Lekke batterijen in slave flitser

Pagina: 1
Acties:
  • 406 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78219

Topicstarter
In mijn studio gebruik ik naast normale studioflitsers ook een panasonic externe flitser op een statief. Deze dient puur voor wat effectlicht of voor 't achtergrond. Normaal stop ik daar alleen dure oplaadbare duracell batterijen in omdat die gewoon veel meer pit hebben dan de meeste goedkopere.

Nu heb ik ook altijd een aantal reserve batterijen van 't merk Ikea (als beste getest door de consumentenbond 2006 ofzo), die ik dus soms gebruik als de duracell's leeg zijn. Wat schetst nou mijn verbazing? Ik kom op een ochtend mn studio in, en zie 8 lekke ikea batterijen op m'n tafeltje staan. Wanneer ik snel de batterijen uit m'n flitser haal zie ik dat ook die compleet lek zijn geraakt en de metalen verbindingen van de flitser compleet hebben geoxideerd. Gevolg: gore boel op m'n tafel én een kapotte flitser!

Nu zit ik te denken wat ik hier nou verder mee moet. Batterijen horen niet te lekken, en vooral geen 12 tegelijk uit 1 á 2 verpakkingen. De duracells lagen ook op de tafel, en daar was niks mis mee.

Ik zit eraan te denken contact op te nemen met de klantenservice om een vorm van compensatie te regelen want dit was niet gebeurd als hun product zou voldoen.

Ik ben vooral benieuwd naar reacties op dit verhaal van mensen en vraag me af of dit nou veel vaker voorkomt. Ik kan namelijk niet bedenken wat deze grootschalige lekkage heeft veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 21:44
Wat een K** situatie! Als ik langere tijd de flitser niet gebruik, haal ik ze er altijd uit. Ik neem aan dat een batterij een productiecode heeft zodat aangetoond kan worden dat ze alleen uit dezelfde verpakking zijn gekomen.

Ik zou zeker contact opnemen, maar ben bang dat compensatie moeilijk zal worden. Althans ik weet niet hoe makkelijk het aan te tonen is dat fout waarschijnlijk een productiefout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Hoe lang had je deze batterijen? en waren ze allemaal even oud en even vaak gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Van de een op de andere dag ineens alle 12 lek? Heel raar moet ik zeggen. Meestal zit er een verloop in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ Mcsluis: zelf haal ik ook altijd de batterijen eruit als ik een apparaat een tijdje niet gebruik. Bij deze flitser doe ik áltijd na gebruik 't batterij klepje open, zodat de kring is doorbroken. Daardoor weet ik zeker welke batterijen gebruikt zijn en verwar ik ze niet met de overige reserve batterijen. Deze keer had ik dat alleen niet gedaan, en daar zaten 3 á 4 dagen tussen denk ik. Hoewel dat 3 á 4 dagen te lang is, hoort dat naar mijn weten niet te betekenen dat ze dan ook maar gelijk lek mogen raken én het verklaart niet waarom de andere 8, die op een tafeltje stonden, ook lek zijn.

@ MvdKelen: hoe vaak ik ze allemaal precies heb gebruikt weet ik niet. 4 ervan had ik sowieso nog nooit gebruikt en de andere 8 af en toe. Wel altijd per zelfde setje zeg maar, en qua leeftijd zijn ze ook allemaal rond dezelfde periode gekocht voor zover ik me kan herinneren.

@Fairy: van de 1 op de andere dag kan ik niet zeggen. 4 ervan liggen op een tafeltje, 4 in een laatje (ongebruikt) en 4 dan in m'n flitser. Op die 4 op mn tafeltje lagen wat spullen, waardoor ze al een stuk langer lek konden zijn zonder dat ik 't had gezien. 't Viel me op toen ik de spullen opruimde en toen had ik ook gelijk de anderen gecheckt.

Ik gebruik, zoals iedereen, al járen batterijen van verschillende merken. Meestal ook veel onzorgvuldiger dan ik met deze heb gedaan en nog nooit is 't me gebeurd dat er eentje lek is geraakt, laat staan 12! Vandaar mijn grote verbazing.

Ik ga maandag denk ik contact opnemen met de servicedesk van ikea, vragen of ze een verklaring hebben. Voor mij in ieder geval geen ikea batterijen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Aardstralen waar alleen Ikea spullen gevoelig voor zijn? (hopelijk krijg ik die hier niet, dan stort 90% van m'n meubilair in... ;))

Voor tips luister ik per definitie niet naar de Consumentenbond, en voor NiMH accu's gebruik ik altijd GP.
En dat bevalt me tot nu toe uitstekend! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ja, dat worden dus ook de opvolgers. Ik heb al meer goede verhalen gehoord over GP. Veranderd helaas niks aan 't feit dat 250 euro de prullenbak in kan door defecte batterijen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 17:33

Zoefff

❤ 

Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 05 mei 2007 @ 18:12:
Voor tips luister ik per definitie niet naar de Consumentenbond, en voor NiMH accu's gebruik ik altijd GP.
En dat bevalt me tot nu toe uitstekend! :)
De consumentenbond is in het verleden wel vaker de fout in gegaan (D70 vs. 300D anyone?). Ik raad iedereen sterk af om alleen op hun adviezen af te gaan. Vaak speelt in hun beoordelingen de prijs een veel grotere rol dan de kwaliteit van de producten, en daar ben ik het persoonlijk absoluut niet mee eens. Ik -en volgens mij veel medetweakers- betaal liever €100,- extra voor een degelijk product, dan dat ik een koopje heb dat er na een jaar mee uitscheid. Bij de consumentenbond denken ze daar zo iig niet over ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
De consumentenbond kijkt trouwens ook voorral naar nieuwe producten, en houdt erg weinig rekening met de duurzaamheid van een product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156750

Met een soldeerboutje en wat metalen stripjes moet je er gewoon nieuwe contactjes aan kunnen zetten hoor. Maar ik zou wel een belletje doen naar de Ikea, en voortaan alleen consumentengids lezen als het over wasmachines en strijkijzers gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 09:56

job

Ik heb in mijn hele leven batterijen alleen zien lekken als ze in de zon (of het product waar ze in zaten) lagen.
Zeker weten dat zon geen rol heeft gespeeld?

Contacten schoonmaken en vervolgens schuren werkt overigens ook vaak wel.
Nieuwe contacten is ook een mogelijkheid, maar vaak niet nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door job op 06-05-2007 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, naar de consumentenbond luister ik dus ook niet meer. Maar qua duurzaamheid: de batterijen zijn maximaal een half jaar oud, dat moet toch niet uitmaken lijkt me. En als 't uit zou maken zou dat zich moeten weergeven in mindere energie opbrengst, niet in een gore lekboel.

Qua contacten proberen schoon te maken wacht ik nog even. Eerst de helpdesk van Ikea spreken, misschien willen ze er wat van zien ofzo. Geen idee hoe dat gaat, maar ik ga geen 'bewijsmateriaal' vernietigen.

Bedankt voor de tips trouwens om de contactjes weer goed te krijgen. Met het klepje gaat het ook wel lukken zo, maar ik zag dat de contactjes ín de flitser ook beschadigd waren en daar kom je niet zo makkelijk bij. Bij een flitser is het ook niet zo dat je hem even snel openschroeft vanwege de stroomstoot die je dan kan krijgen.

edit:
@ Job: de studio waar ik het gebruik is compleet verduisterd. Direct zonlicht speelt dus absoluut geen rol.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 78219 op 06-05-2007 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vreemd zeg. Ik heb altijd behoorlijk goede ervaringen gehad met Ikea batterijen; kosten geen drol en doen het best prima.

Wel rot voor je, ik zou inderdaad contact opnemen met de klantenservice van de Ikea (zou er even langs gaan mét de batterijen en de flitser zodat ze kunnen zien wat voor schade het heeft aangericht).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 17:33

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik zou inderdaad even langs gaan en netjes je verhaal doen. Mijn ervaring (als medewerker) leert me dat er vaak wel een mouw aan te passen is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb gisteren een lange email gedoneerd in hun postvak waarbij ik m'n verhaal heb uitgelegd en heb verzocht om een officiëel statement hoe 't heeft kunnen gebeuren en hoe 't nou verder gaat.

Ik ben benieuwd wat daar voor reactie op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:12

Garyu

WW

Ik neem aan dat gevolgschade niet vergoed wordt, aangezien dat praktisch nooit gedaan wordt. Maar goed, het is natuurlijk nogal uitzonderlijk dat een hele verpakking kapot gaat, en Ikea's klantenservice is redelijk makkelijk.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 21:19
Dit is wel verrot. Lekken betekend gewoon dat de accu's gewoon te warm zijn geworden, dan wel door oververhitting (in de zon liggen) of oververhitting door overbelasting (hoge interne weerstand icm hoge stromen)
Is de slave echt stuk of alleen zo smerig dat goede accu's geen contact meer maken?? Er zijn manieren om de oxidatie van de base te neutraliseren...

Wat betreft accu's ga ik op mijn ervaring uit de modelbouw wereld af. Daar zijn er eigenlijk maar drie merken die je kunt gebruiken: Sanyo, Panasonic en GP.

Zelf gebruik ik Panasonic, dezelfde penlites gebruik ik ook op mijn modelbouw vliegtuigje, daar jaag ik zo nu en dan 40Ampere doorheen als ik er mee ga vliegen. Daarbij is tot nu toe geen enkele vorm van lekken voorgekomen...

[ Voor 14% gewijzigd door hilbren op 08-05-2007 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lekken door hitte of extreme temperatuurverschillen is me bekend. Aangezien ze nooit in de volle zon hebben gelegen en het geen sahara is in die ruimte kan dat niet de oorzaak zijn geweest. Verder gebruik ik ze alleen in die flitser, die het met andere merken én met andere ikea batterijen altijd goed heeft gedaan. Rest mij dus te concluderen dat het een productiefout is geweest.

Over de schade.. ik heb er nog niets mee gedaan, zodat ik 't eventueel kan laten zien als medewerkers daarom vragen. Het klepje is waarschijnlijk wel schoon te krijgen, maar de contactjes aan de andere kant, dus in de flitser, zitten op een dusdanig lastige positie dat ik die niet zelf schoon kan krijgen.

Het gaat me ook niet zozeer om een vergoeding ofzo, hoewel dat wel een zeer vriendelijke stap zou zijn. Het gaat me meer om een duidelijke uitleg die verklaard hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 21:44
laat je weten hoe het is afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mcsluis schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 18:41:
laat je weten hoe het is afgelopen?
natuurlijk ;)

Ik heb gelijk nog een update:
Vrijdag een brief gehad van Ikea, netjes met handgeschreven enveloppe (zie je niet vaak meer tegenwoordig). Daarin werd me verzocht of ik ze wilde bellen omdat ze me graag wilden spreken. Dat ga ik dus maandag even doen.
Pagina: 1