HD2600XT PCB size

Pagina: 1
Acties:

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 22:24

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
Voor een kleine behuizing ben ik op zoek naar een krachtige videokaart voor het decoderen van meerdere video streams.

Ik wil onderzoeken in hoevere de snelheid van geheugen en core invloed heeft op de prestaties van het decoderen van video (o.a. MPEG-2) en wil daarom starten met een snelle kaart en die dan terugklokken om de performance te meten.

Wat ik tot dusver begrijp is dat de 2600XT het zelfde is als een 2600Pro maar met een snellere core. het verschil tussen DDR3 en DDR4 is alleen de snelheid. Dus als ik een 2600XT DDR4 omlaag klok krijg ik de zelfde performance als een 2600PRO DD3.

Als deze gedachtegang niet klopt hoor ik het graag.

Nu is de lengte en de dikte van de koelers niet altijd even duidelijk voor alle verschillende merken.

Lengte mag maximaal 20cm zijn en eigenlijk niet breeder dan 1 slot.

Afbeeldingslocatie: https://product.onetrail.net/3party/Cnet/small/98E2370C-DF6C-4D42-B203-A087D2E3B690.jpg
Deze Club3D is een HD2600XT met DDR3 die aan mijn eisen van formaat voldoet. Alleen zou ik graag een kaart van deze afmetingen hebben met DDR4. Bestaat dit?

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:15

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat zou best wel kunnen. De kans dat Club3D daar hetzelfde PCB voor gebruikt lijkt me zeer zeker aanwezig, zou wel zo gemakkelijk zijn wat betreft fabricage en ook gunstig voor de clubkas.

Over die afmetingen, heb je Club3D of een shop die de kaart heeft al een email gestuurd met de vraag? Die moeten dat vast wel kunnen beantwoorden.

Op zich best een geinig onderzoek. Heb je al een hypothese of voorspelling wat je resultaat zal zijn?
Eigenlijk verwacht ik namelijk geen performance verschil mits de kloksnelheid toereikend is. Een film maakt namelijk gebruik van een vast hoeveelheid frames per seconde, bij gebruik van PAL zal dat 25 frames per seconde bedragen.
Ik denk dat daarvoor maar een deel van de rekenkracht benodigd is. Met andere woorden, ik denk dat je toch echt flink omlaag moet gaan wil je echt zichtbaar mindere performance zien in de film.
Of je moet een methode hebben om die framerate van 25 naar infinite te gooien en dan kijken hoeveel fps er gehaald wordt, dan is het denk ik wel makkelijk en duidelijk meetbaar. Dan zou je zelfs door flink wat metingen te doen ook kunnen voorspellen wat de minimale kloksnelheid zou moeten zijn om nog 25 frames per seconde te halen.
Zoals ik al zei: geinig onderzoek, ben wel benieuwd naar je resultaat :)

[ Voor 77% gewijzigd door Ultraman op 09-10-2007 12:24 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
Het probleem is dat er zo'n 10 merken zijn die een HD2600XT leveren en al die fabricanten hebben een stuk of 3 versies. Ik heb tot nu toe geen 2600XT met DDR4 kunnen vinden van dit formaat. Ook veel 2600XT's met DDR3 zijn lang. Alleen de 2600Pro is bijna altijd het goede formaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.club3d.nl/UserFiles/Image/products/sm/CGAX-XT266.jpg
Dit is de Club3D met DDR4 en ondanks dat dit een klein plaatje is duidelijk te zien dat deze kaart een stuk langer is.

Het lijkt erop dat fabricanten dus hun PCB niet hergebruiken voor de DDR4 versies. Ik weet nog niet waarom.

Ik hoop dat hier iemand een korte 2600XT DDR4 weet. Anders moet ik maar gewoon gaan testen met DDR3.

Nog even over het onderzoek
De huidige generatie videokaarten kunnen inderdaad zonder probleem 25 frames decoderen. Het gaat alleen mis bij meerdere streams.

Ik verwacht dat het decoderen vooral afhankelijk is van de optimalisatie van de kaart en de codec. Maar daarna zal de core snelheid denk ik van belang zijn. Geheugen snelheid verwacht ik niet veel van maar wil het wel testen.

Ik heb tot nu toe getest met een Nvidia 7300 en die kan 2 streams soepel spelen maar bij een derde wordt de framerate gehalveerd. CPU gebruik is nooit meer dan 50%.

Ik weet ook nog niet of het decoderen van 1 stream met 100 frames per seconden vergelijkbaar is met 4 streams van 25 frames. Voor mij is het vooral belangrijk meerdere streams te kunnen afspelen met 25 of zelfs 60 frames.

Het is makkelijk om met directshow de klok uit te zetten en zo de video zo snel mogelijk af te spelen. Ik ga verder alleen testen onder Windows XP. Ik weet niet hoe het zit met de nieuwe technieken in Vista.

[ Voor 42% gewijzigd door cosmoOo op 09-10-2007 12:37 ]

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 11:00
http://tweakers.net/pricewatch/reviews/158337/sapphire-hd2600xt.html

als je contact op neemt met de persoon van de eerste reveiw, die schrijft er 1 voor de ddr4 versie en op het plaatje staat een kleine kaart.

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
Helaas, dat is de DDR3 versie volgens mij. De prijs komt niet overeen met de DDR4 versie. En hij lijkt precies op deze.
Afbeeldingslocatie: http://file.bodnara.co.kr/webedit/hardward/computex2007/ati_hd_2xxx/sapphire_2600_01_l.jpg

De DDR4 versie van Sapphire is weer een lange kaart
Afbeeldingslocatie: https://product.onetrail.net/3party/Cnet/small/79C3AE2D-17DF-4B21-8FAA-E11BC782D8E3.jpg

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-06 21:07

Mojo

The Power Within

Ik meende ergens te hebben gelezen dat het puur afhankelijk was van de kloksnelheid van de GPU. Het aantal pipelines en dergelijke maakte echt geen bal uit. Het was dus zo dat een x2400 met een hogere clocksnelheid dan een x2600 beter is in het decoderen van een videostream.

Heb alleen geen flauw idee wat de bron daarvan is... :P

Overigens sluit ik me aan bij Ultraman. Het lijkt mij, dat zolang je clocksnelheid afdoende is er geen merkbaar verschil zal zijn, totdat het niet genoeg is. Ik denk dat deze verbazingwekkend laag zal liggen.

Overigens: Hoe wil je gaan testen? Ik raad een dikke H264 aan. x264 mkv's kan je ook accelereren, maar kost wat meer moeite.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
Mojo schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 14:13:
Ik meende ergens te hebben gelezen dat het puur afhankelijk was van de kloksnelheid van de GPU. Het aantal pipelines en dergelijke maakte echt geen bal uit. Het was dus zo dat een x2400 met een hogere clocksnelheid dan een x2600 beter is in het decoderen van een videostream.

Heb alleen geen flauw idee wat de bron daarvan is... :P
Dat klinkt wel interessant.

De codec maakt voor mij niet zoveel uit. Ik wil de beperkingen van SD en HD (720p) gaan onderzoeken. Het is voor dit project geen probleem om het video materiaal te re-encode naar een ander formaat.

Momenteel lijkt MPEG-2 het best geschikt. De hard- en software is redelijk bugvrij. Wat ik van H264 toen ik het een half jaar geleden testen nog niet echt kon zeggen. Compressie is ook niet echt van belang. Het gaat om korte filmpjes (1 minuut) die eventueel over een local netwerk moeten worden gestreamed. 1Gbit moet niet al te veel problemen geven hierbij lijkt mij.

Maar uit de reacties blijkt dat een korte kaart met DDR4 niet echt bestaat. Ik ga de DDR3 versie maar aanschaffen.

Pagina: 1