Printen vanaf Vista op XP machine

Pagina: 1
Acties:
  • 2.200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hoi,

Ik heb laatst een nieuwe laptop gehaald (Asus A7s voor de nieuwschierigen) en daar zit standaart Windows Vista Home Premium bij. Geen probleem enzo, maar nu heb ik dus nog een aantal gewone systemen staan welke nog met XP Professional draaien.
Op 1 van deze systemen zit ook mijn printer aangesloten (Canon i560).

Ik heb dus een thuisnetwerk ingesteld om te kunnen printen vanaf de laptop naar die XP bak.
Nu probeer ik dus te connecten met de XP bak maar deze ziet hij helemaal niet in het kopje Network. Mijn ouders hebben ook een laptop maar deze word wel gevonden, ook mijn servers en mijn andere computers worden gewoon gevonden, alleen die computer niet.

Nu probeer ik dus op het IP van de printer XP bak in te loggen op de XP bak, maar hij vindt hem niet. Die XP bak staat wel ingesteld in het netwerk en werkt verder ook gewoon goed, printer werkt normaal en alles.

Laptop internet via draadloos, over een US Robotics WiFi MAXg Router Incl. USB Printserver. De andere laptop is ook draadloos en de XP machine zit met een kabel aan deze router vast.

De XP laptop kan wél printen op de XP machine.

Ik vind dit knap kloten, en wil graag dat ik kan printen. Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145396

Ken je wel vanaf je vista laptop je windows XP computer pingen? En zitten deze machines in dezelfde werkgroep?

Post hier je IP-gegevens van je beide computers is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Kan ook niet pingen, ze zitten wel allebij in dezelfde werkgroep. IPgegevens:

Vista laptop: 192.168.2.3
XP printer: 192.168.2.2
Router: 192.168.2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Echt niemand? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peternator
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:29

peternator

Shoop da whoop.

Waar je bij Vista even om moet denken is dat je netwerkcentrum wel goed geconfigureerd staat etc.

Wat ook belangrijk is om te weten is dat ik met sommige printers die op een XP bak heb aangesloten problemen ondervind; bij mijn ouders kan ik prima printen op hun HP All-in-one, maar bij mijn schoonouders heb ik weer problemen met het printen op hun Laserjet.

Wat zeker even handig is (als je XP pro op die printerbak draait) om te doen is de Wizard Thuisnetwerk uitvoeren vanuit je Mijn Netwerklocaties, hier kan je bestands en printerdeling inschakelen wat bij mij regelmatig het probleem heeft opgelost!

Meshify Beast: Ryzen 7 5700X3D - Radeon RX 7900GRE 16GB - B550 AORUS PRO AC - 32GB Kingston FURY Beast DDR4-3200 - Kingston A2000 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Deze staat ingeschakeld want ik kan vanaf een ander systeem wel printen op deze printer. Verder kruip ik morgen nog even weer achter de laptop (ben nu niet thuis) en dan kijk ik zelf ook nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:37
Probeer hem anders handmatig in te voeren als \\computernaam\printernaam Wel ff kijken op de delende computer hoe de naam van de printer is zoals hij gedeeld is. Vaak vult hij hem zelf al in als je begint met de computernaam in te voeren.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Ook al geprobeerd, wil ook al niet baten. Ook als ik \\ip\printernaam doe niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
In netwerkcentrum het netwerk op particulier ipv openbaar?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Ook al gecontroleerd, ook nog even filesharing aangezet, baat ook al niet. Ik word er een beetje hopeloosch van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
standaard shares werken wel?? Ik kan het me voorstellen dat het hopeloos lijkt maar straks zeg je (hopelijk) sjit... over het hoofd gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Shares werken niet. Ik kan niet op dat systeem komen. Ik kan het wel via een andere laptop, en met die laptop kan ik wel weer op mijn laptop komen, ze zitten allemaal in dezelfde werkgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 20:42
lijkt mij dat die nieuwe vista-laptop dan toch nog niet helemaal goed ingesteld staat? Ik kan nu even niet op een Vista computer om te kijken hoe het precies zit, maar ik weet wel dat de computernaam-, omschrijving-, en werkgroepinstellingen daar wat lastiger te vinden zijn. Moet je veel voor klikken, iig

Waarom is die printer trouwens niet gewoon op die printserver van de router aangesloten, of heb je meerdere printers staan, thuis?

[ Voor 17% gewijzigd door FreddyFish op 29-05-2007 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Dat staat allemaal bij het scherm waar je ook kunt zien wat er in je computer zit (CPU, RAM enzo) en ook waar je ziet of je windows geactiveerd is enzo. Daar in het midden kun je dat wijzigen en dat heb ik gedaan. Opnieuw opgestard en dat moest het wezen. Ik kan de laptop wel benaderen vanaf de pc met de printer, maar dan krijg ik zo`n melding van access denied, zonder wachtwoord gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178587

Zitten beiden wel in zelfde werkgroep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Jep, alle 3 in dezelfde werkgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
Erg raar probleem.

Ik draai zelf hier ook vista (business) en heb geen last met printen. (thuis en op me werk)
Vista>>Xp prof (geen probleem)
Vista>>Mac os x (geen problemen buiten puzzelen met printer drivers)
Vista>>Small business 2003

Ik heb zelf netwerkcentrum waar volgende staat
Werkgroep/domeinnaam (Particulier netwerk)
Toegang tot (lokaal netwerk en internet)
Krijg ip's via dhcp

Onder delen en verkennen staat volgende:
Netwerkdetectie: Ingeschakeld.
Bestanden delen: Ingeschakeld.
Openbare mappen delen: uitgeschakeld
Printer delen (uitgeschakeld)
Met wachtwoord beveligd delen (ingeschakeld)
Media delen: uitgeschakeld

Ik kan via draadloos en bedraad het volgende: printen, pingen, shares komen (samba op unix, samba op osx, Sbs2003, Xp, Vista).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
Ik ga het vanavond nog even weer nakijken. Ik had het eerder ook al eens toen ik RC1 in VMware had lopen, toen kon ik dus ook niet printen of iets dergelijks, terwijl ik alle systemen wel in dezelfde werkgroep had zitten en dergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165228

Ik zit hier met hetzelfde probleem. Ik kan met mijn vista laptop geen xp computer vinden in het netwerk. Maar met de xp computer vind ik mijn vista laptop wel, alleen kom ik er niet in. Ik heb ook een usrobotics router.

iemand oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Anoniem: 165228 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:41:
Ik zit hier met hetzelfde probleem. Ik kan met mijn vista laptop geen xp computer vinden in het netwerk. Maar met de xp computer vind ik mijn vista laptop wel, alleen kom ik er niet in. Ik heb ook een usrobotics router.

iemand oplossing?
Geen topickaping hè ;) maar probeer eerst het riedeltje wat allemaal hierboven omschreven is maar.

Beetje raar plobleem. Ik heb deze combinatie bij een aantal mensen geinstalleerd maar altijd wel aan het werk gekregen...

Dingen waar je in ieder geval op moet letten is:
  • Zorg dat je op de XP en de Vista computer in ieder geval 1 gedeelde map hebt. In Xp is het het handigst dat je eenvoudig delen in map opties aan hebt staan, dit vereenvoudigd het aanzienlijk en zit je niet te goochelen met rechten en dergelijke.
  • Zet de firewall eerst maar even uit totdat alles werkt. Dit vereenvoudigd het foutzoeken.
  • In Vista in netwerk centrum zorgen dat Netwerk detectie, bestanden delen aanstaat en met wachtwoord beveiligd delen uitstaat. Zet de het netwerk op particulier en zeker niet op openbaar!!
  • In Vista als je een map deelt moet je iedereen toevoegen bij personen met wie u wilt delen (wordt vaak vergeten!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
winwiz schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 21:40:
[...]

Geen topickaping hè ;) maar probeer eerst het riedeltje wat allemaal hierboven omschreven is maar.

Beetje raar plobleem. Ik heb deze combinatie bij een aantal mensen geinstalleerd maar altijd wel aan het werk gekregen...

Dingen waar je in ieder geval op moet letten is:
  • Zorg dat je op de XP en de Vista computer in ieder geval 1 gedeelde map hebt. In Xp is het het handigst dat je eenvoudig delen in map opties aan hebt staan, dit vereenvoudigd het aanzienlijk en zit je niet te goochelen met rechten en dergelijke.
  • Zet de firewall eerst maar even uit totdat alles werkt. Dit vereenvoudigd het foutzoeken.
  • In Vista in netwerk centrum zorgen dat Netwerk detectie, bestanden delen aanstaat en met wachtwoord beveiligd delen uitstaat. Zet de het netwerk op particulier en zeker niet op openbaar!!

• In Vista als je een map deelt moet je iedereen toevoegen bij personen met wie u wilt delen (wordt vaak vergeten!!)
Dit heb ik dus niet gedaan, ik ga morgen direct aan de slag ermee! Bedankt! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:08
Daarnaast beschikt Vista over een nieuwe netwerk authenticatie methode, en standaard staat hij op de "hoogste" nieuwe stand, denk niet dat XP dat kent.

Kortom, even op je Vista bak het volgende wijzigen:
Windowstoets+R -> secpol.msc
Browsen naar Local Policies > Security Options

Verander de waarde van "Network Security: LAN Manager authentication level" van "NTVLM2 responses only" naar "LM and NTLM - use NTLMv2 session security if negotiated".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Sypher schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 09:44:
Daarnaast beschikt Vista over een nieuwe netwerk authenticatie methode, en standaard staat hij op de "hoogste" nieuwe stand, denk niet dat XP dat kent.

Kortom, even op je Vista bak het volgende wijzigen:
Windowstoets+R -> secpol.msc
Browsen naar Local Policies > Security Options

Verander de waarde van "Network Security: LAN Manager authentication level" van "NTVLM2 responses only" naar "LM and NTLM - use NTLMv2 session security if negotiated".
Let op!! secpol.msc zit niet in Vista Home en Home Premium..
Een alternatief is dat je moet zoeken in de registry naar de volgende waarde :

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa\LmCompatibilityLevel.
De waarde moet van 3 op 2 of eventueel 1 gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Niet online
winwiz schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:11:
[...]

Let op!! secpol.msc zit niet in Vista Home en Home Premium..
Een alternatief is dat je moet zoeken in de registry naar de volgende waarde :

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa\LmCompatibilityLevel.
De waarde moet van 3 op 2 of eventueel 1 gezet worden.
Hiermee is het gelukt! Hartelijk bedankt! Alles werkt nu prima, ik kan alleen nog niet vanaf XP op de Vista laptop komen, maar dat is het probleem niet. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222152

die laatst genoemde oplossing in het register wil ik ook graag uitvoeren op mijn Vista Laptop, maar hoe kom ik daar in het register?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222152

laat maar ik heb het inmiddels gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266324

Hoi luitjes, hoe simpel kan het zijn.

Vista heeft standaard de driver in zich zitten. dus vandaar dat je hem niet vind bij canon op de site.

Let op. ( simpel voorbeeld )

Je wilt de i560 op een xp machine aangesloten op het thuisnetwerk gebruiken, maar vista ziet hem wel via het netwerk maar kan hem niet installeren.

OPLOSSING.

Pak die printer weg van XP, neem mee naar je Vista Machine, sluit het ding aan en wacht tot VISTA hem volledig geïnstalleerd heeft, evt een test pagina afdrukken. Klaar.

Pak nu je printer en ga terug naar je XP doos. Sluit hem weer aan. Ga naar starten, instellingen, Printers en klik aan printer toevoegen. kies netwerk printer en kies daar je i560 printer en wacht de prosedure af tot hij klaar is met instaleren. KLaar.

Nu vind hij als het goed is je printer en de op jou al eerder geïnstalleerde VISTA driver. klaar is kees.
Pagina: 1