Kleurprofielen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.029 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan er hier eens uit de doeken doen welk kleurprofiel je het best kunt
gebruiken voor foto's die je online zet?

Adobe RGB of sRGB?

Begint het er al mee hier je camera op in stellen?

Mijn probleem is dat foto's die ik online gooi veel fletser en kleurlozer
zijn dan dezelfde foto's die ik op de computer heb staan.
Mijn D50 staat in gesteld op "3A sRGB"............in het boekje staat bij
deze optie "produceerd natuur en landschapsfoto's met levendige kleuren.

Bij "Adobe RGB" staat dat deze optie een grotere kleurruimte en kleurbereik
kan weergeven dan sRGB.

Je zou dus denken dat Adobe RGB de juiste keuze zou moeten zijn.

Wat is nu wijsheid als je foto's online zet? sRGB of Adobe RGB?

Op welke manier doen jullie het?

Als voorbeeld neem ik deze serie van mij eens, geschoten deze week in België:
www.dicasa.nl/Gileppe
Online zien de kleuren er veel fletser uit dan op mijn computer. Een van deze foto's heb ik daarom eens omgezet naar sRGB met dit als resultaat:
www.dicasa.nl/test.jpg

Vreemd is dat mijn D50 op sRGB staat. Zet PS soms alles weer om naar Adobe RGB?

Kortom, ik snap er geen hout meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Als je foto's alleen maar op internet wil plaatsen dan zou ik kiezen voor sRGB.
Dat je foto's op internet fletser lijken te worden kan komen door SimpleViewer die je gebruikt, ik ervaar namelijk met SimpleViewer hetzelfde.

Als je foto's echt wil gaan bewerken en laten afdrukken in professionele afdrukcentrales, dus geen Hema, Krijdvat e.d., dan kun je het beste kiezen voor Adobe RGB.
Het is dan ook wel verstandig om Photoshop in te stellen om alleen maar Adobe RGB te gebruiken want anders krijg bij het openen van de foto telkens de vraag welk profiel je wil gebruiken, aangezien Photoshop standaard sRGB gebruikt.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 14:58:
Als voorbeeld neem ik deze serie van mij eens, geschoten deze week in België:
www.dicasa.nl/Gileppe
Online zien de kleuren er veel fletser uit dan op mijn computer. Een van deze foto's heb ik daarom eens omgezet naar sRGB met dit als resultaat:
www.dicasa.nl/test.jpg
Als ik jou was zou ik voor de gein eens kijken naar het verschil tussen een aRGB en een sRGB foto in SimpleViewer. Mijn verwachting is namelijk dat SV de boel slechter maakt en het niet echt veel uitmaakt of je sRGB of aRGB gebruikt voor online doeleinden :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je beeldscherm kan enkel sRGB weergeven. Dus andere profielen zullen omgezet moeten worden naar sRGB. Doe je dat niet (door je OS of browser) krijg je de verkeerde kleuren te zien. Enkel Apple's Safari kan juist omgaan met kleurenprofielen. Kortom, om te zorgen dat iedereen jouw foto's goed kan zien zal je voor sRGB moeten gaan. Met Microsoft's Color Management Tool (extra via microsoft.com voor WinXP, geen idee van Vista) kan je de profielen in een soort 3D vorm vergelijken. sRGB komt overeen met je monitorprofiel, de anderen zoals AdobeRGB wijken af. Hopelijk helpt dit je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 20:20:
Je beeldscherm kan enkel sRGB weergeven.
Niet bepaald :X sRGB is een profiel wat het beste uitkomt op het gemiddelde scherm. Drie keer raden hoeveel gemiddelde schermen er zijn ;) Als je het goed wilt doen zul je moeten kaliberen: een specifiek profiel aanmaken voor jouw scherm. Voor web is het echter zo dat sRGB voor het web de beste keus is:
Dus andere profielen zullen omgezet moeten worden naar sRGB. Doe je dat niet (door je OS of browser) krijg je de verkeerde kleuren te zien. Enkel Apple's Safari kan juist omgaan met kleurenprofielen. Kortom, om te zorgen dat iedereen jouw foto's goed kan zien zal je voor sRGB moeten gaan.
omdat alleen Safari inderdaad kleurprofielen juist interpreteert :) Maar feitelijk dient ook sRGB geinterpreteerd te worden voor een volledig juiste weergave :)
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2007 @ 20:20:
sRGB komt overeen met je monitorprofiel, de anderen zoals AdobeRGB wijken af. Hopelijk helpt dit je.
Helaas, was het maar zo, maar nee dus.

[ Voor 12% gewijzigd door neographikal op 17-08-2007 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch even dit oude topic openen en deels kapen. Ik kwam er vandaag (pas) achter dat de verschillen tussen het bekijken van mijn foto's via Windows Preview / Photoshop én online gewoon enorme verschillen zitten. Het viel me op bij de laatste foto op mijn fotoblog. Deze foto heeft veel meer verzadigde kleuren en contrast wanneer ik deze PS of in Windows image viewer bekijk dan op mijn website. Komt dit door de kleurprofielen binnen IE? Firefox heeft precies hetzelfde namelijk. De foto's zet ik gewoon via FTP op mijn blog (zelfgemaakt), dus worden geen bewerkingen meer uitgevoerd.

Is hier een oplossing voor, of moet je hier gewoon mee leren leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Firefox, IE en de Windows preview kunnen voor geen meter met kleurprofielen omgaan. Als je dan geen sRGB gebruikt, dan zie je verschillen tussen de programma's. Vanaf FF3 zit er overigens wel ondersteuning voor kleurprofielen in FF :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik juist wel sRGB vanuit mijn camera en Window image viewer en Photohop laten juist dezelfde beelden zien. Op het internet zijn hier juist afwijkingen. Wordt sRGB niet meegenomen in PS wanneer je van een RAW een Jpeg maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ligt aan je instellingen in ACR en of je hem evt nog converteert in PS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 23:40:
Ligt aan je instellingen in ACR en of je hem evt nog converteert in PS.
Ik gebruik gewoon Adobe Camera Raw in PS2. Nu zie ik wel dat ik standaard alle foto's met Abobe RGB heb ingeladen, terwijl hier ook een optie sRGB is... Lekker weer over het hoofd gezien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat was ook de optie die ik bedoelde :)
Pagina: 1