Full HD op een Radeon 9800?

Pagina: 1
Acties:
  • 419 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Algje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 08:29
Vrienden,

Van mijn oude systeempje (Asus P4B533, Intel P4 2.4Gig, 1Gig DDR SDRAM 400 geheugen, en Palit Radon 9800 met 512mb geheugen) heb ik een mediacentre pc gebouwd. Nou lijkt dat allemaal leuk, maar het lijkt erop dat hij moeite heeft om full HD films te draaien op mijn plasma met een resolutie van 1024x768.

Nou weet ik wel dat 1024 niet bepaald hd is, maar op de een of andere manier trekt hij 720 wel gewoon, terwijl 1080 wat schokkerig gaat. Ook al staat mijn video output in beide gevallen op 1024x768. Maarrr! binnenkort komt de full hd lcd.

Ik neem aan dat dat iets met de bitrate ofzo te maken heeft maar weet iemand hier hoe dat precies zit? Ligt dat inderdaad aan mijn videokaart (lijkt me het meest voor de hand liggend) of heeft dat meer met te langzaam geheugen of een oude processor te maken? Dat laatste lijkt mij niet, terwlijl ik wel ooit gehoord heb dat hd veel van je processor vergt...

Alvast bedankt!

Elgar

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-07 09:29

frankknopers

Goud is geen geld

Jouw videokaart biedt weinig HD videodecodingsmogelijkheden. Dat betekent dat je CPU het meeste werk moet verzetten, en met een HD videobestand krijgt een 2.4GHz P4 het behoorlijk zwaar.

Je kunt dus twee dingen doen:

1. Vervang de 2.4GHz CPU voor een 3+ GHz model zodat je voldoende rekenkracht hebt voor vloeiend afspelen. Dergelijke CPU's zijn nieuw nog moeilijk te vinden, bovendien kost het wel aardig wat geld.

2. Vervang de videokaart door een AGP versie van de HD2400 of HD2600 series van ATi. Deze kaarten hebben volledige UVD decoding, waardoor de CPU load op een moderne Core 2 Duo naar <10% kan worden teruggebracht. Dat betekent dat jouw 2.4GHz ook zonder problemen HD content kan draaien.

De 2e optie verdient imho de voorkeur, omdat je dan minder stroomverbruik hebt en dus minder ingrijpende koeling nodig hebt. Ook acht ik het niet de moeite waard om nog veel te investeren in een S478 platform, want die processoren worden steeds minder waard.

Goud is geen geld

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

Je PC is simpelweg niet krachtig genoeg om Full HD te draaien, dit vraagt inderdaad veel van je CPU. Wat je zou kunnen doen is een Ati Radeon HD2400 PRO op de kop tikken, deze zijn te krijgen voor een AGP slot en kan het werk voor HD Video op zich nemen zodat de processor ontlast word :)

Edit: Spuit 11...

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Plasma resolutie is hoger als 1024*768. Eerder 1360*768.

Maar 1080P is gewoon te zwaar voor die kaart+ jouw CPU. En je beeldkaart heeft geen 512MB RAM maar 256 of 128 ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 14:17
Snake schreef op zondag 30 september 2007 @ 23:30:
Plasma resolutie is hoger als 1024*768. Eerder 1360*768.
Volgens mij zij er in de loop der jaren genoeg plasmas gebouwd met een 1024x768 resolutie. Dat was een tijdje terug, eerder regel dan uitzondering

Verwijderd

Hardware acceleratie bij videokaarten is in mijn ogen overrated. Het levert teveel problemen op met bepaalde typen bestanden. CPU's spelen gewoon alles af. Videokaart maakt los van het decoden helemaal niets uit. Ik zou voor een snelle cpu gaan + een goedkope videokaart (max 100,- of iets dergelijks).

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-06 14:11

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 01:47:
Hardware acceleratie bij videokaarten is in mijn ogen overrated. Het levert teveel problemen op met bepaalde typen bestanden. CPU's spelen gewoon alles af. Videokaart maakt los van het decoden helemaal niets uit. Ik zou voor een snelle cpu gaan + een goedkope videokaart (max 100,- of iets dergelijks).
idd helemaal mee eens aan een snellere cpu heb je meer. zeker ivm minder de verschillende bestands typen en de kwaliteit van het renderen

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
HD2600XT UVD onder XP doet het niet

UVD werkt niet gegarandeerd onder XP!!!

Ik zou een P4 3.2Ghz of hoger kopen voor rond de 70euro, wel even testjes opzoeken vanaf welke snelheid de CPU's 1080p wel goed kunnen afspelen.

Ctrl+k

• Algje
Maar als de snelheid van de processor het probleem is, waarom draait mijn nieuwe systeem (core 2 duo 2,4g) dan wel zonder moeite full hd? Welliswaar zit er een 1950xtx in, dus dat zou te denken geven dat de videokaart wel degelijk een hoop doet...

En ik zag al dat die videokaart 65,- euro kost en een processor niet eens sneller dan 2.8g te krijgen is voor mijn 533 moederbord. En dan kost die al 120,-.

Als ik voor die 65 euro van die videokaart het probleem op kan lossen denk ik dat ik dat maar ga doen dan. Thanks voor het advies.

"HD2600XT UVD onder XP doet het niet"
Ik heb vista 32 op mijn media pctje draaien dus dat komt mooi uit!

btw, plasma is echt 1024*768, en nog breedbeeld ook, heeft iets met non square pixels ofzo te maken. en idd, 256mb ;)

Verwijderd

Algje schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 11:57:
Maar als de snelheid van de processor het probleem is, waarom draait mijn nieuwe systeem (core 2 duo 2,4g) dan wel zonder moeite full hd? Welliswaar zit er een 1950xtx in, dus dat zou te denken geven dat de videokaart wel degelijk een hoop doet...

En ik zag al dat die videokaart 65,- euro kost en een processor niet eens sneller dan 2.8g te krijgen is voor mijn 533 moederbord. En dan kost die al 120,-.
[...]
Hmm, je maakt een denkfout:

P4 @ 2.4 != C2D @ 2.4

En nog één: 256 Mb heeft werkelijk niets met de snelheid van de grafische kaart te maken (die denkfout word ook gemaakt door snake een paar posts eerder).

Dat is absoluut geen vergelijk, behalve dat toevallig de kloksnelheden gelijk zijn.

Ik zou ook gaan voor de optie die koeitje geeft. Kijk je absoluut niet blind op GPU acceleratie; Dat werkt wellicht goed met Vista icm officiele Blu Ray's en HDDVD's, maar het werkt dus niet met HD materiaal wat gemaakt is met de X264 encoder. Die laatste is namelijk geavanceerder dan de officiele specs ("H264 level 5.1 ipv level 4.1), opvallend hoe een Open-Source encoder toch beter is dan de duurbetaalde officiele versie's ;)

Maar terugkomend op het onderwerp: Je kan beter een flinke CPU regelen, die zelfstandig 1080p X264 met 11Mbps met 1,5Mbps DTS vloeiend kan afspelen. Je weet dan zeker dat je goed zit, welke HD film,- of zender je ook kijkt, en hoe die dan ook is geencodeerd. En qua CPU met je eea dan dus ook niet onderschatten; Denk in de richting van een C2D met 1333 mhz bus op 3,0 GHz ofzo. High Def is een zéér zware taak namelijk ....

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 12:22 ]

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
mijn Pentium M op 2Ghz speelt zonder problemen 1080p af hier.
De snelheid zal ongever gelijk zijn aan een P4 op 3,2 of 3,4 Ghz.

die zijn op marktplaats vast wel te krijgen voor 70-80euro.
Het probleem met videokaart is dat, zoals gezegd, slechts een gedeelte van d HD content gerenderd kan worden zonder CPU.
Voor de overige content gaat je CPU dus nogsteeds te langzaam zijn.

Ctrl+k

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 01:47:
Ik moet wel zeggen dat ik enorm profijt heb gehad van avivo op de X1k serie. Zonder problemen speelde ik de 10GB-18GB grote .ts files. Daarvoor haperde het nogal eens op m'n oude 939 amd. Overrated, ach jah, seeing is believing. B)

• Algje
ehm...Wat is avivo?
Pagina: 1