DynDNS, dynamic IP adres en eigen domein met thuisserver

Pagina: 1
Acties:
  • 6.177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Tot voor kort had ik een XS4All KPN aansluiting met een vast IP-adres, en een *.name domein via directNIC (via hun DNS). Dit *.name domein verwees naar de thuisserver met daarop Exchange, IIS, FTP etc. Werkte heel lekker!

Nu ben ik verhuisd naar Engeland, en heb daar kabel genomen via NTL/Virgin. Deze kabelprovider blokkeert geen poorten (ook al uitgetest), maar blijkt het dynamisch maken van het IP-adres wel heel serieus te nemen: elke keer dat het kabelmodem uitgaat is er een nieuw IP-adres. Oplossing moet een dynamic DNS service zijn; helaas biedt de DirectNIC hostingprovider dit niet aan. Mijn Asus WL-500g Premium router ondersteund dynDNS, ik heb een DynDNS account aangemaakt en de service aangezet in het modem.

Nu snap ik dat je met DynDNS gelijk kan doorlinken naar je IP-adres, dus als ik naam.dyndns.org wil linken naar mijn IP-adres, dan moet dat lukken. Echter, ik wil dus naam.name via DynDNS laten doorlinken naar mijn IP-adres, welke dynamisch wordt geupdate. Ook de MX records van de mailserver moeten worden geupdate.

Ik heb de FAQs by DynDNS door gekeken, zoekfunctie gebruikt, maar kom er niet uit of het wel kan wat ik wil. Als het via een betaalde service moet, dan wil ik dat overwegen, maar dan kan het zijn dat ik mijn gehele account wil onderbrengen bij een hostingprovider die en de domeinnaam en de (dynamic) DNS doet.

Al geprobeerd by DynDNS:
Hostname: naam.dyndns.org
Wildcard: Not set
Current Service: WebHop Redirect
Last IP Update: 86.13.xx.xx
TTL: 1 min.
Redirect URL: http://www.naam.name/
Cloaking: NO
MX Records: mail.naam.name
Ook webhop op redirect gezet, en een paar andere settings gedaan. Via een werkproxy getest, en naam.dyndns.org is bereikbaar en gaat netjes naar de webserver. Maar waar ik nu vastloop is hoe ik mijn www.naam.name domein koppel aan de dyndns naam. Hoe stel je dat in bij de hostingprovider?

vast bedankt voor tips in deze :) , ik erger me eraan dat ik er niet zelf uitkom.

Edit: ik neem aan dat ik iets moet aanpassen bij de DNS servers van de hostingprovider, maar daar moet ik een IP-adres ingeven voor *.naam.name, daar kan ik toch geen naam.dyndns.org invoeren?

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 13-08-2007 02:11 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:09

DataGhost

iPL dev

Ik weet niet in hoeverre je DNS-controle hebt over je .name-domein, maar ik geloof dat je het probleem simpelweg op kan lossen door je .name met een CNAME naar je dyndns domein te laten verwijzen. Als ik het goed heb wordt uiteindelijk voor het IP (A-record bij dyndns) de TTL van dyndns gebruikt dus hoogstwaarschijnlijk heb je geen problemen met cachende dns-servers.

Als je dit niet kan doen is het een stuk lastiger :+ Ik zou het anders netjes vragen aan je provider/registrar en eventueel je domein transferren naar een andere registrar waar je die controle wel hebt.

Edit: Hm, als ik het goed zie kost het zelf beheren van de DNS-instellingen (directDNS) bij directNIC $5 per jaar. Ik neem aan dat je dit sowieso al hebt, aangezien je kennelijk al een A-record naar je thuisserver had?

[ Voor 16% gewijzigd door DataGhost op 13-08-2007 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
DataGhost schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 02:10:
Ik weet niet in hoeverre je DNS-controle hebt over je .name-domein, maar ik geloof dat je het probleem simpelweg op kan lossen door je .name met een CNAME naar je dyndns domein te laten verwijzen. Als ik het goed heb wordt uiteindelijk voor het IP (A-record bij dyndns) de TTL van dyndns gebruikt dus hoogstwaarschijnlijk heb je geen problemen met cachende dns-servers.

Als je dit niet kan doen is het een stuk lastiger :+ Ik zou het anders netjes vragen aan je provider/registrar en eventueel je domein transferren naar een andere registrar waar je die controle wel hebt.
Ik heb goed controle over de DNS bij DirectNIC, ik kan daar CNAMEs, A-records, MX records e.d. aanmaken. Even voor de duidelijkheid, ik maak dus een naam.name naar naam.dyndns.org?

Ga ik zo gelijk eens uitproberen.

OK, dit is mijn lijstje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
A   naam.name 86.13.*.*  
A *.naam.name 86.13.*.*  
A fallback.naam.name 82.93.*.*  
A ftp.naam.name 86.13.*.*  
A mail.naam.name 86.13.*.*  
A webmail.naam.name 86.13.*.*  
CNAME www.naam.name naam.dyndns.org  
MX   naam.name fallback.naam.name 15 
MX   naam.name mail.naam.name 10 
MX *.naam.name fallback.naam.name 15 
MX *.naam.name mail.naam.name 10

De fallback is omdat mijn Exchange server backup speelt voor iemand anders zijn Exchange server. Moet ik nu alle verwijzingen naar de A-records weghalen?

[ Voor 23% gewijzigd door gambieter op 13-08-2007 02:20 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:09

DataGhost

iPL dev

Ja, eigenlijk gewoon vervangen voor CNAME records dus. In een webbased DNS interface zal dat inderdaad neerkomen op verwijderen en opnieuw aanmaken. Je laat ze dan inderdaad verwijzen naar de dyndns hostname, dyndns zorgt dan verder voor de afhandeling van het A-record, zegmaar. Dit alles is natuurlijk transparant voor de gebruiker, je ziet nog steeds overal naam.name in de adresbalk staan :)

edit: ik zie nu pas dat je voor www. al een CNAME hebt staan. Dat is inderdaad correct, hetzelfde kan je bij . en *. instellen. Voor je MX-records zou je kunnen overwegen direct naar je dyndns te verwijzen, dat scheelt steeds een DNS-query en ik meen me te herinneren dat het aantal verwijzingen van een MX-record, alvorens bij het A-record uit te komen, aan een bepaald aantal gebonden is en dat mailservers zich daar in zouden kunnen verslikken. Volgens mij heeft dnsreport.com me dat een keer verteld, het is niet 100% blijven hangen dus het kan ook fout zijn :+
Edit: ik neem aan dat ik iets moet aanpassen bij de DNS servers van de hostingprovider, maar daar moet ik een IP-adres ingeven voor *.naam.name, daar kan ik toch geen naam.dyndns.org invoeren?
en
Dank :) . Ik ga weer aan de slag. Eigenlijk is de CNAME dus een soort van forwarder, die had ik nog niet eerder bekeken.
Inderdaad, je kan er niet zomaar een hostname invoeren. Eigenlijk zijn een A-record en CNAME-record min of meer hetzelfde, de ene is enkel voor IP-adressen en de ander is enkel voor hostnames. Het enige verschil is dat een CNAME uiteindelijk altijd naar een A-record moet wijzen (in dit geval heeft dyndns die dus) omdat je anders natuurlijk geen IP-adres krijgt 8)7

[ Voor 68% gewijzigd door DataGhost op 13-08-2007 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
DataGhost schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 02:23:
Ja, eigenlijk gewoon vervangen voor CNAME records dus. In een webbased DNS interface zal dat inderdaad neerkomen op verwijderen en opnieuw aanmaken. Je laat ze dan inderdaad verwijzen naar de dyndns hostname, dyndns zorgt dan verder voor de afhandeling van het A-record, zegmaar. Dit alles is natuurlijk transparant voor de gebruiker, je ziet nog steeds overal naam.name in de adresbalk staan :)
Dank :) . Ik ga weer aan de slag. Eigenlijk is de CNAME dus een soort van forwarder, die had ik nog niet eerder bekeken.

Nu maar hopen dat ik mijn dynDNS account goed heb ingesteld, maar dat zijn de volgende stappen!

Edit. Ik heb het nu zo staan:
code:
1
2
3
4
5
6
CNAME  *.naam.name   naam.dyndns.org
CNAME  ftp.naam.name   naam.dyndns.org
CNAME  webmail.naam.name   naam.dyndns.org
CNAME  www.naam.name   naam.dyndns.org
MX  fallback.naam.name   82.93.*.*   15
MX  mail.naam.name   naam.dyndns.org   10

Nu moet ik dus gaan uitzoeken hoe dynDNS met de MX records omgaat.

Edit2: het lijkt te werken. Dataghost, dank voor je hulp! d:)b

[ Voor 28% gewijzigd door gambieter op 13-08-2007 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:18

lier

MikroTik nerd

Wat je eventueel als alternatief voor de router functionaliteit met betrekking tot DynDNS kan gebruiken is de update software van DynDNS zelf, Deze kan je bijvoorbeel op de server installeren (waarmee je veel beter overzicht houdt over je IP adres en updates).

Software is via dit linkje te vinven.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
lier schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 16:12:
Wat je eventueel als alternatief voor de router functionaliteit met betrekking tot DynDNS kan gebruiken is de update software van DynDNS zelf, Deze kan je bijvoorbeel op de server installeren (waarmee je veel beter overzicht houdt over je IP adres en updates).

Software is via dit linkje te vinven.
Dat heb ik gezien, maar niet echt goed bekeken. De Asus router zit ertussen, dus krijgt de server een 192.168 IP-adres. Op het eerste gezicht leek de software daarnaar te kijken en niet naar het externe IP-adres? Anyway, ik ga er zeker even naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper1989
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-08 21:39
Sorry voor deze grote kick, maar ik loop eingelijk tegen het zelfde probleem aan, nu heb ik in mijn dns instellingen dezelfde instellingen gedaan zoals gambieter. maar loopt het wel fout bij mijn dyndns configuratie. Zou je iets meer kunnen vertellen hoe je dit juist hebt opgelost? Als ik ga kijken bij mijn dyndns configuratie is de eenigste mogelijkheid voor email, de "emailrouting" functie, maar die laat het dus niet toe om te verwijzen naar CNAME records...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
jasper1989 schreef op zondag 25 mei 2008 @ 15:08:
Sorry voor deze grote kick, maar ik loop eingelijk tegen het zelfde probleem aan, nu heb ik in mijn dns instellingen dezelfde instellingen gedaan zoals gambieter. maar loopt het wel fout bij mijn dyndns configuratie. Zou je iets meer kunnen vertellen hoe je dit juist hebt opgelost? Als ik ga kijken bij mijn dyndns configuratie is de eenigste mogelijkheid voor email, de "emailrouting" functie, maar die laat het dus niet toe om te verwijzen naar CNAME records...
Ik wil een deze dagen wel opschrijven hoe ik het precies heb staan, maar misschien kun je zelf eerst aangeven:
- welke internetprovider?
- kabel/ADSL?
- router-situatie?
- instellingen?
Ik zit namelijk bij een Engelse kabelaar, met een simpel non-routerend modem en een Asus router welke als enige router functioneert. En die heeft DynDNS functionaliteit.

Oftewel: information first, daarna zien we verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasper1989
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-08 21:39
- welke internetprovider? belgacom
- kabel/ADSL? adsl
- router-situatie? server zit achter een router die portforwarding heeft aanstaan naar de server (80/25/22..)
- instellingen? server zelf draait op postfix, server draait ddclient voor ip updates

dns instellingen:
CNAME *. blaat.com blaat.dyndns.org
CNAME www. blaat.com blaat.dyndns.org
MX mail. blaat.com blaat.dyndns.org 20

dyndns instellingen

Hostname: blaat.dyndns.org
Wildcard: Yes, alias "*.hostname.domain" to same settings.
Service Type: Host with IP address
IP Address:
Use auto detected IP address 81.245.*.*.
TTL value is 60 seconds. .

hoop dat je hier iets meer mee kan

[ Voor 0% gewijzigd door jasper1989 op 25-05-2008 15:33 . Reden: censuur ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Dank voor de info. Ik zal vanavond of morgen mijn exacte instellingen posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:18

lier

MikroTik nerd

jasper1989 schreef op zondag 25 mei 2008 @ 15:08:
Volgens mij is het enige dat je nodig hebt een dyndns naam (blaat.dyndns.org) die je vervolgens in je DNS settings van je domein gaat gebruiken:

recordnaamtypeWaarde
wwwCNAMEblaat.dyndns.org
@MX10 blaat.dyndns.org

Oftewel, je hoeft helemaal niets te doen met mail binnen dyndns.

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 26-05-2008 09:01 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Een verlate reactie, excuses hiervoor.

Mijn DynDNS instellingen zijn:
Hostname: gambieter.dyndns.org
Wildcard: Yes, alias "*.hostname.domain" to same settings.
Service Type: Host with IP address

IP Address: 86.13.xx.xx
TTL value is 60 seconds.

Mail Routing: Yes, let me configure Email routing.
MX Hostname: mail.naam.name
Primary: Yes, use it as my primary mail relay.
De instellingen bij de hostingprovider zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
CNAME ftp.  gambieter.name gambieter.dyndns.org  
CNAME mail.  gambieter.name gambieter.dyndns.org  
CNAME webmail.  gambieter.name gambieter.dyndns.org  
CNAME www.  gambieter.name gambieter.dyndns.org  
MX   gambieter.name mail.gambieter.name 10 
MX *.  gambieter.name mail.gambieter.name 10

Hopelijk kun je hier wat mee :)

Pagina: 1