Toon posts:

CRT blijft flikkeren, wat ik ook doe

Pagina: 1
Acties:
  • 1.876 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
L.S.,

Helaas blijft mijn CRT maar flikkeren. Het lijkt net alsof de vernieuwingsfrequentie 60 is, terwijl ik hem toch echt op 85 (hoger kan mijn CRT niet) heb staan. De vernieuwingsfrequentie veranderen helpt vaak, maar soms niet. Gelukkig flikkert het beeldscherm niet altijd. Soms verdwijnt het flikkeren na een herstart. Echter, het komt helaas ook voor, dat het beeldscherm na een herstart (gewoon via 'Start' --> 'Computer uitschakelen' --> 'Uitschakelen') weer wel opeens flikkert. Het is nog niet voorgekomen, dat het beeldscherm tijdens gebruik opeens begon te flikkeren. Dit probleem is - volgens mij - ontstaan nadat ik de videokaart die er nu in zit, (volgens het boekje) heb geïnstalleerd.

Hetgeen ik reeds heb geprobeerd:

- Ik heb de hulpsoftware van Windows XP geraadpleegd, maar helaas heb ik geen oplossing gevonden.
- Reeds een ander forum geraadpleegd. Na ongeveer 6 dagen nog niet één reactie ontvangen.
- Ik heb dit forum doorgenomen. Helaas heb ik niets gevonden.

- Ik heb de/een nieuw(st)e driver van de videokaart geïnstalleerd.

Versie driver: ATI 8.322

Mijn CRT: Iiyama Vision Master 1451

Mijn resolutie: 1024 x 768

Mijn videokaart: ATI Radeon RX1050 (MSI)

Ik hoop, dat u mij kunt helpen!

K.J. Kostelijk

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gekke vraag, maar zet je wel de verversingsfrequentie van het goede scherm op de goede waarde :?
Je videokaart zal ws. 2 monitoren aan kunnen sturen, dus daar zou je al per ongeluk de mist in kunnen gaan.

Verder: hoe heb je je monitor aangesloten? Via een DVI naar VGA converter of rechtstreeks op VGA? Dat zou je ook eens af kunnen wisselen, kijken of dat uitmaakt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:13

EMP

Krulloos!

Heb je boxen, of andere apparatuur die storing zou kunnen geven in de buurt van je monitor staan? Zet die eens een stukje weg dan? Geld ook voor de kabels die naar de monitor lopen en eventueel een externe adapter als je monitor dat heeft (wat ik niet verwacht, ik ken geen CRT's die dat hebben maar wie weet :)).

Probeer andesr de monitor eens een meter te verzetten, bijvoorbeeld op je bureaustoel, dan degaussen (of uit- en aanzetten, als je de degaus functie niet kunt vinden). Als dit invloed heeft, dan heb je last van externe storing.

Nette topicstart trouwens hoor, je hoeft echter niet te groeten op GoT ;)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
-probeer eens een andere monitor
-probeer eens een andere kabel
-probeer eens een andere resolutie
-probeer eens een ander OS: linux livecd

[ Voor 14% gewijzigd door Kurios op 20-08-2007 09:57 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Lang geleden had ik ook eens een ATI vga kaart met CRT Monitor.
Gek genoeg had ik dezelfde problemen als jij; refresh rate op 75Hz zetten. Flikker weg.
Reboot: refresh rate weer terug op 50 of 60Hz...
Helaas heb ik het nooit weten te vinden. Misschien dat google nu wat uitkomst bied? Maar destijds was dat niet het geval.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen: helaas (nou ja... helaas :P) doet het beeldscherm het soms gewoon goed. Vandaar dat ik ook niet meteen kan zeggen of ik een oplossing heb gevonden. We zullen geduld moeten hebben :(

@ The Eagle

De verversingsfrequentie van het goede scherm staat gelukkig op de goede waarde. De verversingsfrequentie van het andere scherm (ik heb overigens niet een ander scherm in gebruik) stond echter niet op een goede waarde. Het veranderen van de verversingsfrequentie van het andere scherm helpt helaas niet.

Ik heb de verbinding veranderd van direct naar DVI --> VGA en het resultaat was verbluffend. Het scherm flikkerde en er kon er niets meer tegen doen :P. Het was volgens mij wel een goed idee overigens, aangezien mijn oude videokaart nooit flikkerde en van DVI naar VGA ging (dus anders dan nu het geval is).

@ Empie

Ik heb gedaan wat ik kon doen om de stralingen te verplaatsen. Helaas lijkt niet te helpen :(

@ Kurios

Gelukkig heb ik hier nog een andere CRT aangesloten op een andere computer. Ik zal de eerste twee ideeën zo snel mogelijk bekijken.

Over het derde idee: reeds gedaan. Helpt helaas niet :(

Over het vierde idee: dit is natuurlijk een goed idee, maar helaas ook erg desastreus :P. Als niets lijkt te helpen, zal ik overgaan op een ander OS.

Bedankt voor jullie hulp! Ik houd jullie op de hoogte.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2007 20:13 ]

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 10:45:
Over het vierde idee: dit is natuurlijk een goed idee, maar helaas ook erg desastreus :P. Als niets lijkt te helpen, zal ik overgaan op een ander OS.
het gaat erom dat je vaststelt waar het probleem zit:

als je met linux dezelfde problemen houdt is het hardwarematig, zijn de problemen weg is het softwarematig.

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-07 10:07
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 10:45:Over het vierde idee: dit is natuurlijk een goed idee, maar helaas ook erg desastreus :P. Als niets lijkt te helpen, zal ik overgaan op een ander OS.
Niks desastreus aan, een livecd doet niks aan je harddisk. Een linux livecd heb je in een half uurtje gedownload en dan even branden en booten en je weet het. Je kunt knoppix en ubuntu proberen, hebben allebij goede hardware herkenning.

Opleiding Brandveiligheid

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-07 23:58

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik ken nog 3 andere manieren om het op te lossen...

1. Zet the el cheapo ventilator in de zelfde stekkerdoos uit.
2. Zet de ander monitor die in de buurt staat uit.
3. (meest technish ;) ) Geef een stevige ram op de monitor. (Nee, geen grapje, kan echt helpen)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Gebeurt vaker met Ati drivers. Probeer eens andere drivers, en kijk dan ook eens naar de Omega drivers. Een vriend van me lostte een soortgelijk probleem zo op (na reboot weer 60 Hz, of een shcerm dat in Windows op 85 Hz stond die toch stond te flikkeren).

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

In de ati catalyst control center kan je bij displays de maximale resolutie en frequentie aanpassen door use DCC uit te zetten. Als je hier nu een hoge refreshrate en resolutie instelt moet het wel goed werken. Daarna eventueel nog bij de normale opties/monitor de gewenste frequentie instellen.

Ik heb geen ati meer anders had ik via screenies laten zien.

specs

Verwijderd

Topicstarter
@ Tripp

Ik heb alleen iets gevonden dat gaat over DDC (Display Data Channel). De Ati Catalyst Control Center geeft aan, dat deze functie ondersteund wordt.

Ik heb daaronder het vakje dat voor de afkorting 'EDID' staat, uitgevinkt. Vervolgens kon ik de maximale verversingssnelheid en de maximumresolutie veranderen, hetgeen ik heb gedaan. Tot nu toe flikkert de monitor niet meer, yaay :P.

Helaas weet ik nog niet of het probleem is gefixt. Toch wil ik iedereen bedanken :)

• IONDictator
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik weet hoe je die bij Ati drivers vast kunt zetten, ik heb daar zelf namelijk ook last van.

Open je beelscherm eigenschappen en ga naar het laatste tabblad instellingen.
Klink op geadvanceerd en dan adapter.
Als je dan op alle modusen laten zien (sorry voor de slechte vertallingen, zit op het moment op XP x64 en die heb je niet in het Nederlands).
Uit die lijst kies je je reso en frequentie en dan toepassen.

Als hij hem niet in 1 keer pakt moet je hem eerst bijvoorbeeld op 60 vast zetten en daarna op de gewenste. Dit heeft tot nu toe altijd gewerkt bij mij en als het goed is hoef je dan ook helemaal niks bij de Ati's Control Center in te stellen.

[ Voor 7% gewijzigd door IONDictator op 22-08-2007 09:39 ]

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ter aanvulling:

Dit moet je meestal herhalen na een driver update, ik had hetzelfde euvel met mijn oude monitor. Deze gaf geen dcc gegevens door. Mijn huidige gelukkig wel.
Pagina: 1