VliegVerbrander

Pagina: 1
Acties:
  • 17.063 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-03 17:06

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ik zit niet (meer) in de electronica, maar ik weet wel wat ik wil :) Ik heb zo'n electrische vliegenmepper gekocht, en geniet er erg van. Maar ik wou hem graag wat zwaarder uitrusten, zodat ook de wat grotere vliegen een pijnloze dood kunnen sterven.

Afbeeldingslocatie: http://www.kerstma-heida.nl/afbeeldingen/470.jpg

Het 'gaas' staat om de beurt onder spanning. Wanneer 2 ijzerdraden contact maken mbv een vlieg is het een stoot van 1500V.

Ik heb een schema opgemaakt van het printplaatje, en zo goed mogelijk de componenten beschreven. Ik weet zelf niet welk component verantwoordelijk is voor de uiteindelijke spanningstoot van 1500V (gemeten waarde). Wellicht valt er 3000V van te maken (met wellicht iets hogere stroom?) door enkele componenten te vervangen met zwaardere versies.

Het schema:
Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/5375/schemafa0.png

De cijfers corresponderen met de componenten. Een weerstand heeft 2 cijfers, een voor elk voetje.

De componenten:
1.drukschakelaar
2.condensator 16V 47uF
3.ZIE AFBEELDING C2C7 5T
4.weerstand 150Ohm
5.transformator
6. -
7. ZIE AFBEELDING
8.transistor SS8050 D331
9.condensator 10V 100uF
10.weerstand 650Ohm
11.weestand 6,2Ohm
12.weerstand 16Ohm
13.transistor C331 S9014
14.weestand 210Ohm
15.transistor SS8550 D331
16.LED
17.weerstand 51Ohm
18.weestand 3,3Ohm
19.transistor TL431 928
20.ZIE AFBEELDING
21.film condensator 2J333J
22.ijzerdraadje
23.film condensator 2J333J
24.weerstand 22Ohm
25.weerstand 10M Ohm
26. -
27.film condensator 2J103J
28.diode IN4007
29.weerstand 10K Ohm

De vragen:
De componenten 7, 3 & 20 zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://img261.imageshack.us/img261/584/missendecomponentenqn6.jpg
Kan iemand mij vertellen wat dit zijn? Dan kan ik het in het lijstje opnemen.

De voeding van het geheel zijn 2x 1.3V AA batterijen van 2600mAh per stuk. Het liefst hou ik dat zo :D

Ik hoop dat ik hiermee voldoende info heb gegeven voor een leuke upgrade, alvast erg bedankt voor de hulp!

EDIT:
Ah, door de andere topics een plaatje gevonden van de setup. Dat scheelt :)
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~jaco1497/Got/full.jpg

Ik moet dus 2 weerstanden wegknippen (24 & 25) zodat de boel niet ontlaadt. En waar soldeer ik er een zwaardere elco op? Er zitten er meerdere op namelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Gamo op 27-07-2007 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-05 09:08
Een upgrade is heel simpel: net voor de "steel" zit een weerstandje dat een lekstroompje verzorgt tussen de twee polen.

Haal dit weg of vervang het door een grotere weerstand, en de klap wordt ook groter.

Let wel op, als je 'm weghaalt is er ook geen ontlading als je de knop loslaat. Uitzetten gaat dan alleen door iets te zappen.

Edit: 3 of 20 lijkt me een diode.

[ Voor 5% gewijzigd door Jiriki op 27-07-2007 13:08 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

PDF howto :P

(1 minuut zoekwerk op Google..)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Paar elco's erbij kan ook nog, heb je die spanning zelf gemeten? Bij mij komt hij namelijk op zo'n 130volt a.c., wat ik DMV een cascade schakeling heb verhoogd tot 1200volt DC, Daar nog 2 condensators van 630v 0,47u in serie op gezet, en de klappen zijn behoorlijk :P Enige nadeel is dat een vlieg gewoon niet zo goed geleid. Als ik bijv. een CD of metalen voorwerp neem krijg je flinke vonken, maar met een vlieg doet ie niet heel veel meer dan normaal.

En met je vinger aanraken doet au :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Jiriki schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 13:07:
Een upgrade is heel simpel: net voor de "steel" zit een weerstandje dat een lekstroompje verzorgt tussen de twee polen.

Haal dit weg of vervang het door een grotere weerstand, en de klap wordt ook groter.

Let wel op, als je 'm weghaalt is er ook geen ontlading als je de knop loslaat. Uitzetten gaat dan alleen door iets te zappen.

Edit: 3 of 20 lijkt me een diode.
Wat zou voor het eindvoltage beter zijn, de weerstanden verwijderen of vervangen met een zwaardere? Heb je daar een idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152007

Gamo schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 13:24:
[...]

Wat zou voor het eindvoltage beter zijn, de weerstanden verwijderen of vervangen met een zwaardere? Heb je daar een idee over?
Geen. Als ik het goed begrijp zorgt die weerstand ervoor dat er wat stroom weglekt, en zonder die weerstand is de stroom alleen weg als je iets hebt gezapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Nou, ik heb er twee weerstanden tussen zitten, 24 en 25. 24 is 22Ohm en 25 is 10 MILJOEN Ohm :D Ik ga ze er nu netjes tussenuit solderen. Dat is dan het begin van de modificaties :) Ik ben bereid zover mogelijk te gaan, maar ik heb wel hulp nodig <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm... je moet alleen die ene lekstroom weerstand weghalen OF vervangen door een heeeeeeeeele grote. Dus niet allebei (volgens mij)
Want het zit zo dat door die lekstroom weerstand de stroom kan kiezen tussen je vliegenkillerrooster of die suckweerstand, het moment dat de suck weg is of enorm veel groter zal de stroom naar je vliegenkiller gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:25
Hmm ben benieuwd binnekort maar eens zo'n mepper halen lijkt me wel leuk...

Dan kun je in de avond rond 11 uur buiten nog een mixed grill maken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb nog steeds de oude versie, hoef dus niks te veranderen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
OOMFG ik had de batterijen eruit gehaald om em weer open te maken, ik raak het gaas aan... AUW! Daar staat dus gewoon nog spanning op :'(

Het is een beetje moeilijk te meten of de voltage stijgt, aangezien mijn metertje maar tot 1000V gaat.

[ Voor 27% gewijzigd door Gamo op 27-07-2007 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:25
Gamo die tegenover mij zit is er zojuist achter gekomen dat deze mod behoorlijk pijnlijk kan zijn :D

Zelfs zonder batterijen zeer pijnlijk maar ook extreem grappig :P

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Dan heb je in ieder geval de juiste weerstand verwijderd :)

Zoals ik al zei, de lekstroom is ook voor de ontlading wanneer je de knop loslaat. Weerstand weg, ontlading weg...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Anoniem: 152007 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 13:38:
Hmm... je moet alleen die ene lekstroom weerstand weghalen OF vervangen door een heeeeeeeeele grote. Dus niet allebei (volgens mij)
Want het zit zo dat door die lekstroom weerstand de stroom kan kiezen tussen je vliegenkillerrooster of die suckweerstand, het moment dat de suck weg is of enorm veel groter zal de stroom naar je vliegenkiller gaan.
Moet je dan niet alleen de suckweerstand weghalen? Dan heeft de spanning geen keuze meer, en gaat ie naar het gaas. En dan is de andere weerstand ook rudimentair geworden. Als ik iets fout heb mag je het zeggen, maar hij werkt goed zonder die twee weerstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou ik weet het ook niet precies hoor... als ie het zo goed doet is er niks aan de hand toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Gamo schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 13:49:
Het is een beetje moeilijk te meten of de voltage stijgt, aangezien mijn metertje maar tot 1000V gaat.
Als je de standaard versie hebt (Hage? Hape? Zoiets) dan zou ie nu op 1800V moeten zitten. Tenminste, dat hebben we wel eens gemeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jiriki schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 15:13:
[...]

Als je de standaard versie hebt (Hage? Hape? Zoiets) dan zou ie nu op 1800V moeten zitten. Tenminste, dat hebben we wel eens gemeten :)
Ik heb een stickertje met "HG X - Electrische muggen, vliegen en wespen verdelgder". Bedoel je die soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:46
Hier ga ik dan maar even een topicje omhoogtrappen.

Ben een paar dagen geleden ook even in de Be blokker geweest, daar hadden ze nog zo van die dingen (onze vorige was kapoet), dus heb er dan maar ééntje meegenomen, thuisgekomen opengedraaid en wat gepruld, één weerstand weggedaan, en gewoon doorgesoldeerd met het gedacht, nu zal er wel wat meer kracht achter zitten... Niet dus, merk er niet veel van en ik wou hier toch maar even verifiëren ... ;)

Dus, hieronder wat pics, ik ben zelf niet zo een elektronica kenner, maar ik dacht, weerstand weg = meer spanning dus meer vermogen dus meer vonkjes... Of hoe zit dat ?

Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/2k30hu.jpg

Onder de groene condensator (condensator, ja toch ? 8)7 ) zitten twee diodes, die zijn niet zo zichtbaar op foto's en foto's uploaden gaat momenteel wat moeilijk, zit weer tegen me limietje (Belg...)

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/jtxhqx.jpg
Hier zie je nog even de onderkant van het hele zootje...

Wat moet ik nu veranderen?

Ik heb, zoals je misschien al ziet op de eerste foto, linksboven van de groene condensator, een weerstandje weggeknipt en aan de onderkant dit rechtstreeks doorgesoldeerd... Vanboven zie je een gaatje, en vanonder een stukje ijzer (lijkt alsof het onder de condensator doorloopt, maar het is gewoon een overblijfsel van de weerstand). Tussen die twee punten hing dus een weerstand.

[ Voor 36% gewijzigd door HyperBart op 04-07-2008 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ohja, en hij doet best wat au ... Net nog eens aangehangen...

De linker weerstand lijkt me ook bitter weinig te maken te hebben met de lading/ontlading van de mepper zelf, die dient gewoon voor de LED niet in de fik te steken (wordt wel mooi geel als je 'm voor een secondje ofzo kortsluit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

kan je door zo'n ding te slopen ook een vonkbrug maken ? :)
*krijgt onverwantwoordelijke ideeen*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Gelukkig beperkt de gebruikte transformator de spanning die je er uit kan krijgen, ofwel slaat de vonk over binnenin de transformator of je brand hem door. Die schema's zijn ondertussen zo uitgekiend dat alles zo goedkoop als mogelijk is, erg veel ga je er niet meer aan kunnen veranderen zonder dat ie defect gaat (trafo opblazen, of hij wil niet meer oscilleren).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:57

DaWaN

'r you wicked ??

Je kunt die capaciteit voor het roostertjes met zoiets vervangen, dan komt de eerste klap bij die vlieg nog wat harder aan :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als je hoger wilt kun je een ouwe CRT monitor slopen, en dan de beeld trafo pulsen met een mosfet. Via 555 timer ofzo. Maar als je daar caps aan gaat hangen dan wordt het wel levensgevaarlijk.

Ik heb hier nog zo'n zelfgefabriekt crt monitor ding liggen, zal eens ff een vliegenbarbecue uitdokteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

AtomicShockwave schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 22:31:
Als je hoger wilt kun je een ouwe CRT monitor slopen, en dan de beeld trafo pulsen met een mosfet. Via 555 timer ofzo. Maar als je daar caps aan gaat hangen dan wordt het wel levensgevaarlijk.

Ik heb hier nog zo'n zelfgefabriekt crt monitor ding liggen, zal eens ff een vliegenbarbecue uitdokteren.
Probleem is dat dat niet echt handzaam is en dat de spanning wel érg hoog kan worden, in principe is 1500V genoeg voor dat standaard rooster, dan kun je tenminste nog condensatortjes eraan hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-05 23:26
Kan je dit ook als een soort paneel kopen die je voor het raam kan monteren? Dan kan ik 's avonds met de ramen open lekker doorgaan zonder dat er vliegen binnenkomen :D

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Sir_Hendro schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 23:36:
Kan je dit ook als een soort paneel kopen die je voor het raam kan monteren? Dan kan ik 's avonds met de ramen open lekker doorgaan zonder dat er vliegen binnenkomen :D
Opzich zou je het prima zelf kunnen maken, je brengt me op ideën >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 16-05 21:18
Iemand nog gehoord van een vliegenhor? Heel wat interessanter als er dingen als huisdieren, vriendinnen, familie of jij zelf met een dronken/slaapkop aan het raam kunnen komen.

Zo'n simpel vliegenmeppertje op batterijen kan je niet zomaar tot levensbedreigend wapen ombouwen, met zwaarder tuig maak je het echt veel te gevaarlijk!

[ Voor 30% gewijzigd door naftebakje op 05-07-2008 03:39 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Na de weerstand-wegknip-mod is hij nog niet sterk genoeg voor wespen, en huisvliegen sterven een pijnlijke dood. Alleen muggen verdienen dat eigenlijk, maar die smeulen juist weer heel snel.

Na 100+ vliegen gebruik ik nogsteeds dezelfde batterijen :) Woensdag naar Griekenland, ik zal de batterijen nog even opladen. GP-2500mAh werken dus prima in dit apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Gebruik nog steeds dit ding:
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/mepper.jpg

Gewoon 2x 0.22uF aan het rooster gesoldeerd en het weerstandje eruit gehaald. Niet extreem sterk, maar laad nog wel redelijk snel op.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 83328 op 05-07-2008 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:56
Naftebakje heeft een punt hier. 8)

Ik heb al jaren een hor in mijn slaapkamerraam. De laatste keer dat een mug me uit de slaap hield is zo'n 4 jaar geleden ofzo. Die kwam binnen toen ik s'nachts naar de wc moest :(

Beneden in de huiskamer heb ik een gewone vliegenklap, en de buzzer uit dit topic. Vliegen die me irriteren zijn geen lang leven beschoren. >:)

Wespen, bijen en andere grotere insekten vang ik, en zet ze buiten. Die hoeven niet dood van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Laatst online: 21:23

DinX

Motormuis

naftebakje schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 03:30:
Iemand nog gehoord van een vliegenhor? Heel wat interessanter als er dingen als huisdieren, vriendinnen, familie of jij zelf met een dronken/slaapkop aan het raam kunnen komen.

Zo'n simpel vliegenmeppertje op batterijen kan je niet zomaar tot levensbedreigend wapen ombouwen, met zwaarder tuig maak je het echt veel te gevaarlijk!
Eens. Wie gaat er nu nog met een vliegenmepper achter vliegen lopen aan rennen :p
Horren in de deur en ramen die open gaan en klaar. Hier hebben we nog zo'n goedkope lamp met spanning op in de hal hangen voor degenen die er toch nog door geraken. Dat knettert net wat harder dan zo'n vliegenmeppertje :)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 05:57

TNW

Gewoon een dikkere elko op de uitgang zetten (die 1000v ofzo aankan) en de lekweerstand gewoon laten zitten. Anders krijg je steeds weer een verrassing als je die niet verwacht :)

Volgensmij moet de beschikbare energie worden verhoogd, niet per se het voltage. Als het voltage te hoog wordt gaat het vonken door de lucht en niet door de insect. Meer uF's, meer insectroostervermogen :P

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
TNW schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 21:11:
Gewoon een dikkere elko op de uitgang zetten (die 1000v ofzo aankan) en de lekweerstand gewoon laten zitten. Anders krijg je steeds weer een verrassing als je die niet verwacht :)
voor de zekerheid: elko ?

Lekweerstand is dus al te laat bij mij ofwat ?
Nuja, het hele ding is gaar, heb er teveel spanning doorgejakkerd, dus...

Binnenkort twee kopen, ééntje voor flies, ééntje voor twee pinnetjes op te zetten en mensen mee te zappen >:)
Volgensmij moet de beschikbare energie worden verhoogd, niet per se het voltage. Als het voltage te hoog wordt gaat het vonken door de lucht en niet door de insect. Meer uF's, meer insectroostervermogen :P
meer uF's ? Leg eens beetje uit :X :? :$

Oeh, meer voltage klinkt ook wel leuk, want als ik dan de rooster er af knip en ik maak er een mini-taser van, dan zitten de pinnen toch verder van mekaar >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-04 07:56

Krentenbol

Prutz0r

HyperBart schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 21:51:Oeh, meer voltage klinkt ook wel leuk, want als ik dan de rooster er af knip en ik maak er een mini-taser van, dan zitten de pinnen toch verder van mekaar >:)
Dat klopt. Hier was er een kapot en die lag in de vuilnisbak. Ik had zoiets van: Die electronica die erin zit kan ik vast nog wel gebruiken om mijn andere vliegenverbrander op te voeren. Dus ik brak de steel af en er zit dan idd best veel ruimte tussen die twee pinnetjes, ik kreeg spontaan saddistische ideeën :D

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:29
Wij hebben thuis gewoon een HG X, waarvan ik de bleeder weerstand heb weggehaald. In combinatie met oplaadbare penlites (1800mAh 1.2V) knalt hij een vlieg in 1x dood.

Wespen e.d. lukt niet zo goed, die spartelen wat en vliegen zo weer verder :S

Nu kan ik tenminste ook vliegen uit de lucht meppen met een leuke blauwe flits, wat normaal nooit wou. Dan bleven de vliegen even liggen om rondjes te tollen, en vlogen daarna weer verder.

Het is alleen wel even oppassen nadat je het apparaat hebt gebruikt, omdat het rooster nog onder stroom blijft staan. Maar als je hem even tegen deurklink o.i.d. houdt is hij weer ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:56

Beugelfles

I love rusty spoons

Grappig dat je hem wilt 'opvoeren' :D

Onlang kwam ik op een website voor modelspoorbouwers (ik kan hem zo snel niet vinden) een artikel tegen waar zo'n elektrische vliegenvanger werd opgevoerd om er (modelspoor)gras natuurlijk te laten uitzien.

Edit: Artikel gevonden
http://www.nproject.nl/mo...ggen-op-de-modelbaan.html

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Pagina: 1