Ondefinieerbaar hardwareprobleem (Beeld valt weg)

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-07 23:23
Goedemorgen Tweakers.

Ik was gisteren fijn Counterstrike aan het spelen. Op een gegeven moment bleef het beeld hangen, schokte het een tijdje en liep het weer verder. Omdat de voorgaande dagen ook al een aantal keer mijn internet weg was gevallen, dacht ik dat het hier aan lag. Vervolgens gebeurde het nog een keer en werd het spel afgesloten en kwam ik terug in windows. In Windows kreeg ik ook wat rare beelden en besloot ik mijn pc opnieuw op te starten. Tijdens het opstarten kreeg ik in plaats van het Asus logo allemaal vreemde letters in beeld. Bij het laden waar je het windows xp logo ziet, zag ik af en toe dunne blauwe en rode flikkerende strepen.

Ik heb vervolgens geprobeerd om Counterstrike weer op te starten, maar zodra ik in het menu kwam werd ik er weer uit gegooid naar Windows.
Aangezien het spel bij het opstarten al een tijdje vermeldde dat mijn drivers niet meer up-to-date waren heb ik deze maar geupdate. Tijdens de installatie van de update leek dit vast te lopen, veranderde de resolutie en werd er gevraagd om opnieuw op te starten. Ik had dit gedaan en bij het opstarten kreeg ik weer vreemde beelden, maar in windows was mijn resolutie wel weer goed.

Ik heb vervolgens geprobeerd om Counterstrike weer op te starten, maar zodra ik in een server kwam liep het beeld heel traag en binnen 15 seconden werd ik er weer uitgegooid.

Ik heb vervolgens mijn pc afgesloten en de stroom er voor 30 seconden afgehaald. Vervolgens heb ik de pc weer opgestart (kreeg nu geen vage beelden bij het opstarten). In Windows gekomen werd het beeld zwart, terug naar windows, weer zwart, weer terug naar windows en zag het er gewoon niet goed uit. Op een gegeven moment viel het beeld helemaal weg en gaf mijn monitor aan dat er geen input signal was.

Om er zeker van te zijn dat ik geen virus op mijn pc heb staan, had ik AVG een volledige test laten draaien. Die vond geen vreemde dingen. In de processen in taakbeheer zag ik wel wat toepassingen draaien die mij niet veel zeggen, maar dat zou goed kunnen (hoeven niet perse virussen te zijn). Het enige vreemde vond ik wel dat mijn internet de laatste dagen wegviel en binnen een minuut weer draaide. Maar dit kan natuurlijk ook toeval zijn geweest en niks met elkaar te maken hebben. Voor de rest heb ik niks gedaan aan overclocken etc. Verder heb ik geen vreemde piepjes gehoord vanuit mijn kast. Hopelijk kan iemand voor mij het probleem vaststellen en eventueel een oorzaak en oplossing bieden.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:33

DataGhost

iPL dev

Klinkt als kapot videogeheugen en/of een brakke voeding.

Waarom is dit 'ondefinieerbaar'? Dat maakt je topictitel alleen maar minder nuttig. Iets als 'Beeld valt weg en komt terug met vreemde strepen' was wellicht beschrijvender geweest.

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-06 16:33
Bij een topicstart horen specs van gebruikte hard- en software. Geef die eerst eens, anders blijft het hier bij gokken en speculeren.

• Roncom
DataGhost schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 09:22:
Klinkt als kapot videogeheugen en/of een brakke voeding.

Waarom is dit 'ondefinieerbaar'? Dat maakt je topictitel alleen maar minder nuttig. Iets als 'Beeld valt weg en komt terug met vreemde strepen' was wellicht beschrijvender geweest.
Ik ben er niet helemaal zeker van dat het aan mijn videokaart ligt. Vandaar voor mij niet definieerbaar.. Ik heb daarom tussen haakjes gezet dat het wel met het beeld te maken heeft. Ik zat te ook te twijfelen of ik het hier zou posten of overige hardware, maar mijn vermoeden gaat ook uit naar me videokaart. Me voeding is nog top (Antec Voeding NeoHE Power 500 Watt, Zilver, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins; 1 jaar oud), daar ben ik overtuigd van.

Mijn videokaart is een Leadtek PX6600GT/TD/128 Extreme PCI-E. Aangezien de garantie 2 jaar is en ik de kaart eind oktober 2005 heb ontvangen, kan ik wellicht hier nog iets mee doen. Gelukkig is het een Nederlands bedrijf dus zal ik van het weekend eens contact opnemen, mocht het echt aan de kaart liggen.

Verwijderd

heb je dit probleem ook als je er een andere monitor aanhangt?
het ziet er toch naar uit dat je videokaart aan zn eind van zn latijn is...

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 15:56

Vizorium-5

Framerate = Life

Ik zou eens een andere videokaart proberen. Check daarnaast ook even of je ventilator nog werkt van je videokaart, en kijk even of de koeler niet helemaal vol stof zit. In 2 jaar tijd kan er best een bak stof in zitten.

• Roncom
Allereerst heb ik vanavond mijn pc stofvrij gemaakt en dan met name de ventilators (voor evt. hitte). De ventilator op de videokaart draait(draaide) gewoon.

Verder heb ik de drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Ik was niet helemaal zeker van mijn zaak dat deze goed geinstalleerd waren, maar nu wel. Vervolgens leek alles er goed uit te zien, totdat ik weer Counterstrike opstartte. Ik kreeg weer schokjes en een kist veanderde in zwart/rode blokjes en mijn muis had kleine blokjes rondom. Ik heb even gegoogled en het kwam er dus min of meer op neer dat het mijn geheugen van mijn videokaart zou moeten zijn.

Ik wil nu dus contact zoeken met de winkel waar ik de kaart gekocht heb, maar voordat ik dit doe wil ik eigenlijk zeker zijn dat het geheugen defect is. Heeft iemand een tool of iets dergelijks waarmee ik dit vast kan stellen? Ik wil namelijk niet dat ik het opstuur en retour krijg dat er niks aan de hand is...

Verwijderd

Heb je al driver cleaner gebruikt?
Verder, ga langs je lokale electrozaak en vraag of ze met een multimeter je voeding kunnen doormeten, of doe het zelf, en dan vooral de 12v lijn ( geel is +12v en zwart is de -GND of 0v).

Verder, probeer een andere videokaart te vinden die het wel goed doet en test die. Liefst hetzelfde merk & chipset, anders doe je even driver cleaner voordat je hem inplugt.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2007 23:39 . Reden: voeding ipv pc ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daaaaf schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 09:52:
Bij een topicstart horen specs van gebruikte hard- en software. Geef die eerst eens, anders blijft het hier bij gokken en speculeren.
Inderdaad. We kunnen geen koffiedik kijken... jammer dat je deze post negeert :o

Komt bij dat je deze schijnbaar niet gebruikt hebt:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

GoT helpt Tweakers die zichzelf helpen en duidelijk zijn in wat je zelf hebt liggen en wat je gedaan hebt. Je post hier in een hardwaresubforum maar in al je uitgebreide posts heb je werkelijk niets gedaan om de verschillende hardwareonderdelen uit te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.