Hoe krijg je in Python (in windows) de ruimte die nog vrij is op de harde schijf?
- os.statvfs is alleen voor unix
verder zie ik geen mogelijke functies door te googlen.
Hier staat een bericht van iemand die ook geen functie kon vinden: http://mail.python.org/pi...ev/2001-March/013706.html
Wat wel kan is met os.walk() en os.stat() de ruimte die bestanden innemen optellen en dan van de volledige schijfruimte aftrekken. Echter gaat dit niet helemaal goed, omdat de ruimte die een bestand inneemt op de harde schijf vaak meer is dan de daadwerkelijke grootte van het bestand. Een tekstbestand van 5 byte neemt in de praktijk bijv. 4 kilobyte in beslag.
Hier is het programmadeel dat de totale grootte van een directory berekent, echter heeft dit zoals gezegd het probleem dat de ruimte die de directory werkelijk op de disk inneemt niet berekend wordt.
Ik vraag me dus af of er geen betere manier bestaat.
Vraag: hoe moet je de vrije ruimte op een harddisk opvragen?
- os.statvfs is alleen voor unix
verder zie ik geen mogelijke functies door te googlen.
Hier staat een bericht van iemand die ook geen functie kon vinden: http://mail.python.org/pi...ev/2001-March/013706.html
Wat wel kan is met os.walk() en os.stat() de ruimte die bestanden innemen optellen en dan van de volledige schijfruimte aftrekken. Echter gaat dit niet helemaal goed, omdat de ruimte die een bestand inneemt op de harde schijf vaak meer is dan de daadwerkelijke grootte van het bestand. Een tekstbestand van 5 byte neemt in de praktijk bijv. 4 kilobyte in beslag.
Hier is het programmadeel dat de totale grootte van een directory berekent, echter heeft dit zoals gezegd het probleem dat de ruimte die de directory werkelijk op de disk inneemt niet berekend wordt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| size=0 for root, dirs, files in os.walk(".\\filelists\\"): for name in files: filename=os.path.join(root,name) statinfo=os.stat(filename) print filename, statinfo[6] size=size+statinfo[6] print size,"bytes" |
Ik vraag me dus af of er geen betere manier bestaat.
Vraag: hoe moet je de vrije ruimte op een harddisk opvragen?
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.