Gathering of Tweakers

Quicksearch
Hoi,

Ik heb nu een leuk systeempje:

MOBO: MSI P6N Platinum Socket 775 ATX
CPU: INTEL Core2 Quad Q6600 B3, gelapped (Zalman CNPS 9700 cooler)
MEM: 4GB: 4x 1GB DDR2 800Mhz Chaintech Apogee
VGA1 (SLi): XFX 8800 Ultra XT 768MB 650Mhz
VGA2 (SLi): XFX 8800 Ultra 768MB 612Mhz

Het volgende heb ik overgeclocked:
Q6600: 3150Mhz @ Max 75 Celcius
8800Ultra's: FSB 660 - MEM 1160 - Shader 1750 @ Max 88 Celcius
MEM: 3-3-3-9 @ ?!?! Celcius

Binnenkort ga ik mijn P6N mobo in een andere PC zetten, daarvoor in de plaats komt een Asus Striker Extreme.
Met dit bord hoop ik mijn Q6600 naar 3600-3800Mhz te kunnen overclocken.
(schijnt goed te kunnen: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=159457)

Daarvoor moet ik dus voldoende cooling hebben.

Ik heb geen zin en geen tijd om te knutselen met waterkoeling componenten.
Daarom zoek ik een goede externe "kant en klaar" set, die mijn PC voldoende kan koelen.

Ik heb al wat onderzoek gedaan naar verschillende sets.

Dit is het lijstje die mij interessant leek:

1. Zalman Reserator XT ¤ 350,-
2. Aqua aquaduct 240 external ¤ 290,-
3. Silverstone Tundra External ¤ 360,-
4. Innovatek Aquamatic 2 PRO ¤ 399,-
5. Aqua aquaduct 360 XT ¤ 459,-

Naast de sets, moet ik natuurlijk ook nog 2 x een 8800Ultra waterblok kopen.
Ik vraag me overigens af, of de chipsets van de Asus Striker ook watergekoeld moeten worden vanwege de overclock?!

De Zalman Reserator ziet er echt gelikt uit, alleen koelt deze voldoende de heethoofden Q6600B3 en de Ultra's?

Zo niet welke wel?

Ik kan op google geen enkele review/test vinden, waar ze een externe set gebruiken met een soortgelijke PC als die van mij :(
Toch iets beter zoeken op google.! ;)

Hier wat reviews:

Zalman reserator XT
http://tweakers.net/revie...terkoelingset-getest.html
http://www.guru3d.com/art...or_xt_GWB8800_review/467/

Aquacomputer Aquaduct 360 XT Review
http://www.virtual-hideou...quaduct_360XT/index.shtml

Aquacomputer Aquaduct 240 review
http://www.aqua-computer-...8673cc7793303d3716b189cba pdf formaat

Silverstone Tundra volges mij zijn er verschillende soorten ofzo :S
http://www.extrememhz.com/td01-p1.shtml
http://www.3dgameman.com/content/view/6947/103/ Filmpje

De Innovatek Aquamatic 2 PRO kan ik zo ff niet vinden... alleen maar duits geblaat :9

plaatjes online? klikje doen dan, Image Hosting In Stijl.

Hey cc_tuner,

Ja die reviews had ik gisterennacht nog laat ook nog gevonden :)

Ze koelen allemaal aardig, maar wat nog onduidelijk is, is of ze 2 overgeclockte 8800 Ultra's in SLI + een overgeclockte Quad Core kunnen bijhouden.

Die review van Guru3D van de Zalman Reserator XT is het duidelijkst.
De reviewer zegt zelfs:
quote:
In fact I believe that two water-cooled Ultra's in this system would not be an issue either.
Maar die heeft in de benchmark een Duo core gebruikt en alles op stock laten lopen.

Misschien heeft iemand hier wat meer getest met de reserator?

Of een andere set getest met een soortgelijke pc configuratie als die van mij + overgeclocked :)
Reg. datum: 13 november 2006

Als ik jou was zou ik toch zelf een setje samenstellen, dat is gewoon veel beter dan die kant en klare setjes. En zoveel werk is het nou ook weer niet, als je een beetje rondkijkt heb je zo een goed setje gevonden, is echt niet zoveel moeite hoor.

En met die kant en klaar setjes moet je ook knutselen.

Probleem is dat ik al een redelijk dure en mooie kast heb:
Coolermaster Mystique 632S

Deze is mid-tower en bied dus weinig ruimte voor pomp en reservoir.
Met die 2 8800 kaarten en 4 harde schijven erin, is de kast zelfs bomvol.

Daarom zoek ik een externe oplossing :)
Dan zou ik niet uitgaan van de reviews ;)

Teminste ik zou de set nemen met de grootste radiator want die heeft dan ook het meeste koelvermogen (als je teminste volledig gebruik maakt van de radiator dmv fans) dat zou dan ff snel gekeken die Aquacomputer Aquaduct 360 XT worden

Heeft een lange radiator met 3 fans erop.. lijkt mij dus een enorme hoeveelheid koelvermogen.! ;)
Uit eindelijk zal het toch wel een beetje moeilijk worden er 1 uit te kiezen omdat je nooit een review vind gedraaid op dezelfde specs als jij hebt :P

*edit*
Na de review van de reserator XT gelezen te hebben, raadt ik je aan deze zoiezo niet te kopen!!!!! waarom :S ? omdat in deze review alleen een E6600 @stock en 1 8800 @ stock gebruikt worden en dat levert deze temps op

We see the maximum GPU temperature at 45C
The CPU cores max out at 46C
stressed.!

Dat zou betekenen dat als je er nog een 8800 bij doet de temp zal stijgen met 33% = 11,5 graden wat overgaat in het water.! Daar komt ook nog is bij dat je Q6600 wat meer warmte genereerd ten opzichte van de E6600.... En daarna komt nog is bij dat je boel gaat overclocken waardoor naar een tijdje gamen de temps dusdanig op zullen lopen naar zo'n 65 a 70 graden op je CPU en zo'n 55 a 60 graden op je GPU's

Dit is niet ruimgenomen.!!!

Als ik jou was en je zou dit setje kopen zou ik het overklocken van je systeem nog een tijdje uitstellen.. Die oc heb je trouwens niet eens nodig :P 2x 8800 en een Q6600 is meer dan voldoende!!!!

Zonder oc zal je temp stressed ongeveer op de 55 a 60 hangen bij je CPU..
Je moet het zelf weten natuurlijk maarjah ik zou de oc uitstellen ;)

*edit*
Heeft het al bevestigd hieronder ;)

cc_tuner wijzigde dit bericht 04-11-2007 13:46 (53%)

De Reserator XT gaat het in ieder geval niet worden, uitgaande van deze review:
http://www.bit-tech.net/h.../05/zalman_reserator_xt/5
Quote eruit:
"Overclocking on the Asus P5E3 Deluxe WiFi AP@n using a quad core set to 1.4375V we found the Zalman was incapable of cooling it just like any air cooler we tried and the system just shut itself down."
De Vcore ga ik zeker op 1.5 zetten en dan komt de videokaarten er nog bij, dus een Reserator XT kan niet :(
Jammer, ik vind dat ding echt gaaf.

De Aquacomputer Aquaduct 360 XT lijkt me idd de beste oplossing!
Alleen jammer dat ze daarmee geen quad core hebben getest (kan ik iig niet vinden).
En die kost flink wat duiten!!!

Mijn budget die ik ervoor uit wou geven is eigenlijk 350 euro...
De Aquacomputer Aquaduct 360 XT komt wel flink erboven, want de koelblokken moeten dan ook nog apart worden aangeschaft.

Misschien iemand zelf een externe set laten bouwen, met losse componenten :)
Jammer dat ik weinig mensen ken IRL met watercooling ervaring :(
Zelf heb ik wel is een set samengesteld ja ;)

Belangrijk om op te letten (teminste waar ik op let) =

Goede warmtegeleidende koelblokken (koper)
Minimum flow pomp (weinig liters per uur)
Grote radiator (minimaal 2 fans... in jou geval minimaal 3.!!!)
Lak hebben aan het geluid wat er vanaf komt.!!! :9

cc_tuner wijzigde dit bericht 04-11-2007 13:48 (12%)

Reg. datum: 26 september 2005

quote:
YPSUN schreef op zondag 04 november 2007 @ 10:43:
Hey cc_tuner,

Ja die reviews had ik gisterennacht nog laat ook nog gevonden :)

Ze koelen allemaal aardig, maar wat nog onduidelijk is, is of ze 2 overgeclockte 8800 Ultra's in SLI + een overgeclockte Quad Core kunnen bijhouden.

Die review van Guru3D van de Zalman Reserator XT is het duidelijkst.
De reviewer zegt zelfs:

[...]

Maar die heeft in de benchmark een Duo core gebruikt en alles op stock laten lopen.

Misschien heeft iemand hier wat meer getest met de reserator?

Of een andere set getest met een soortgelijke pc configuratie als die van mij + overgeclocked :)
De reserator is geen high-end waterkoelsysteem maar een stille, heb hem zelf ook met niet zo fijne temps. Stock cooler van C2D op m'n E6600 koelt plusminus 5 graden slechter dan m'n dedicated Zalman Reserator 2. :) Ondanks dat m'n CPU niet van de beste batch is zou ik de Res. 2 dus niet aanraden voor OC'en, vooral niet voor 2 8800GTX's. :P
Dell XPS M1530 in aantocht !

Denk persoonlijk dat je beter naar een andere kast moet kijken omdat je minimaal wel 2x 240 rads nodig vooral met die ultra's

dus kijk naar een stacker lianli full tower en prop daar je koeling in lijkt mij persoonlijk beter als zo kant en klaar setje.

Core2Duo Rig: C2D E6400 | P5B Deluxe | 2GB Kingston Geheugen | Zotac 8800GT | 500GB HDD's

Wat mot je?!?

Idd, kheb zelf over die 2ultra's heen gelezen...
Maar die produceren meer warmte dan die cpu...
Dat ga je zowiezo niet redden met een 240mm rad.
En 360mm rad zal ook aardig krap worden...
Je kan veel en veel beter kijken naar een samengestelde set, oke je bent er een middag mee bezig zeker de eerste keer. Maar je haalt veel betere koelprestaties, plus dat je meestal nog goedkoper uit bent ook. Maar even een vraagje, is die 360 euro alleen voor dat ding of krijg je daarbij ook twee full cover blokken voor je videokaarten? Want dat tikt ook nog best wel aan met 85 euro per blok...

En mss is het leuk dat als je 2 360 rads neemt, dat je dan bijvoorbeeld de rads op elkaar doet :P

Zeg maar zo:
3 fans
Rad 1
3 fans
Rad 2
3 fans
:9~

Heb je ook push-pull systeem koelt ook beter.

Leip-o-Matic wijzigde dit bericht 04-11-2007 15:28 (20%)

Highflow.nl

Push-Pull systeem is leuk.. maar met 9fans is dat een takke herrie :P ik kan aardig wat hebben maar dat word gewoon te veel... hehe :P

Het probleem bij hem is alleen dat ie een midi tower heeft en er niks in kwijt kan :S dat maakt het erg moeilijk zelf samen te stellen...

Njah je zou voor een goedkopere oplossing kunnen gaan? zoals als Thermaltake Tribe L.C.S. en die 3x doen ;)

Kom je uit op gemiddeld: 85x3= 255euro + 2x 8800GTX koellbok is 118 is samen 373 euro.. en dan verkoop je 2 van de 3 koelblokken die je bij het setje krijgt omdat je die toch vervangt voor de 8800GTX koelblok.. kom je op ongeveer 330euro uit...... En dan heb je voor je CPU een apparte koeling voor de ene 8800 een apparte koeling en voor je andere 8800 een aparte koeling ;)

Word het alleen wel erg groot :P 3 van die bakken

Ook kun je dan nog kijken naar iets anders van een ander merk wat goedkoop is om dan 3x te nemen ;) de thermaltake silent water bijvoorbeeld.. is nog goedkoper en die koelt perfect (gebruik ik zelf ook) Dan heb je alleen wel weer 3 losse radiators die je weer ergens kwijt moet :P

Mjah zo als dit kan ik nog uren doorgaan O-) maar dat zoek je niet denk ik 8)7

wuahahaaha ik zie het al voor me, drie van die dingen :D
Ik vind het een geweldig idee!

Mijn vriendin zal het wel wat minder vinden :P

Is wel een lastige situatie zeg, achteraf gezien, had ik toch moeten kiezen voor de coolermaster Stacker.
(toentertijd niet gekozen, omdat ik die te groot vond en de caseruimte toch niet zou gebruiken :P)

Maar ik heb nu al die Mystique en vind het erg mooi (met die schuivende deuren aan de voorkant).
Die wil ik dus niet inruilen.

Het koelsysteem moet dus extern zijn.

Ik ga overwegen om 3 keer zo'n goedkopere koelset te kopen, wat cc_tuner voorstelde.

Of toch zelfs iets samenstellen, maar dan alles in een houten kastje bouwen ofzo.
Reg. datum: 04 september 2002

Je zou ook nog 1 extra Mystique kunnen pakken en die op of onder je huidige kast maken. Daar kan je dan alle waterkoeling meuk in kwijt.

Toch denk ik dat je beter af ben met een zelf samengesteld setje. Misschien ben je dan iets meer kwijt, maar de kwaliteit van de onderdelen is wel beter. Met een goede pomp kan je jaren doen, en met een goed cpu blokje ook. Enige wat je misschien moet veranderen is de mounting. En dan nog minimaal een goed 3x120mm radiatortje aan de buitekant van je kast.

Wat je natuurlijk ook gewoon kan doen is een G0 quadcore kopen met een betere cpu koeler :+

Ik denk dat ik toch maar ga voor een zelf samengestelde set, na het lezen van jullie reacties + eigen onderzoek.

Alleen het probleem is zoals ik eerder zei, dat het niet in mijn kast past en ik ga het ook niet casemodden of een nieuwe kopen.

Dus ik moet een oplossing hebben, om de pomp, radiatoren en reservoir in een externe behuizing te plaatsen.
Ik kan wel een RMA kast pakken van mijn werk, misschien dat ik het daar in kan bouwen.

@ PilatuS, een tweede Mystique ga ik niet doen, te duur en niet zo mooi om 2 naast elkaar van te hebben. (overigens gaat de frontpanel dan ook niet meer open).

Op deze manier maak je dan toch je "eigen" reserator XT? :)

Klote dat ik zo weinig tijd heb ivm werk + studie + vriendin.

Want volgens mij gaat deze grap weer heeel veel tijd en geld kosten :P

Heb nul verstand van pompen en etc.

Als iemand het leuk vind om een setje samen te stellen, die mijn PC voldoende kan koelen, graag posten!!

Cpu blok: Apogee GT(X)/ Dtek Fuzion/AquaXtreme MP-05 (?)
Gpu blok: eentje voor de 8800GTX/ultra, ik weet niet welke goed slecht is.
Pomp: Laing DCC met een of andere nieuwe bovenkant erop
Radiator: Thermochill PA120.3/Black Ice Xtreme III * + hoopje fans
Overige: Geen pur slang, rest in de maat die je zelf wilt 8/10/12mm.
Een reservoir is altijd wel handig, een filport kan ook.

Ik ben geen waterkoel expert ofzo, maar volgens mij is dit wel een goed setje.

*3x120 lijkt me toch wel het minimum, denk dat nog een losse 1x120/2x120 erbij geen kwaad kan.

Succes :)

Voor de 8800Ultra block, ga ik die van zalman kopen:
http://www.zalman.co.kr/e....asp?idx=272&code=021

Die ziet er gelikt uit! (wel duur: 70 euro per stuk!!!)

@ Bassie, thnx!
Maar wat bedoel je hier eigenlijk mee:
"3x120 lijkt me toch wel het minimum, denk dat nog een losse 1x120/2x120 erbij geen kwaad kan."
Op die radiator van Thermochill kan max 3 fans op toch?

Is btw 1 radiator genoeg voor hitte afvoer?

En de Asus Striker Extreme, is het noodzakelijk om daarvan de NB en SB ook te waterkoelen denken jullie?

En waar kopen jullie al die watercooling spulletjes?

YPSUN wijzigde dit bericht 05-11-2007 02:51 (4%)
Reden: extra vraag :)

Reg. datum: 26 september 2005

Nu moet je wel rekening houden met dat GPU-koelblok, lage flowrate, dunne tubes.

quote:
YPSUN schreef op maandag 05 november 2007 @ 00:15:

Maar wat bedoel je hier eigenlijk mee:
"3x120 lijkt me toch wel het minimum, denk dat nog een losse 1x120/2x120 erbij geen kwaad kan."
Op die radiator van Thermochill kan max 3 fans op toch?
Hoe groot je radiator is. Kijk maar is rond, meestal zie je 2x120/3x120 maar het betekent niet meer dan de grootte van je radiator.
quote:
Is btw 1 radiator genoeg voor hitte afvoer?
Dat hangt dus af van de grootte van je radiator. Jij moet flink wat warmte weg werken met die overgeklokte B3 quad en 2 8800ultras, dus ga er maar van uit dat je minimaal een 360mm rad nodig hebt liefst 480 (4x120), wat je ook kan doen is 2 radiatoren combineren, dus 1 240 en 1 360 dan heb je zeker genoeg.
quote:
En de Asus Striker Extreme, is het noodzakelijk om daarvan de NB en SB ook te waterkoelen denken jullie?
De chipset kan idd wel wat extra koeling gebruiken, maar een fannetje richting je moederbord moet al voldoende zijn denk ik. Wat ook een probleem word, is als je chipset gaat water koelen dat je mosfets ook hun koeling kwijt zijn dus daar moet je dan wel wat aan doen. En zoals monkey al zegt, meer blokjes = meer weerstand. Dus misschien dat je een 2e pompje nodig hebt om alles draaiend te houden.

offtopic:
Trouwens, waarom een striker extreme? Waarom niet een x38 bordje, is volgens mij beter en heeft ook 2x16pci-e lanes voor sli.

Ah zo op die manier.

Ik heb freezinghardware een email gestuurd om een offerte te maken voor mijn setup :)
Zijn er nog andere goede winkels die in waterkoeling handelen en veel kennis van hebben?

Voor de Asus Striker Extreme heb je al setje blokjes (2 x mosfet, NB en SB).

Ik ga voor de Striker, want daarvan weet ik zeker dat SLI werkt.
Ik wil zo min mogelijk tijd in "troubleshooting" steken, wat ik waarschijnlijk met de x38 wel veel zou hebben.

Ik heb al een beetje onderzocht over "waterloops".
Hoe zou het bij mij de beste zijn?
Pomp > Radiator > CPU > Mosfet 1 > Mofset 2 > NB > SB > GPU1 > GPU2 > Reservoir

Volgens mij is bovenstaande wel allemaal veel voor 1 pomp of niet? :P

Wanneer er een 2e pomp bij komt, hoe kan ik dan de waterloop het beste indelen?
En dan nog een radiator erbij?
Reg. datum: 10 februari 2007

Je zou dan ook Pomp, 3x120 Rad, Cpu, Gpu1, Gpu2, Res
En Pomp, 2x120 Rad, Mosfet1, Mosfet2, NB, SB, Res(microres)
Dan is het makkelijker kwa warmte en met slangen denk ik.

Voor radiator zou ik 3x120 thermochill doen en voor de 2x120 een hwlabs xtreme 240

Ik heb ze alle 2 en de 240rad doet gewoon goed alleen mijn Q6600 met 1,6(bios) voel je wel dat ie warm word.
Thermochill niet kunnen uitproberen door een kapotte voeding :(

En hoezo een externe set?
Je kan je radiatoren gewoon buiten de kast doen, heb ik ook en werkt opzich prima. alleen het verplaatsen is wat lastiger.

je Reservoirs kun je monteren in de kast of buiten de kast ligt er maar net aan wat voor een res het is.
Ik heb de mijne bovenop een dvddrive gezet met wat isolatie erom heen (ik heb een alphacool station, pomp en res in 1)

BTS wijzigde dit bericht 05-11-2007 12:55 (30%)

www.highflow.nl

Wat mot je?!?

quote:
BTS schreef op maandag 05 november 2007 @ 12:52:
Je zou dan ook Pomp, 3x120 Rad, Cpu, Gpu1, Gpu2, Res
En Pomp, 2x120 Rad, Mosfet1, Mosfet2, NB, SB, Res(microres)
Dan is het makkelijker kwa warmte en met slangen denk ik.

Voor radiator zou ik 3x120 thermochill doen en voor de 2x120 een hwlabs xtreme 240

Ik heb ze alle 2 en de 240rad doet gewoon goed alleen mijn Q6600 met 1,6(bios) voel je wel dat ie warm word.
Thermochill niet kunnen uitproberen door een kapotte voeding :(

En hoezo een externe set?
Je kan je radiatoren gewoon buiten de kast doen, heb ik ook en werkt opzich prima. alleen het verplaatsen is wat lastiger.

je Reservoirs kun je monteren in de kast of buiten de kast ligt er maar net aan wat voor een res het is.
Ik heb de mijne bovenop een dvddrive gezet met wat isolatie erom heen (ik heb een alphacool station, pomp en res in 1)
Thermochill is 10x beter dan die BIX II ;)
Die heb ik voor die thermochill gehad.

De cooltek radiators zijn mis een goede oplossing.
Deze zijn stuk beter dan de BIX etc...
En ze zijn goedkoper ;) Een stuk goedkoper :D
Dus dan zou bv 2x 240mm rad wel te doen zijn kwa prijs.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws