Zwarte baby van blanke ouders, mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 19.288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:43
Gisteravond beweerde een zekere student dat het theoretisch mogelijk is, dat een echt blank meisje, een "neger" kan krijgen van een echte blanke man.

Op internet kon ik niet echt van die succes verhalen van stelletjes vinden... dus vroeg me af of er iemand is die hier verstand van heeft en voor wat opheldering kan zorgen.

Ik geloof er zelf nog niet echt in...

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:10
Als de ouders zuiver blank zijn, lijkt me het niet mogelijk. Misschien als er ergens een opa of oma is die Neger is waarvan de kinderen gewoon blank zijn dat het misschien kan.

-edit-

Het zou natuurlijk wel mogelijk zijn dat de het meisje niet helemaal trouw geweest is en zoiets verzwijgt en daarachter een mooie theorie probeert te verzinnen ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Keiichi op 10-10-2007 11:24 ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Misschien dat er een genetische afwijking is die zorgt voor een hoge pigment productie? Het tegenovergestelde van een albino.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gezien de beperkte variatie in menselijk DNA lijkt het mij zonder meer mogelijk.
De kans is klein, maar volgens mij moet het kunnen.

Hier is er een gevalletje.

[ Voor 26% gewijzigd door anandus op 10-10-2007 11:31 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Johnny Goodbye
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:37
Als ze allebei 100% blank zal het niet kunnen denk ik. Je zult nog 'zwarte' genen moeten hebben om het te kunnen doorgeven.
hier wordt het een en ander uitgelegd aan de hand van een zwart/wit tweeling

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 16:11
Als de huidskleur van het kind genetisch bepaald is lijkt het me moeilijk. Zeker gezien het feit dat er volgens mij meer dan 1 gen verantwoordelijk is voor de huidskleur. Bij een situatie waarbij het om 1 gen gaat zou je misschien met twee heterozygote blanke ouders ouders een momozygoot zwart kind kunnen krijgen, of door een mutatie in het gen een zwart kind kunnen krijgen. Gezien het feit dat de factors die huidskleur bepalen duidelijk ingewikkelder zijn lijkt het me heel moeilijk om als blanke ouders een zwart kind te krijgen.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-11 00:21
Gizz schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 11:27:
Misschien dat er een genetische afwijking is die zorgt voor een hoge pigment productie? Het tegenovergestelde van een albino.
Het probleem is dat een donker persoon niet per definitie iemand is die de eigenschappen van 'typische' bewoners van bijvoorbeeld het Afrikaanse continent en dat een wit iemand niet persé de overige kenmerken van (bijvoorbeeld) Europeanen of Noord-Amerikanen te hebben. Vraag is daarom ook meer of het hier alleen om de huidskleur gaat, of ook om andere kenmerken van bepaalde etnische of antropologische groepen. Ik heb wel is iets gelezen over een man, afkomstig uit een Afrikaans land, die door een bijwerking van een bepaald medicijn (meen lever medicijn) letterlijk wit geworden was, op een paar vlekken in zijn gezicht na (bron wordt gezocht).

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BoB_HenK schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 11:34:
[...]
Ik heb wel is iets gelezen over een man, afkomstig uit een Afrikaans land, die door een bijwerking van een bepaald medicijn (meen lever medicijn) letterlijk wit geworden was, op een paar vlekken in zijn gezicht na (bron wordt gezocht).
Er schijnt ook een beroemde zanger last te hebben van een witwordt-ziekte ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• tooltime
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-01 20:30
Ik weet niet of de huidskleur afhankelijk is van één gen maar theoretisch is het mogelijk dat je, juist op díe genen die betrokken zijn bij de huidskleur, een mutatie hebt.

Ik denk inderdaad dat het 999 van de 1000 keer een slap excuus is van een ontrouw meisje. :D

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:03

DinX

Motormuis

tooltime schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 11:37:
Ik weet niet of de huidskleur afhankelijk is van één gen maar theoretisch is het mogelijk dat je, juist op díe genen die betrokken zijn bij de huidskleur, een mutatie hebt.

Ik denk inderdaad dat het 999 van de 1000 keer een slap excuus is van een ontrouw meisje. :D
Meen het ook ooit eens op tv gezien te hebben. 2 blanke ouders die een zwart dochtertje kregen ofzo. De moeder verklaarde nooit vreemd gegaan te zijn. En het kon ook wetenschappelijk dacht ik (door zo'n mutatie). Maar de kans op ontrouw lijkt me groter :p

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-11 13:05
Opperhoof schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 11:22:
Gisteravond beweerde een zekere student dat het theoretisch mogelijk is, dat een echt blank meisje, een "neger" kan krijgen van een echte blanke man.
Een neger is meer dan een mens met donkere huidskleur, dus ik denk dat dat niet kan.
Een toevallige mutatie kan misschien leiden tot een donkere huid (net als dat albino's door toeval 'ontstaan'), maar dat je dan ook kroeshaar, andere bouw etc. krijgt, lijkt me sterk.

Misschien dat ergens diep een zooi slapende genen aanwezig is ivm een voorouder die ooit neger was.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:03

DinX

Motormuis

Molybdenum schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 11:39:
[...]

Een neger is meer dan een mens met donkere huidskleur, dus ik denk dat dat niet kan.
Een toevallige mutatie kan misschien leiden tot een donkere huid (net als dat albino's door toeval 'ontstaan'), maar dat je dan ook kroeshaar, andere bouw etc. krijgt, lijkt me sterk.
Klopt. Huidkleur is 1 van die dingen. Als ik een blanke vrouw had en die krijgteen baby die én zwart is, én kroeshaar heeft, én alle andere mogelijke kenmerken dan zou ik toch niet meteen in het mutatie verhaaltje geloven :p

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-12 13:03

ikbenwouter

! w t R

tooltime schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 11:37:
Dus voor al die ontrouwe meisjes moeten we er in deze discussie even voor zorgen dat het slappe excuus een sterk verhaal wordt waar elk ontrouw meisje ineens weer trouw lijkt...

........................................................................................................................................................

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-12 07:48
Realiseer dat je geen genen van je ouders erft, maar chromosomen. Op een chromosoom zitten de genen. Door recombinatie worden stukken chromosomen uitgewisseld, zeg maar er vindt een knip plaats en een deel van het chromosoom gaan over / uitwisseling. Genen die naast elkaar liggen, blijven bijna altijd bij elkaar. Dit noemt men gekoppelde genen. Daarom krijg je ook niet 1 eigenschap van je ouder, maar meer.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:21

Standeman

Prutser 1e klasse

Op zich is natuurlijk vrij makkelijk vast te stellen d.m.v. een vaderschapstest. Als mijn kind opeens een donkere huid zou hebben of spleet ogen, dan stuur ik echt wel een monstertje op naar 1 of ander lab.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Standeman schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:34:
Op zich is natuurlijk vrij makkelijk vast te stellen d.m.v. een vaderschapstest. Als mijn kind opeens een donkere huid zou hebben of spleet ogen, dan stuur ik echt wel een monstertje op naar 1 of ander lab.
wat een vertrouwen >:) Dan wordt er miss wel bewezen dat het je kind is maar wil je vrouw toch niks meer met je te maken hebben _/-\o_

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:21

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:44:
[...]

wat een vertrouwen >:) Dan wordt er miss wel bewezen dat het je kind is maar wil je vrouw toch niks meer met je te maken hebben _/-\o_
Tja, als ze zich niet kan inleven wat betreft die gedachtengang, heb ik ook zoiets van "laat maar". Persoonlijk vind ik het een bijzonder goede reden om te twijfelen aan iemand z'n geclaimde monogamie.

[ Voor 12% gewijzigd door Standeman op 10-10-2007 12:49 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Standeman schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:48:
[...]

Tja, als ze zich niet kan inleven wat betreft die gedachtengang, heb ik ook zoiets van "laat maar". Persoonlijk vind ik het een bijzonder goede reden om te twijfelen aan iemand z'n geclaimde monogamie.
T is een zeer goede reden, vraag is alleen hoe 'dom' een vrouw dan wel niet is als ze een zwarte baby krijgt en claimt dat die van jou is... Zegt behoorlijk wat over de zelfredzaamheid en haar behoefte aan je :P

Verwijderd

Ik denk inderdaad dat het 999 van de 1000 keer een slap excuus is van een ontrouw meisje.
Ik denk dat het 1000 van 1000 keer zo is. De zwarte kleur bij mensen is niet het gevolg van 1 dominant gen, maar van meerdere. (Albino is een heel ander soort verschijnsel) 8)7 Deze combinaties zijn heel complex en hebben als gevolg meerdere eigenschappen die veranderen. Ik zie dit niet gebeuren als gevolg van mutaties, omdat de evolutie nou eenmaal niet zo hard gaat. Bovendien is de reden voor zo'n mutatie (mutaties gebeuren als gevolg van milieuinvloeden en niet aan de hand van een dobbelsteen) niet aanwezig. Artsen zijn opgeleid om in dergelijke gevallen iets te hebben van "Dat zoeken jullie zelf maar uit"

Bekijk de link naar die Twins van hierboven maar eens goed en let eens op de enorme hoeveelheid verschillen buiten de huidkleur om. Het gaat hier geheid over een twee-eiige tweeling en er zijn 3 mensen nodig, 9 maanden eerder. (Al dan niet gelijktijdig, daar mag een paar uur inzitten.)

Als mijn vriendin met een zwart kind aan kwam zetten, ontstaan hier zonder meer problemen over.....
En als je over vertrouwen wilt spreken? Dat is ernstig geschaad, en ik weet zeker dat ik de enige ben die de test wil....

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 14:00 ]

Verwijderd

Ik denk dat het 1000 van 1000 keer zo is. De zwarte kleur bij mensen is niet het gevolg van 1 dominant gen, maar van meerdere. (Albino is een heel ander soort verschijnsel). Deze combinaties zijn heel complex en hebben als gevolg meerdere eigenschappen die veranderen.
Dat wil niet zeggen dat het daarmee onmogelijk is dat een enkele mutatie een zwarte huid ten gevolge heeft. Een albino ontstaat door een mutatie die de hele melanineproductieketen plat legt. Gevolg, een witte huid, ondanks dat alle genen die die melanineproductie zouden moeten reguleren wel aanwezig zijn. Op dezelfde manier is het mogelijk dat een mutatie ergens een cruciale regulatie zou uitschakelen waardoor melanineproductie op volle toeren draait, ondanks alle genen die dat zouden moeten reguleren.
Ik zie dit niet gebeuren als gevolg van mutaties, omdat de evolutie nou eenmaal niet zo hard gaat. Bovendien is de reden voor zo'n mutatie (mutaties gebeuren als gevolg van milieuinvloeden en niet aan de hand van een dobbelsteen) niet aanwezig.
Dergelijke mutanten kunnen gemakkelijk in 1 generatie ontstaan. Met evolutie heeft dat niets te maken, aangezien evolutie het overleven van de meest aangepaste fenotypes betreft, iets wat voor deze hypothetische mutatie de 1000 generaties na zijn ontstaan pas duidelijk wordt. Daarnaast ontstaan vele (maar inderdaad niet alle) mutaties, helaas, wel degelijk zonder aanwijsbare milieuoorzaak, en heeft elke mens vele mutaties die de ouders niet hadden.

En, zoals hier al vaker gemeld, is een dergelijke mutant in 1 oogopslag te onderscheiden van een gevalletje allochtone melkboer omdat er meer verschillen zijn tussen zwarte Afrikanen en blanke Nederlanders dan alleen de huidskleur.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 16:33 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
anandus schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 11:35:
[...]
Er schijnt ook een beroemde zanger last te hebben van een witwordt-ziekte ;)
Helaas bestaat die ziekte écht, alleen niet op de manier waarop hij ;t claimt. i.p.v. egaal blank, krijg je overal pigmentloze vlekken...je loopt er dan bij als een bonte koe. Geldt overigens niet aleen voor negers, ook blanken kunnen er last van krijgen ook al is de impact dan significant minder, maar ik kan me voorstellen dat je er erg onzeker van wordt.
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 12:44:
Wat een vertrouwen >:) Dan wordt er miss wel bewezen dat het je kind is maar wil je vrouw toch niks meer met je te maken hebben _/-\o_
Als dát een argument is om te scheiden...is het maar goed ook 8)7 Als ik met blond haar en blauwe ogen een meid trouw met blonde ogen en blauw haar, en 'dr komt een afrikaan uitrollen, zou ik ook even vragen gaan stellen.

Ben zelf een product van gemengde origine(in de ruimste zin van 't woord), dus in principe kunnen mijn kinderen op zo'n beetje alles lijken behalve arabieren 8)7 Wat wel komisch is is dat mijn broer gewoon blank is met blauwe ogen, en alssie kinderen krijgt deze alsnog een negertje kunnen zijn ^_^

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-12 18:37

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Rey Nemaattori schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 17:30:
[...]

Helaas bestaat die ziekte écht, alleen niet op de manier waarop hij ;t claimt. i.p.v. egaal blank, krijg je overal pigmentloze vlekken...je loopt er dan bij als een bonte koe. Geldt overigens niet aleen voor negers, ook blanken kunnen er last van krijgen ook al is de impact dan significant minder, maar ik kan me voorstellen dat je er erg onzeker van wordt.

[...]
Je bedoelt dit effect?

Afbeeldingslocatie: http://content.answers.com/main/content/wp/en/thumb/9/9c/180px-Michael_Jackson_February_7th_1984.jpg

Er is wel degelijk een periode geweest waarin hij met kleurloze vlakken in zijn gezicht te zien was... helaas zie je dát nou nooit op tv... Dat z`n huid vervolgens verder wit gemaakt is met bleach/make-up ed. verrast mij ook niet dan.

Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=9SUwwJYD6aI

En kijk verder dan de eerste minuut voor de 80`s foto`s :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

En, zoals hier al vaker gemeld, is een dergelijke mutant in 1 oogopslag te onderscheiden van een gevalletje allochtone melkboer omdat er meer verschillen zijn tussen zwarte Afrikanen en blanke Nederlanders dan alleen de huidskleur
Dat bedoel ik
Dergelijke mutanten kunnen gemakkelijk in 1 generatie ontstaan. Met evolutie heeft dat niets te maken, aangezien evolutie het overleven van de meest aangepaste fenotypes betreft, iets wat voor deze hypothetische mutatie de 1000 generaties na zijn ontstaan pas duidelijk wordt. Daarnaast ontstaan vele (maar inderdaad niet alle) mutaties, helaas, wel degelijk zonder aanwijsbare milieuoorzaak, en heeft elke mens vele mutaties die de ouders niet hadden.
Ik bedoel aan te geven dat de kleursverandering te complex is om van de ene generatie op de andere (fenotypisch) te wijzigen. Je melkboer en boerin brengen niet direct een donkere huid voort. Als een der beiden al een wat donkerder huid heeft, zou het kunnen.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Pa en ma kunnen natuurlijk allebei albino's zijn.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
MSalters schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 21:49:
Pa en ma kunnen natuurlijk allebei albino's zijn.
+10 Scherp

Verwijderd

+10 Scherp
Een niet-kaukasische albino is genetisch gezien geen blanke aangezien hij een allelenset heeft die coderen voor een donkere huid, op een mutatie na. Het zijn dan dus geen blanke ouders, hoewel ze een lichte huidskleur hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2007 19:00 ]

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:46

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Negert en witman trouwen
Negert krijgt wit kindje, vrijwel niet herkenbaar als zodanig
wit kindje trouwt met andere witman
wit kindje krijgt redelijk donkere baby, die er zeer Surinaams uitziet

Dit is best mogelijk. Gebeurde in mijn familie :)

Dit dus.

• mrClass
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-04 19:14
Ik meen me van de middelbare school te herinneren dat donker een dominant gen is en blank recessief.

Wanneer iemand zowel het Blanke als het Donkere gen heeft wordt de huidskleur donker.
Wanneer iemand alleen maar Blanke genen heeft wordt hij blank.

Wanneer twee donkere mensen een kind krijgen kan het zijn dat het kind zowel het blanke (recessieve) gen van de vader als de moeder krijgt. Dan wordt het kind blank.

Gezien het feit dat donker dominant is kunnen twee blanke mensen _geen_ donker kind krijgen.
Twee donkere mensen kunnen echter _wel_ een blank kind krijgen!

Verwijderd

Ik meen me van de middelbare school te herinneren dat donker een dominant gen is en blank recessief.
Die les moet je dan maar vergeten, want waar dit bij oogkleur nog enigzins opgaat, is het voor huidskleur onzin.
Pagina: 1