[Ervaringen] Koelpasta's

Pagina: 1
Acties:
  • 3.831 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
Koelpasta's

Inleiding

Ik zag de laatste tijd een heleboel topics over koelpasta, en 't leek me dan ook handig hier 1 centraal topic voor te hebben. Bij deze dus een topic om je ervaringen betreffende koelpasta te delen.
Houd wel even rekening met de regels mbt dit soort topics: Invulling en behandeling Grote Topics aangepast

Wat heb ik aan koelpasta?

Als er perfect vlakke CPUs en koelers bestonden, was de pasta niet nodig geweest. Helaas bestaan deze niet, en dus gebruiken we koelpasta om de overbrenging van de warmte van de CPU naar de koeler te optimaliseren. Er zitten namelijk miniscule gaatjes in zowel de CPU als de koeler en daar komt lucht tussen te zitten. Stilstaande lucht is een hele slechte geleider, dus kan er beter koelpasta tussen zitten.

Hoe breng ik de koelpasta aan?

Afbeeldingslocatie: http://www.neoptolemos.com/files/Koelpasta1.jpg
Het aanbrengen van koelpasta is eigenlijk heel simpel, maar het gaat vaak fout. De meest voorkomende fout is het gebruiken van te veel koelpasta. Het plaatje hierboven laat zien hoeveel koelpasta je nodig hebt, een (halve) rijstkorrel dus.
Het aanbrengen is het makkelijkst met een plastic zakje/handschoen, een creditcard of een stanleymesje. Zorg er wel voor dat je vantevoren zowel de CPU, de koeler en 't plastic zakje/handschoen/creditcard/stanleymesje vantevoren schoonmaakt (bij voorkeur met schoonmaakalcohol), elk vuiltje zorgt voor een mindere overbrenging van de warmte. Het word ook wel met de blote vinger gedaan, maar dat is riskant met de nieuwere pasta's die vaak erg schadelijk zijn. De pasta moet dus, zoals op het 2e plaatje te zien is, gelijkmatig verdeeld worden over de CPU. De koeler heeft geen pasta nodig, het komt er vanzelf goed op als je het goed op de CPU aanbrengt.

Hoe verwijder ik de koelpasta?

Koelpasta is het beste te verwijderen met schoonmaakalcohol met een alcoholpercentage van 91% of hoger, dit is te krijgen bij de apotheker. Zorg er wel voor dat je alcohol voor apparatuur hebt, dan zitten er geen andere stofjes doorheen. Het schoonmaken is gemakkelijk te doen met een wattenstaafje, gewoon onderdompelen in de alcohol en over de CPU/koeler heen halen.
Alcohol met een hoog alcoholpercentage is beter dan terpentine omdat het bijna gelijk verdampt, je hoeft dus ook niets droog te maken of heel voorzichtig te zijn. Terpentine werkt dus wel, maar wees voorzichtig en maak het goed droog.

Wat is de beste koelpasta?

Over elk onderdeel van een computer zijn er 'Wat-is-de-beste-discussies', en zo ook over koelpasta. Er zijn verscheidene koelpasta's die gewoon onder verschillende namen worden verkocht, maar eigenlijk gelijk zijn, en meestal scheelt het niet meer dan 1 of 2 graden. Toch zijn er een paar pasta's die heel goed of heel slecht presteren. In deze thread van xtremesystems worden 36 koelpasta's met elkaar vergeleken.

Tot slot

Als ik ergens redeneringsfouten heb gemaakt, spellingsfouten (zeer waarschijnlijk), wat dan ook, laat 't me even weten.

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeroxtaxi
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-10-2024
de link over de verschillende koelpasta's werkt niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
xtremesystems is z'n forums aan 't backuppen oid.

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134214

Helaas wel jah :P Hahahaha.
Ik gebruik altijd AS-5... Gewoonte. |:( ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

Zelf heb ik altijd zon tube van een 100 ml. Merk: geen id. ik gebruik altijd veel pasta, heb er iig nog nooit problemen mee gehad. Temps blijven altijd wel oke. Ik zie het zo: beter te veel als te weinig/geen.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
As5 voor temperaturen van +0 hier.
Als we onder 0 gaan AS ceramique, er is gewoon niks beters onder 0

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-03 17:06

Gamo

Research Before You Buy

Eerlijk gezegd doe ik liever geen pasta dan een slecht merk. Als de koeler glad is, en de proc een grote heatspreader heeft dan is het na heel goed schoonmaken best een goede verbinding. Uiteraard moet je er AS5 (of concurrentie) opsmeren als je het hebt :) Maar datis gewoon mijn persoonlijke ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik doe altijd een halve rijstkorrel in het midden van de core, net als in de startpost, maar dan zet ik direct de koeler er op, en met wrijvende bewegingen (de koeler over de CPU wrijven die in de socket zit) verdeel ik de pasta.

Voordeel: geen luchtbellen die ik wel verwacht als je het eerst uitsmeert en dan monteert.

Ik gebruik normaal altijd AS-5, maar nu heb ik een potje Zalman ZM-STG1, dat smeer je er met een kwastje op.

Ik vind 41oC wel goed met een 100% belastte Pentium D930, met als koeler een Zalman CNPD9700 (hoewel het wel beter kan denk ik)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Resistor schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 13:10:
Ik doe altijd een halve rijstkorrel in het midden van de core, net als in de startpost, maar dan zet ik direct de koeler er op, en met wrijvende bewegingen (de koeler over de CPU wrijven die in de socket zit) verdeel ik de pasta.

Voordeel: geen luchtbellen die ik wel verwacht als je het eerst uitsmeert en dan monteert.
Door die methode krijg je dus wel luchbellen/stof etc ertussen.

Zolang je er maar niet teveel op doet kan er weinig mis gaan.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154453

Resistor schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 13:10:
Maar dan weet je nooit of je de hele die bedekt hebt, lijkt me een gok zo?

Terpentine, en ieder ander aardoliedestillaat, zou ikzelf nooit gebruiken voor het schoonmaken. Verdampt slecht uit de micropits, een miniscuul restje in een micropit geeft na opwarming een belletje wat je koelpasta ter plekke wegduwt. Alcohol only hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
Anoniem: 154453 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 13:21:
[...]

Maar dan weet je nooit of je de hele die bedekt hebt, lijkt me een gok zo?

Terpentine, en ieder ander aardoliedestillaat, zou ikzelf nooit gebruiken voor het schoonmaken. Verdampt slecht uit de micropits, een miniscuul restje in een micropit geeft na opwarming een belletje wat je koelpasta ter plekke wegduwt. Alcohol only hier.
Aceton werkt ook goed. (nagellakremover ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Ik had ooit met een VGA kaart de core en de heatsink gelapt. Daarna de core en heatsink "opgepoetst" met AS3 (as5 bestond nog niet). Dat scheelde toch zo'n 10Mhz met OCen tov gelapt en normaal AS3 ertussen.
Conclusie is dus das het spul nog steeds een flinke warmte barriere is.

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-03 21:38
Kan ik beter deze: http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=198 koelpasta kiezen of deze: http://www.coolermaster-e...images/NanoFusion%20F.pdf
(AS5 of Liquid Pro neem ik dus niet).

Graag uitleg welke beter is en waarom.

Anoniem: 8819

ik heb hier as3 liggen en een dikke spuit met standaart koelprut.
as3 gebruik ik als de videokaart een anderen koeler krijgt of de ouwe schoonmaakt.
Aangezien de videokaart meestal compleet weer weg gaat zet ik er as3 op.
Voor mijn cpu's gebruikt is standaart dikke spuit aangezien ik vaak koelers verwisselt of al weer een anderen cpu heb.

Anoniem: 224338

Even een klein foutje aanduiden, je zegt lucht is een slechte geleider. Dat is dus stilstaande lucht.

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
half offtopic:

die schoonmaakmeuk van arctic werkt trouwens echt goed. ik heb het vergeleken met 98% pure alcohol. en de alcohol maakt veel minder goed schoon.
het zijn een paar knaken, maar de hoeveelheid die je ervoor terugkrijgt gaat nog jaren mee.

ontopic:

arctic ceramique is de keuze voor mij; goed smeerbaar,goeie prestaties & niet geleidend

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:40
Voor het schoonmaken van cores en koelers gebruik remmenreiniger, werkt super, kost bijna niks en laat geen resten na.

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
vassago schreef op donderdag 13 september 2007 @ 19:42:
Voor het schoonmaken van cores en koelers gebruik remmenreiniger, werkt super, kost bijna niks en laat geen resten na.
ej jattert :P das mijn text _O-

maar idd, dat werkt echt geweldig!
De motip is het beste (ook het duurst). je kan er zelfs je moederbord mee schoon spuiten mocht je dat willen (Ph-Ch met vasaline en dergelijke ;( )

Audi S3

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:02
Beste middel om je cpu/aanbreng gereedschap mee schoon te maken is Isoprophyl 9x%. Dat laat als een van de weinige geen vet laagje achter.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 22:56

JT

VETAK y0

Anoniem: 224338 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 18:07:
Even een klein foutje aanduiden, je zegt lucht is een slechte geleider. Dat is dus stilstaande lucht.
Nee, ook bewegende lucht is een slechte geleider. Geleidingseigenschappen worden niet anders omdat het beweegt. Bewegende lucht koelt wel beter omdat de lucht met de warmte erin wordt afgevoerd.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Anoniem: 224338 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 18:07:
Lucht = stilstaande lucht, en da's een beste isolator. Als lucht beweegt, kan het de warmte gewoon meenemen.

Als je bewegende lucht gaat vergelijken met stilstaand koper/alu/koelpasta, is dat natuurlijk niet eerlijk. Zou koelpasta in een waterkoelings-set kunnen, zou het nog beter koelen gok ik (als het rad groot genoeg is, uiteraard).
MexxT schreef op donderdag 13 september 2007 @ 19:47:
[...]

ej jattert :P das mijn text _O-

maar idd, dat werkt echt geweldig!
De motip is het beste (ook het duurst). je kan er zelfs je moederbord mee schoon spuiten mocht je dat willen (Ph-Ch met vasaline en dergelijke ;( )
Flesje alcohol doet het ook goed hier.

[ Voor 25% gewijzigd door TheZeroorez op 13-09-2007 20:04 . Reden: Met JT dus. ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik heb AS3 gehad en heb nu AS5, dat werkt idd iets beter. Wat helemaal goed werkt en daar lieg ik niet over, het werkt beter dan AS5 en is gunstig geprijsd, is Zalman Super Thermal Grease. Deze is bovendien makkelijker uitsmeerbaar.

• ToFast
Er is nog betere koelpasta op de wereld:

http://www.eggxpert.com/forums/thread/16920.aspx

AS5 komt op de 6e plaats en Zalman Super Thermal Grease op de 5e.

Anoniem: 217733

Ik heb in een topic gezien dat je bij een moderne dual core (of was het nou quad?) juist MEER koelpasta moet doen dan een halve rijstkorrel en dit in de goede richting uitsmeren volgens de instructies van de fabricant. Ik weet alleen niet of het ging om een amd of intel.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 217733 op 13-09-2007 20:22 ]

• JT

JT

VETAK y0

Dat is dikke onzin. Je wilt zoveel mogelijk metaal-metaal contact. En alles wat je er teveel tussen doet kost je gewoon geleiding...

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Ik was ook verbaasd toen ik het las, eens even kijken of ik het nog kan vinden, of weet iemand anders de topic misschine nog?

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:23

Dark

who tweaked the light?

Ik heb veel soorten pasta gebruikt de afgelopen jaren, familie verpakking witte goop voor elektronica, alle versies arctic, zalman stg1, aantal soorten sin-etsu, en nog heel wat ander spul ook.

kleine greep uit de goop-bak:
Afbeeldingslocatie: http://img102.imageshack.us/img102/2/goopoe7.jpg

wat vaak opvalt is hoe goed standaard witte pasta werkt in verhouding tot duurder spul, okee er is wel verschil hoor, maar goed aangebracht is standaard spul niet eens zo slecht als je zou denken... ook is er aanmerkelijk verschil met waar de pasta's 'goed' in zijn, de ene vult beter grotere leegtes en de ander is weer beter met super vlakke heatsinks en naakte cores, sin-etsu heeft specifieke pasta's voor een aantal dergelijke toepassingen...

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Anoniem: 217733 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 20:21:
Ik heb in een topic gezien dat je bij een moderne dual core (of was het nou quad?) juist MEER koelpasta moet doen dan een halve rijstkorrel en dit in de goede richting uitsmeren volgens de instructies van de fabricant. Ik weet alleen niet of het ging om een amd of intel.
JT schreef op donderdag 13 september 2007 @ 20:25:
Dat is dikke onzin. Je wilt zoveel mogelijk metaal-metaal contact. En alles wat je er teveel tussen doet kost je gewoon geleiding...
Als je gaat nadenken is het niet eens zo gek.
Een beetje goede koeler heeft een voet van koper. De IHS van een CPU lijkt mij niet van koper.
Zilver heeft een kleinere weerstand (dan koper). Het geleid dus beter. De afstand wordt wel wat groter, maar hierdoor heeft de warmte ook een grotere inhoud om over te verspreiden.

Anoniem: 103524

Kan ik dus helemaal beamen, ik heb hier een spuitje Nano Grease en het resultaat is erg goed te noemen.
Had ik eerst altijd ArcticSilver5 die opging en ik voor de verandering eens van dat witte ging proberen. Toch wel even 3 graden van de idle temps af..Zo zie je idd. maar weer dat duur spul niet altijd het beste hoeft te zijn..

• JT

JT

VETAK y0

Saturnus schreef op donderdag 13 september 2007 @ 20:40:
[...]

[...]

Als je gaat nadenken is het niet eens zo gek.
Een beetje goede koeler heeft een voet van koper. De IHS van een CPU lijkt mij niet van koper.
Zilver heeft een kleinere weerstand (dan koper). Het geleid dus beter. De afstand wordt wel wat groter, maar hierdoor heeft de warmte ook een grotere inhoud om over te verspreiden.
Dat maakt toch niks uit? De hoeveelheid metaal waar de warmte doorheen moet blijft hetzelfde. Er komt alleen nog maar extra weerstand bij. Het is niet zo dat je de heatspreader van de cpu en de voet van de cooler vervangt door de zilverpasta. Het komt erbij en het "probleem" van minder goed geleidende voet en heatspreader blijft omdat deze nog steeds in de weg zitten van de warmte die van de cpu komt. De weg is eerst <core-hs-voet-fins van de hs>. Dit wordt dan core-hs-pasta-voet-fins>. Dus je schiet er niks mee op.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 13-09-2007 20:50 ]

Ecodan warmtepomp

• Saturnus
  • Niet online
JT schreef op donderdag 13 september 2007 @ 20:48:
[...]

Dat maakt toch niks uit? De hoeveelheid metaal waar de warmte doorheen moet blijft hetzelfde. Er komt alleen nog maar extra weerstand bij. Het is niet zo dat je de heatspreader van de cpu en de voet van de cooler vervangt door de zilverpasta. Het komt erbij en het "probleem" van minder goed geleidende voet en heatspreader blijft omdat deze nog steeds in de weg zitten van de warmte die van de cpu komt.
Er is meer pasta, dus in feite meer ruimte waar de warmte zich over kan verspreiden. Maar in de praktijk zal het inderdaad niet werken nee, maar dat had ik ook ervaren haha. :P

• ToFast
Het schijnt dat de beste koelpasta Shin-Etsu x23 is. Nu is er binnenkort artic silver mx-2 te koop en dat lijkt rebranded shin-etse x23 te zijn:)

Ik weet het wel, as5 / Zalman stg01/ as ceramique zijn ongeveer even goed. mx-1 is iets beter en aan de top staat mx-2/shin etsu x23

Ik heb iets gevonden via google (kon de topic niet meer vinden) maar weet niet of dit hetzelfde is als wat ik eerder las maar dit komt uit de handleiding van as5:
Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/1762/as5instructionsoo2.png

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 217733 op 13-09-2007 20:55 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik maak altijd cores schoon met Akasa TIM-clean, goedje op citrus basis dat erg goed werkt en na 10 seconden ook meteen weg is verdampt. Beetje op een tissue en je poetst je core zo schoon :)

Als koelpasta gebruik ik altijd AS3 (grote spuit) of AS5 (kleintje). Ik heb al tientallen keren een cpu, gpu of chipset heatsink vervangen maar het is me nog nooit gelukt om een spuit met koelpasta leeg te krijgen. Je hebt er gewoon haast niets van nodig.

🖥️ | 🚗

• JT

JT

VETAK y0

Saturnus schreef op donderdag 13 september 2007 @ 20:51:
[...]

Er is meer pasta, dus in feite meer ruimte waar de warmte zich over kan verspreiden. Maar in de praktijk zal het inderdaad niet werken nee, maar dat had ik ook ervaren haha. :P
Ja, dan kan je er ook wel een blok massief koper tussen stoppen. En sowieso klopt jouw hele argument van betere geleiding dus niet :P Zilver pasta geleid in principe wel beter ja maar in dit geval is het alleen maar een extra barriere.

Ecodan warmtepomp

Anoniem: 103524 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 20:42:
Kan ik dus helemaal beamen, ik heb hier een spuitje Nano Grease en het resultaat is erg goed te noemen.
Had ik eerst altijd ArcticSilver5 die opging en ik voor de verandering eens van dat witte ging proberen. Toch wel even 3 graden van de idle temps af..Zo zie je idd. maar weer dat duur spul niet altijd het beste hoeft te zijn..
Heeft iemand wel eens 2 keer hetzelfde spul aangebracht en de temperatuur gemeten? Als het verschil in aanbrengen ook al een verschil van enkele graden kan veroorzaken is het lastig om een significant verschil te meten lijkt mij...

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Anoniem: 217733 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 20:59:
[...]

Heeft iemand wel eens 2 keer hetzelfde spul aangebracht en de temperatuur gemeten? Als het verschil in aanbrengen ook al een verschil van enkele graden kan veroorzaken is het lastig om een significant verschil te meten lijkt mij...
uiteraard :D ik breng altijd meerdere keren hetzelfde spul aan, met schoonmaken tussendoor... omdat ik weet dat niet elke poging even goed gaat, en je pas na een paar keer weet wanneer je wel een degelijk contact hebt...

Dark schreef op donderdag 13 september 2007 @ 21:09:
[...]

uiteraard :D ik breng altijd meerdere keren hetzelfde spul aan, met schoonmaken tussendoor... omdat ik weet dat niet elke poging even goed gaat, en je pas na een paar keer weet wanneer je wel een degelijk contact hebt...
wat is verschil in temp ongeveer tussen slechte poging en goede?

offtopic
zinloos maar misschien interessant om te vertellen, ik was eens bij een computerwinkel (norrod) en hoorde daarbij dat iemand van het winkelpersoneel niet wist dat het plastiken beschermfolietje van de koelpasta af moest voordat je de cooler op de processor deed... Dus bij rare temps controleer ik altijd zelf nog een keer of alles in orde is bij een door een winkel inelkaar gezette computer (als ik iemand help).

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 217733 op 13-09-2007 21:24 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04 19:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Recent een volledig koperen koelblok gekocht van Zalman, om zo een stillere pc te krijgen (P4 stock cooler begon te janken bij hoge load..).

Meteen een tube Artic Silver 5 gekocht... even vergeleken met mijn oude Arctic MX-1: precies dezelfde resultaten :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

even nog een interessante quote uit de as5 handleiding die eigenlijk wel logisch is maar toch goed om te weten:
Once the heatsink is properly mounted, grasp the heatsink and very gently
twist it slightly clockwise and counterclockwise one time each if possible (Just
one or two degrees or so). Please note that some heatsinks cannot be
twisted once mounted. However, our testing has shown that this method
minimizes the possibility of air bubbles and voids in the thermal interface
between the heat spreader and the heatsink. Since the vast majority of the
heat from the core travels directly through the heat spreader, it is more
important to have a good interface directly above the actual CPU core than it
is to have the heat spreader covered with compound from corner to corner.
Happy cooling.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 217733 op 13-09-2007 21:45 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Anoniem: 217733 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 21:16:
[...]

wat is verschil in temp ongeveer tussen slechte poging en goede?
dat kan verschillen, dat hangt er namelijk vanaf of er lucht in de pasta zit, of dat je het blokje er schuin of recht op zet, dat is precies waarom ik altijd wel minstens 2x probeer. als het beide keren ongeveer gelijk is, kan je er wel vanuit gaan dat het goed zit als de spreiding van de pasta van de 1e x je beviel...

• Saturnus
  • Niet online
Anoniem: 217733 schreef op donderdag 13 september 2007 @ 20:54:
Ik heb iets gevonden via google (kon de topic niet meer vinden) maar weet niet of dit hetzelfde is als wat ik eerder las maar dit komt uit de handleiding van as5:
[afbeelding]
Ze willen dus dat je het spul niet uitsmeerd? :S
Wat heb je daar nou aan? Dan kan het pas later verspreiden over de heatsink en blijft de hitte langere tijd (in de andere materialen) recht boven de core/cores.
JT schreef op donderdag 13 september 2007 @ 20:55:
[...]

Ja, dan kan je er ook wel een blok massief koper tussen stoppen. En sowieso klopt jouw hele argument van betere geleiding dus niet :P Zilver pasta geleid in principe wel beter ja maar in dit geval is het alleen maar een extra barriere.
Het argument van betere geleiding klopt wel, maar hier heb je er niets aan. :P

Anoniem: 221115

Uitsmeren of niet? iedereen zegt iets anders!!!!!
het enige wat ik weet ik dat je 3/4 rijstkorrel erop moet plaatsen

HELP!

• Saturnus
  • Niet online
Uitsmeren.

Kijk maar wat er gebeurt als je het niet uitsmeerd: Het gaat zich echt niet zelf automatisch uitsmeren over de IHS/Chip. Als je het niet uitsmeert kan je ook nooit weten hoe dik je laag koelpasta is na het monteren van de koeler.
Dus, gewoon uitsmeren, lekker dun, alles wat je overhoud of er aan de zijkanten afdruipt weghalen. :)

edit:
Dat rijstkorrel idee vind ik zelf ook maar niets...gewoon zoveel erop smeren dat er een dun laagje (waar je nét niet door heen kan kijken) op je IHS/Chip ligt. Het maakt dan echt niet uit hoeveel rijstkorrels dat is. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Saturnus op 15-09-2007 21:27 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-04 11:56
Doe normaal zeg 8)7

Iedereen heeft gewoon zijn/haar eigen voorkeur, maar het maakt geen drol uit. De enige zegt dat uitsmeren beter is om wat voor reden dan ook, de ander vindt een stippeltje zetten beter om bepaalde redenen, lekker boeiend, het kan allebei.

• TheZeroorez
  • Niet online
Saturnus schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 21:25:
Dus, gewoon uitsmeren, lekker dun, alles wat je overhoud of er aan de zijkanten afdruipt weghalen. :)
Als het echt zoveel is dat het de moeite is om weg te halen, heb je teveel gebruikt :P
edit:
Dat rijstkorrel idee vind ik zelf ook maar niets...gewoon zoveel erop smeren dat er een dun laagje (waar je nét niet door heen kan kijken) op je IHS/Chip ligt. Het maakt dan echt niet uit hoeveel rijstkorrels dat is. 8)7
Maar dat is het nu juist. Dat spul blijft smeren, met een rijstkorrel kun je heel je kamer behangen als je het wil. Natuurlijk hoeft het niet precies, maar ook met 4 rijstkorrels kun je een dun laagje maken, oftewel: Houd je enigzinds aan die rijstkorrel, anders heb je al snel teveel, en kun je nog beter zo'n thermal pad laten zitten.

TheZeroorez schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 21:42:Dat spul blijft smeren, met een rijstkorrel kun je heel je kamer behangen als je het wil.
buahahahaha!!

nou oke, uitsmeren dus zodat je er NET niet doorheen kan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04 19:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Saturnus schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 21:25:
Uitsmeren.

Kijk maar wat er gebeurt als je het niet uitsmeerd: Het gaat zich echt niet zelf automatisch uitsmeren over de IHS/Chip. Als je het niet uitsmeert kan je ook nooit weten hoe dik je laag koelpasta is na het monteren van de koeler.

edit:
Ik doe al jaren een 'grote' rijstkorrel op het midden van de cpu..
Ik heb sommige koelblokken ook wel eens gedemonteerd na jaren gebruik (vervangen fan etc..) en dan was de rijstkorrel een nette cirkel geworden, welke precies alle zijkanten van de cpu raakte...alleen door bevestiging/temperatuur netjes verspreid over de processor dus :) :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Michael Knight schreef op zondag 16 september 2007 @ 02:25:
[...]

Ik doe al jaren een 'grote' rijstkorrel op het midden van de cpu..
Ik heb sommige koelblokken ook wel eens gedemonteerd na jaren gebruik (vervangen fan etc..) en dan was de rijstkorrel een nette cirkel geworden, welke precies alle zijkanten van de cpu raakte...alleen door bevestiging/temperatuur netjes verspreid over de processor dus :) :)
Klopt, na een uur of twee volledig stress is het dan bij een normale CPU (Bij een C3 eden zal het dus anders zijn :P ) goed verspreid. Die tijd is meestal sowieso nodig om het een beetje in te werken trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dus als je net een nieuw systeem met een nieuwe koeler hebt moet je dus eerst 2 uur stressen voordat je gaat OCen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Eigenlijk wel ja.

Sowieso is dat trouwens wel aan te raden; een burn-in test (een test die blijft stressen, ook al komt er een error ofzo voorbij). Bij de s939 X2 processoren weet ik dat het bij veel mensen toch nog 100MHz scheelde, tussen meteen overklokken en overklokken na flink wat gestress in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Laatst online: 08:18
Eeen tijdje geleden stond dit bericht op de frontpage: nieuws: Koelpasta Innovation Cooling beter dan AS5

Een koelpasta op basis van industriele diamant. Heeft iemand hier al beslag op weten te leggen?

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-04 22:54

Madrox

Oh, Pharaoh!

Met uitsmeren lijkt me de kans op lucht-bubble vorming groter. Bovendien, als de fabrikant van het spul het al zegt, waarom zou ik daaraan twijfelen; zij hebben de kennis tocH?

De zwaarte van de heatsink, de druk en de hitte als het systeem draait zorgen ervoor dat de pasta zich verder verspreid.

Meer pasta is altijd slechter, maar er is 1 uitzondering; als je een gat op put opvult. Niet de aanbevolen methode, maar dat kan. Beter zou zijn zorgen dat die put verdwijnt (lappen?).
Maar het motto luid: beter te weing dan teveel!

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-12-2024
Madrox schreef op zondag 16 september 2007 @ 12:02:
Met uitsmeren lijkt me de kans op lucht-bubble vorming groter. Bovendien, als de fabrikant van het spul het al zegt, waarom zou ik daaraan twijfelen; zij hebben de kennis tocH?
offtopic:
Intel zegt ook dat undervolten schade kan geven aan CPU's, wie dit gelooft mag het even laten weten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
430xlkod schreef op zondag 16 september 2007 @ 12:50:
[...]

offtopic:
Intel zegt ook dat undervolten schade kan geven aan CPU's, wie dit gelooft mag het even laten weten ;).
lol? bron?

ze zeggen op het doosje wel dan meer dan 1,35v schade kan veroorzaken.. maar undervolten? :?

nog nooit gezien.

---- ontopic ---

ik zweer zelf bij AC MX-1 of de nieuwe, MX-2 :*)

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Madrox schreef op zondag 16 september 2007 @ 12:02:
Ja, en wat voor computer je moet kopen moet je in de computerwinkel vragen. Door over te klokken gaat hardware stuk, en eigenlijk is de standaard koeler + pasta altijd goed.
De zwaarte van de heatsink, de druk en de hitte als het systeem draait zorgen ervoor dat de pasta zich verder verspreid.
Natuurlijk, maar je kunt het ook gewoon zelf netjes doen; kan geen kwaad, en luchtbellen is onzin.
Maar het motto luid: beter te weing dan teveel!
Precies, het moet de miniscuule gaatjes van lucht tussen de IHS/core en heatsink vullen, en niet meer. Als je er dus echt een laagje op smeert als boter, gaat het net als lucht isoleren (maar in mindere mate dan een eventueel even dikke laag lucht uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 212478

Ik heb die zooi van Cooler Master gahaald. Wit goedje en kostte 4 Euro geloof ik.

E6750 op 3.6 en een Zalman S9700. Qua prestatie's hetzelfde als de pasta van Arctic en Zalman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is de bijgeleverde pasta van de tuniq tower 120 goed? Ze zeggen dat het een rare korreligge pasta is.
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is er niemand die hier iets vanaf weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcist
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-04 13:19
Klopt het is echt net kauwgum zo vies en dik is het ik heb direct AS5 onder me tuniq gedaan omdat het niet eens uitsmeerbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-03 22:46
Maakt iemand wel eens een CPU oid schoon met Aceton (propanon)? Werkt voor mij altijd fantastisch

edit: oh iemand zei wel dat hij aceton gebruikte

Aceton is wel giftig, altijd aanraken met handen vermijden en zo min mogelijp in proberen te ademen.

[ Voor 44% gewijzigd door The_Ownman op 17-09-2007 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:31

_Apache_

For life.

Heb voor mijn setup geen AS5 gebruikt maar wat er standaard met de scythe infinity werd meegeleverd.

Heb hiervan ongeveer een half rijstkorreltje gebruikt en het houdt mijn 6750@stock prima rond de 26-28 als k rustig zit te werken.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
The_Ownman schreef op maandag 17 september 2007 @ 18:14:
Maakt iemand wel eens een CPU oid schoon met Aceton (propanon)? Werkt voor mij altijd fantastisch

edit: oh iemand zei wel dat hij aceton gebruikte

Aceton is wel giftig, altijd aanraken met handen vermijden en zo min mogelijp in proberen te ademen.
remmenreiniger FTW _/-\o_

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Aceton of remmenreiniger zijn dikke overkill, moet je nog mee oppassen ook in de buurt van plastic. Ik gebruik enkel aceton als ik van die kauwgom pads tegenkom, voor de rest werkt minder agressief spul ook prima.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
MadMarky schreef op maandag 17 september 2007 @ 19:24:
Aceton of remmenreiniger zijn dikke overkill, moet je nog mee oppassen ook in de buurt van plastic. Ik gebruik enkel aceton als ik van die kauwgom pads tegenkom, voor de rest werkt minder agressief spul ook prima.
remmenreiniger is niet agressief.

ik gebruik het op alles, en heb nog nooit wat stuk gemaakt, of plastic vervormd/kapot gegaan ofzo..

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas81
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-08-2024
Mensen, dat rijstkorrel verhaal is nog van de tijd dat de CPU's geen IHS hadden...Nu heb je wel ietsiepietsie meer nodig om een goed contact te krijgen..
Check dit linkje even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-12-2024
MexxT schreef op zondag 16 september 2007 @ 13:31:
[...]

lol? bron?

ze zeggen op het doosje wel dan meer dan 1,35v schade kan veroorzaken.. maar undervolten? :?

nog nooit gezien.

---- ontopic ---

ik zweer zelf bij AC MX-1 of de nieuwe, MX-2 :*)
Ik geloofde het ook niet, vraag maar aan JejkingNL , hij heeft hun een mail gestuurd over het laagste mogelijke voltage van een E2160 dacht ik. En als antwoordt kreeg hij dus kort samengevat dat het undervolten niet volgens de Intel specs waren en hij er geen garantie op kreeg als er iets defect raaktte wat wel degelijk kon volgens Intel bij undervolten ;).

Mss heb ik zijn mail nog, maar anders moet je het aan hem vragen ;).

RAAR maar WAAR :> .

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Mijn manier van schoonmaken:

Keukenrol
Kraanwater

Met een beetje geduld werkt het altijd en glimt 'ie weer als een deurknop :Y)

Goedkoop bellen via VoIP

• TheZeroorez
  • Niet online
Niet zo heel raar, want als je een CPU undervolt doe je eigenlijk niet veel anders dan wanneer je hem overklokt zonder te overvolten. Het beestje gaat meer doen dan hij kan met een x waarde aan spanning, en gaat dus af en toe foutjes geven, en steeds meer, en .. doood.

Het komt op hetzelfde neer als overklokken: Het kan prima, maar je moet de boel gewoon goed testen enzo :)
MensionXL schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 22:08:
Mijn manier van schoonmaken:

Keukenrol
Kraanwater

Met een beetje geduld werkt het altijd en glimt 'ie weer als een deurknop :Y)
En demijne:

Wattenschijfje
Alcohol/Spiritues

Na een minuut glimt hij weer als een deurknop. Bovendien blijft er niet allerlei rotzooi achter dat in kraanwater zit.. (mocht je het echt met water willen doen: destilleer het, dan is al die troep er tenminste uit, en geleid het meteen geen water meer :Y) )

@onder: Ja, die krengen bedoel ik.

[ Voor 36% gewijzigd door TheZeroorez op 23-09-2007 07:36 ]

• Avalaxy
Mijn manier:

Schoonmaken met een ouwe sok gedrenkt in Smirnoff Ice voor de lekker alcohol, dat vindt de CPU wel lekker. :P

Nah, ik gebruik meestal gewoon zo'n flesje met 70% alcohol, dat is ook wel goed toch?

• MexxT
TheZeroorez schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 22:35:
[...]

Niet zo heel raar, want als je een CPU undervolt doe je eigenlijk niet veel anders dan wanneer je hem overklokt zonder te overvolten. Het beestje gaat meer doen dan hij kan met een x waarde aan spanning, en gaat dus af en toe foutjes geven, en steeds meer, en .. doood.

Het komt op hetzelfde neer als overklokken: Het kan prima, maar je moet de boel gewoon goed testen enzo :)
ja precies, dat dacht ik dus ook al.

bovendien, intel zal het niet voor niets zeggen ;)

Audi S3

• Avalaxy
MexxT schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 22:40:
[...]

ja precies, dat dacht ik dus ook al.

bovendien, intel zal het niet voor niets zeggen ;)
Maar als je in een Orthos stresstest geen errors krijgt betekent dat dat je CPU geen fouten maakt, en dus ook niet dood gaat door het undervolten neem ik aan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
leonpwner1 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 22:40:
Nah, ik gebruik meestal gewoon zo'n flesje met 70% alcohol, dat is ook wel goed toch?
Precies.
leonpwner1 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 22:42:
[...]

Maar als je in een Orthos stresstest geen errors krijgt betekent dat dat je CPU geen fouten maakt, en dus ook niet dood gaat door het undervolten neem ik aan...?
Da's eigenlijk wat ik dacht ja, al zal lager gaan altijd wat schade aanbrengen, net als veel overvolten voor lange tijd (ookal koel je goed, etc.). Feit is, dat die core er gewoon niet voor gemaakt is, maar als je het doet zonder fouten in een stresstest zal het evenveel kwaad kunnen als een gemiddelde OC.

edit:
Draai zelf ook e6320 @ 2,8GHz @ 1,275v, terwijl zo'n ding normaal 1,86GHz op 1,35v doet hoor :P

[ Voor 6% gewijzigd door TheZeroorez op 30-09-2007 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-03 22:46
Ik zie veel verschillede koelpastas, waarvan een paar (de top 3) min of meer even goed zijn, nu zoek ik een goede koelpasta om een Thermalright HR-03/R600 op mijn videokaart te plakken en mijn oog was gevallen op de Artic Ceramique (http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&i=3948&c=31) maar sommige koelpastas reageren met aluminium, nu bevat deze koelpasta aluminuimoxide, weet iemand of deze zal reageren met het aluminium koelblok?

Vooral omdat deze dus "keramisch" is blijft ie bij langere load op een lagere, min of meer gelijke temperatuur als de anderen.

[ Voor 12% gewijzigd door The_Ownman op 23-09-2007 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
TheZeroorez schreef op zondag 23 september 2007 @ 07:38:
[...]

Precies.
[...]

Da's eigenlijk wat ik dacht ja, al zal lager gaan altijd wat schade aanbrengen, net als veel overvolten voor lange tijd (ookal koel je goed, etc.). Feit is, dat die core er gewoon niet voor gemaakt is, maar als je het doet zonder fouten in een stresstest zal het evenveel kwaad kunnen als een gemiddelde OC.
offtopic:
Ik ben het met je eens dat je fouten kán krijgen door undervolten en daardoor crashes, maar als de CPU 24/7 goed loopt met een undervolt lijkt mij dat alleen maar een voordeel: minder stroom, minder warmte en langere levensduur.

Om maar even direct een eigen ervaring erbij te pakken:
Mijn 3700+ hoort 1.35v te hebben op 2.2Ghz.
Ik laat hem (in de zomer / non-game setting) stabiel lopen op 2.5Ghz @ ~1.25v, wat dus al geen schade aanbrengt.
Het kan dan nog onmogelijker zijn schade aan te brengen met 2.2Ghz @ ~1.25v.

[ Voor 16% gewijzigd door Saturnus op 23-09-2007 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Ik ga morgen de Zalman ZM-STG1 nemen, moet dan na het smeren met een credicard overeen of is smeren genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:08
leonpwner1 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 22:40:
Mijn manier:

Schoonmaken met een ouwe sok gedrenkt in Smirnoff Ice voor de lekker alcohol, dat vindt de CPU wel lekker. :P

dat moet je dus nooit doen wordt de proc dronken van en maakt hij dus reken fouten.

contact spry is perfect en schaat ook niet is er eigenlijk voor gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:05
gewoon uitsmeren is voldoende, als het maar dekkend is en niet te dik, sommige pasta's zijn geleidend, dan even oppassen dat dit niet op spanningvoerende verbindingen terechtkomt!

Zelf hou ik het het liefst gewoon bij de klassieke kankerverwekkende siliconenhoudende witte pasta, die doet het al 20 jaar prima voor mij :+ Wel ff oppassen tijdens de lunch (ik geloof dat veel koelpasta's niet zo best zijn voor de gezondheid overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

base_ schreef op zondag 30 september 2007 @ 23:50:
gewoon uitsmeren is voldoende, als het maar dekkend is en niet te dik, sommige pasta's zijn geleidend, dan even oppassen dat dit niet op spanningvoerende verbindingen terechtkomt!

Zelf hou ik het het liefst gewoon bij de klassieke kankerverwekkende siliconenhoudende witte pasta, die doet het al 20 jaar prima voor mij :+ Wel ff oppassen tijdens de lunch (ik geloof dat veel koelpasta's niet zo best zijn voor de gezondheid overigens)
Ik woon in rotterdam en hier heb je niet van die shop die grote assortiment hebben.
Ik moet het dus bij Mycom kopen.
Zalman ZM-STG1,Thermal Grease
CoolerMaster PTK-002 koelpasta
Welke zou jij nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-11-2024

RBouman

René

TheZeroorez schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 22:35:
[...]

[...]

En demijne:

Wattenschijfje
Alcohol/Spiritues

Na een minuut glimt hij weer als een deurknop. Bovendien blijft er niet allerlei rotzooi achter dat in kraanwater zit.. (mocht je het echt met water willen doen: destilleer het, dan is al die troep er tenminste uit, en geleid het meteen geen water meer :Y) )

@onder: Ja, die krengen bedoel ik.
Spiritus moet je dus NIET nemen, deze bevat kleurstoffen die als residu achterblijven en dat wil je echt niet tussen je processor en koelblok hebben.
Alcohol om te cleanen is prima (ook inwendig :9 )

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-07-2020
RBouman schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 00:07:
[...]

Spiritus moet je dus NIET nemen, deze bevat kleurstoffen die als residu achterblijven en dat wil je echt niet tussen je processor en koelblok hebben.
Alcohol om te cleanen is prima (ook inwendig :9 )
Alcohol laat ook een beetje residu achter. Het beste is om isoprophylalcohol te gebruiken, of artic clean.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Zelf heb ik eigenlijk nooit spiritus gebruikt, maar afaik kan dat kleurstof (als je het goed weg wrijft, en niet een laag spiritus erop laat drogen) geen/weinig kwaad.

Maargoed, water zou ook kunnen ja, maar dan wel gedestilleerd, anders laat het rotzooi achter en geleid het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Nooit problemen met spiritus gehad, gewoon even afvegen voordat alle spiritus verdampt is (anders heb je idd iets residu). Isopropyl heeft niet iedereen liggen en je moet wel heel wat spiritus verdampen wil je merkbaar residu achterlaten. Bij voorkeur geen geleidende pasta gebruiken, die kan meer kapot maken dan je lief is. Ik geloof dat de Zalman ZM-STG1,Thermal Grease en CoolerMaster PTK-002 koelpasta eide niet geleidend zijn, daarbij is de zalman iets beter (zal je niet veel van merken tenzij je heel zwaar gaat overklokken) maar ook iet omslachtiger te gebruiken, beide voldoen iig prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-04 10:35

TRG

Technotium99-m

Ik vraag mij af waar die hele folklore vandaan komt dat je je een of andere ultrazuiver alcohol moet schoonmaken? Er zijn zelfs mensen die hun CPU koeler er niet op durven te zetten omdat de apotheek dicht is??

Ik gebruik al sinds jaar en dag datgene wat ik kan vinden. WC papier of een schoon doekje. Ik kan me niet voorstellen dat je significant betere temps haalt als je schoonmaakt met zon speciaal goedje - dan met een stukje WC papier. Mijn CPU's en koelblokken zijn altijd netjes vlak geschuurd, en bij het schoonmaken met wc papier blijft er nix zichtbaars achter.

Natuurlijk heb je zoveel milimol minder troep als je ultrazuiver alcohol gebruikt, maar of dat meer als een tiende graad gaat schelen, dat vraag ik mij toch ten zeerste af..

Heeft iemand hier een tegenbewijs (artikel) voor?

Zelf breng ik ook altijd idd een halve rijstkorrel aan, die ik zo dun mogelijk uitsmeer. Vervolgens na het plaatsen van de koeler draai ik deze een paar keer onder grote kracht rond, zodat ik zeker weet dat er een vlak laagje is ontstaan wat elke oneffenheid heeft gevuld. Er blijft op deze manier altijd een perfect effen laagje achter.

[ Voor 17% gewijzigd door TRG op 01-10-2007 15:36 ]

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Idd jif doet t ook prima alhoewel bij voorkeur niet teveel water (liever glassex dan :P), wat wel een goede controle is mbt hoeveelheid: douw de koeler er een keer stevig op (beetje bewegen om pasta te verdelen), voorzichtig even loshalen en kijken of de hele oppervlakte regelmatig bedekt is, zoja koeler vastzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Ik heb een Zalman 9700NT op een Opteron 175.
Niets gelapt.

Er is geen verschil tussen AS5 en ZM STG1 na 24 uur, met een te verwaarlozen graadje verschil. Everest System Stabilty Test gebruikt, met alleen 'Stress CPU' aangevinkt.

Core 1 = 65
Core 2 = 56
CPU = 53/54
Vcore = 1.63 (1.5 + 113%)

Ik denk zelf dat de 'grease' eigenlijk een heel marginaal effect heeft doordat de Zalman een heel glimmende nickelcoating heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ik heb ook ZM-STG1 en AS5 in huis en merk ook niet echt een verschil idd. Hoewel ik AS5 beter vind werken want dat kan ik dunner uitsmeren. Bovendien wordt dat lekker hard, terwijl die STG1 volgens mij niet echt uithardt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoghurtO_o
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-07-2024
iemand ervaring hiermee? zou beter moeten zijn dan AS5

IC Diamond 7 Carat Thermal Compound

http://www.innovationcooling.com/testing.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Er zijn 3 koelpasta's, naast de eerder genoemde 2, die ik zeker ga proberen:
Arctic Cooling MX-2
Masscool Shin-Etsu x23
Arctic Silver Ceramique

Volgens EggXpert is de Shin-Etsu x23, de beste!
Helaas niet te krijgen in Holland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoghurtO_o
vergeet de MX2 niet, beter als AS5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208041

leuke informatieve thread is dit, wees me keihard met de neus op de feiten dat ik met me lompekop veel te veel koelprut erop heb gesmeerd xD. dat gaan we volgend weekend maar eens fixxen en dan jat ik wel de alcohol uit de praktijk van me moeder :P

overigens gebruik ik "premium thermal compound" van cooler master en zag hem niet bij die link terug komen, weet iemand mischien hoe "goed/slecht" deze pasta is vergeleken met anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 15:57

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

YoghurtO_o schreef op zondag 09 december 2007 @ 17:03:
iemand ervaring hiermee? zou beter moeten zijn dan AS5

IC Diamond 7 Carat Thermal Compound

http://www.innovationcooling.com/testing.htm
Gemiereneuk in de marge... Ook ik heb zo een beetje alles geprobeerd wat op dat moment het beste was. Zo'n beetje alles wat nu te koop is werkt prima. Waar bij mij de verschillen door komen is hoe strak ik de schroefjes vastdraai van m'n waterblok. Het wil nog wel een een graad of 2 uitmaken als ik een bepaald moertje strakker of losser draai. Ik zit na het plaatsen van een proc ongeveer een uur op de grond naast de PC naar de temp van de CPU in de bios te kijken terwijl ik de schroefjes aan het stellen ben.
edit:
Ik gebruik zelf AS5, smeer de proc superdun in en doe dan een drup in het midden op de proc en doe de 2 graden links/rechtom methode en daarna ga ik de moertjes stellen.

[ Voor 10% gewijzigd door Huigie op 10-12-2007 12:34 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoghurtO_o
ok,dan hoef ik het iig niet te halen,

ik heb zelf mijn TRUE 120 ge-pressuremount maar ik merk maar een verschil van 1c in load, 3c in idle.

Maar ik heb ook geluk gehad, mijn koeler was al helemaal vlak vanaf het begin(komt bijna nooit voor)
AS5 zit er nu gewoon op en dat zal ik dan ook blijven gebruiken denk ik, tenzij ik MX2 voor goedkoper dan 1 euro per gram kan vinden.

@Nubby, nooit gehoord van dat coolermaster spul, maar het zal zeker slechter zijn dan AS5, Zalman ZM-STG1 en MX2, waarschijnlijk ook slechter dan Ceramique

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xentar
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-04 15:09
Wat zou het beste presteren?
- Witte koelpasta die gratis bij de koeler komt
- Arctic Silver 3 van +- 4 jaar oud

http://www.zelan.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-03 16:17

JAMF

010 the number of the best

MrJames schreef op zondag 30 september 2007 @ 23:59:
[...]

Ik woon in rotterdam en hier heb je niet van die shop die grote assortiment hebben.
[.....]
offtopic:
In welk rotterdam woon jij dan ????

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Dit topic is behoorlijk dood, maar naar aanleiding van de Handleiding. Als ik alleen zo'n rijstkorrel koelpasta op mijn cpu doe en dan de koeler erop druk, is dat dan ook genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ligt eraan wat voor soort denk ik ook. Zoek maar tutorials voor welke jij hebt.
AS5 kon ik vroeger heerlijk uitsmeren zodat er een perfecte laag op zat. Laatst MX-3 gedaan en ik kon niet anders dan een hoeveelheid in het midden leggen en dan de heatsink dat uit elkaar laten persen...wat een rot gevoel, te veel te weinig, niet goed verspreid...je weet het dan nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-04 03:13

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Dat is in principe wat de meeste mensen voorstellen, al houd ik liever van een erwt dan een rijstkorrel. Rijstkorrels zijn mij wat te klein en als ik dat gebruik dan is maar de helft van m'n CPU bedekt.

Ik moet vanavond zelf ook even aan de slag. M'n Mugen 2 is binnen dus die ga ik vanavond even mouten icm Artic Silver 5 op een Phenom II x2 555 BE unlocked x4 B55 BE op 3.76Ghz.

Probleem is alleen dat m'n CPU gelapped is, en die Mugen is nieuw, dus die is neit gelapped. Vraag me af of dit een negatieve invloed heeft op de prestaties. Gelapte CPU met een niet gelapte koeler.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Imprezzion schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 15:55:

Probleem is alleen dat m'n CPU gelapped is, en die Mugen is nieuw, dus die is neit gelapped. Vraag me af of dit een negatieve invloed heeft op de prestaties. Gelapte CPU met een niet gelapte koeler.
Is geen probleem, scheelt een paar graden t.o.v. geen lap, en scheelt ook een graad of twee als ze alletwee gelapt zijn. Oftewel, beter een van de 2 gelapt dan helemaal geen.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscurax
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Ik heb deze middag Shin Etsu x23 besteld, hopelijk is die zo goed als er beweerd wordt.

Hier een mooie video ivm koelpasta aan brengen
YouTube: How Thermal Compound Spreads (MX-2 Edition)

Ik ga voor de pea methode, lijkt het mooist te spreiden.
Pagina: 1