X2900XT op een PCI-E 4x slot??

Pagina: 1
Acties:

• J4cks0n
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 21:08
Mensen,

E6600 @ 2.75ghz
Asrock 775dual VSTA
2 x 512ddr 1 pc3200
ax850xt pe

Weer eens een vraagje.
Ik wil eerdaags mn videokaart gaan upgruden, en dat willen we natuurlijk gelijk goed doen. Dus ik zit dan te denken aan een X2900XT, de nieuwe R600 GPU. Qua prijs/prestatie verhouding zit je dan onwijs goed.

Maar nou is mijn vraag, ik heb dus een PCI-E 4x slot. Kan deze kaart gewoon werken op dit slot? Natuurlijk niet max prestatie maar daar gaat het nu even niet om. Ik ben van plan eerst mn videokaart te upgraden en dan volgende maand moederbord plus geheugen

aslvast bedankt!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:15

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als ik me niet vergis is dat een slot van formaat PCIe x16 waar maar 4 PCIe lanes naar toe gaan. Dat zou gewoon keurig moeten gaan werken.
Als je de VGA compatibility lijst doorneemt op de ASRock site kun je ook tot die conclusie komen. Een X1950 wordt namelijk ondersteunt volgens de compatibility chart, ik zie dus geen directe reden waarom een X2900 niet zou gaan werken.

Mij lijkt het dus dat dit gaat werken en dan zou dit dus inderdaad een leuk upgrade plan zijn.
Mochten er mensen anderen ervaringen hebben dan horen we het "graag" (hoewel slecht nieuws nooit leuk is) natuurlijk.

Overigens hoef je niet net als bij een brief gebruik te maken van een aanhef en een eindgroet. Je bedoeldt het netjes, dat zie ik wel, maar wij tweakers doen elkaar constant de groeten. Die dus los vermelden is dus niet nodig en zo hou je ook nog meer liefde over voor je emailverkeer :)

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 23-05-2007 12:11 . Reden: d/t fout :+ ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• J4cks0n
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 21:08
Bedankt voor je reactie!

oww ok op die manier :) ja ik had inderdaad al de compatibility chart bekeken op de asrock site. Ik wacht in ieder geval nog even totdat ATi met goeie drivers komen voor de kaart en natuurlijk nog even sparen :))

Voor de rest zal ik er op letten, op de aanhef en eindgroet ;) Ik dacht eigenlijk dat is wel zo beleefd maar ok.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hou er rekening mee dat 4 PCIe lanes wel vermoedelijk de performance van de kaart een beetje gaan inperken - niet meer dan 10% ofzo, maar voor een dure kaart als dat is het zonde.

Daar komt bij dat de geheugenperformace van de Via PT880Pro chipset niet denderend is, dus al met al is je moederbord voor zowel CPU als VGA dan de beperkende factor.

Ik zou gezien de hoeveelheid geld die je toch al aan VGA gaat uitgeven en de historisch lage RAM prijzen aanraden om te denken aan een P965/P35 moederbord met DDR2 geheugen. Voor EUR 150 heb je al een goed bord met P965 en 1GB DDR2, voor minder dan EUR 200 hebt je zo'n bord en 2GB. Ander moederbord scheelt waarschijnlijk dik 10% op CPU/geheugen scores en 10% op VGA, dus al met al voor games flink verschil.
Overigens komt dat verschil nadrukkelijk *niet* door verschil DDR1 vs DDR2, met DDR1 op een beter chipset (i865PE bijvoorbeeld) haal je nagenoeg even hoge scores als met DDR2- maarja, dan heb je geen PCIe

Oslik blyat! Oslik!

• ncodr
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-07 09:08
Ik heb een Jetway 2900xt geprobeerd op m'n Asrock 4coredual-vsta (E6400 en 2GB ddr2) en deze werkt, driver installeert normaal en lijkt te werken.

Maar:
ik zag beeldcorruptie (vlakken die er niet horen te zijn) in Call of Juarez en na het terugkeren in 2D mode kwamen er ook pixels op m'n desktop die er niet horen te zijn.
Ik heb er verder niet naar gezocht en ben om een Asus P5K (nieuwe P35 chipset) gegaan... nog geen seconde spijt van gehad, kan eindelijk goed overclocken zonder ook maar enig probleem terwijl ik de 4coredual-vsta op default clock heb moeten houden.

Ik has Asrock support (NL) wel op de hoogte gebracht maar ze zeggen dat Asrock Taiwan nog geen 2900 heeft om te testen... Ik ben overigens zeer tevreden over de support van Asrock, altijd correct en snel antwoord via email!