Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• MadJo80
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16-09-2013
Sinds gisterenavond is er een nieuwe open source telefoon te koop.
Het heeft de naam Neo1973 gekregen, en is verkrijgbaar op openmoko.com.

Het is op dit moment een ontwikkelaarsversie (beperkte functionaliteit op dit moment)
De consumenten versie zal later dit jaar te koop zijn, men verwacht deze rond oktober aan te kunnen bieden.

De community is al erg actief, hier enkele 'community ads' http://www.youtube.com/view_play_list?p=472DE700A3CC70A4

Ervaringen heb ik helaas nog niet met het apparaat (het is nog maar net te koop en ikzelf wacht op de 'consumenten' versie), maar er zijn al wel vele mensen enige maanden bezig met het ontwerpen van software ervoor. En enkelen van hen hebben al een Neo1973 telefoon in handen.

De specs van de huidige foon:
* 2.8" VGA TFT kleuren scherm (resolutie 480x640)
* Touchscreen
* 266HZ Samsung System on a Chip (SOC)
* USB 1.1, zowel Client and unpowered Host ondersteuning.
* Geintegreerde AGPS
* 2.5G GSM - quad band, voice, CSD, GPRS
* Bluetooth 2.0
* Micro SD ondersteuning

Tevens is er een Hacker's toolbox te koop met daarin (naast de telefoon) een debugboard, voor de techies die graag ook de interne werking van de telefoon willen aanpassen.

• barzi
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 18-12 21:20
http://www.engadget.com/2...availability-for-neo1973/

Daar zie ik trouwens dat de retail versie 350 dollar wordt, dat is dus met wifi etc.

• Vinvin
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19-07-2007
quote:
barzi schreef op maandag 09 juli 2007 @ 11:40:
http://www.engadget.com/2...availability-for-neo1973/

Daar zie ik trouwens dat de retail versie 350 dollar wordt, dat is dus met wifi etc.
Wifi zit pas in de phase-2 telefoons, waarvan je ook een "Base" en "Advanced" kan kopen - de base is 450 dollar.

Het hele OpenMoko project is overigens wel ontzettend cool, telefoons hebben al jaren veel te veel vendor lock-in. Het mag echter wel meer aandacht krijgen (topics erover moeten bijvoorbeeld niet zomaar gesloten worden ;) ).

Zeg nou zelf: ziet dit er niet mooi uit?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7a/1112FIC326x550.jpg

• Thlinx
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2013
De zwart/zilveren uitvoering vind ik er ook het best uitzien.

Nieuws staat ook op slashdot.
http://developers.slashdo...rs/07/07/09/0049249.shtml

Nu nog tweakers.net ;)

• wankel
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17-12 16:51
Er zijn vast wel medetweakers die er, net als ik, een willen bestellen.

Nou wilde ik de set met koffertje en debugbordje bestellen, maar vallen me de verzendkosten tegen: meer dan $100.

Bij een grotere bestelling gaan de verzendkosten wel omhoog, maar niet zo hard: bij vijf "advanced" koffertjes, komt er $210 aan verzendkosten bij.

De setjes zonder koffertje en debugbordje zijn goedkoper in het verzenden, maar dan scheelt het ook nog.

Voelt er iemand iets voor om gezamenlijk inkopen te doen?

• Thlinx
Prima initiatief, ik wacht echter nog even op de consumentenversie. Misschien verstandig je vraag te stellen op de Openmoko mailinglist.

• AVee
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 01-12 20:10
* AVee zit heel erg te twijfelen.
Afwachten tot de definitieve versie er is, onmiddelijk bestellen, de eerste reacties op deze versie afwachten...
En ja, die verzendkosten zijn wel erg hoog :X

• wankel
quote:
Thlinx schreef op maandag 09 juli 2007 @ 16:50:
Misschien verstandig je vraag te stellen op de Openmoko mailinglist.
Heb ik gedaan, maar terwijl er normaliter 3-5 digests de bus ingeschoven worden, heb ik er vandaag maar twee binnen gekregen en was m'n vraag nog niet verwerkt.

Ik heb daar inderdaad wel meer geinteresseerden gezien, ook een stel Duitsers... Dat is zelfs haast de moeite.

• wankel
quote:
AVee schreef op maandag 09 juli 2007 @ 18:20:
Afwachten tot de definitieve versie er is, ...
Op de mailinglist gingen stemmen op om ook de moederbordjes los te verkopen, zodat early adopters goedkoop kunnen upgraden, en daar werd positief op gereageerd. Daar hoop ik dan maar op, want ik wilde op die manier upgraden.

• Thlinx
Als een upgrade mogelijkheid gegeven wordt ga ik ook overstag. Ik vraag me echter af of dat goedkoop zou kunnen, neem aan dat de duurste componenten van de telefoon op het moederbord zitten.

• Inspector
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21-12 10:01

Inspector

Tnet Devver
Ik heb ook al veel over Open Moko zitten lezen.
Twijfel al heel lang of ik eraan zal gaan. Wel wachten op de consumenten versie uiteraard.

hoe zit dit met telecom aanbieders, werkt de telefoon met elk abbonement of prepaid kaart?
aangezien ik las dat er veel problemen waren met het vinden van een aanbieder en het openbaar houden van de software.

• wankel
quote:
1n5p3ct0r schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 09:13:
.. Wel wachten op de consumenten versie uiteraard...
Hoezo "uiteraard"? Volgens de berichtgeving kan ermee gebeld worden. Daarnaast.. Ik ben bang dat het wel na oktober wordt, voor de consumentenversie uit is. Niet dat ik negatief sta tegenover Openmoko, integendeel! Er zijn nog net drie maanden om een nieuwe versie van de hardware uit te ontwikkelen, powermanagement op orde te krijgen, en een complete set software te ontwikkelen.

Voor de niet- of minderconsumenten onder ons is dat minder een probleem: als je ziet hoeveel software er al beschikbaar is in GNU/Linux-land, moet het wel lukken een aardig functioneel apparaat bij elkaar te sprokkelen.
quote:
hoe zit dit met telecom aanbieders, werkt de telefoon met elk abbonement of prepaid kaart?
aangezien ik las dat er veel problemen waren met het vinden van een aanbieder en het openbaar houden van de software.
Ik denk dat dat in twee "problemen" uiteenvalt: toegang tot het netwerk van de providers, en toestemming tot zenden van de overheid.
  • Netwerktoegang: zoals ook al opgemerkt onder het nieuws-topic, het is gewoon een GSM. Dus: simmetje uit je huidige telefoon halen, in je nieuwe Neo1973 stoppen. Het probleem speelt, naar ik begrijp, met name in de Verenigde Staten, waar hele gebieden nog niet over zijn op GSM. Misschien kan iemand daar op uitweiden, maar voor wat ik erover gelezen heb, moet daar een telefoon echt door de provider aangemeld worden (provisioning) in het netwerk. Hier in Europa zie ik niet hoe een provider de ene telefoon van de andere kan onderscheiden, temeer daar het je vrij staat om in een open telefoon 't IMEI te veranderen.
  • En juist om die openheid gaan berichten over problemen met zendvergunningen. Het zal onder Tweakers vast bekend zijn, dat zendvermogens en -frequenties streng gereguleerd zijn. Dat is ook de reden, dat het niet op prijs gesteld wordt als mensen hun WIFI-router zo hacken, dat hij een bereik van drie kilometer op een vrij frequentie heeft. Voor wat betreft het OS en vrijwel alle onderdelen van de Neo1973 geldt dat de software opensource is en de specificaties van de hardware openbaar. De enige uitzonderingen zijn de GSM-radio (die aan te spreken is als een modem) en, meen ik, het GPS-systeem, waarvan dan een kernelmodule enkel binair te krijgen is.
Geen te lang verhaal hoop ik, maar als je meer wil weten is er een hoop te vinden op de wiki en de archieven van de mailinglist.

• Gerco
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 13:28

Gerco

Tweakers abonnee Tweakers abonnementen

Professional Newbie

Ik volg deze telefoon al bijna een jaar en ben er erg enthousiast over. Ik had zo mijn twijfels over of het ding ooit op de markt zou komen, maar van deze release wordt ik heel erg blij...

Ik ben zelf developer, maar qua telefoon ben ik een echte gebruiker. Het ding moet eerst werken en de rest kan ik er dan wel bijhacken. Ik droom van een telefoon die eindelijk volledig compatible is met mijn agenda en adresboek software op Linux, Mac EN Windows. Een cdtje met crap die alleen met MS Outlook werkt komt me zo onderhand wel mn neus uit en hoewel iSync goed werkt, kan het nog steeds niet met mijn PocketPC syncen.

Wanneer de consumentenversie uit is hoop ik eindelijk mijn PocketPC de deur uit te kunnen doen (vereisten hiervoor zijn TomTom, WiFi en volledige synchronisatie met Windows, Mac en Linux software voor contacts en agenda), want hoewel ik al jaren van dat ding af probeer te komen, is het me nog steeds niet gelukt om hem volledig te vervangen.

Ja, dat mag best €500,- kosten, dat kostte die PPC tenslotte ook en dat is een rampending qua compatibiliteit met wat dan ook, ja zelfs Windows want het ding wil alleen samenwerken met MS Outlook en WAB. Ik gebruik geen van beiden.)

TomTom voor Linux zal niet snel gebeuren, maar ik kan er niet heel erg mee zitten om daarvoor de PPC te blijven gebruiken. Ja, ik weet dat de losse TomToms op Linux draaien, maar ik zie die software nog niet snel in de winkel komen liggen. Misschien is het moreel wel te verantwoorden om dat spul te kopieren aangezien ik een legale TomTom voor PPC heb liggen, anyway, TomTom is geen breekpunt.

Gerco wijzigde deze reactie 10-07-2007 19:31 (24%)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10! | Huis te koop in Barendrecht!

• Inspector
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21-12 10:01

Inspector

Tnet Devver
quote:
wankel schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 19:11:
Er zijn nog net drie maanden om een nieuwe versie van de hardware uit te ontwikkelen, powermanagement op orde te krijgen, en een complete set software te ontwikkelen.
Daar geef je eigenlijk al grotendeels aan waarom ik het als "uiteraard" bestempel ;)
Al is dit puur persoonlijk natuulijk.

Verder bedankt voor de update, word steeds aantrekkelijker deze telefoon.
quote:
Gerco schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 19:20:
TomTom voor Linux zal niet snel gebeuren, maar ik kan er niet heel erg mee zitten om daarvoor de PPC te blijven gebruiken.
Uiteraard zijn er al particulieren welke contact op hebben genomen met TomTom t.a.v. deze behoefte. Hieronder het antwoord daarop:

Currently TomTom has no plans to extend our navigation software to other
platforms. However the Openmoko is an interesting development and we
will keep an eye on it to see how this project evolves into the future.

With kind regards,

The TomTom PRO support team

• NTwoO
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 01-08-2012
Ik ben ook zeer geinteresseerd in eentje. Voor mij is de standaard versie goed genoeg en hoef ik niet zo'n koffertje. Als er vijf of meer mensen bereid zijn om ook te bestellen, dan doe ik mee. Prijs van de opvolg versie is aanzienlijk hoger. Een bestelling van 3 telefoons pakt uit op 240 euri per telefoon. Voor dat geld koop jij geen fatsoenlijke toestel

NTwoO wijzigde deze reactie 11-07-2007 15:52 (29%)

• wankel
quote:
NTwoO schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 15:51:
Ik ben ook zeer geinteresseerd in eentje.(..)
Na wat vogelen met verschillende bestel-aantallen heb ik de resultaten op de openmoko wiki gezet. Daar staat nu onder het kopje "Netherlands" een lijstje met verschillende aantallen gezet.

Ik wil er zeker een bestellen, maar zit zoals meer van ons met de verzendkosten in m'n maag. Op GoT ben ik niet zo bekend. Wat is een nette manier om een "inkoopactie" op te zetten?

- deze thread omnoemen en gebruiken
- nieuwe thread openen
- tweakers vraag en aanbod gebruiken
- inkoopacties-site gebruiken
- ...

Iemand een goed idee? Het lijkt dat er in deze thread in ieder geval al wat geinteresseerden zijn, nou moeten we het alleen onder wat meer geinteresseerden bekend maken.

Kortom: doe maar wat suggesties! Ik wil vervolgens best wat organiseren.

• Thlinx
Ik vrees dat de belangstelling voor de dev versie voorlopig nog niet erg groot is. Degenen die het kopen zijn m.i. toch voornamelijk enthousiaste ontwikkelaars. Gelezen dat er 1000 zijn verkocht, nog geen getallen waar Apple van schrikt maar toch een aanzienlijk aantal voor een nog niet uitontwikkelde telefoon.

Als er een upgradeset zou komen, dan zou ik ook overstag gaan, maar nu nog even niet.

Zoals ik het heb begrepen, zal er sowieso erg weinig software beschikbaar zijn voor de telefoon en is het zelfs mogelijk dat de meeste basale functies kunnen gaan haperen.
Oppassen dus en alleen kopen als je goed geinformeerd bent.

• AVee
quote:
NTwoO schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 15:51:
Ik ben ook zeer geinteresseerd in eentje. Voor mij is de standaard versie goed genoeg en hoef ik niet zo'n koffertje. Als er vijf of meer mensen bereid zijn om ook te bestellen, dan doe ik mee. Prijs van de opvolg versie is aanzienlijk hoger. Een bestelling van 3 telefoons pakt uit op 240 euri per telefoon. Voor dat geld koop jij geen fatsoenlijke toestel
240,- ex. btw wel te verstaan. Ik heb geen idee hoe dat gaat, maar er is een risico dat de belastingdienst nog 19% wil hebben. Dan wordt het dus al 285,-

• Vinvin
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19-07-2007
Het schijnt dat de leveringskosten een stuk omlaag zijn gegaan.

http://www.chooseopen.com/PaymentReceived.png

• AVee
Huh? Is dat ook een verzending naar Nederland, of is het gewoon goedkoper omdat die toevallig dichterbij afgeleverd?

• FMFREAK
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17-12 08:30
IS er al ergens een inkoopactie opgezet voor deze phone. Ben ook wel erg enthousiast.

Soms zit het mee, vaak zit het tegen

• mithras
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

mithras

Ik blog over ZF

Ik zou eerst even afwachten en kijken hoe de afhandeling van bestellingen gaat bij GTA2. Bij GTA1 ging het in het begin erg goed, totdat ineens communicatie uitbleef en er veel te veel bestellingen waren geplaatst (3000+ geplaatst, maar slechts 1000 geproduceerd).

Ik zou hem erg graag willen hebben. Ten tijde van het T.net nieuwsbericht spraken ze over oktober voor de GTA2, nu wordt zo her en der zelfs september al genoemd! Het ziet er goed uit en waarschijnlijk slaat de telefoon zeker wel aan. Maar nogmaals: kijk eerst even de kat uit de boom zou ik zeggen (ook al wil ik hem ook heel erg graag).

• R-O-Y
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21-12 20:54

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Is er al iemand die de ontwikkel versie in bezit heeft?

Youtube Download ubersnel.nl

• justice strike
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19-12 17:05
ik ga dit zeker in de gaten houden. Als het een beetje doorontwikkeld is dan zou dit best een goede vervanging kunnen worden van mijn volgende telefoon :). Maar nu lijkt het nog erg in de kinderschoenen te staan. Misschien maar even de qemu even draaien (ze hebben emulatie software om alles te testen gratis te downen, op hun wiki staat wel een linkje)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• rx_shorty
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20-06-2009
Maar wanneer komt nu precies de geupgrade versie?
Of blijft dit toch de definitieve versie?

8)

OpenMoko Forums

• mithras
  • Niet online

mithras

Ik blog over ZF

Nee, GTA1 is nu een development versie, de GTA2 heeft een hoop upgrades wat betreft hardware, zoals snellere cpu, meer flash geheugen, een graphische versneller en wifi.
Echter zal de eerste GTA2 (GTA2v0) pre-development zijn (dus voor de OpenMoko mensen), en de GTAv1 in een staat zijn waar de telefoon nog niet klaar is voor de gewone gebruiker. Er moet namelijk nog regelmatig geupgrade worden. De GTA2v1 komt waarschijnlijk in oktober uit.
Dan komt de GTA2v2, dat is de mass market release, maar qua hardware gelijk aan GTA2v1, alleen met minder bugs in de software :)

• rx_shorty
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20-06-2009
Ahh ok...

Dankjewel zo is het duidelijk!

Nog eventjes wachten dan!

_/-\o_

OpenMoko Forums

• R-O-Y
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21-12 20:54

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Ik schop dit topic even, in de hoop dat iemand iets weet van dit ding. Van de site wordt ik ook niet echt wijzer. Er staat nog steeds niks over een release en ik wil dit ding toch wel graag kopen :P

Youtube Download ubersnel.nl

• mithras
  • Niet online

mithras

Ik blog over ZF

Ik check eigenlijk nooit meer de emails die van de mailinglisten afkomt, maar toevallig gisteren eens doorgescanned. Hier uit de archives:
From: Michael Shiloh
Date: Thu Jan 3 05:51:06 CET 2008
Subject: Community update, January 2, 2008

Hello everyone,

Next week at CES we will formally preview GTA02 to the public. We are
doing this at an invitation-only media event, and not the general show
floor.

To coincide with this we are sending out a press release tomorrow morning.

The bulk of the press release discusses the hardware features of GTA02,
of which you are all well aware. I would like to let you know of two new
items:

1. GTA02 is given a name: FreeRunner

2. We think that FreeRunner will be available in spring. This is based
on our estimation of what remains to be done with regards to hardware
testing and software test.

We will be showing a prototype of GTA02 hardware, aimed at software
developers. It is not consumer-ready software. To quote the press
release: "The FreeRunner will be previewed at CES and ship later this
spring-- first to developers and then to end users as software for the
new hardware features becomes available."
Het heeft uiteindelijk nogal vertraging opgelopen omdat er meer revisies van GTA02 nodig waren. De v1 had nogal wat bugs in de hardware, zodat er een v2, en uiteindelijk ook een v3 en afaik zelfs v4 is ontworpen voordat deze naar developers werd gestuurd. Het debuggen van de hardware en een nieuw ontwerp produceren kost natuurlijk wat tijd. Hierdoor is de streefdatum van december niet gehaald en wordt het ook niet januari. Ik reken tegenwoordig maar op april voor een consumer release, maar ik vrees dat zelfs dat misschien niet gehaald wordt...

• Balachmar
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 02-12 21:08

Balachmar

The truth is out there

Heeft er iemand van hier nu eigenlijk een openmoko gekocht?
Ikzelf ga namelijk over een half jaar weer een telefoon uitzoeken en mijn oog is gevallen op de freerunner, maar ik vroeg me af of er hier al mensen zijn die ervaring hebben met zijn voorganger. Ik zou graag wat ervaringen horen van openmoko bellers/gebruikers.

File Widget: File informatie op je homescreen (scan mijn avatar) Systeempje Proud member of [DPC]Team_RC; Ballaida of Avalon in GuildWars

• Zorkman
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 11-09 09:36
De opvolger komt eraan (veel info over te vinden op de mailinglists)
prijs is 399$ (europa zal wat hoger zijn)
maar het is mogelijk om met een groep te bestellen.
als je ge´nteresseerd ben ga dan naar: http://wiki.openmoko.org/wiki/GroupSales

de FreeRunner is een verbeterde versie van de Neo1973
specs:
  • draait volledige X server
  • gps
  • bluetooth
  • 128MB SDRAM
  • 802.11 b/g WiFi
  • 400Mhz processor
  • 2 3D accelerometers
  • Tri-band GSM and GPRS
  • USB Host function
  • Touchscreen 480x640 pixels
Pagina: 1

Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True