[DVB-S] Heeft een in-line versterker zin?

Pagina: 1
Acties:
  • 481 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Topicstarter
"Heeft een in-line versterker zin?"

Deze vraag kwam ik tegen op een ander forum alwaar men er daar maar niet uitkwam.
Dat wil zeggen; ze werden het niet eens, ondanks een alleszeggende praktijktest en goede theoretische onderbouwing.
Ik ben benieuwd hoe er hier op tweakers word gekeken naar de volgende stellingen:

-----
Situatie 1:
Stel je hebt een schotel+rotor+LNB, 40 meter coax kabel en dan je ontvanger.
Je kan transponder A van een cosmetische satelliet ontvangen, de ontvangst is magertjes maar voldoende om goed te kunnen kijken.
Transponder B van dezelfde satelliet doet het prima.

Situatie 2:
Je verbouwt je huis en je coax kabel blijkt te kort, je verlengt je kabel 10 meter, netjes met F-connectoren en een tussenstukje.
Transponder A kan nu net niet meer worden ontvangen. De satelliet ontvanger geeft wel aan dat hij het signaal ontvangt, maar is niet in staat om er beeld van te maken. Kortom, de ontvangst sterkte van Transponder A (maar ook B) is vanwege de verlenging van 10 meter en de koppelstukjes X dB gezakt.
Transponder B geeft nog altijd prima beeld.
-----

2 vragen:
1. Kan het plaatsen van een in-line versterker ervoor zorgen dat transponder A weer bekeken kan worden, maar wel met 50 meter kabel ertussen?
2. Waar plaats je de in-line versterker.

(en antwoorden met onderbouwing aub)

Dat het plaatsen van een in-line versterker een lapmiddel is, lijkt me duidelijk. Natuurlijk is het in alle gevallen beter om je kabel te vervangen voor 1 geheel en meteen een beter type en om eventueel een grotere schotel en/of beter LNB te gebruiken. Maar dat is niet het doel van deze discussie.
En ik verwacht natuurlijk van jullie dat jullie het betreffende topic op het andere forum niet gaan opzoeken om daar je info uit te halen... Ga er vooral niet in posten, want je houd er een ban aan over. :(
Edit: ban is opgeheven, bleek een fout van een moderator te zijn.

Ik zal aftrappen met mijn n00b inzicht: :+
1. Ja
Een in-line versterker is bedoeld om kabelverliezen vooraf te compenseren door het signaal wat te versterken, alvorens dat door de lange kabel daarna weer word gedempt. Transponder A is kennelijk zo zwak dat hij bij het LNB wel goed binnenkomt, maar na 50 meter kabel door haar natuurlijke demping niet meer goed genoeg is.
Als je het signaal direct na het LNB een paar dB versterkt dan heb je kans dat het signaal aan de andere kant van de 50 meter kabel wel voldoende is voor goede ontvangst omdat het daar ook een paar dB omhoog gaat.
2. Bij het LNB dus...

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

En ik verwacht natuurlijk van jullie dat jullie het betreffende topic op het andere forum niet gaan opzoeken om daar je info uit te halen... Ga er vooral niet in posten, want je houd er een ban aan over. :(
offtopic:
Binnenkort is het schop een modje topic weg en kan niemand meer zien waar je het over hebt :)
Verder is dit wat te lastig voor mij, 0 ervaring mee

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-04 09:28

mace

Sapere Aude

Als het werkt, dan werkt het....

Lijkt me simpel toch? Even een versterker er tussen frotten waar nu dat koppelstukje zit, en dan KWW® (Kiekn' Wat 't Wordt).

Een andere optie is om die 10 meter achter de LNB te stoppen, en dan de versterker en dan de resterende 40 meter kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 22:43

Mentalist

[avdD]

Oh alsjeblieft..

We (=sat4all leden) zijn het er daar ook allang over eens. Een versterker is een lapmiddel, maar kan verliezen door lange kabels, goedkope kabels, koppelstukken, DiSEqC switches en andere ongein zeker wel oplossen.

Niemand die daar twijfels over heeft. Dit topic heeft dus ook geen zin.

Waar men over "twijfelde", was de stelling dat wanneer je je ontvanger met een halve meter (=kort) Hirschmann Koka799 (=goede coax) aan je LNB hangt, je dan alsnog zwakke transponders "uit de ruis kan trekken" met een extra versterker. En dat is dus lariekoek. De LNB hééft al een ingebouwde versterker omdat het normaal is dat er minstens 10 meter kabel aanhangt. Daar nòg een versterker aan toevoegen om vervolgens na een halve meter je ontvanger al aan te sluiten, dat is zinloos. Daar zijn de meesten van ons het ook over eens, maar niemand heeft dit getest.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 01:00:
...
Waar men over "twijfelde", was de stelling dat wanneer je je ontvanger met een halve meter (=kort) Hirschmann Koka799 (=goede coax) aan je LNB hangt, je dan alsnog zwakke transponders "uit de ruis kan trekken" met een extra versterker. En dat is dus lariekoek. De LNB hééft al een ingebouwde versterker omdat het normaal is dat er minstens 10 meter kabel aanhangt. Daar nòg een versterker aan toevoegen om vervolgens na een halve meter je ontvanger al aan te sluiten, dat is zinloos. Daar zijn de meesten van ons het ook over eens, maar niemand heeft dit getest.
Dat dat zinloos is, lijkt me ook heel duidelijk.
offtopic:
Maar dat de discussie dus uiteindelijk daarover gaat, ontgaat kennelijk een hoop (waaronder mij) posters aldaar. Ik vermoed op een bepaald ogenblik ook dat er langs elkaar heen word geluld, maar niemand die verteld waar hij het eigenlijk echt over heeft, ook niet bij navraag. Dan houd het bij mij een beetje op. Heb geen glazen bol. Met blijkbaar als gevolg dat ik daar en IP ban gratis en voor niets heb gekregen.

Alles kan stuk.