Computer piept!

Pagina: 1
Acties:
  • 2.544 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik probeer zo goed mogelijk om uit te leggen wat er aan de hand is.
Telkens als ik mijn pc opstart, hoor ik geen piep geluid. Na 10 min begint hij al een beetje te piepen.
Dat blijft zo, todat ik GuildWars of WoW begin te spelen, want dan, namelijk, begint hij als een gek te ppiepen! Telkens als ik iets zwaars open, gaat hij piepen! Nu ik dit aan het schrijven ben, hoor ik niks, maar als ik het spel opstart, begint hij weer te piepen! Ik kan er niet tegen, dat irri geluid! Het komt uit mijn kast, wat het is, weet ik ook niet!
Kan iemand mij aub vertellen wat er aan de hand is of wat ik moet doen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:12

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Wat voor een soort piep is het?
Misschien de fan voor je CPU, zodra die het druk krijgt dat de fan sneller gaat draaien en door slijtage ofzo een piepent geluid maakt.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Één of ander alarm mbt temperatuur oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:50
Een trillend spoeltje op je moederbord? ;)

Zoals je merkt... het kan té veel zijn, trek je kast even open en probeer het te lokaliseren

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee, het is geen slijtage van de fan, het is echt een piep geluid. En temp is het niet, want in de bios staat gewoon 52 graden!
Als ik goed luister, denk ik het batterijtje...maar dat geloof ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee, er trilt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Waarschijnlijk een lekke condensator.

Zoek eens op je moederbord en videokaart naar onderdelen zoals op onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: http://i22.tinypic.com/2rcbasl.jpg

De bovenkant mag er dus niet uitzien zoals op de foto. Een bolle of gescheurde bovenkant duidt op een defect. De bovenkant hoort helemaal vlak te zijn zoals onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.triodedick.com/tentlabs/print_elco_close_up.jpg

[ Voor 98% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 12-10-2007 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat is dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ben nog iets belangrijks vergeten. Dit piep geluid was er 4 maanden ong niet, en nu weer wel. Maar dit geluid wisselt steeds af, dan is ie er weer een paar maanden niet, en dan weer wel, en zo gaat dat maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Zoiets dus (deze zijn lek)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1182848598.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Blaas je PC eens schoon; check alle kabels, haal eventueel alle hw. los en plaats het terug.

En boot eens een Live-(Linux) CD en run een stresstest, piept ie dan ook of niet ?
Want in dat geval kun je wel concluderen dat het een software probleem is ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
En trillende/resonerende spoel voel je niet trillen hoor, daar trilt het veel te snel voor. De hoge pieptoon die je weleens uit CRT monitoren en televisietoestellen hoort, wordt veroorzaakt door resonantie in de trafo. (wat feitelijk een soort spoel is)

Maar ik gok toch op een defecte condensator op de videokaart of het moederbord zoals ik in mijn eerdere bericht schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb ik al gedaan, met linux, hij piept gewoon nog steeds in mijn systeem..maar dat met die kabels probeer ik morgen wel, (ik ga nu naar rush hour 3 :P ), dan laat ik het jullie wel morgen weten!

Alvast bedankt voor jullie snelle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 20:26:
heb ik al gedaan, met linux, hij piept gewoon nog steeds in mijn systeem..maar dat met die kabels probeer ik morgen wel, (ik ga nu naar rush hour 3 :P ), dan laat ik het jullie wel morgen weten!

Alvast bedankt voor jullie snelle hulp!
Zet je computer voor de zekerheid maar uit, een condensator/elco die openploft kan een hoop troep geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2024
Haha, er zit gewoon een muis in je computer ;)

Als ie af en toe wel piept en dan weer een tijdje niet is het waarschijnlijk geen lekke condensator. Ik denk toch eerder aan een trillend spoeltje of een aanlopende fan (van je gpu misschien, aangezien het vooral lijkt te beginnen wanneer je een game start). Allereerst lijkt het me handig dat je de specificaties van je hardware post zodat we weten wat er in je kast zit. Heb je de kast al eens open gemaakt om precies vast te stellen waar het geluid vandaan komt? Zo ja dan zou een screenshotje van dit onderdeel heel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-07 18:04
F4T4L_3RR0R schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 20:17:
Waarschijnlijk een lekke condensator.

Zoek eens op je moederbord en videokaart naar onderdelen zoals op onderstaande foto:

[afbeelding]
MSI K7T moederbord Met gare CHHSI elco's :P hier ben ik heel wat van tegengekomen.

Het gepiep kan ook uit de voeding komen, Wat voor merk voeding zit er in de PC. In voedingen kunnen ook lekke condensators zitten. Als je een spel oid start dan wordt er meer van de voeding gevraagd.

[ Voor 18% gewijzigd door Phenos2 op 12-10-2007 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MIsschien vergezocht, maar check je temps van je systeem ff en check daarna in je bios of temp warning aangezet is? Had ik gedaan bij 60 graden voor mezelf en telkens als hij 60 werd ging hij piepen.

Ik neem btw aan dat je een standaard biospiep hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:25

dodo79

witte dikke tonnie

die piep kan komen van:
Een spoel op met mainbord en/of van de de voeding.
Kan beide zijn aangezien het alleen voorkomt bij zware belasting van het systeem.
Heb het ook 1x meegemaakt dat het van een videokaart af kwam, maar die kans is vrij klein.

Mocht het de spoelen op het mainboard zijn, dan schijnt het te helpen om van die hete lijm erop te spuiten. (da spul wat je met een gleugun aanbrengt en weer stolt als het koud is).

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-08 22:18

Barca

In Search Of Sunrise

Zou het ook gewoon ophoping van vuil in de fans kunnen zijn? Ik zou in ieder geval ook even de binnenkant van de PC schoon blazen, b.v. met een spuitbus lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is al opgehouden, nu maar hopen dat het niet weer terugkomt ;( ...
Mijn kast is altijd open, en het hoge irri geluid komt, als ik goed luister en kijk, vanaf het *ZIE FOTO*.

http://img337.imageshack.us/img337/6434/atxmoederbordbb3.jpg

Voeding is het niet, dat weet ik zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 640 Mb, 160 Gb, een NVIDIA Geforce FX 5200
Moederbord: 7IXE4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 19:31:
ik heb 640 Mb, 160 Gb, een NVIDIA Geforce FX 5200
Moederbord: 7IXE4
Waarom post je dan een pic van een Asus P4P800-E (of P4C800-E) :?

Pak liever een pic van jouw eigen bord (en die zijn er van de Gigabyte 7IXE4 zat te vinden, zoek bijvoorbeeld op dit forum maar eens naar Terw_Dan's muur :+ ), dan kunnen we exact zien wat daar zit bij jou. Zo uit m'n hoofd heeft de 7IXE4 geen speaker daar, maar ook niet veel andere dingen die geluid zouden kunnen maken (spoel oid)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

7IXE4 klinkt als een chaintech...

Ik heb ervaring met wat P4S bordjes van Asus die spontaan over de pc speaker begonnen te piepen... De een heb ik nog nooit de oorzaak van mogen achterhalen (die draait nu dus gewoon nog met de pc speaker los) de ander had een rotte voeding, toen die vervangen werd was het weg.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Maar wat heeft ie daar nou omcircelt op de foto? Er staat Intel op die chip, is dat een onboard vga chip of is het de cpu zonder koeling..?

Misschien is het idd raadzaam om eens te kijken hoe heet de boel word. Heb je speedfan? Zo niet dan kun je het gratis downloaden (google). Hiermee kun je de temperatuur van oa je cpu uitlezen. Gebruik eventueel ook rivatuner om de temp van je gpu uit te lezen. Als je deze 2 metingen even post kunnen we checken of deze in orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:44
Storm316 schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 20:01:
Maar wat heeft ie daar nou omcircelt op de foto? Er staat Intel op die chip, is dat een onboard vga chip of is het de cpu zonder koeling..?
:o Je denkt toch niet écht dat dat de CPU is?! Dat is de southbridge...
Misschien is het idd raadzaam om eens te kijken hoe heet de boel word. Heb je speedfan? Zo niet dan kun je het gratis downloaden (google). Hiermee kun je de temperatuur van oa je cpu uitlezen. Gebruik eventueel ook rivatuner om de temp van je gpu uit te lezen. Als je deze 2 metingen even post kunnen we checken of deze in orde zijn.
MAW hardware gaat piepen als het warm is, alsof het een magnetron is :?
offtopic:
Mb = Megabit, Gb= Gigabit, dat komt er op neer dat je 80MB geheugen hebt en een 20GB hardeschijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SpeedFan info:

Win9x:NO 64Bit:NO GiveIO:YES SpeedFan:YES
I/O properly initialized
Linked ISA BUS at $0290
Linked AMD 756 SMBUS at $5000
Found nVidia GeForce FX 5200
Linked nVidiaI2C0 SMBUS at $3D403E3F
Linked nVidiaI2C1 SMBUS at $3D403637
Linked nVidiaI2C2 SMBUS at $3D405051
Scanning ISA BUS at $0290...
SuperIO Chip=Winbond W83977EF
Scanning AMD SMBus at $5000...
Winbond W83782D (ID=$30) found on SMBus at $2D
LM75 found on SMBus at $48
LM75 found on SMBus at $49
Scanning I2CNVidia SMBus at $3D403E3F...
Scanning I2CNVidia SMBus at $3D403637...
Scanning I2CNVidia SMBus at $3D405051...
SMART Enabled for drive 0
Found SAMSUNG SP1614N (160,0GB)
End of detection

En dan:

http://img156.imageshack.us/img156/2681/sshot1ca5.png

En Rivatuner weet ik niet hor ik de gpu temp moet aflezen.
OMG toen er stond:

Please be patient while rivatuner generates registry databases, TOEN flipte mijn computer helemaal van dat piep!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Hehe, 60 graden :o Volgens mij is je CPU lekker aan het branden :P Misschien de koeler eens er af halen, schoonmaken en er opnieuw opzetten met wat nieuwe koelpasta?

Oh, en dat stukje hierboven kun je wegknippen, dat is niet van belang, dat geeft aan dat ie de sensors zoekt...

[ Voor 25% gewijzigd door Avalaxy op 13-10-2007 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
YES! ik heb hem gestofzogen, en alle kabels gecontroleerd etc, en nu doet hij het gewoon xD!!

MAar, ook al piept hij nu niet meer, wat bedoel je met Misschien de koeler eens er af halen, schoonmaken en er opnieuw opzetten met wat nieuwe koelpasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2007 @ 20:33:
YES! ik heb hem gestofzogen, en alle kabels gecontroleerd etc, en nu doet hij het gewoon xD!!

MAar, ook al piept hij nu niet meer, wat bedoel je met Misschien de koeler eens er af halen, schoonmaken en er opnieuw opzetten met wat nieuwe koelpasta?
Gewoon, kun je hem eens goed schoonmaken :P En soms zit er een dikke laag pasta tussen (isolerend effect).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt ondertussen heel erg als overhitting die door de BIOS via PC Speaker kenbaar gemaakt wordt. Oplossing is duidelik (preventief: volgende keer wat eerder leegzuigen :z )

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05 08:18
Mijn Sapphire X1900XTX gaat ook op een hoge toon piepen als ik een game opstart. Probleem is er al sinds de aankoop van de kaart. Draai er nu een dik jaartje mee en werkt nog prima! Hoeft niet persé iets ernstigs te zijn.
Normaal gesproken hoor ik het niet eens, doordat het geluid vrij hard staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm316
Ah, opgelost dus, mooi zo ;)
Af en toe je fans uitzuigen is wel goed hoor, ik maak minstens om de 6 maanden de fans en pipes rond m'n cpu stof-vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar gelukkig had het niks met mijn videokaart t maken, die was net nieuw, maar mijn fan komt nu meerdere malen onder de zuiger te zitten :)

BBedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1