[Geheugen] Vreemde fouten in Vista + Memtest

Pagina: 1
Acties:
  • 2.074 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-07 15:16

Argarath

MasterBlaster

Topicstarter
Hoi allemaal,

ik heb een vreemd probleem met een redelijke nieuwe config.

Intel E6600
Asus P5VD2-VM mobo
Geforce 7600 GT
2 x 1GB PC5400 ram (een bank Hynix, een bank Corsair)
Superflower 500Watt voeding

Aangezien ik veel download met nieuwsgroepen (newsleecher) en die bestanden dan repareer met quickpar, maak ik redelijk intensief gebruik van mijn geheugen. Ik bleek echter steeds veel incomplete bestanden binnen te halen (met een payserver) wat kan duiden op slecht geheugen. Daarnaast gaf quickpar regelmatig problemen met het herstellen van bestanden met als melding "probable memory fault".

Ook heb ik ondanks 3 BSOD's gehad, met foutmelding "memory allocation" en "irql_not_less_or_equal"

Veel gevallen die wijzen op een mogelijk probleem met mn geheugen.

Ik heb daarom memtest laten draaien. Toen ik het systeem een paar weken had heb ik memtest al eens gedraaid, omdat ik m niet zo stabiel vond. Ik heb hem toen 2 passes laten draaien en toen vond memtest geen fouten.

Nu kreeg ik eergisteren 2 BSOD's vrij snel achterelkaar na intensief gebruik van quickpar. Dus toch maar weer memtesten... en ja hoor, gelijk al in de eerste pass fouten. Totaal na 10 passes vond íe zo'n 11 fouten, allemaal in test nr: 5

Omdat ik er nu moest achterkomen welk bankje er rot is, ben ik elk bankje apart gaan testen. Wat blijkt? Geen enkele fout, ook niet na 10 passes.

Echter, draai ik Vista met 1 bankje (1GB) en ga ik dan quickpar bestanden laten herstellen, klapt 'ie er uit. Geen BSOD, maar gewoon een hangend systeem.

Daarnaast heb ik in memtest eens gekozen bij configuration:
BIOS - ALL

en toen vond 'ie binnen enkele seconden ruim 850 errors en toen stond memtest vast.

Kortom, ik heb een hoop vragen.

Zou er een probleem met mijn mobo kunnen zijn ipv het geheugen zelf?

Volgens de hangen en opstarten-guide kan test 5 bij memtest ook duiden op een CPU probleem, is dit waarschijnlijk?

Waarom geeft memtest zoveel fouten bij de BIOS-ALL instelling?

Wat kan de oorzaak zijn van het feit dat de bankjes individueel wel goed door memtest komen, maar gezamenlijk niet?

Ik hoop dat jullie misschien een idee hebben, ik kan mn bankjes zo zonder errors namelijk ook niet ruilen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gezien je een Asus bordje hebt zou ik iig even de QVL raadplegen om te zien of het geheugen compatible is met je bordje en het mem evt testen op een andere plank.

Test dus je mem, cpu en mobo eens en kijk waar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkTemple
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 10:35
IK heb oook problemen met ik vermoed quickpar.

Ik heb vista ultimate 64-bit en 4GB geheugen.

Ik heb nog nooit met vista een BSOD of een vastloper gehad. Als ik quickpar gebruik en hij gaat de bestanden controleren, dan hangt quickpar wel eens (hij loopt niet door). Ik kan gewoon verder werken op de pc met andre programma's. Wel merk ik dat de hd niet meer "ratelt".Na een kleine minuut ofzo loopt quickpar en ook de HD ineens weer door.

Ik heb dit nog met geen enkel ander progje gemerkt wat ik gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

@TS

Ik gok voor 99% op een geheugenprobleem.

je zou dat kunnen uitsluiten door het geheugen tijdelijk laget te zetten of de latencies flink omhoog te gooien ipv omlaag en de snelheid ook. Als het dan goed gaat kan het ook nog eens je fets zijn die de spanning regelt voor je geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184251

ik heb het zelde probleem...

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 184251 op 16-06-2007 13:47 ]