Toon posts:

Intel DP35DP (geen CL4)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.001 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een nieuw systeem gekocht.
Corsair 520watt voeding
Corsair twin2x 6400 cl4 2x1024 geheugen
Intel DP35DP moederbord
Quad Core Q6600

Nu heb ik het volgende probleem.
Ik lees op het geheugen doosje van corsair dat het geheugen een cl heeft van 4-4-4-12
maar het intel mobo geeft in de bios weer 5-5-5-18. (als hij op automatisch staat).
Als ik het in de bios handmatig verander naar 4-4-4-12 loopt alles vast en begint te piepen.
Na veel moeite en een bios reset krijg ik het weer aan de praat op 5-5-5-18.

Nu dacht ik het zal toch niet aan het geheugen liggen?

Ik had nog een G.Skill DDRII 6400 liggen met dezelfde CL ook deze geeft hetzelfde probleem

Vervolgens een bios update gedaan nieuwste van de intel site maar geen resultaat.

Iemand enig idee.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-03 03:04
Kdenk wel dat je hiervoor je geheugen op 2.1 volt moet laten lopen

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Het instellen van Voltage's kan ik nergens vinden in de bios :(

Verwijderd

kijk in je handleiding of doe een BIOS update

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-04 12:49
Dit is bij Kingston HyperX ook zo. In de SPD chip staat standaard dan waarschijnlijk 5-5-5-18.
Als je dan het voltage hoger zet, dan kan je wel 4-4-4-12 halen.
( Ik had dit probleem dus ook, ga vanavond checken. )

- NAC Breda -

Verwijderd

Topicstarter
Ritchie schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 16:14:
Dit is bij Kingston HyperX ook zo. In de SPD chip staat standaard dan waarschijnlijk 5-5-5-18.
Als je dan het voltage hoger zet, dan kan je wel 4-4-4-12 halen.
( Ik had dit probleem dus ook, ga vanavond checken. )
Met hetzelfde moederbord Intel DP35DP?

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:43
Kan je bij dit soort Intel bordjes wel al helemaal iets instellen in de bios?
Ze zijn erg aantrekkelijk voor de prijs omdat ze en firewire hebben en ICH9R controller.

Ik heb de laatste jaren enkel de Intel 975X Bad Axe geweten met een OC bios.

Moest het nou toch blijken dat je de timings kan aanpassen en ook de FSB speeds, dan is dit wel een leuk bord

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD '24

Verwijderd

zulke dingen moet je wel in kunnen stellen daar (bij mijn weten) de spd geen voltage kan laten toewijzen en veel van het DDR2 geheugen op 800MHz en hoger heeft 2.+volt nodig om te werken.

Verwijderd

Uit de technische handleiding (PDF):

1.5 System Memory (page 16)
The board has four DIMM sockets and support the following memory features:
  • 1.8 V (only) DDR2 SDRAM DIMMs with gold-plated contacts
  • Unbuffered, single-sided or double-sided DIMMs with the following restriction: Double-sided DIMMS with x16 organization are not supported.
  • 8 GB maximum total system memory using DDR2 800 or DDR2 667 DIMMs; refer to Section 2.1.1 on page 37 for information on the total amount of addressable memory.
  • Minimum total system memory: 256 MB
  • Non-ECC DIMMs
  • Serial Presence Detect
  • DDR2 800 or DDR2 667 MHz SDRAM DIMMs
  • DDR2 667 DIMMs with SPD timings of only 5-5-5 (tCL-tRCD-tRP)
  • DDR2 800 DIMMs with SPD timings of only 5-5-5 or 6-6-6 (tCL-tRCD-tRP)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 00:52:
Uit de technische handleiding (PDF):

1.5 System Memory (page 16)
The board has four DIMM sockets and support the following memory features:
  • 1.8 V (only) DDR2 SDRAM DIMMs with gold-plated contacts
  • Unbuffered, single-sided or double-sided DIMMs with the following restriction: Double-sided DIMMS with x16 organization are not supported.
  • 8 GB maximum total system memory using DDR2 800 or DDR2 667 DIMMs; refer to Section 2.1.1 on page 37 for information on the total amount of addressable memory.
  • Minimum total system memory: 256 MB
  • Non-ECC DIMMs
  • Serial Presence Detect
  • DDR2 800 or DDR2 667 MHz SDRAM DIMMs
  • DDR2 667 DIMMs with SPD timings of only 5-5-5 (tCL-tRCD-tRP)
  • DDR2 800 DIMMs with SPD timings of only 5-5-5 or 6-6-6 (tCL-tRCD-tRP)
Helaas pindakaas dus voor mij :( is er nog een alternatief? andere bios of software matig.
Zou wel leuk zijn als ik mijn duur gekochte geheugen ook echt ga gebruiken :P
Anders had ik net zo goed CL5 geheugen kunnen kopen.
Verder iedereen bedankt voor de tips en uitleg

• Mr. Intel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-03 13:00
Hallo Tim,

Je kunt bij Intel moederborden wel de Memory Frequency, tCL, tRCD, tRP en tRASmin instellen, maar niet het voltage wijzigen. Waarschijnlijk doet Intel dat om de stabiliteit te garanderen. :? Het DP35DP moederbord wat jij hebt kan zelfs tot 1600 Mhz ingesteld worden. Waarschijnlijk is dat voor DDR3 geheugen welke nu nog niet door het bios ondersteund wordt. Jouw Corsair geheugen kan waarschijnlijk wel op deze timings draaien: 5-5-5-12 bij 800 Mhz en 4-4-4-12 bij 667 Mhz. ;) Ik heb dit getest in een Intel DG965OT moederbord (ook het 1,8 volt verhaal) en inderdaad bij 4-4-4-12 gaat het dan wel mis. Dit komt waarschijnlijk door under voltage. Sommige geheugenmodules kennen een +/- marge van 0,1 volt en sommige geheugenmodules kunnen werken tussen 1,8 en 2.0 volt. OCZ geheugen (op enkele uitzonderingen na) werkt bijvoorbeeld niet goed met Intel moederborden vanwege de 2,1 volt. De pc start er wel mee op maar blauwe schermen (BSoD) :( zijn het gevolg tijdens de installatie van Windows. 8)7 Dus met vrijwel ieder performance geheugen moet je oppassen zelfs Kingston. De enige 1,8 volt performance geheugenmodules (die ook makkelijk verkrijgbaar zijn), wat in jouw Intel DP35DP moederbord gaan zijn die van 6400C5DHX van Corsair. Zie: http://www.corsairmemory..../TWIN2X2048-6400C5DHX.pdf 8)

Deze geheugenmodules werken op 1,8 volt. Ik heb ze vandaag getest op het Intel DP35DP moederbord en ze kunnen draaien met de volgende snelheden: 5-5-5-18, 5-5-5-16, 5-5-5-12 en met deze settings start hij nog wel: 5-5-5-11 en 4-4-4-12 als je geen extreme dingen ermee wil doen.

Standaard haal ik een 5,5 als indexcijfer in Vista en met de latencies 5-5-5-12 welke stabiel draaien een 5,6. Op 667 Mhz 4-4-4-12 is vrijwel even snel als 5-5-5-12 op 800 Mhz (als we over jouw XMS geheugen spreken). ;) Het is een afweging die je moet maken. Corsair geheugen is wel goed en toch wat sneller dan het standaard geheugen. Ook de heatspreader en de goede afwerking is wat waard natuurlijk. :+

Er zit dus niet zo gek veel performance verschil in. Intel werkt standaard dus het beste. Voor dat geld is het een prima stabiel bordje. Ik heb nu nog een Intel 865PERL draaien met Corsair XMS DDR1 geheugen op 2-2-2-6. Al jaren een tevreden gebruiker. _/-\o_

Als Intel dus geen speciaal "gamers-board" maakt zul je altijd naar Asus of zo moeten om je geheugen en eventueel je CPU te tweaken. Het is jammer dat Intel nu geen 1066 Mhz geheugenmodules ondersteund, aangezien deze wel voor een performancewinst zorgen en ook best betaalbaar zijn.

Hopelijk heb je aan deze informatie van een trouwe Intel gebruiker iets gehad. :D

P.S.

Als je binnen 7 dagen aangeeft dat de geheugenmodules niet werken in je moederbord, dan kun je ze omruilen (mits in nieuwstaat natuurlijk) voor ander geheugen. Dit voor het geval je spijt hebt van je aankoop. 8)7

Succes....

Verwijderd

Topicstarter
Mr. Intel schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 00:13:
Hallo Tim,

Je kunt bij Intel moederborden wel de Memory Frequency, tCL, tRCD, tRP en tRASmin instellen, maar niet het voltage wijzigen. Waarschijnlijk doet Intel dat om de stabiliteit te garanderen. :? Het DP35DP moederbord wat jij hebt kan zelfs tot 1600 Mhz ingesteld worden. Waarschijnlijk is dat voor DDR3 geheugen welke nu nog niet door het bios ondersteund wordt. Jouw Corsair geheugen kan waarschijnlijk wel op deze timings draaien: 5-5-5-12 bij 800 Mhz en 4-4-4-12 bij 667 Mhz. ;) Ik heb dit getest in een Intel DG965OT moederbord (ook het 1,8 volt verhaal) en inderdaad bij 4-4-4-12 gaat het dan wel mis. Dit komt waarschijnlijk door under voltage. Sommige geheugenmodules kennen een +/- marge van 0,1 volt en sommige geheugenmodules kunnen werken tussen 1,8 en 2.0 volt. OCZ geheugen (op enkele uitzonderingen na) werkt bijvoorbeeld niet goed met Intel moederborden vanwege de 2,1 volt. De pc start er wel mee op maar blauwe schermen (BSoD) :( zijn het gevolg tijdens de installatie van Windows. 8)7 Dus met vrijwel ieder performance geheugen moet je oppassen zelfs Kingston. De enige 1,8 volt performance geheugenmodules (die ook makkelijk verkrijgbaar zijn), wat in jouw Intel DP35DP moederbord gaan zijn die van 6400C5DHX van Corsair. Zie: http://www.corsairmemory..../TWIN2X2048-6400C5DHX.pdf 8)

Deze geheugenmodules werken op 1,8 volt. Ik heb ze vandaag getest op het Intel DP35DP moederbord en ze kunnen draaien met de volgende snelheden: 5-5-5-18, 5-5-5-16, 5-5-5-12 en met deze settings start hij nog wel: 5-5-5-11 en 4-4-4-12 als je geen extreme dingen ermee wil doen.

Standaard haal ik een 5,5 als indexcijfer in Vista en met de latencies 5-5-5-12 welke stabiel draaien een 5,6. Op 667 Mhz 4-4-4-12 is vrijwel even snel als 5-5-5-12 op 800 Mhz (als we over jouw XMS geheugen spreken). ;) Het is een afweging die je moet maken. Corsair geheugen is wel goed en toch wat sneller dan het standaard geheugen. Ook de heatspreader en de goede afwerking is wat waard natuurlijk. :+

Er zit dus niet zo gek veel performance verschil in. Intel werkt standaard dus het beste. Voor dat geld is het een prima stabiel bordje. Ik heb nu nog een Intel 865PERL draaien met Corsair XMS DDR1 geheugen op 2-2-2-6. Al jaren een tevreden gebruiker. _/-\o_

Als Intel dus geen speciaal "gamers-board" maakt zul je altijd naar Asus of zo moeten om je geheugen en eventueel je CPU te tweaken. Het is jammer dat Intel nu geen 1066 Mhz geheugenmodules ondersteund, aangezien deze wel voor een performancewinst zorgen en ook best betaalbaar zijn.

Hopelijk heb je aan deze informatie van een trouwe Intel gebruiker iets gehad. :D

P.S.

Als je binnen 7 dagen aangeeft dat de geheugenmodules niet werken in je moederbord, dan kun je ze omruilen (mits in nieuwstaat natuurlijk) voor ander geheugen. Dit voor het geval je spijt hebt van je aankoop. 8)7

Succes....
Ontzettend bedankt voor de tips ik heb het geheugen op 800 Mhz 5-5-5-12 lopen. Ik ben tevreden
misschien in de toekomst nog een x een geheugen wissel.

• Mr. Intel
Graag gedaan hoor. :) Het doet me plezier, dat ik je met mijn "Intel-kennis" heb kunnen helpen. :*)

Maar nu ga ik toch even :z ...

Groetjes Mr. Intel

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-03 19:05
Handige info Mr.Intel.

Ik ben ook van plan om die Intel DP35DP moederbord aan te schaffen. Icm een E6850 en 2x1024MB, 667Mhz Corsair geheugen. Stabiliteit is voor mij belangrijker dan features. Heeft Intel voor het geheugen ook een Quality Vendor List net als ASUS? Of kan ik er vanuit gaan dat dit prima werkt. Overklokken is geen issue. En hoe stil is een standaard Intel processorkoeler?

Heb de laatste 1,5 jaar op een AMD64 gewerkt maar stap toch weer over op Intel. Niet omdat ik niet tevreden ben over AMD maar Intel levet op dit moment nu eenmaal de snelste, zuinigste en beste prijs/prestatieverhouding in mijn ogen.

EDIT

Dit bord ondersteunt geen E6850?

Waarschijnlijk is die link niet up to date want ik heb al mensen met E6750 en dit bord gezien.

[ Voor 14% gewijzigd door et36s op 27-07-2007 16:48 ]

• Mr. Intel
Waarschijnlijk worden de Core 2 Duo´s met een FSB van 1333 Mhz wel met het nieuwste bios ondersteund (24-07-07). Het lijkt me ook wel logisch eigenlijk aangezien de P35 chipset ervoor gemaakt is. Helaas ligt Intel een beetje achter en daarom is de "supported processors lijst" niet bijgewerkt. Verder kun je geen release notes van het nieuwe bios bekijken.

Wanneer je dit moederbord koopt loop je natuurlijk kans dat er niet het nieuwste bios op staat en dat het vanwege de vele vraag een levertijd van een week heeft. Wanneer je Core 2 Duo niet zou worden herkend vraag ik me af of je dan in recovery mode het bios naar de nieuwste versie kunt flashen. Ik zou in dit geval even de leverancier vragen of je E6850 ondersteund wordt voordat je besteld.

Ja Intel heeft wel een geheugen vendor list, maar die is altijd zeer beperkt en voor de DP35DP nog niet beschikbaar. Wanneer je DDR2 geheugenmodules koopt die op 1,8 volt draaien zul je geen problemen ondervinden. Corsair werkt gegarandeerd. TwinMos ook (in de budget klasse). Met Kingston moet je ook opletten, omdat daar ook veel exemplaren bij zitten die niet op 1,8 volt draaien. De value serie draaid wel op 1,8 volt. OCZ kun je beter links laten liggen, omdat deze modules meestal (op enkele uitzonderingen na) op 2,1 volt draaien. Corsair PC6400 5-5-5-12 zal erop werken (zie mijn reply op Timmes66). Ik adviseer toch 800 Mhz modules te nemen, omdat deze ietsje sneller zijn dan de 667 Mhz modules en met een FSB 1333 vormt het geheugen toch wel de bottleneck denk ik. Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten.

Het geluid van de standaard koeler is redelijk stil (ik schat ongeveer 20 decibel). Het is wel een beetje vergelijkbaar met Zalman. Alleen wanneer de cpu echt warm wordt zal hij aanslaan op een hoger toerental en dat is natuurlijk wel hoorbaar. Over het algemeen kan ik zeggen dat Intel tegenwoordig goede koelers erbij levert. Het moederbord schakelt trouwens ook uit als de cpu te warm mocht worden. De temperatuur van de Norhtbridge zit rond de 70 graden en het moederbord zit ergens tussen de 60 en 65 graden. Dat is wat meer dan oudere systemen, maar het valt nog ruim binnen de marges van Intel.

Mijn indexcijfers voor Vista 64 bit waren allen 5,9 m.u.v. het geheugen die een 5,6 had. Het systeem bestaat uit uiteraard een Intel DP35DP moederbord met Q6600 processor en 4 x 1 Gb Corsair PC6400 DHX cas 5 geheugen welke stabiel draaid op 5-5-5-12. Verder 3 maal een Hitachi 320 Gb (16 Mb cache) SATA 2 harddisk in Raid 0 configuratie en een Point of View 8800 GTS (320 Mb) videokaart. Verder nog een Asus SATA dvd-speler & lightscribe dvd-brander. Het geheel zit in een Recom Power Station kast met window en wordt gevoed door een 600 watt Zalman heatpipe voeding. Wanneer het geheugen standaard draaid op 5-5-5-18 gaat de index in Vista iets achteruit naar een 5,5. Wanneer je geen raid systeem hebt en dus maar 1 harddisk gebruikt haal je met de Hitachi SATA 2 harddisk nog een index van 5,6. De score met 3DMark 2006 was 9113 (zonder over te clocken uiteraard). ;)

Samengevat een prima stabiel moederbord voor een leuke prijs (minder dan 100 euro). Maar wil je meer uit het geheugen en/of cpu halen dan kun je wellicht beter een Asus moederbord nemen. :+

Terzijde de Intel Desktop utilities werken niet zonder truckjes in de 64 bit editie van Vista. Verder werkt de nieuwste Dolby geluidskaart driver niet (wel de gewone geluidskaart driver) in de 64 bit editie. Mocht je een Logitech G11 toetsenbord gebruiken dan heb je ook een probleem. :( Als je het programma om de toetsen te programmeren eruit weet te slopen kun je het wel los gebruiken (eventueel in de startup zetten). De G5 laser muis heeft wel Vista 64 bit ondersteuning. Naar mijn mening werkt Vista 64 bit ook niet op volle snelheid aangezien vrijwel alle software nog 32 bit is. XP werkt wel goed, maar dan moet je wel eerst een XP cd maken met ingebouwde ICH9 raid driver (bijvoorbeeld met nLite) aangezien er geen connector meer op het board zit om een diskettestation aan te sluiten. :/ Dat is wel een voordeel van Vista je kunt tijdens de installatie drivers van cd/dvd-stations en USB-sticks afhalen. :)

Hopelijk heb je iets aan deze informatie gehad. :w

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:10
Een kleine toevoeging van mijn kant.

Ik heb net een nieuw systeem met dit moederbord en ik heb hetzelfde "probleem" met het geheugen.
Ik heb DDR2 800 geheugen gekocht, maar ik weet niet welk merk.

Mijn 6750 CPU wordt wel keurig herkend. Het bios heeft 1-8-2007 als datum.

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Tsja, van Intel moederborden weet je dat er geen overklok opties zijn, 1 moederbord uitgezonderd in al die jaren dat Intel moederborden levert...
google loont
Pagina: 1