[Vista] Configuratiescherm crashed explorer

Pagina: 1
Acties:
  • 2.774 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:34
Eergisteren merkte ik dit probleem op.

Wanneer je op het configuratiescherm klikt, dan worden er enkele iconen geladen, maar na een x-aantal krijg je de melding Windows verkenner werkt niet meer met ook de melding dat het probleem dat dit heeft veroorzaakt wordt opgezocht.
Daarna krijg je de melding Windows verkenner wordt opgestart

Op zich hoef je natuurlijk niet zo vaak naar het configuratiescherm, dus voorlopig kan ik nog normaal werken. Met dit systeem speel ik namelijk eigenlijk toch alleen Diablo 2 en Neverwinter Nights (2).
Toch is het wel irritant.

Op google had ik al iemand gevonden die iets dergelijks had met XP, daar kwam het door de videokaart drivers. Ik heb hier de Vista drivers van ATI zelf geinstalleerd (ATI 9800XT 256MB), maar voor de zekerheid heb ik vandaag maar een update van versie gedaan.
Dit mocht niet baten.
Nu heb ik de videokaart drivers gedeinstalleerd.

Het lijkt alsof het configuratiescherm nu verder komt met laden. Er komt nu het dubbel aantal pictogrammen tevoorschijn, maar daarna crashed de Windows Verkenner/Explorer weer.
De hele explorer.exe wordt dan weer opgestart lijkt het (sidebar, startmenu).

Het enige dat ik de laatste tijd volgens mij heb geinstalleerd zijn Windows Updates. Dit probleem had ik al voor de patches van afgelopen Patch Tuesday, dus aan die patches zal het niet liggen. Ik had gehoopt dat er een fix voor dit probleem zou zijn bijgevoegd.

Andere software die ik heb geinstalleerd is AVG Virus Scanner, Leech FTP, Daemon Tools, OpenOffice, IntelliPoint, WinZip en WinRar.
Nu ik dit lijstje opschrijf....misschien dat OpenOffice roet in het eten gooit. Dat is het laatste pakket dat ik heb geinstalleerd
Kan het zijn dat OpenOffice pictogrammen in het configuratiescherm plaatst en dat een beveiliging van Vista hier niet tegen kan of iets dergelijks?

Ik zal OpenOffice morgen (of later dit weekend) proberen te de-installeren en kijken wat het resultaat is. Waarschijnlijk moet ik namelijk toch Office 2007 kopen, aangezien pocket pc's (nog) niet kunnen syncen met Windows Mail en Agenda.

In de tussentijd, heeft iemand andere ideeen wat er voor kan zorgen dat het configuratiescherm/explorer crashed bij het openen?
Er worden enkele iconen wel goed geladen, dus plaatje en naam, maar daarna crashed het.

Uiteraard draai ik een legale versie van Vista, die is geactiveerd en geregistreerd. M'n systeem had een score van 4.2, dus dat is ook goed genoeg.
Momenteel is dit ook het enige echte probleem dat ik met Vista heb.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je iets zoals kazaa lite mega codec pack oid geinstalleerd, die veroorzaakte bij mij soortgelijke problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-08 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Codecs pack zou dit niet veroorzaken, tenzij het een icoon in het config panel zet. Wat zet er allemaal een icoon in het configuratiescherm? Was Deamon Tools er ook niet een die een snelkoppeling erin zet? Verwijder deze eens, misschien dat het helpt. Krijg je de crash ook als je het configuratiescherm laat uitklappen als een menu?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Met het uitklappen crashed hij ook.
Het startmenu op 'klassieke weergave' zetten helpt ook niet.

Filesharing programma's heb ik niet op deze pc staan. Dat doe ik allemaal op m'n tablet (lekker zuinig).

Ik zal ook Daemon en de Nimo Codec pack deinstalleren.....hopelijk is van beide een uninstall beschikbaar, aangezien ik niet in het add/remove programs blokje kan komen.

Zodra ik meer weet zal ik het hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crasht ie ook in safe mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-08 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je niet meer bij Add/Remove programs kan, probeer dan via de quicksearch in je start menu. Werkt dat ook niet, voer dan het volgende uit: appwiz.cpl
Dat zou ook Add/Remove programs te voorschijn moeten brengen. Je codec pack zou heel goed wel eens het probleem kunnen geven. Nimo is een erg slechte codec pack die voor veel problemen kan zorgen. Neem liever een van de FFDShow tryouts (te vinden op o.a. www.codecs.com).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Ik ben zonet weer bezig geweest om te proberen de 'bug' te herstellen.

Onder andere safe-mode geprobeerd. Hier werkt het configuratiescherm wel goed, echter krijg je maar een stuk of 8 a 10 pictogrammen te zien. Waarschijnlijk voor de normale basic functies.

Inmiddels heb ik ook bijna alle software van m'n systeem verwijderd.
Tot nu toe geen succes.
Echter toen ik AVG Free had verwijderd kwamen er in een keer alle pictogrammen van het configuratiescherm tevoorschijn. Sommige nog als leeg 'papiertje', maar ze stonden er wel allemaal.
Ik gebruik trouwens de klassieke weergave, dus er staan er nogal een paar.

Ook heb ik maar een paar screenshots gemaakt van m'n Program Files en Windows map.
Op de screen is ook m'n Add/Remove programs scherm te zien.
Afbeeldingslocatie: http://www.freezco.com/Pics/Screens/software_configuratiescherm_vista_bug_small.jpg

Groot

De Adobe Flash Player 9 ActiveX krijg ik niet van m'n systeem af. Niet in normale en niet in de safe mode.
Misschien dat er via Google wel een oplossing voor deze specifieke applicatie is te vinden, maar daar heb ik nu niet echt veel zin meer in om naar te zoeken.

Van de sidebar heb ik ook alle gedownloade widgets verwijderd.

Inmiddels is het systeem weer behoorlijk kaal.

Simpelste oplossing zou zijn een format, maar daar heb ik helemaal geen trek in, want dan moet ik m'n 3GB aan plaatjes ook weer overpompen en dat is niet echt grappig.

Ik heb nog niet gezocht naar een 'Repair' van Vista zelf. Kan dit tegenwoordig nog? Het lijkt mij dat het systeem dan weer in oorspronkelijke staat wordt gebracht, maar dat weet ik niet zeker. Tot nu toe sta ik continu voor verassingen.

Alvast bedankt voor de hulp.

PS: Nimo stond er nog niet op, nog helemaal geen codecs zag ik, maar bedankt voor de tip.

[edit]
Oh ja, er is wel iets veranderd. Nu krijg ik namelijk niet meer altijd de melding dat Windows Verkenner is vastgelopen.
Nu crashed het hele systeem soms ook wel eens, waardoor een reboot nodig is.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan_V op 15-06-2007 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb sinds een maand hetzelfde probleem ( geraak niet meer in het configuratiescherm zonder foutmelding van de explorer)

volgens mij begon het na de-install van een videomontageprogramma ( pinnacle studio 10 plus )

ondertussen zijn geen hersteldata van voor het incident meer beschikbaar , zodat ik niet terug kan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Ik heb ontdekt dat je het de Windows Verkenner ook crashed wanneer je gelijk naar het 'Netwerk apparaten' scherm gaat, dus 1 diep in het configuratiescherm.
Het ziet er dus naar uit dat alles onder het configuratiescherm crashed, tenzij het een los scherm is (zoals add/remove programs).

Toen ik de Vista cd in de lade schoof was er geen 'repair' of 'herstel' optie.
Systeemherstel nog niet geprobeerd, maar zal het vanavond/binnenkort eens uitproberen....mits er een herstelpunt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Systeemherstel heeft bij mij gewerkt.

Eerst ben ik hersteld naar 28 mei. Dit hielp niet echt. Het probleem deed zich nog steeds voor.
Daarna ben ik naar 19 mei hersteld (mijn eerste systeemherstelpunt).
Het configuratiescherm werkt nu weer en ik heb hem nu maar snel op de 'nieuwe' view gezet, zodat dit niet snel weer kan voorkomen...hoop ik.

Het mooie is dat WinZip, WinRar, ATI drivers, Fox-It, Device Center en AVG ook weer terug zijn geinstalleerd.
Jammergenoeg de WinZip QuickPick ook, die ik met veel pijn en moeite weg had gekregen. Nou ja, weer een uitdaging er bij.
Oh, ik zie dat Daemon tools ook weer terug is. Mooi zo.

Nou, voor mij is het probleem iig opgelost.

Heb jij helemaal geen herstelpunten, geert_v? Of geen punten van voor Pinnacle installatie. Anders zou je een ander herstelpunt kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-07 20:58
ik had 't probleem ook.
las net dat het veroorzaakt kan worden doordat de Software Licensing service is uitgeschakeld.
(start > uitvoeren > services.msc)
In mijn geval was ik daar zelf verantwoordelijk voor. Nadat ik deze service weer heb gestart was het configuratiescherm weer bereikbaar.

(http://thevistaforums.com/index.php?showtopic=5835 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pascal.A schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 17:12:
ik had 't probleem ook.
las net dat het veroorzaakt kan worden doordat de Software Licensing service is uitgeschakeld.
(start > uitvoeren > services.msc)
In mijn geval was ik daar zelf verantwoordelijk voor. Nadat ik deze service weer heb gestart was het configuratiescherm weer bereikbaar.

(http://thevistaforums.com/index.php?showtopic=5835 )
Heb ook het probleem dat ik configuratuescherm niet kan gebruiken. Tevens kan ik ook niet meer de eigenschappen van COMPUTER bekijken. Dus het probleem moet ergens zitten waar ik het niet kan vinden.
Heb ook al verschillende dingen geprobeerd:
- appwiz.cpl er opent bij mij helemaal niks.
- services.msc Software Licensing Service staat bij mij gewoon gestart (ook uit- en daarna ingeschakeld maar hielp niks.

Wat is het verstandigst, het is trouwens begonnen na dat ik een 2e videokaart geplaatst heb, om repair te doen in windows, opnieuw te installeren of is er een betere oplossing?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2008 02:41 ]

Pagina: 1