dLAN (via lichtnet) trager dan adsl... Snelheid klopt niet.

Pagina: 1
Acties:
  • 3.766 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 15:47

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag 2 Eminent 85Mbit Homeplug adapters EM8013.

Na wat testjes ben ik er achter gekomen dat de snelheid niet deugd!

Mijn eerste test was de volgende, ik plug mijn laptop direct in het ADSL modem en ga naar www.speedtest.nl --> 2170kbyte/s (20Mbit abbo)

Ik zet de 2 homeplug adapters er tussen en ga op mijn werkplek zitten --> 999kbyte/s.

Oke, zover niks aan de hand, misschien is mijn afstand te ver weg.

Nu heb ik een tooltje van de fabrikant er bij gekregen die vertelt wat de actuele snelheid is tussen de adapters. Ik heb een overzichtje gemaakt van de weergegeven snelheid en met DUmeter een test gedaan van een kopieeractie van een file van 2500MB van de ene pc naar mijn laptop.

Zie hier het overzichtje:
Eerst noem ik de snelheid die de tool aangeeft en dan de snelheid die ik zelf meet.

85Mbit = 3,27Mbyte doorvoersnelheid (homeplug 2cm van elkaar verwijderd)
77,66Mbit = 1,55Mbyte doorvoersnelheid
54,69Mbit = 1,13Mbyte doorvoersnelheid
41,65Mbit = 810kbyte doorvoersnelheid

Blijkt dus dat zelf als ze practisch tegen elkaar aan zitten in een dubbel stopcontact dat de snelheid niet hoger komt dan 3,27Mbyte/s. Dat is toch theoretisch maar iets van 25Mbit en niet 85. Op zich zou ik tevreden zijn als dat ding over 8 meter draad nog 2Mbyte/s zou halen maar dat gaat dus never nooit niet. Ik voel me een beetje belazerd. Zie ik iets over het hoofd??

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97275

Zie ik iets over het hoofd??

Ja, je bent vergeten netwerkkabels te trekken en een switch neer te mikken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152007

In andere topics over deze dingen staat dat die van devolo bij optimale omstandigheden rond de 10mbit halen. Ik weet niet of die van jou ook zo goed zijn als van devolo, maar wees blij als je 5mbit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 19:00

Pogostokje

* twiet *

Ja, helaas, mijn ervaring is ook dat die dingen tergend traag zijn. Leuk voor wat simpel surf/chat gebeuren maar het is geen volwaardige vervanging van een 'echt' netwerk...

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Inderdaad, het is een honky tonky oplossing voor als het écht niet anders kan. Het ligt er ook aan hoe de elektrische installatie in een huis is, maar veel meer zul je niet halen. Geen mogelijkheid om een switch ergens neer te leggen en te bekabelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ik kan niet echt kabels gaan trekken, dan moet ik door een trap en 4 muren heen. De afstand is 15 meter totaan de meterkast.

Maar afgezien van alle externe factoren. Het is toch niet de bedoeling dat 2 van die adapters op een afstand van bijna NUL (samen in hetzelfde stopcontact) slechts 3,27Mbyte halen? Dat is een optimale situatie en dan nog ruim 3 x zo langzaam als hetgeen hij weergeeft/zou kunnen halen.

Het enige alternatief dat ik heb is een 4 aderige telefoondraad die ook in die ruimte komt. Daar zou ik dan een UTP kabel van moeten maken, die komt namelijk ook in de meterkast uit. Mijn telefoon zou ik dan ergens anders neerzetten. Ik betwijfel of die draad twisted pairs heeft. Kan dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ja je kan gewoon telefoondraad voor netwerk gebruiken zeker als er verder niets ligt aan data zal het best kunnen werken gewoon proberen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 08:37

Edgarz

Tweako-active since1986

Afhankelijk van de doorsnee van de telefoonkabeldoorvoer van meterkast naar boven zou je ipv de oude telefoonkabel 2 snoeren kunnen trekken door de buis: UTP en een telefoonkabel. Risico is wel dat de buis knikken maakt waar de kabels niet doorheen gaan. Dan heb je ook geen telefoon meer boven. De kabels met afwasmiddel inzepen kan dit helpen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 21:45

RammY

Dát!

Frogmen schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 12:55:
Ja je kan gewoon telefoondraad voor netwerk gebruiken zeker als er verder niets ligt aan data zal het best kunnen werken gewoon proberen.
Als jij op 10 Mbit half duplex + een zooi aan fouten wil gaan werken, Prima... maar het is sterk af te raden om aan een gewone telefoonkabel wat RJ-45 connectoren te knijpen en die als UTP te gaan gebruiken.

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:42

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Probeer eens een ander stopcontact ?

Eerlijk gezegd zie ik weinig nut van je topic - blijkbaar kun je met jou electr infrastructuur niet meer halen dan dit.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Koffie schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 11:03:
Probeer eens een ander stopcontact ?

Eerlijk gezegd zie ik weinig nut van je topic - blijkbaar kun je met jou electr infrastructuur niet meer halen dan dit.
Ik denk dat 2 van dit soort adapters in een dubbel stopcontact steken weinig met infrastructuur te maken heeft. Ik zit op dezelfde 'groep' plus dat de afstand bijna nul is. Als de snelheid dan ruim 3 x lager is dan aangegeven dan krabbel ik even achter mijn oren (lees: ga ik tweakers raadplegen).
Ik vraag me af of iemand anders ook deze adapters heeft en misschien wel een normale snelheid haalt.

Ik heb inmiddels een andere oplossing. Ik heb het adsl modem over de telefoondraden helemaal in de werkruimte gelegd. Dus het ADSL signaal loopt nu een eindje verder het huis in. Blijkbaar is dit geen probleem voor ADSL2+ want de lijn traint nog steeds even snel. Nu 2170kb/s op speedtest met mijn laptop rechtstreeks in het modem op de plek waar ik werk.
Probleem hiervan is dat de pc van mijn vriendin nu weer out of range is voor draadloos, maar zij vindt de slome stopcontactadapters geen probleem, dus gaat ie via die weg weer terug naar haar pc.

Ik heb wel een mailtje gestuurd naar complus over de belabberde snelheid. Of ze er op reageren weet ik niet, en anders ga ik nog even bij EMINENT klagen.

Topic mag wat mij betreft gesloten. Ethernet over telefoon ga ik niet proberen, ik hou niet van errors :+
Thanks voor de input _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152007

Nouja... voor mijn part hoeft het niet gesloten te worden. Ik vraag me namelijk af hoe die 200mbit adapters presteren, en of er misschien een ander, heel nieuw alternatief is voor netwerkkabels :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:42

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

shotputty schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 15:13:
[...]

Ik denk dat 2 van dit soort adapters in een dubbel stopcontact steken weinig met infrastructuur te maken heeft.
Dat heeft het wel degelijk.
Zet er maar eens een verlengdoos / verdeeldoos tussen, je zult zien dat de snelheid lager komt te liggen.
Anoniem: 152007 schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:27:
Nouja... voor mijn part hoeft het niet gesloten te worden. Ik vraag me namelijk af hoe die 200mbit adapters presteren, en of er misschien een ander, heel nieuw alternatief is voor netwerkkabels :(
Wij hebben met Linksys en Netgear getest, en voor zover ik begrepen heb waren daar behoorlijk acceptabele resultaten te behalen.

Uiteraard, alles afhankelijk van je electra netwerk dat je hebt.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 19:00

Pogostokje

* twiet *

Nouja, naast elkaar in dezelfde verdeel doos en dan nog bagger snelheid halen pleit niet echt voor het systeem. Kennelijk is het nog steeds niet in orde en @Timmo: ik zou die snelheiden dus maar met een grote korrel zout nemen. Ze meten het wellicht heel anders en zeker niet als een effectieve doorvoersnelheid..

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Pogostokje schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 14:05:
Nouja, naast elkaar in dezelfde verdeel doos en dan nog bagger snelheid halen pleit niet echt voor het systeem. Kennelijk is het nog steeds niet in orde en @Timmo: ik zou die snelheiden dus maar met een grote korrel zout nemen. Ze meten het wellicht heel anders en zeker niet als een effectieve doorvoersnelheid..
Niet eens in een verdeeldoos, maar ook echt in de muur naast elkaar. :/
Ik heb nog eens nagevraagd en het schijnt dat mijn issue nu bij Eminent is neergelegd. Ik denk dat ik rond 1 september hier wel even hun reactie kan plaatsen. Tot die tijd ben ik niet in de gelegenheid (tenzij ze deze week nog antwoorden).

Ik geloof dat ik op dit moment nog wat andere problemen zie verschijnen. Een zinnetje typen in msn naar een pc aan het andere uiteinde van zo'n adapter doet er nu een minuut over, dat was met draadloos gewoon instant.

I'll be back 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-07 18:18

qless

...vraag maar...

Moest je die dingen niet sowieso 1 meter kabel afstand tussen elkaar hebben? (ivm storing)

En die 85 Mbps zal waarschijnlijk hetzelfde zijn gemeten als bij wifi, dus up en download maxima bij elkaar opgeteld, dus dan is max 40 Mbps wel redelijk kloppend met jouw 3.7 MBps

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-06 15:56
Misschien een verklaring voor het verschil in gemelde snelheid en het verschil in kopieer-gemeten snelheid:

De tool meet de netto snelheid tussen de adapters, Windows kopieeractie is bruto snelheid.
Normaliter verschillen deze twee niet enorm omdat de round trip van je netwerk (hoe lang het duurt voor pakketje a bij b is en terug) onder de 1 ms ligt (bij een goed netwerk). Wij hebben dezelfde eminent doosjes ook getest en de round trip bij twee naast elkaar gestoken doosjes schommelt enorm (tussen de 12 en de 200 ms). Hierdoor kan de netto snelheid enorm lager komen te liggen als de bruto snelheid. (Ack packets duren langer om terug te komen...)
Probeer maar eens een ping -t te doen tussen 2 van die doosjes en schrik van de enorme latency en jitter

Wij gebruiken de dingen inmiddels als een soort el-cheapo WAN simulator (lage bandbreedte en crappy ping tijden).

• shotputty

shotputty

I'll be back

Topicstarter
Ik heb een reactie:
"De snelheid van een Powerline-netwerk is net zoals een draadloos netwerk afhankelijk van vele factoren.
Zelfs op een zelfde stopcontact, heeft u nog te maken met het achterliggende

elektrisch netwerk van de woning.

De snelheid van een Powerline adapter zoals uitgedrukt op de doos, is een volledige snelheid up/down.
Een snelheid van 85/2 = 42Mbit is dus normaal. Als de software aangeeft dat er een link is van ca. 45 mbit dan is dit ca. 22.5 in één richting. Uw test bevestigd dit, u haalde ca.
25Mbit (26.16) op hetzelfde stopcontact.

De gehaalde 1000kbyte/s in een 'normale opstelling' is redelijk, echter niet

hoog. Eminent garandeert de
volledige 85megabit echter niet in alle situaties. Evenals wireless kunt u vaak geen invloed uitoefenen op de in de woning aanwezig storing, of achtergrondruis. Een oplossing voor uw probleem kan Eminent u dan ook niet aandragen. (De oorzaak zit in factoren die door ons niet aanwijsbaar of controleerbaar zijn, zoals de kwaliteit van de electrische bekabeling in uw woning, en de hoeveelheid 'storing' op het elektrische netwerk.)

Als u een oplossing wenst waarbij u toch overal internet heeft, dan kunt u overwegen om draadloos, met WDS te gaan werken. U plaatst dan bijv. op elke verdieping of afdeling een draadloze router (bijv. de EM4050) die u ook weer draadloos koppelt aan elkaar. Let wel, ook bij deze oplossing

kan niemand u garaderen
dat u 54mbit zult halen. Draadloos werkt ook met 54/2 = theoretisch maximaal

27 mbit.

Als u de volledige 100 (of 1000 mbit..) wilt halen, dan is cat5(e) netwerkkabel met bijbehorende 100/1000 mbit kaarten de enige 100% betrouwbare oplossing. Het enige wat dan nog een vertragende factor wordt, is de maximale doorvoersnelheid van een harddisk of de pata/sata controller op het

moederbord van de pc's.."
Het enige wat ik nu nog in mijn situatie kan doen is zorgen dat de adapters boven en beneden op dezelfde groep komen. Dan zal ik ergens tussen de 1000kb/s en de 3,27MB/s uitkomen. :/

Pagina: 1