Raar probleem met een HIS X1950 Pro IceQ3 Turbo 512MB AGP

Pagina: 1
Acties:

• dynax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
Sinds 2 maanden heb ik deze kaart in bezit.
Altijd goed gedaan en niet overklokt.
Wel viel me op dat de kaart een lichte hoge piep met zich meebrengt.(edit, zo te horen zit em dat in de voeding, waarschijnlijk omdat deze kaart meer power consumeerd)
Sinds vorige week doet de kaart raar, zo plotseling gaat het beeld op zwart, en gaat de koeler van de kaart op z'n hardst draaien, en het hele systeem doet niks meer.
Een reset rest dan nog.
Het gebeurt willekeurig...maar altijd wel als het beeld plotseling veranderd.
BV in het Ati Catalist Control Centre...als ik daar heen ga om bij 3d de instellingen te doen, dan gaat ie op zwart, maar ook als ik een film afspeel, die ik zojuist heb geopend in mediaplayer.
En ook een webpagina met grote plaatjes, die een pop-up geven voor een groter beeld, dan ook.
Maar een game spelen, bv Counter-Strike Source..geen last.
Bij een benchmark in Everest Tool, de Photoworxx...gaat ie ook op zwart.
De kaart blijft lekker koel; 41 gr. zo is het altijd ook geweest.

Ik heb het volgende geprobeerd om er achter te komen wat het kan zijn:

Win. Vista/XP maakt geen verschil.
Catalist drivers van 7.5 t/m 7.7
Ander geheugen ( en ook van 2 Gig-> 1 Gig), andere processor.
Diverse bios instellingen.

Ik denk niet dat het aan mijn hardware ligt: http://specs.tweak.to/2801

Ik heb nog garantie op de kaart, maar wil toch hier even raadplegen,

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door dynax op 09-08-2007 15:13 ]

mijn systeem.

• Punkie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-03 15:15
al geprobeerd om ati helpdesk te contacteren?

• dynax
Nee, nog niet..

Maar ik ben doorgegaan om te checken wat nu wel en niet kan..
Ik ben erachter gekomen dat als ik in de bios de instelling van het geheugen command rate op 2t zet, dat het dan met een test wel goed gaat, maar dat gaat zwaar ten koste van de prestaties van het geheugen.
Maar het heeft al jaren op 1t gedraaid, en nu sinds een week kan dat niet meer? 8)7

Ik snap er niks meer van...alleen slapeloze nachten ....

mijn systeem.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:50

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

dynax schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 23:27:
Nee, nog niet..

Maar ik ben doorgegaan om te checken wat nu wel en niet kan..
Ik ben erachter gekomen dat als ik in de bios de instelling van het geheugen command rate op 2t zet, dat het dan met een test wel goed gaat, maar dat gaat zwaar ten koste van de prestaties van het geheugen.
Maar het heeft al jaren op 1t gedraaid, en nu sinds een week kan dat niet meer? 8)7

Ik snap er niks meer van...alleen slapeloze nachten ....
dan zou ik maar eens heel rap je mem testen, en het kan goed zijn na een jaar dat het nu opeens niet meer kan, alles kan kapot he

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• dynax
Mem heb ik getest, met memtest 86.
Die gaf geen fouten.
Dus dat kan ik uitsluiten, dan blijven het mobo en Graka over.

mijn systeem.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:39
Disable in SmarGart eens alle insteliingen behalve AGP en kijk eens hoe het dan gaat. Met SmartGart kun je de driver instrueren bepaalde BIOS settings niet over te nemen. Zo kune je nagaan of BIOS een rol speelt.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:47
Wat betreft die hoge piep van je kaart: als dat niet wordt veroorzaakt door de koeler, dan kan het ook een slechte electrolitische condensator (elco) zijn.
Dat verklaart ook die andere problemen. Een veel voorkomende functie van een elco is het stabiliseren van de voeding in een elektronisch circuit, met name bij snelle wisseling van de benodigde stroom.
Bij wisselen van het beeld moet de videokaart plotseling wat harder werken. Als de voeding op een bepaald punt van de kaart dat niet kan trekken, dan kan er natuurlijk van alles fout gaan.
Kaart omruilen voor een nieuwe, is dan ook mijn advies.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 17:55

MrDrako

nep ict'er

ik heb em ook, bij mij word hij te heet, ik zet atitool aan en dan scan for artifacts,
kaart word bij mij rond de 60 graden, houd dit 2 min vol en dan valt alles weg.

Doet dit ook bij de nieuwere games, als ik lekker aan het spelen ben, poef beeld weg.
koeler op volle toeren.

Maar 60 graden is heel niet zo warm voor een videokaart...

[ Voor 40% gewijzigd door MrDrako op 06-08-2007 11:54 ]

• dynax
EricJH schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 01:12:
Disable in SmarGart eens alle insteliingen behalve AGP en kijk eens hoe het dan gaat. Met SmartGart kun je de driver instrueren bepaalde BIOS settings niet over te nemen. Zo kune je nagaan of BIOS een rol speelt.
Waar vind ik die instelling? niet in mijn Bios iig.

mijn systeem.

• dynax
JukeboxBill schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 10:34:
Wat betreft die hoge piep van je kaart: als dat niet wordt veroorzaakt door de koeler, dan kan het ook een slechte electrolitische condensator (elco) zijn.
Dat verklaart ook die andere problemen. Een veel voorkomende functie van een elco is het stabiliseren van de voeding in een elektronisch circuit, met name bij snelle wisseling van de benodigde stroom.
Bij wisselen van het beeld moet de videokaart plotseling wat harder werken. Als de voeding op een bepaald punt van de kaart dat niet kan trekken, dan kan er natuurlijk van alles fout gaan.
Kaart omruilen voor een nieuwe, is dan ook mijn advies.
Ja je hebt helemaal gelijk, ik had daar nog even niet aan gedacht.
Ik probeer nog wat, blijft het dan nog, dan ruil ik em om.

mijn systeem.

• dynax
Pfff....na veel getest te hebben, kom ik tot de volgende resultaten:

Zo te zien ligt het toch aan het geheugen.
Niet dat het stuk is, maar een specifike bios instelling.
En wel de instelling: Bank Interleaving.
Met enabled, gaat ie in Everest Tool Ultimate Edition 2007, bij de benchmark CPU Photoworxx op zwart, op auto doet ie het gewoon.

Hiervoor heb ik de Videokaart uit de pc gehaald, schoongemaakt, en de cmos gereset.
Bios helemaal opnieuw ingesteld, en testen maar.

Met alle 4 de modules erin (2GB), gaan de CAS en geheugensnelheid instellingen automatisch lager.
Dat heb ik nu dan ook terug gebracht naar 1 GB.
Wel raar dat het eerst wel werkte, al twijfel ik nu of nou Bank Interleaving aan of uit stond.
Deze week test ik toch nog de boel met een andere kaart, om zeker van de zaak te zijn.
Dus waarschijnlijk is er niks mis met de videokaart.

UPDATE:

Nu ook getest met een ATI 9800XT kaart, probleem blijft het zelfde, maar alleen in die specifike test in Everest Tool, de Photoworxx.
Alleen hier gaat ie niet op zwart, maar loopt ie halverwege zo vast als een huis.
Dus met de videokaart is niks mis.
Dan zou het moederbord overblijven waar aan iets zou kunnen schelen.
Maar alles werkt verder oke, ik heb op de auto stand nooit meer problemen gehad, ook niet met 1T.
Het enige dat ik nu nog zou kunnnen bedenken is, dat dat de bios instelling Bank Interleaving toch op auto stond, en na een bios update op enabled heb gezet, verder is alles weer bij de situatie zoals ie was.
Verder iedereen bedankt voor de tips.

[ Voor 28% gewijzigd door dynax op 09-08-2007 23:53 ]

mijn systeem.

Verwijderd

ik had het zelfde probleem het blijkt dat als je chips te warm worden dit probleem zich voordoet ikzelf heb een 80mm ventilator boven op de kaart geplaatst en met ati tool heb ik de ventilator van de kaart op 100% gezet resultaat geen zwarte schermen[img]P1000184[/img] of reboots meer

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-07 20:32

M2M

medicijnman

misschien als je een linus stickje download en dan via de usbstick opstart en via linus je videokaart test? Daar zullen vast progjes voor zijn (ff googlen, weet dat soort dingen neit uit mijn hoofd)

en anders heb je waarschijnlijk een brakke kaart, of een kaart met brak geheugen in handen.

trouwens kerel, kloppen de specs op deze link wel?

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 14-08-2007 10:01 ]

-_-

• dynax
Nee, nu immidels niet meer.
Ik heb alles vernieuwd.
Ik blijf erbij dat het toch aan die bios instelling heeft gelegen.
Daarvoor had ik een bios update gedaan (lees 1,5 week geleden) en ik denk dat de enable funcie er bij de vorige bios niet in zat.
Dus met de instelling op auto is er niks aan de hand.
Nu draaid het setje bij een vriend als game pc, en er is niks aan de hand.

Dus bij deze probleem opgelost.

mijn systeem.

Pagina: 1