HD3870: Driver wil niet correct installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06-2025

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Het probleem;

Sinds gisteren zit er een Jetway HD3870 in mijn systeem, hiervoor heeft er een Sapphire X800XL in gezeten onder de Omega drivers (op basis van Cat. 7.08, was mijn laatste update geloof ik) Deze heeft altijd prima gewerkt en updates van drivers heeft wel eens eerder problemen gegeven, vandaar de uitgebeide verwijderingshandelingen ;) .
Nu dat de 3870 erin kwam moesten natuurlijk de drivers geupdate worden.

Wat ik heb gedaan:

* Uninstaller van de omega driver gedraait.
* Pc in veilige modus opgestart en driversweeper eroverheen gehaald en in windows/system32 alle
ati* dll bestanden e.d. die eventueel nog over waren verwijderd.
* Pc weer in normale modus opgestart en handmatig alle mappen met betrekking tot de drivers
verwijderd, regedit gedraait en alle "Ati technologies" waardes/mappen verwijderd bij local machine
en current user.
* Crapcleaner eroverheen mbt tot het register en algemene opschoonzaken.
* Bij systeembeheer/apparaatbeheer gekeken of de videokaart ook daadwerkelijk geen drivers meer
geladen had en dus ook niet als zodanig herkend werd.
* Nadat alles in orde bleek Cat 7.11 geinstalleerd.

Wat er dan gebeurd is half goed en half fout, de graka word herkend als 2 instanties;
* VGA compatible beeldschermadapter
* PCI Device
terwijl ze eigenlijk beide VGA compatible beeldschermadapter zouden moeten zijn.
Voor de VGA compatible beeldschermadapter worden de drivers goed geladen en deze word dus ook herkend alszijnde de Ati HD3870 Primary.
Voor de PCI device kunnen geen drivers geladen worden en deze word dus dan ook niet herkend als de Ati HD3870 Secondary. Wanneer ik handmatig de driver verwijs aan de PCI device word het systeem dus instabiel en krijg ik random reboots. (het hele verhaal is dus van toepassing op zowel de CCC versie als alleen de driver versie van Cat 7.11)

Nadat ik wederom het hele proces had herhaald en ook Cat 7.10 en de Omega 7.10 heb geprobeerd ben ik nog geen steek verder gekomen.
Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om de drivers voor beide beeldschermadapters te laden, er is dus ook geen beeld beschikbaar op 1 van de 2 DVI uitgangen terwijl wel bij allebei een geluidsmelding word gegeven dat er een beeldscherm aangesloten zit.

Systeeminformatie;

Gigabyte 915P DuoPro
pentium 4 630J
OCZ 500 watt voeding (voldoende ampére op de voltlijnen)
2 GB DDR2 533 mhz dual channel
Windows XP sp2
ASUS 20" Widescreen (geloof de WS202)
Alle software qua drivers en bios up to date

Voor de rest geen foutmeldingen oid.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Is de HD3870 nu wel of niet compatibel met PCI-e 1.0a? Ik lees namelijk verschillende berichten zins de kaart uit is.

Het kan zijn dat de kaart niet gaat werken op een 915 chipset.

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Na DXDiag gedraaid te hebben staat er bij de hardware tab dat de kaart op PCI-E 2.0 x16 draait, verder doet de kaart het ook gewoon goed (zal waarschijnlijk ook nog wel wat beter kunnen als alles goed geladen is) in bijvoorbeeld FEAR en Armed Assault.
Het grootste probleem is dus gewoon het feit dat er geen driver geladen kan worden voor de 2de beeldschermadapter.

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Even een kickje aangezien mijn probleem nog steeds bestaat. Ik hoop dat iemand hier mij verder op weg kan helpen O+

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Is dat niet gewoon het WDM apparaat?

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Meaning? WDM is toch Windows driver model? Mocht je er iets anders mee bedoelen dan graag even tekst en uitleg ;)

Extra info voor diegene die hier eventueel wat mee kunnen;

Afbeeldingslocatie: http://img134.imageshack.us/img134/328/12733703ov6.png

Bovenste gedeelte is van windows systeeminfo/onderdelen/beeldscherm. Hierop zie je apparaat ID,
geladen stuurprogramma en versie etc.

Middelste gedeelte is van AtiTraytools PCI device listing. Hierop is dus duidelijk te zien dat er 2 apparaten op 1 bus zitten waarvan er dus 1 aangemerkt word als 9501 apparaat ID en de ander als AA18 met als omschrijving Unknown 403.

Laatste stukje is dus nogmaals van systeeminfo/onderdelen/probleemapparatuur. Ook weer duidelijk Apparaat ID te zien wat vrijwel gelijk is naast het apparte AA18 ipv 9501.

Hoop dat iemand hier iets mee kan.

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat je daar ziet als 2e device is de onboard sound chip van de hd3870. Net als de x2900xt heeft de 3870 een 5.1 sound device voor geluid over hdmi.

Waarschijnlijk is je windows registry gewoon een rommeltje. Probeer eerst eens dit :

- Oude x800xl erin en install de nieuwste ati drivers 7.11 gewoon van hun website.
- Na de herstart zou je x800xl moeten functioneren
- Als alles werkt, shutdown en wissel de kaart met de hd3870
- Opstarten, en windows vind de nieuwe drivers vanzelf, lukt dit niet dan nogmaals 7.11 eroverheen

Anders windows overnieuw installen, is vooral met xp de cure-all.
Al die "schoonmaak" programma's en omega drivers en andere niet standaard meuk, maken vaak meer kapot dan ze goedmaken.

En probeer vista eens ;)

[ Voor 10% gewijzigd door HaseMike op 26-11-2007 07:30 ]

Verwijderd

:X Lekkere oplossing ook wel.

OT:
Zit er bij die videokaart geen CD met beta drivers? Volgens mij moeten er 8.xx drivers bij zitten, correct me if I'm wrong. Dacht zoiets in verschillende reviews gelezen te hebben. Misschien kun je die proberen :)

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
HaseMike schreef op maandag 26 november 2007 @ 07:29:
Wat je daar ziet als 2e device is de onboard sound chip van de hd3870. Net als de x2900xt heeft de 3870 een 5.1 sound device voor geluid over hdmi.

Waarschijnlijk is je windows registry gewoon een rommeltje. Probeer eerst eens dit :

- Oude x800xl erin en install de nieuwste ati drivers 7.11 gewoon van hun website.
- Na de herstart zou je x800xl moeten functioneren
- Als alles werkt, shutdown en wissel de kaart met de hd3870
- Opstarten, en windows vind de nieuwe drivers vanzelf, lukt dit niet dan nogmaals 7.11 eroverheen

Anders windows overnieuw installen, is vooral met xp de cure-all.
Al die "schoonmaak" programma's en omega drivers en andere niet standaard meuk, maken vaak meer kapot dan ze goedmaken.

En probeer vista eens ;)
Vista, bedankt maar nee bedankt ;) XP voldoet voor mij nog prima..

Het zou best kunnen zijn dat dat idd de onboard sound device is maar dat veklaart nog niet waarom er geen beeld over de tweede dvi aansluiting komt, zoals al gezegd je hoort wel een melding van windows dat er een scherm word aangesloten maar er komt geen signaal door. Ik zal het iig eens even proberen met met de x800xl kijken wat hij dan doet. Ik zal ook eens even kijken of ik die driver voor de 5.1 soundchip los kan dlen en installeren. Ik blijf het toch vreemd vinden dat ik met de X800 een primairy en secondary beeldschermadapter had en hierbij maar 1 vermelding.
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 08:12:
[...]

OT:
Zit er bij die videokaart geen CD met beta drivers? Volgens mij moeten er 8.xx drivers bij zitten, correct me if I'm wrong. Dacht zoiets in verschillende reviews gelezen te hebben. Misschien kun je die proberen :)
Bij deze kaart zit idd een drivercd, had ik ook al geprobeerd maar gaf helaas geen effect. Ik zal 'm nog eens even doorspitten op versienummers of andere drivers oid.

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Goed een kleine update, Na de x800XL erin gezet te hebben stond deze nog te boek met de omega driver. Dit was natuurlijk niet de bedoeling aangezien ik alle drivers verwijderd had en cat 7.11 erop had gezet...daarna bleek dat de drivers niet goed meer geinstalleerd stonden om de X800 aan te sturen,dus werderom maar driver uninstall en driversweeper in veilige modus.

Toen toch nog maar eens gekeken naar de driver cd die bijgeleverd word. Na het verkennen van de cd bleek dus dat er 2 setups op stonden; Cat 7.9 en RV670 beta drivers blijkbaar. Draaien van Beta setup kon niet met de X800 erin dus maar weer de HD3870 geinstalleerd en toen wou het wel lukken. Bij deze drivers stonden dus idd HDMI sound drivers wat bij de gewone Cat 7.11 niet het geval was? Iig geinstalleerd en nu word het PCI device idd aangemerkt als de onboard geluidschip. Drivers hiervoor geladen en meteen het apparaat uitgeschakeld aangezien spellen geen geluid meer gaven doordat de chip het geluid over wou nemen.

Nu komt dus het volgende probleem. Ik krijg iedere keer als ik een spel heb gestart en gespeeld en weer afsluit een complete reboot, geen foutmelding of niks en ook geen "windows is hersteld van een ernstige fout".
In dit geval praten we dus over het spel Armed Assault. Spelen gaat prima met alle CCC settings op max, ingame ook vrijwel alle settings op max detail etc. Beetje haperig af en toe maar dat komt doordat de viewdistance op 1,5 km staat met alles op high. _/-\o_
Sluit ik eenmaal het spel af dan gaat het onherroepelijk fout en reboot het systeem.

Temp van de graka is voor zover ik weet en heb gezien tussen de 70-90 graden dus nou niet echt extreem heet wat een fout zou kunnen veroorzaken. De koeler throttled af en toe een beetje maar gaat niet extreem hard draaien.
Het lijkt iig net alsof de graka de grootste moeite heeft om van 777Mhz 3d clock terug te springen naar 300Mhz 2d clock op de core en dat het daar dus fout gaat...
In een spel als EvE is dit dus niet het geval. Ik heb dus ook voor de rest nog niets over geklokt.

Heeft iemand anders deze issue ook al gehad of weet iemand waar dit aan kan liggen?

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
Wat een problemen zeg :D Ik heb mijn kaarten nog niet dus kan er niet over mee praten. Maar ik heb nog nooit probs gehad met driver voor ATi kaarten. Ik heb 2 dagen terug nog drivers voor de HD2600 M van me vriendin geïnstalleerd deze herkent i niet dus gewoon handmatig drivers van de HD2600 Pro of XT uit driver dir gepakt gaat prima.

Ben benieuwd of ik ook dit soort dingen tegenkom. En over die 2d 3d clocks. Als het goed is gebruikt deze kaart powerplay en van de laptops weet ik dat deze dan in CCC te zien moet zijn en ook uit te schakelen is. Hij heeft namelijk 3 states. 300-700-775 mhz. Dus het kan ook zijn dat je probs hebt met het switchen tussen 700 en 775

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
Het is idd in CCC te zien onder overdrive...in bureaublad modus draait ie op 300 Mhz..zodra een 3D applicatie opgestart word word deze dus verzet naar 777..ik zie overigens geen optie dat dit uit te zetten is in CCC..Ik zal vanavond eens even gaan testen met FEAR of het daar ook gebeurt dat m'n systeem onderuit gaat.
Ikzelf heb overigens ook nog nooit problemen gehad met de driver Ati of Omega. Die blijken nu ook voor zover opgelost te zijn zo te zien.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 08:12:
[...]

OT:
De 8.xx is voor 2008, dus moet je nog even wachten. :)

8.xx = 2008
7.xx = 2007
6.xx = 2006

• ScytheNL

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Topicstarter
De Beta driver is idd gelabeled met 8.nog iets.. of dit ook daadwerkelijk Cat 8.xx is weet ik niet maar het drivernummer is dus 8.xx ;)
Pagina: 1