Windows Vista Oem of Retail

Pagina: 1
Acties:
  • 1.464 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-07 02:34
Geachte got lezer,

Ik bezit een tijd al weer windows xp home edition. Omdat ik een paar maanden geleden me pc hebt geupgrade met nieuwe onderdelen is hier namelijk ook 4GB geheugen in gekomen. Nou ondersteunt windows xp 32-bit maar een bepaalde hoeveelheid geheugen, maar ik zou graag alles aangesproken willen hebben. Nou zit ik er zo ook erg mee omdat het een game pc is / word, zou ik graag willen dat ik ook alvast willen dat me OS al directx 10 ondersteund. Ik kom er dus eigenlijk niet onderuit om windows vista 64-bit aan te schaffen. De reden waarom ik ook vista alvast wil is dat ik geen zin heb om eerst windows xp erop te zetten. En dan heel de installatie weer te verwijderen, dus ik wil het meteen goed doen. Alleen ik ben nog wel zo`n iemand die over 1 of 2 jaar weer een nieuw moederbord koop om niet echt achter te blijven. Nou zeggen mensen vast, dan koop je toch gewoon de Retail versie. Ja oke, maar die is helaas wel erg aan de prijs. Ik heb ook al marktplaats.nl gezocht en geboden, maar ben nog niet echt ver gekomen. Een Oem versie is wel jammer in eerste geval als je toch om de 2 jaar je mobo weer moet vervangen. Ik heb verder ook geen toekomst plannen betrefd de nieuwe windows 7 versie. Enigste wat ik belangrijk vind is de 4GB grens en de directx 10 onder steuning.

Nou vroeg ik me dus af hoeveel van jullie tweakers die windows vista hebben of hebben gekocht voor welke licentie hebben gekozen. Voor de OEM of de Retail.
Zouden jullie er ook graag bij vermelden waarom je die licentie heb genomen.
Als ik wat duidelijke archumenten hebt, dan kan ik makkelijker een keuze maken. Want een Retail blijft toch veel geld.

Poll: Welk type windows vista heb jij als gebruiker aan geschaft?
Oem versie van Vista
Retail versie van Vista
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=237675&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-07 09:34

Dima_2005

T.net-verslaafde

Je weet toch het verschil tussen OEM en Retail?
OEM => Je krijgt dit bij een nieuwe pc (desnoods zelf samengesteld)
Retail => Je koopt dit in de winkel.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Gewoon, die kreeg ik bij mijn nieuwe laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ja het verschil weet ik wel, je mag bij een OEM niet met een ander type moederbord wisselen.
Het zelfde type mag dus wel.

Bij retail mag je het op elk moederbord gebruiken mits het op 1 pc geinstalleerd staat.

Maar als de conclusie komt dat ik beter een Oem kan nemen, dan moet ik het helaas wel 4 jaar uithuilen met dit moederbord. En daar zit de bottleneck. En ik ben eigenlijk niet van plan om elke keer een windows versie te gaan kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Robin4 op 17-10-2007 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon oem kopen, k had ook net vista 2 maanden en toen heb ik een nieuw moederbord gekocht. toen gaf ie aan dat dit product reeds op een andere pc was geinstalleerd, wat denk je. microsoft bellen, lulverhaal op hangen en een paar getalletjes in vullen en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-07 15:56
Nog geen ervaring ermee in de praktijk, maar het lijkt me stug dat als je je mobo noodgedwongen (bliksem oid) moet vervangen dat mircosoft je windows install niet meer wil activeren.

Hypothetisch geval: stel ik upgrade mijn mobo en hou het bliksem verhaal (wel een regenachtige dag kiezen! 8) )

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Robin4 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 19:22:
Ja het verschil weet ik wel, je mag bij een OEM niet met een ander type moederbord wisselen.
Het zelfde type mag dus wel.

Bij retail mag je het op elk moederbord gebruiken mits het op 1 pc geinstalleerd staat.

Maar als de conclusie komt dat ik beter een Oem kan nemen, dan moet ik het helaas wel 4 jaar uithuilen met dit moederbord. En daar zit de bottleneck.
Theoretisch gezien mag de winkelier je enkel een OEM versie verkopen indien je die direkt met je PC bestelt (volledige pc!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-07 14:15

we_are_borg

You will Comply

Gewoon de Box versie kiezen deze kan je namelijk gewoon kopen voor de doorverkoop (aan je zelf dus). Min punt is wel dat je je eigen onderstuening moet geven.

Oem kan je omzijlen door een extra product erbij te kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door we_are_borg op 17-10-2007 19:25 ]

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 19:23:
gewoon oem kopen, k had ook net vista 2 maanden en toen heb ik een nieuw moederbord gekocht. toen gaf ie aan dat dit product reeds op een andere pc was geinstalleerd, wat denk je. microsoft bellen, lulverhaal op hangen en een paar getalletjes in vullen en klaar is kees.
Ja maar ze hoeven je lul verhaal niet altijd te geloven, want als iedereen dit zo probeerd dan zal je toch een keer tegen de muur lopen.

De pc is trouwens een zelf bouw ding.

[ Voor 3% gewijzigd door Robin4 op 17-10-2007 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dima_2005 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 19:17:
Je weet toch het verschil tussen OEM en Retail?
OEM => Je krijgt dit bij een nieuwe pc (desnoods zelf samengesteld)
Retail => Je koopt dit in de winkel.
Oem Koop je ook bij de winkel of je PC

Het verschil zit vooral dat je bij OEM geen hulp krijgt van MS als het niet goed gaat. dan moet je bij de verkoper van de software zijn. En Oem is gekoppelt aan je PC. Dus nieuwe PC, nieuwe licentie.
En een beperkt aantal keren registreren.

Maar als jij voor een paar jaar een PC koopt dan zou ik altijd voor de Oem gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-07 16:23
Heb gekozen voor OEM, maar eigenlijk is het een DSP versie.
Eentje die je dus wel los van hardware mag aanschaffen (verder hetzelfde als OEM, dus gekoppeld aan mobo, proc en primaire HDD).
En ja, het bevalt me prima.
En over dat opnieuw moeten activeren dat niet wil, ik had dat geneuzel al met het veranderen van een videokaart. MS doet er echt niet moeilijk over, tenminste, bij mij nog niet.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robin4 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 19:25:
[...]

Ja maar ze hoeven je lul verhaal niet altijd te geloven, want als iedereen dit zo probeerd dan zal je toch een keer tegen de muur lopen.
ze geloven het toch vast wel want als ze het niet doen en je verhaal klopte wel dan is dat alleen maar slecht voor hun.
en zolang je het niet elke maand doet maken ze dr echt geen probleem van.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2007 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 21:45

SiGNe

Ook hoi!

Ik heb een surfspot licentie :)
Is goedkoper én een gewone retailversie d:)b

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

SiGNe schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 19:30:
Hehe, ik ga dat voor mijn nieuwe pc later doen (MS-KIS dan ==> Vista Ultimate = 65€) en ik krijg nog eens 45€ terug, dus 20€, niet slecht he :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is toch alleen de business versie die je kunt kopen via surfspot? en verloopt de licentie ook niet als je van school af bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Ja maar ik ben geen student, dus gaat dit verhaal niet voor mij op. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Zeker niet slecht maar het kan nog beter, een vriend van me werkte er en hij heeft me een gratis Ultimate 32 en 64 bit gegeven d:)b
Paar jaar geleden had ik ook XP van 'm gekregen :*)

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
we_are_borg schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 19:24:
Gewoon de Box versie kiezen deze kan je namelijk gewoon kopen voor de doorverkoop (aan je zelf dus). Min punt is wel dat je je eigen onderstuening moet geven.

Oem kan je omzijlen door een extra product erbij te kopen.
Dus de box versie is gewoon de DVD doos versie en dus eigenlijk de OEM versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe

SiGNe

Ook hoi!

Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 19:35:
[...]

dat is toch alleen de business versie die je kunt kopen via surfspot? en verloopt de licentie ook niet als je van school af bent?
Ik had 'm dus gekregen, maar zo te zien hebben ze dus ook gewoon Ultimate.
En de licentie verloopt niet.
Robin4 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 19:35:
[...]

Ja maar ik ben geen student, dus gaat dit verhaal niet voor mij op. :+
Misschien heb je vrienden of famillie die je kan vragen?

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
Nee ik heb ook geen vrienden of familie die bij de universiteit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Er zijn al diverse topics over dit onderwerp geopend. De verschillen tussen 32/64 bits en OEM/retail zijn erg duidelijk, en goed te vinden op diverse websites. De enige die de juiste keuze kan maken ben je zelf.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.