Logitech X-540, welke geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 819 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225682

Topicstarter
Ik ben van plan om een nieuwe computer samen te stellen, met als moederbord een Asus P5K-E. De speakers die ik erbij ga kopen zijn waarschijnlijk de Logitech X-540. Nu is mij verteld dat het niet verstandig is met deze speakers om een X-fi extreme gamer / music te halen, omdat het verschil toch nauwelijks te merken is. Vandaar mijn vraag, zijn er nog andere goede, liefst zo goedkoop mogelijke (aangezien ik al over budget ben), mogelijkheden dan een X-fi? Ik gebruik de geluidskaart voor games en voor muziek, en dan vooral metal muziek.
En is het misschien toch slimmer om een andere speakerset te halen? zoals bijvoorbeeld de Creative Inspire T6100? Ik heb voor deze gekozen omdat hij niet te duur is, hij aangeraden werd door de winkel en omdat hij in de BBG staat. Mijn gebruiksdoel is dus vooral gamen en muziek luisteren. (metal) Ik kan helaas geen vergelijkende review vinden over deze 2 speakers.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 225682 op 02-08-2007 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:18

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Het is een prima setje in vergelijking met creative

vaak zijn creative boxjes iets helder ( Satalieten ) en hebben logitech zwaardere bass ....
luister ze anders eens @ Media markt smaken verschillen

Je hoord vaak alleen bij duurdere boxen zoals de Logitech Z5500 en z5450 en z5400
en bij de Creative GigaWorks® S750, MegaWorks THX 5.1 550, GigaWorks® ProGamer G550W, GigaWorks® ProGamer G500 het verschil met duurdere geluidskaarten

De Audigy ( behalve de SE versie!) en X-fi hebben een ingebouwde decoder dat is handig voor films , maar de Logitech Speakers die ik opnoemde hebben dat niet nodig want die hebben een externe decoder , en bij creative de meeste hebben dat niet!

De Logitech X-540 heeft ook geen externe decoder , dus als jij DTS of Dolby wil hebben heb je zoon geluidskaart nodig ..

Jou setje heeft een Db verhouding van 90 db vaak en hebben niks aan een geluidskaart met 100 db of hoger een Z5500 bijv heeft er wel profeit van ( hij kan harder )

verder als je een onboard geluidskaart gebeurd gebruikt hij je eigen CPU en met een Pci variant niet! tot nouwlijks

Ik ben begonne met Creative 4400 ( 4.1 ) deze was goed voor muziek en games , je moest hem niet gebruiken voor films en toen kwam de Creative P5800 5.1 setje deze is ook goed voor films ookal was de 4400 Helder dan de P5800 en was de bass lekkerder van de P5800 maar ook bij films kwam hij vaak te ook kort .....

ik merkte ook geen verschil kwa geluid van mijn onboard of Pci geluids kaart ( behalve 24 bit tegen over 16 bit ) maar de meeste onboard hebben nu ook 24 bit alleen je cpu load is dan nog van belang

het zijn goede begin setjes of mensen die niet veel geld willen of kunnen uitgeven!
of mensen die het niet zo intressant vinden

ik heb na 5 jaar lang creative nu een Logitech Z5450 bevalt me goed alleen ze kunnen nog minder hoor als mijn creative P5800

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok bedankt voor je reactie :)
ik zal binnenkort wel even bij de mediamarkt kijken, staan er daar veel setjes opgesteld dan? en m'n budget voor speakers ligt ongeveer bij 50-100 euro, dus die setjes zijn waarschijnlijk geen optie voor mij. Ik wil wel graag surround sound (dolby dus?). Ik ga hem bestellen bij Azerty, maar daar hebben ze van de Audigy alleen de SE's. Ook wel een andere Audigy, maar niet voor een fatsoenlijke prijs. Ik wil ook een geluidskaart erin vanwege het CPU gebruik. Ik zal nog wel even wat zoeken over de Creative 4400 en de P5800. Films kijk ik niet echt op de computer, dit doe ik wel op de TV.

X-Fi Xtreme Audio OEM deze misschien? of kan het nog goedkoper?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 225682 op 02-08-2007 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackhawk180
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-07 10:19
Ik weet niet hoe het zit met je budget, maar je kan overwegen een ander moederbord te nemen, waar default 5.1 surround op zit. Dit voorkomt de noodzaak een extra geluidskaart te kopen. Tevens kan de combinatie moederbord met budget geluidskaart duurder zijn, dan ander model moederbord met geintegreerd surround.

Ik heb nog even rondgekeken en wellicht is de ASUS P5K SE iets?

[ Voor 9% gewijzigd door blackhawk180 op 02-08-2007 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat gaat denk ik niet.. ik wil zowieso een bord met P35 / ICH9R, aangezien ik een E6750 en 2X320GB in RAID0 ga gebruiken. Ook heb ik voor de P5K-E gekozen omdat hij standaard een wifi ding heeft, en ik dus geen los ding van 20 euro hoef te kopen voor mijn draadloze KPN internet + bellen verbinding. En aangezien ik gelezen heb dat een onboard geluidskaart veel meer CPU gebruikt en me in games wat FPS kost, heb ik liever een los kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Zou ik niet nemen. Die audio versie van de X-FI is eigenlijk de naam X-FI niet waardig. Ga voor een Audigy 4 of 2 als je ze nog kunt vinden. Eventueel gewoon 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De Logitech X-540 heeft ook geen externe decoder , dus als jij DTS of Dolby wil hebben heb je zoon geluidskaart nodig ..
Wat houdt dit precies in? dat je geen surround sound hebt? ik wil wel gewoon fatsoenlijk sorround sound.. da's wat mooier in games denk ik, en voor muziek ook.

Kan ik dan beter deze Audigy 2 ZS kaart erbij kopen (icm een X540), in plaats van P5K-E onboard zodat ik surround heb?

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 225682 op 03-08-2007 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Een losse geluidskaart geeft vaak wel betere geluidskwaliteit en zal je processor ook minder belasten. Alleen moet je kijken welk besturingssysteem je wil draaien. Bij XP is er niets aan de hand. Bij Vista wel. Je moet dan nog extra betalen voor drivers die werken onder Vista. Dat geldt overigens niet bij een X-FI.

[ Voor 6% gewijzigd door matel op 03-08-2007 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben van plan XP te gaan draaien. Maar als ik surround wil, kan ik dan nog even voorruit met het onboard geluid van de P5K-E of is een losse geluidskaart met zo'n decoder dan nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:18

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Dat DTS / Dolby is alleen handig als je GAME of FILM het ondersteund ......

kijk je stopt een DVD in je computer en je zegt bij set-up DTS 5.1 geluid dan heb je bij een normale Geluidskaart geen DTS omdat hij dat niet verwerken kan en dan upmixt hij 2.1 naar 5.1 software matig en krijg je gewoon voor sterio en achter sterio en center MONO dit is opzich niks mis mee !! maar het lijkt niks vergeleken echt DTS en Dolby

bij muziek gebeurd dit zoizo dat hij het upmixt van 2.1 naar 5.1 / behalve Dolby pakt de MONO geluid en Zet die bij de center en achtere speakers en de 2 fronts gewoon sterio en dat verwerkt hij zodanig dat het goed klinkt!.....

bij Games heb je EAX van Creative dit is een Soort van DTS maar dan voor games ( je geluidskaart moet dit ondersteunen ) de moederborden ondersteunen dit tot EAX 2.0 ( toen verkocht creative geen license meer ) en De Creative live 24 bits en audidy se,2 ondersteunen tot 3.0 (HD) en Audigy 4 tot 4.0 (maar voor muziek klinkt de audigy 2 beter ) de X-Fi serie ondersteund tot EAX 5.0 ( hoe nieuwe de game hoe hogere EAX je vaak hebt , maar je kan ook gewoon in de game een lagere versie kiezen. )

zolang jij niet verwacht dat je wegtrild achter je computer! dan zit je goed ^^ kwa speakers

ik denk dat je de Logitech Z2300 ook mee moet nemen in je overweging! dit is een 2.1 setje maar heeft 2x 40 watt RMS Satalieten en 120 watt rms subwoofer en heeft het THX keurmerk ( dat hebben alleen de betere boxen! zoals de Z5500 en Z5450 Creative GigaWorks enzovoort .....)

vergelijk het eens met je X540 ik denk dat je meer gelukt hebt bij de Z2300 dan bij de x540 omdat sterio lang zo slecht nog niet! en deze je voeten,huis,ramen laat trillen als bijv een monster je doormidden hakt in doom3

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mja die had ik ook gehoord, heeft wel vet geluid.. maar die is dan ook meteen 2 keer zo duur. En voor games als CoD 2 is 5.1 toch mooier denk ik. Maar toch bedankt :)
Pagina: 1