Automatisch externe harddisks delen bij inpluggen

Pagina: 1
Acties:
  • 644 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor opslag van allerhande data ben ik alweer een tijdje terug overgestapt van grote interne harddisks naar een verzameling externe harddisks. Deze gebruik ik als een soort grote floppy's , ik plug er steeds eentje in als t nodig is. Nu plug ik ze niet lokaal in, maar in een pctje in t netwerk. Op t moment moet ik dan steeds naar die pc rdp-en, om vervolgens de schijf te delen zodat ik er via het netwerk bijkan.

Aangezien dat iedere keer weer opnieuw sharen wat vermoeiend en omslachtig is ben ik nu op zoek naar een methode om dat automatisch te doen, maw een softwareprogrammatje oid wat bij het inpluggen van een externe harddisk zelf automatisch een share aanmaakt. De naam van die share maakt verder an sich niet uit, als ik maar een extra share zie met unieke naam.

Ik heb oa hier op GoT oplossingen gezien met batchfiles (mbv net share) die worden aangeroepen bij t aanmelden om iedere keer bij t aanmelden vaste shares aan te maken, maar wat ik dus wil is automatisch sharen bij inpluggen, aangezien de pc in kwestie altijd al aanstaat en ik nog wel eens schijven wissel terwijl hij aanstaat.

Uiteraard heb ik me verder al behoorlijk scheel gegoocheld om te kijken of zoiets te vinden is, maar ik kan niets vinden wat dat zou kunnen. Toch lijkt het me technisch iig niet onmogelijk dus misschien zoek ik niet goed genoeg of weet iemand een andere slimme oplossing voor t eea, maw; help! :P

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-07 08:35
als je de map deelt dan pakt hij het wel op bij opnieuw verbinden (net getest)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 18:17
In deze nieuwsgroep posting staat een vbs voorbeeld die automatisch zou moeten repliceren bij het inpluggen van een usb disk. Misschien kan je daar wat mee?

Google groups

[ Voor 3% gewijzigd door urk_forever op 30-08-2007 08:58 ]

Hail to the king baby!

• IceOnFire
  • Niet online
@LinuZZ:
Dat klopt wel, zolang je hem weer aansluit voor je de computer een keer reboot of de pc tussendoor heeft uitgestaan. Aangezien die pc ook regelmatig weer uitgaat schiet dat niet op

@urk_forever:
Aha, aan vbscripts had ik nog niet gedacht. Dit voorbeeld is als ik het goed lees een script wat actie onderneemt bij het niet meer draaien van een proces, maar ik zal iig eens in die richting verder zoeken

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:55
Ik zie het probleem niet zo. Als ik een externe harddisk deel wordt hij altijd opnieuw gedeeld wanneer ik hem weer aansluit.

Verschil is misschien dat ik hem via schijfbeheer hard aan een driveletter gekoppeld heb.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• paella
  • Laatst online: 11:53
Iets met autorun en dan automatisch runnen van een batchfile met iets als:

if exist x:\ net user x: blablabla

Tis maar een ideetje?

No production networks were harmed during this posting

• IceOnFire
  • Niet online
@winwiz:
Ik heb het even uitgeprobeert, want ik had idd geen hard toegewezen schijfletters en t klonk erg goed maar helaas; als ik reboot zonder bij het starten de externe harddisk al aan te hebben staan verschijnen wel keurig de goede schijfletters als ik de hdd alsnog aanzet maar ze zijn niet meer gedeeld. Misschien dat dat in XP nog wel werkt, maar in Vista iig niet
@paella:
Goed ideetje :) Das alweer een stukje makkelijker dan vbscripts runnen :)

• urk_forever
Ik heb nog wat verder gezocht en ik denk dat je met WMI en wat vbscript dit wel moet kunnen.

Hier wat results van Google:

http://www.google.nl/search?q=wmi+usb+events

Hail to the king baby!

• IceOnFire
  • Niet online
Daar moet ik wel wat mee kunnen idd, dank!

• urk_forever
Graag gedaan, als je wat werkend hebt ben ik ook wel benieuwd naar hoe dat eruit ziet!

Hail to the king baby!

• IceOnFire
  • Niet online
Uiteindelijk heb ik nu een hele mooie oplossing, waarbij het hele scriptverhaal uiteindelijk niet eens nodig was; je kan de externe schijven mounten in een map op een NTFS schijf (How to create and use NTFS mounted drives in Windows XP and in Windows Server 2003) en die map vervolgens weer delen. De link tussen de externe schijf en de map wordt niet verbroken als je reboot zonder dat de harddisk aanstaat. Fijn is ook dat er nu niet eens een gebruiker ingelogged hoeft te zijn.

Iedereen hartelijk dank voor de input!

• paella
Slim! :)

• Leedbek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 15:31

Leedbek

Luuk Luchtloper

Ik heb ook last van hetzelfde probleem. De oplossing zoals hierboven staat vermeld werkt niet voor mij, want ik wil niet de complete schijf delen, maar slechts bepaalde mappen.
Ik heb de schijf al een vaste driveletter gegeven, en de schijf gemount als een map op mijn vaste schijf, maar toch gaan de losse shares op de externe schijf verloren na elke reboot (als ik de schijf opstart nadat ik de pc heb opgestart, wat meestal het geval is).

Nu zat ik te denken om een .bat bestand te maken die de shares inricht, en deze automatisch te runnen als de schijf wordt aangesloten. Alleen kan ik niet vinden hoe ik een bestand kan autorunnen op een USB-schijf. Heeft iemand een oplossing?

Klaar voor de steroorlogen?

• LinuZZ
Luuk-Online schreef op woensdag 19 september 2007 @ 17:40:
Ik heb ook last van hetzelfde probleem. De oplossing zoals hierboven staat vermeld werkt niet voor mij, want ik wil niet de complete schijf delen, maar slechts bepaalde mappen.
Ik heb de schijf al een vaste driveletter gegeven, en de schijf gemount als een map op mijn vaste schijf, maar toch gaan de losse shares op de externe schijf verloren na elke reboot (als ik de schijf opstart nadat ik de pc heb opgestart, wat meestal het geval is).

Nu zat ik te denken om een .bat bestand te maken die de shares inricht, en deze automatisch te runnen als de schijf wordt aangesloten. Alleen kan ik niet vinden hoe ik een bestand kan autorunnen op een USB-schijf. Heeft iemand een oplossing?
op een usb schijf kun je ook autorun.inf maken zoals je dat op cd's gewend bent

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Leedbek

Leedbek

Luuk Luchtloper

LinuZZ schreef op woensdag 19 september 2007 @ 18:25:
[...]

op een usb schijf kun je ook autorun.inf maken zoals je dat op cd's gewend bent
Ik heb het geprobeerd met een autorun.inf dat een .bat bestand aanroept, maar dit werkt niet als ik de externe schijf aanzet. Ik heb hiernaar lopen zoeken en het blijkt dat Windows XP geen autorun ondersteunt op USB schijven.
Iemand met een suggestie/oplossing?

• LinuZZ
op mijn stick werkt het wel. anders geen ideeen

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-07 09:06
LinuZZ schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 15:15:
op mijn stick werkt het wel. anders geen ideeen
Zou je eens een voorbeeldje kunnen laten zien van een autorun.inf waarmee een map op de USB HDD automatisch wordt geshared?

(of iemand anders? )

[ Voor 32% gewijzigd door stimpyrulez op 18-12-2007 19:45 ]

• urk_forever
Ik denk dat je sowieso een U3 stick nodig hebt, omdat gewone sticks geen autorun ondersteunen in windows xp.

Hail to the king baby!

• stimpyrulez
urk_forever schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 22:26:
Ik denk dat je sowieso een U3 stick nodig hebt, omdat gewone sticks geen autorun ondersteunen in windows xp.
Nou ik wou het eigenlijk gebruiken bij mijn USB - HDD á 500Gb.

Alleen heb dus een paar mapjes die ik gedeeld wil hebben, en dus niet de gehele schijf.
Zoals hierboven beschreven gaat het delen wel goed, maar na opnieuw booten zijn de shares weg.

Nu wil ik het dus eigenlijk zo hebben, dat zo gauw ik de HDD in de pc druk, hij automatisch de mappen (die ik dus wil) gaat sharen.

Las dus dat zo iets mogelijk moet zijn met autorun.inf.
Alleen heb al wel wat gegoogled, maar kon niks vinden om in een .inf bestand shares aan te maken.

• urk_forever
Dan zou je dus iets met WMI en USB Events moeten gaan scripten. Iets anders gaat niet lukken.

Hail to the king baby!

• Leedbek

Leedbek

Luuk Luchtloper

urk_forever schreef op woensdag 19 december 2007 @ 20:09:
Dan zou je dus iets met WMI en USB Events moeten gaan scripten. Iets anders gaat niet lukken.
Zijn er geen tooltjes of programma's waarmee dat kan? Dat scripten lijkt me niet voor mij weggelegd.
Tot nu toe doe ik het met een .bat bestandje die ik handmatig uitvoer als ik de harddisk aanzet, die vervolgens alle mappen in 1 keer deelt. Maar het zou mooi zijn als dat automatisch kan.

• stimpyrulez
Luuk-Online schreef op woensdag 19 december 2007 @ 21:55:
[...]

Zijn er geen tooltjes of programma's waarmee dat kan? Dat scripten lijkt me niet voor mij weggelegd.
Tot nu toe doe ik het met een .bat bestandje die ik handmatig uitvoer als ik de harddisk aanzet, die vervolgens alle mappen in 1 keer deelt. Maar het zou mooi zijn als dat automatisch kan.
Maar kan je dat .bat bestandje niet laten uitvoeren door een autorun.inf?
Als dat zou kunnen, dan ben je volgens mij toch ook klaar?

En anders zou je eens de code van zo'n .bat bestandje kunnen posten (ben niet echt een programmeer wonder namelijk ;), code lezen gaat prima, maar zelf verzinnen.. ;(

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

http://mattcollinge.wordp...re/usb-detect-and-launch/

Autorun ding voor je USB gedoe :)
stimpyrulez schreef op donderdag 20 december 2007 @ 07:35:
[...]
En anders zou je eens de code van zo'n .bat bestandje kunnen posten (ben niet echt een programmeer wonder namelijk ;), code lezen gaat prima, maar zelf verzinnen.. ;(
Gewoon even zoeken in http://www.microsoft.com/...ources/qanda/hsgarch.mspx en dan kijken of je een drive kan sharen?

Er staat genoeg waarmee je verder kan komen - USB sticks zijn removable storage, en daar kan je met WMI op filteren. Dan weet je de driveletter, en hoe je een drive kan sharen is ook te vinden.

[ Voor 76% gewijzigd door alt-92 op 20-12-2007 08:10 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• stimpyrulez
alt-92 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 08:05:

[...]

Gewoon even zoeken in http://www.microsoft.com/...ources/qanda/hsgarch.mspx en dan kijken of je een drive kan sharen?

Er staat genoeg waarmee je verder kan komen - USB sticks zijn removable storage, en daar kan je met WMI op filteren. Dan weet je de driveletter, en hoe je een drive kan sharen is ook te vinden.
Nou Super voor de snelle reactie.
Kan alleen hier (op werk) niet effe kijken naar de linkjes, maar dat kan ik dan vanavond mooi effe doen.

Alleen, lees dat je het over de drive sharen hebt, maar ik wil juist alleen een paar mappen op de USB HDD sharen.

Maar zal de linkjes wel effe bekijken!

• Leedbek

Leedbek

Luuk Luchtloper

stimpyrulez schreef op donderdag 20 december 2007 @ 07:35:
[...]

Maar kan je dat .bat bestandje niet laten uitvoeren door een autorun.inf?
Als dat zou kunnen, dan ben je volgens mij toch ook klaar?
Helaas, heb ik geprobeerd maar werkt niet. Kennelijk wordt autorun niet ondersteund op USB harddisks (althans niet door Windows XP).
In principe is het gewoon per map die je wilt delen een net share commando. Moet je wel zorgen dat je harddisk altijd dezelfde driveletter krijgt, dit kun je instellen bij Computerbeheer -> Schijfbeheer. Vervolgens maak je een .bat bestand met deze regel voor elke map:

code:
1
2
net share Naam1=g:\map1
net share Naam2=g:\map2

Enz. In dit geval is de schijfletter bepaald als G:.
Kijk, die had ik nog niet eerder gevonden, bedankt! Nu eens kijken of ik dat .bat bestand hiermee aan de praat kan krijgen :)

//Edit: geprobeerd en het lijkt te werken!

• stimpyrulez
alt-92 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 08:05:

[...]

Ik dank u hartelijk!
Werkt perfect!

effe .bat gemaakt met shares er in. tooltje installeren en de .bat laten aan roepen als de USB HDD erin wordt gestopt.

enigste min puntje zal dan zijn dat de USB HDD misschien een keer van path kan veranderen.

• paella
stimpyrulez schreef op donderdag 20 december 2007 @ 17:19:
[...]
enigste min puntje zal dan zijn dat de USB HDD misschien een keer van path kan veranderen.
Wat je dus via schijfbeheer kan voorkomen.

• stimpyrulez
paella schreef op donderdag 20 december 2007 @ 19:39:
[...]

Wat je dus via schijfbeheer kan voorkomen.
Dan waarschijnlijk wel de verwachte vraag ;)

Hoe dan precies? :)

• Leedbek

Leedbek

Luuk Luchtloper

stimpyrulez schreef op donderdag 20 december 2007 @ 20:02:
[...]

Dan waarschijnlijk wel de verwachte vraag ;)

Hoe dan precies? :)
Rechtermuisknop op Deze Computer -> Beheren. Daarna kiezen voor schijfbeheer en de desbetreffende schijf selecteren. Rechtermuisknop -> Stationsletter wijzigen. That's it!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

stimpyrulez schreef op donderdag 20 december 2007 @ 17:19:
Ook dat kun je weer uitlezen met WMI scripting.
VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
strComputer = "." 
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:\\" & strComputer & "\root\CIMV2") 
Set colItems = objWMIService.ExecQuery( _
    "SELECT * FROM Win32_LogicalDisk WHERE Description = 'Removable Disk'",,48) 
For Each objItem in colItems 
            Wscript.Echo objItem.Name
            Wscript.Echo objItem.VolumeName
Next

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• stimpyrulez
alt-92 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 21:33:
[...]

Ook dat kun je weer uitlezen met WMI scripting.
VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
strComputer = "." 
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:\\" & strComputer & "\root\CIMV2") 
Set colItems = objWMIService.ExecQuery( _
    "SELECT * FROM Win32_LogicalDisk WHERE Description = 'Removable Disk'",,48) 
For Each objItem in colItems 
            Wscript.Echo objItem.Name
            Wscript.Echo objItem.VolumeName
Next
Ik dank u, maar nu haakt mijn programmeer kennis wel af hoor ;)

kan het wel lezen, maar zou niet weten hoe ik het moet toepassen! :)

En eerlijk gezegt gaat het me dan ook weer net iets te ver/technisch.
Maar iig bedankt!
Ik ben weer goed geholpen! *O*
Pagina: 1