.

Alleen heb ik een vraagje.
Het hout heb ik op maat laten snijden. Echter zijn er twee van de multiplexplaten die afwijken. Deze zijn donkerder van kleur, er zitten knoesten in en er zijn minder nerven zichtbaar. Is dit dus wel berkenmultiplex, ben ik dus afgezet en moet ik terug naar de winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

masser120 schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 19:35:Er komen twee basreflexpoorten van 80mm PVC in met een lengte van 50cm. Deze gaten ga ik boren met een 79mm gatenzaag en de rest vijl ik dan uit.
Zorg dat je het PVC flared. Aan de kastkant kun je gewoon de kast zelfs rondfrezen en het PVC bevestigen in een extra plaatje MDF (i.p.v direct op de voorste plank). In de binnenkant de buis warm maken en er een glazen fles in duwen en laten afkoelen. Voor dit soort toepassingen is het flaren absuluut aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
Ik ben vandaag wezen klussen!
De versterker zit op de achterste plaat, de speaker zit in de voorste plaat. De twee basreflexpoortgaten in 3 houtplaten zijn geboord (twee MDF platen in het midden voor de versteviging) en na lang uitveilen waren deze ook op maat.
De planken staan nog niet in mekaar, dus de feitelijke doos is er nog niet.

Ik heb wel de woofer al eens op de versterker aangesluiten. Klinkt nu al heel machtig :). Maar! Er resoneert iets op de voortse plank! Schroeven al eens wat vaster gedraaid, maakt niet uit. Kabels steviger vast gemaakt aan de woofer, helpt ook niet. Het zal de woofer toch niet zijn? Misschien verdwijnt het dan na het inspelen.

Foto's volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Let op dat de versterker wel in een lose compartiment komt te zitten, los van de ruimte van de woofer.

Enne: schroeven? Die zou ik niet gebruiken. Gewoon houtlijm en klemmen. Schroeven schroeven er namelijk in de loop van de jaren uit en dat ga je in de lak zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
voodooless schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 22:16:
Let op dat de versterker wel in een lose compartiment komt te zitten, los van de ruimte van de woofer.
Ja daar kwam ik nu net ook achter :P Er resoneert iets en dat moet de versterker zijn.
Is dat op te lossen door een soort box op te hangen in de kast waar deze dan in komt te zitten, of moet ik echt een geheel afgesloten ruimte maken van grond tot plafond van de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Alles is prima, zolang de amp er maar in past. Let wel op dat je dat liters gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
Jeeh! Hij is af! Direct volgen de foto's! Hij doet het goed. Op hoog volume alleen last van wat windruis.
Alleen zit ik nu zelf met een probleem...
Alle echt lage tonen, dus alles onder de 40hz (32hz nog net) kan ik niet horen! Ik ben misschien een klein beetje verkouden, maar ik hoor het gewoon niet! Terwijl iedereen om me heen wordt gek van het lage geluid, en ik hoor gewoon helemaal niks! Waar kan dat echt aan liggen?
Edit: ik moet gewoon mijn oren laten uitspuiten :p

[ Voor 8% gewijzigd door masser120 op 25-12-2007 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
Nou hier komen de foto's dan.

Ik heb er niet zo veel gemaak, maar ik hoop dat het zo goed is :)

De versterker van achteren
Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/maarten/subwoofer/IMG_1516_GoT.jpg

Het interieur
Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/maarten/subwoofer/IMG_1517_GoT.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/maarten/subwoofer/IMG_1519_GoT.jpg

(Stevig en simpel, die boeken ernaast waren allemaal druk te zetten zodat het lijmen goed kwam)

Het interieur met verterker erachterop
Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/maarten/subwoofer/IMG_1521_GoT.jpg

Er is uiteindelijk nog een apart compartiment gekomen voor de versterker, hier heb ik helaas geen foto's van gemaakt.

Bovenkant erop geplakt en aan de onderkant rubberen poten bevestigd.
Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/maarten/subwoofer/IMG_1533_GoT.jpg

Het eindresultaat
Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/maarten/subwoofer/IMG_1534_GoT.jpg

Tussen de Kef Q7'ns
Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/maarten/subwoofer/IMG_1535_GoT.jpg

Nou is het nog de bedoeling dat ik hout donkerbruin zie te maken. Hoe weet ik nog niet, maar ik denk door te oliën.

Dan nog een crossover maken voor de speakers. Ik zat daarbij alleen te bedenken...
Het is een actieve subwoofer en de ingangsimpedantie van de versterker is 1kOhm. Dan zou ik bij een tweede orde crossover op 80hz een spoel krijgen van 2800mH 8)7. Je kan je voorstellen: dat is een beetje duur... Is dat niet op een andere manier op te lossen? Ik zou evt nog wel alleen een high pass crossover maken en dan het laag door de subwooferversterker zelf laten crossen op de B-uitgang van m'n versterker.

[ Voor 4% gewijzigd door masser120 op 04-01-2008 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Actief crossen.. maar dat kun je toch ook wel op die DS 2.0?

Nog een paar vragen:

Waarom zijn er twee BR-pijpen?
Waarom zijn die niet geflared?
Waarom zo weinig [effectieve] bracing?
Waarom zo'n dunne kabel?

Als je het echt flink donkerder wilt maken moet je van die speciale beitsolie pakken (indien je wilt oliën dan) want bij gewone olie zal de kleur wel dieper en donkerder worden maar bij multiplex/berken nooit echt veel. Daarbij raad ik aan om na het olien er nog waxolie overheen te doen. Dit heb je ook in een verdonkerende soort dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
Seers schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 11:10:
Actief crossen.. maar dat kun je toch ook wel op die DS 2.0?
Dat kan ik dus helaas niet doorsturen. Low-pass gecrossed op DS 2.0, maar geen high-pass crossover, dus KEF's krijgen ook nog al het bass door. Zo'n crossover moet ik dus nog even bouwen (en het liefst een passieve in en uitschakelbare, moet kunnen)
Nog een paar vragen:

Waarom zijn er twee BR-pijpen?
Mooier en praktischer met zagen dan één grote van 11cm ;)
Waarom zijn die niet geflared?
Flaren? Bedoel je mooi afronden als een trompet?
Waarom zo weinig [effectieve] bracing?
Ja da's een goeie :p Op zich lijken ze me zo stevig genoeg, ik heb geen last van resonanties, tot nog toe
Waarom zo'n dunne kabel?
Geloof het of niet, zo'n mooie dikke kabel kreeg ik niet in zo'n adaptertje voor die aansluitingen :p. Maar deze kabels zijn dik zat. Bovendien, als ik het goed denk: lage frequenties, dus hoog voltage, weinig weerstand van de kabel, geen probleem een iets dunnere kabel te gebruiken. (of is het hoge frequentie hoog voltage?)
Als je het echt flink donkerder wilt maken moet je van die speciale beitsolie pakken (indien je wilt oliën dan) want bij gewone olie zal de kleur wel dieper en donkerder worden maar bij multiplex/berken nooit echt veel. Daarbij raad ik aan om na het olien er nog waxolie overheen te doen. Dit heb je ook in een verdonkerende soort dacht ik.
Dank voor de tip :)

[ Voor 3% gewijzigd door masser120 op 04-01-2008 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dan nog een vraag: waarom zit de versterker niet in een eigen doos? Lucht gaat zo lekken via de potmeters en terminals, en dat wil je zeker niet hebben. Bovendien gaat het een en ander trillen door de enorme luchtdruk in de kist.

Flaren zou ik absoluut nog doen. 'T scheelt een heleboel in de hoorbaarheid van de luchstroom door de BR buizen.

Verder klopt er van je berekenen niet erg veel. Speakers op 80 Hz passief filteren is sowiso vrijwel kansloos omdat je met de impedantiepiekken van de woofers zit. Niet doen dus!

De KEF's moet je ook niet op de subamp aansluiten op de high level outputs. Daar zit namelijk alleen maar een dikke condensator en die maakt meer kapot dan je lief is. Stop gewoon de BR poorten van de KEF's dicht. Dat zou voldoende moeten zijn.

Dus: Speakers gewoon aan de amp, sub daar parallel aan op de high-leven input. BR van de speakers dichtstoppen -> prima :)

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 04-01-2008 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
Speakers zaten al aan de gewone versterker, dus dat was nooit een probleem! (er zitten niet eens high-level outputs op de subamp)
De subamp zit in een aparte doos, vrijwel luchtdicht (alleen gaatje voor kabels). Er lekt ook geen lucht gelukkig.

Wat bedoelen jullie nou met flaren, want google kan mij niks vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 13:19
voodooless schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 12:38:
Dan nog een vraag: waarom zit de versterker niet in een eigen doos? Lucht gaat zo lekken via de potmeters en terminals, en dat wil je zeker niet hebben. Bovendien gaat het een en ander trillen door de enorme luchtdruk in de kist.

*knip*
Dat staat er bij dat ie dat wel heeft gedaan, enkel er geen foto van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

masser120 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 13:00:
De subamp zit in een aparte doos, vrijwel luchtdicht (alleen gaatje voor kabels). Er lekt ook geen lucht gelukkig.
Prima :)
Wat bedoelen jullie nou met flaren, want google kan mij niks vertellen?
http://www.teamtoxicbass....hellboy/hellboy_flare.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
Precies wat ik dacht dus :)
Ik zal kijken wat er mogelijk is met de middelen die ik heb (en dus op school aanwezig zijn)

[ Voor 5% gewijzigd door masser120 op 04-01-2008 13:57 ]

Pagina: 1