Koelpasta's
Inleiding |
Ik zag de laatste tijd een heleboel topics over koelpasta, en 't leek me dan ook handig hier 1 centraal topic voor te hebben. Bij deze dus een topic om je ervaringen betreffende koelpasta te delen.
Houd wel even rekening met de regels mbt dit soort topics: Invulling en behandeling Grote Topics aangepast
Wat heb ik aan koelpasta? |
Als er perfect vlakke CPUs en koelers bestonden, was de pasta niet nodig geweest. Helaas bestaan deze niet, en dus gebruiken we koelpasta om de overbrenging van de warmte van de CPU naar de koeler te optimaliseren. Er zitten namelijk miniscule gaatjes in zowel de CPU als de koeler en daar komt lucht tussen te zitten. Stilstaande lucht is een hele slechte geleider, dus kan er beter koelpasta tussen zitten.
Hoe breng ik de koelpasta aan? |

Het aanbrengen van koelpasta is eigenlijk heel simpel, maar het gaat vaak fout. De meest voorkomende fout is het gebruiken van te veel koelpasta. Het plaatje hierboven laat zien hoeveel koelpasta je nodig hebt, een (halve) rijstkorrel dus.
Het aanbrengen is het makkelijkst met een plastic zakje/handschoen, een creditcard of een stanleymesje. Zorg er wel voor dat je vantevoren zowel de CPU, de koeler en 't plastic zakje/handschoen/creditcard/stanleymesje vantevoren schoonmaakt (bij voorkeur met schoonmaakalcohol), elk vuiltje zorgt voor een mindere overbrenging van de warmte. Het word ook wel met de blote vinger gedaan, maar dat is riskant met de nieuwere pasta's die vaak erg schadelijk zijn. De pasta moet dus, zoals op het 2e plaatje te zien is, gelijkmatig verdeeld worden over de CPU. De koeler heeft geen pasta nodig, het komt er vanzelf goed op als je het goed op de CPU aanbrengt.
Hoe verwijder ik de koelpasta? |
Koelpasta is het beste te verwijderen met schoonmaakalcohol met een alcoholpercentage van 91% of hoger, dit is te krijgen bij de apotheker. Zorg er wel voor dat je alcohol voor apparatuur hebt, dan zitten er geen andere stofjes doorheen. Het schoonmaken is gemakkelijk te doen met een wattenstaafje, gewoon onderdompelen in de alcohol en over de CPU/koeler heen halen.
Alcohol met een hoog alcoholpercentage is beter dan terpentine omdat het bijna gelijk verdampt, je hoeft dus ook niets droog te maken of heel voorzichtig te zijn. Terpentine werkt dus wel, maar wees voorzichtig en maak het goed droog.
Wat is de beste koelpasta? |
Over elk onderdeel van een computer zijn er 'Wat-is-de-beste-discussies', en zo ook over koelpasta. Er zijn verscheidene koelpasta's die gewoon onder verschillende namen worden verkocht, maar eigenlijk gelijk zijn, en meestal scheelt het niet meer dan 1 of 2 graden. Toch zijn er een paar pasta's die heel goed of heel slecht presteren. In deze thread van xtremesystems worden 36 koelpasta's met elkaar vergeleken.
Tot slot |
Als ik ergens redeneringsfouten heb gemaakt, spellingsfouten (zeer waarschijnlijk), wat dan ook, laat 't me even weten.
Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC