C2D E6750 hele lage temperatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 619 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe computer (E6750, P5K-E, 2GB KVR 667MHz, 8800GTS 320 MB, antec nine hundred), hij is in elkaar gezet door azerty. Toen ik Everest installeerde kwam ik erachter dat de temperatuur van mijn CPU erg koud is. CPU#1 / Kern #1 is 16-18 graden, en de waarde bij Temperatuur CPU schommelt tussen de 9 en de 12. Het is gewoon een C2D E6750 met de standaard koeler zonder overclock.
Daarna heb ik TAT gedownload en deze gaf de volgende waardes:

CPU 0 idle:
17 graden celcius
CPU 1 idle:
15 graden celcius
CPU 0 load (na 5 minuten load):
44 graden celcius
CPU 1 load (na 5 minuten load):
43 graden celcius

De fans van de Antec Nine Hundred staan op de middelste stand. De computer staat op de grond op m'n slaapkamer.. de exacte kamertemperatuur weet ik niet maar die is waarschijnlijk wel hoger dan 15 graden. Overige temperaturen: GPU geheugen: 42 graden idle, GPU omgeving: 40 graden.temperatuur moederbord: 29 graden. Meer kan ik niet zien omdat ik de trial versie heb.
Ik heb al gezocht maar daar ligt het volgens mij aan de temperatuursensor.. omdat hij ook stressed zo koud heeft.
Weet iemand hoe dit kan? is er iets fout met de CPU? Dat zou misschien wel kunnen aangezien ik een 3dmark score van 8821 haal, en een matige 30-40 FPS in bioshock (met 20-25 FPS uitschieters) en zo'n zelfde score in sommige Call Of Duty 2 Singleplayer missies.

Verwijderd

Maakt het iets uit?

Niet alle CPU's hebben een goede temp sensor, en er kan meer mis gaan bij het uitmeten via de software.

Als het werkt dan werkt het toch?

De CPU zal zichzelf terugthrottlen en zelfs uitschakelen als ie te warm wordt (en dit wordt op een hele andere manier gemeten), dus je loopt geen risico verder.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 11:13

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Volgens mij moet je met de G0 step van de Conroe zo'n 20 graden bij de metingen van TAT optellen. Volgens mij las ik dat in het C2D OC topic.
Wat ook meer in de richting lijkt te komen van realistische temperaturen.
Een E6750 gaf hier met TAT vergelijkbare waarden.

Misschien kun je ook de utility genaamd CoreTemp proberen, die kun je met Google wel vinden en anders wordt er ook naar gelinked in [OC] Core 2 Duo OC/ info Topic [Deel 10].
In mijn geval was de site over zijn quota heen, maar ik hem hem via een mirror binnen weten te halen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 27-09-2007 15:03 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-06 10:54

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Gebruik core temp: http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/
Is het beste met die cpu, gebruik ik ook en zit gelijk aan temps in bios.
everest en TAT kunnen er tot ca.15 C naast zitten

[ Voor 15% gewijzigd door DaLoona op 27-09-2007 14:37 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, Ik heb stepping: B en Revision: G0. Ik zal nog even kijken in dat topic van cybersteef of daar nog wat interessants in staat.

Core Temp zegt:

CPUID: 0x6FB
Processor: Intel Core 2 Duo E8-200 (Conroe)
Frequency: 2671,64MHz (333,93 x 8.0)
Platform: LGA 775
VID: 1,0375v

CPU #1 Temperature Readings
TCaseMax: 85 graden celcius
Core #1: 15 graden celcius
Core #2: 13 graden celcius

Zelfde temperaturen dus. :(

• Bebob_NL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-06 12:16
Je moet de beta pakken van Coretemp.

gewoon in Speedfan +15 offset meegeven, want bij de G0 stepping zit de sensor er precies 15 graden naast, aldus menig topic hier....

[ Voor 19% gewijzigd door Bebob_NL op 27-09-2007 20:57 . Reden: linkje toegevoegd ]

Specs: Antec Sonata III 500Watt, Asus P5k, C2D E6750 @ 400*8, 2GB DDR6400 OCZ 4-4-4-12, XFX GeForce 8800GTS/640MB (stock), 120GB WD PATA, 320GB Seagate PATA, 750GB WD SATA, IIyama Vision Master Pro 450.

• Redinox
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:19
Na het lezen van je post was ik eigenlijk ook wel benieuw naar de temps van mijn C2D 6750 (stocksnelheid, stockkoeler), zeker omdat ik vond dat die temperaturen die je gepost had, wel redelijk tot zeer laag waren (in ieder geval lager dan ik zou verwachten). Dus ook maar even CoreTemp geinstalleerd en tot mijn verbazing waren mijn temperaturen ook laag.

Processor Information
-------------------------------
CPUID: 0X6FB
APICID: 0
Processor: Intel Core 2 Duo E6750 (Conroe)
Frequency: 2666.67MHz (444.44 x 6.0)
Platform: LGA 775
VID: 1.0000v

CPU #0: Temperature Readings
---------------------------------------------
Tjunction: 85C
Core #0: 19C --> 33C met de Beta van Core Temp
Core #1: 21C --> 34C "

En dit tijdens 'standaard gebruik' =filmpje aan, outlook, en FF.

Na testen met wPrime de volgende temperaturen:

Tjunction: 100C
Core #0: 54C
Core #1: 55C

[ Voor 23% gewijzigd door Redinox op 27-09-2007 22:21 . Reden: Stress-test + de beta geeft dus andere/betere waarden aan ]

D3 Profile

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, de beta van core temp geeft Tjunction 100 graden, Core #0 30 graden en Core #1 28 graden en load: Tjunction 100 graden, Core #0 56C en Core #1 55 graden.
Moet hier nou nog 15 graden bij op? of zijn dit de goede temperaturen?

TaT geeft 42/42 terwijl Core Temp Beta 58/58 geeft.. dus neem ik, gezien het verschil van 16 graden, aan dat er niks meer bij die van Core Temp op moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:36
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 22:34:
Hmm, de beta van core temp geeft Tjunction 100 graden, Core #0 30 graden en Core #1 28 graden en load: Tjunction 100 graden, Core #0 56C en Core #1 55 graden.

TaT geeft 42/42 terwijl Core Temp Beta 58/58 geeft.. dus neem ik, gezien het verschil van 16 graden, aan dat er niks meer bij die van Core Temp op moet?
Ik heb het ook even getest, en het verschil met TAT is inderdaad 15/16 graden, ik denk dus dat er inderdaad niks maar bij hoeft ;)

*Heeft zelf ook een E6759 fyi :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bebob_NL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-06 12:16
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2007 @ 22:34:

De temps van de beta kloppen. Ik heb vergelijkbare idle/load temps hier op mn 6750.

Specs: Antec Sonata III 500Watt, Asus P5k, C2D E6750 @ 400*8, 2GB DDR6400 OCZ 4-4-4-12, XFX GeForce 8800GTS/640MB (stock), 120GB WD PATA, 320GB Seagate PATA, 750GB WD SATA, IIyama Vision Master Pro 450.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-08 11:13

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik had hier met een passief gekoelde E6750 ook vergelijkbare waarden, die haalde tot 63 graden. :)

Alles lijkt keurig in orde dus.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-06 10:54

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Temps zijn oke. Bij mij vergelijkbare waardes met Coretemp.
Tjunction is max temp waar bij cpu uitschakeld en is bij deze cpu 100C, bij de E6700 is het 85C

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:05

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Weten jullie wel zeker dat die temperaturen van core temp kloppen? Ik heb wel watekoeling (maar das gewoon die thermaltake crap die in mn kast zat). Dit is met de laatste beta van coretemp

X6800 B2:
Tjunction: 85c
Core #0: 18c - C0 State
Core #1: 19c - C0 State

Ik hebv trouwens wel die energiebesparende opties aanstaan in de BIOS

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De enige correcte manier om je temperatuur uit te meten is door dit te doen met een losse hardwarematige thermometer, met een correct gecalibreerde sensor die op de juiste manier tegen de core aan is geplaatst. En dan nog meet je enkel de buiten temperatuur van de core, er is geen normale manier om de binnenkant te meten.

De softwarematige meting is onbetrouwbaar, je kunt het gebruiken als indicator, maar als je warmte problemen hebt is dat sowieso wel duidelijk (vastlopers, terugthrottlen etc), daar heb je geen software voor nodig.

Het maakt erg weinig uit hoe warm het ding is, hij zal uitschakelen bij een te hoge temperatuur (ofwel door de lekstroom te meten ofwel door een soort van zekering die uitslaat bij een bepaalde vaste temperatuur, of een combinatie van die technieken).

Voor overclockers kan het wat uitmaken, een transistor kan sneller schakelen bij een lagere temperatuur en ook de lekstromen zijn lager. Echter is hierbij het verschil tussen 15 en 55 graden minimaal (uitzonderingen daargelaten), het is leuk als je een echte die hard bent die de max uit z'n CPU wil gaan persen voor die ene laatste bench voordat het ding crasht, maar voor normaal gebruik wil je toch niet zo dicht op de limiet gaan zitten.

Voor normaal gebruik is de temperatuur dus ook helemaal niet boeiend om uberhaupt te weten, ook niet als je aan het overclocken bent (ook daar merk je het meteen als de temperatuur je max overclock beinvloed, dat heb je in no time getest). Geloof die stukjes software dus niet teveel, er klopt geen hol van.

De laatste paar maanden zie je zoveel topics om mensen die zich druk maken om een getalletje wat een of ander stuk software roept terwijl dat helemaal niet nodig is. Als je PC goed draait verder is er geen reden aan te nemen dat de temperatuur niet goed zou zitten.

De problemen met software metingen:

1 - De sensor: Je hebt geen idee waar de sensor precies zit, of deze op de juiste manier contact maakt, of deze sensor niet gaar is of slecht gecalibreerd en of deze uberhaupt wel nauwkeurig is in het meetgebied waarin je wil gaan meten.

2 - De aansluiting van de sensor op het moederbord: Dit gaat vaak via een monitor chip waar meerdere sensoren op zijn aangesloten, je hebt geen idee of deze chip wel in orde is, op de juiste manier zit aangesloten, of deze wel geschikt is voor de sensor en of ook deze wel juist is gecalibreerd.

3 - De software / BIOS: Dan moet je via de software deze monitor chip gaan uitlezen, dit kan soms direct, soms gaat het via het BIOS (of je leest het direct uit de BIOS). Hier kunnen allerlei dingen mis gaan, er kunnen bugs in de software zitten, de software herkent misschien de chip niet of er is een versieverschil en ook fabrikanten staan erom bekend de temperatuursmeting een beetje te gokken, vaak is er iedere BIOS update wel weer een aanpassing hieraan.

Al deze factoren samen zorgen ervoor dat het getalletje in de software wel kan kloppen, maar je hebt eigenlijk geen enkele manier om het zeker te weten en dus zijn er geen conclusies aan te verbinden.

Als je de klassieke temperatuursproblemen hebt en de sensor geeft idd aan dat ie erg heet is dan zou je wel eens kunnen zeggen dat ie klopt. Maar als je PC het verder goed doet en hij roept dat het te heet is dan hoeft dat helemaal niet waar te zijn. Je kunt dan proberen even aan de heatsink te voelen, maar ook dat is natte vinger werk (jouw vinger kan het verschil tussen 50 en 70 graden niet voelen, 50 graden is prima, 70 graden is toch wat hoog).

Moraal van het verhaal, maak je niet te druk om een cijfertje in een stukje software.

(Ook helpt het wel een beetje gezond verstand te gebruiken, je CPU core gaat geen 19 graden zijn tenzij de omgevingstemperatuur onder de 19 graden ligt, of je moet iets van een phase change gebruiken, peltier is niet echt haalbaar met hedendaagse CPUs)

Voor de C2D is zoals gezegd het bekend dat voor de nieuwere steppings de temperatuur afwijkt, tel er 15 a 20 graden bij op en je zit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:05

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Das nog eens een helder en duidelijk verhaal ;)

Nog even een vraagje, die B2 die ik heb is toch niet de nieuweste x6800 of wel? Was toch nog een latere rev uitgebracht?

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-09-2023
Ik dacht dat de nieuwste Rev B3 was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-07 17:49

Zygivt

Evenaren en overtreffen

blspjnl schreef op zondag 30 september 2007 @ 16:19:
Ik dacht dat de nieuwste Rev B3 was ;)
of niet natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zekers :) bedankt TRRoads. Ik maak me geen zorgen meer over de temperatuur =) Maar ik weet nog niet zeker of ik wel of niet de processor ga overclocken.. Als ik hem ga overclocken dan kan ik de temperaturen dus niet op een fatsoenlijke manier aflezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als ik hem ga overclocken dan kan ik de temperaturen dus niet op een fatsoenlijke manier aflezen..
Nee, maar dat is sinds het jaar 0 ook zo...

Beetje basic allemaal, dat sensoren niet betrouwbaar zijn is niet bepaald iets nieuws. Inhoudelijk iig niets toe te voegen aan wat TRRoads meldde ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.