[Allround powerhouse] - vragen/opmerkingen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
Mijn huidige PC is te krap geworden in zijn specs voor de taken die de hele dag van toepassing zijn. Tussen nu en 2 maanden (afhankelijk van enkele factoren die niet over hardware-prijzen gaan) wil ik dus een nieuw werkstation gaan bouwen. Om een gedegen antwoord aan de lezer te kunnen ontlokken, zal ik eerst aangeven wat de taken van mijn PC allemaal zijn; daarna zal ik mijn boodschappenlijstje tot zover neerzetten (met waar nodig motivatie van mijn kant). Ik hoop dat er enkele Tweakers zijn die constructief en onderbouwd hun suggesties op dit systeem willen geven.

Budget komt rond de 1500 maar indien nodig kan dit aanzienlijk verhoogd worden!

Werkzaamheden / taken van mijn systeem:
  • 70% van de tijd dat ik niet achter mijn PC zit, zullen er meerdere VM's gehost worden onder VMWare Workstation. De werking van deze VM's is niet interessant, maar ik heb gemerkt dat 700+ MB RAM per VM toch wel wenselijk is om er lekker mee te kunnen werken. Ook flink wat CPU-power blijkt geen overbodige luxe.
  • 30% van de tijd dat ik niet achter mijn PC zit, fungeert het ding voornamelijk als file-server en download-server. Via RDP en FTP is de machine te benaderen van buitenaf en via deze methoden worden er regelmatig tientallen Gigabytes aan data verplaatst over de schijven en worden RAR-files aangemaakt of uitgepakt.
  • 90% van de tijd dat ik wel achter mijn PC zit (een paar uur per dag maar), doet de PC weinig extra's dan bovengenoemd; ik start af en toe mijn browser op en aangezien het ding ook fungeert als MediaServer (niet via MediaCenter trouwens), kan er wel eens wat data over het netwerk getransporteerd worden.
  • 10% van de tijd dat ik wel achter mijn PC zit, speel ik een spelletje. Meestal grafisch intensief maar aangezien ik ook een Xbox360 heb staan, hoef ik geen topprestaties van mijn PC op games-gebied.
Boodschappenlijstje tot zover:
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600: aangezien deze quad core CPU zuiniger is dan, op GHz vergelijkbare, AMD-modellen, lijkt me dit een aardig stapje in de goede richting. Het feit wil wel dat deze CPU duurder is dan de gewone Core 2 Duo modellen. Helaas bestaan er nog geen dual Core 2 Duo moederborden en gezien de taken die ik op mijn PC uitvoer (voornamelijk VMWare), lijken me 4 cores wel erg fijn.

CPU-fan: Arctic Cooler Pro 7, zoals aangeraden door enkelen in dit topic. Ik zal zelf nog even kijken naar de koel-performance want aangezien de PC nooit op de zon staat, vereis ik niet de allerbeste prestaties (tegen een hogere prijs).

Mobo: Gigabyte GA-N680SLI-DQ6: een van de weinige moederborden met 2 verschillende controllers die beiden verschillende niveaus van RAID bieden om mijn gescheiden schijfindelingen te ondersteunen. Er zal worden opgestart van een Raptor 74GB in RAID0 (op de ene controller) en ik wil op de andere controller mijn data-schijven in RAID5 hangen.

RAM: Kingston (KVR667D2N5K2/2G): 2 van deze setjes geven met 4GB RAM, CL4, PC5300. Omdat er geen seconde zal worden overgeklokt, lijkt me dit geheugen voldoende. Zelf heb ik goede ervaringen met Kingston, vandaar ook de onbewuste keuze om dit geheugen "by default" in een nieuw systeem te zetten.

VGA: NVdia 8600GTS 256MB: een kaart die op hoog niveau meekan met de huidige generatie spellen en, hopelijk, dit nog wel een jaartje of 2 vol kan houden. Voordelen zijn eigenlijk al meteen ondersteuning voor DX10 en H.264-decodering; features die de komende tijd een redelijke opmars kunnen/zullen maken op PC-gebied.

HDD's 1: Western Digital Raptor 74GB ADFD: 2 van deze jongens heb ik al; deze hoeven dus niet in het budget te worden opgenomen! Ze draaien in RAID0 en dat wil ik in mijn nieuwe systeem handhaven. Er zijn heleboel voor- en tegenstanders voor een dergelijke opstelling maar gezien de mogelijkheden voor disaster-recovery, stel ik totaal geen prijs om hier een discussie over te hebben over "hoe onveilig mijn OS dan wel niet is".

HDD's 2: Seagate Barracuda 7200.10, 320GB: 6 van deze lieverdjes moeten dienst gaan doen als data-omgeving. Vanwege betrekkelijke veiligheid en snelheid op RAID5, denk ik hier voldoende performance uit te halen om mijn VM's snel te laten draaien maar ook nog voldoende performance over te houden om dagelijks data te verplaatsen over verschillende partities.

PSU: to be decided

Overige: Kast heb ik al (CoolerMaster Stacker Classic), case-fans heb ik al (9x 12cm) en al het overige grut.

Pffff; dat was een flink stuk type-werk. Hopelijk kunnen (technisch onderlegde) forummers hier toch nog aanwijzigen over geven. Thanks! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 09-05-2007 16:05 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 00:22
Op zich prima dit natuurlijk, als CPU cooler zou je een Scythe Infinity kunnen nemen als je toch niet overklokt heb je dan geen fan nodig. Is die dus geluidloos. En waarom perse RAID5? Had ik zelf ook altijd maar de performance is niet zo heel hoog. Als je RAID10 neemt (zeg maar 0 + 1) heb je de snelheid van RAID0 en de veiligheid van RAID1. Heb je dus ongeveer 1 TB met raid 0 snelheid en raid 1 veiligheid, verlies je wel 500 Gb ten opzichte van je RAID5 opstelling maar het is wel sneller. Gewoon iets waar je misschien nog over na kan denken. Als je echt niet overklokt heb je ook geen PC6400 geheugen nodig, langzamer is dan ook prijs. Alleen maakt het volgens mij qua prijs niet zo veel meer uit, daar heb je dan ook weer gelijk in.

[ Voor 14% gewijzigd door Operations op 01-05-2007 15:53 ]

PC1: ASUS Prime X670e-Pro -- 7900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Crucial T700 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Alleereerst wil ik je een compliment geven over je TS, een uitgebreide en mooi verzorgde TS wordt enorm gewaardeerd in CSL :).

Een zeer mooie setup, ik denk niet dat veranderingen de prestaties ten goede zullen komen.. Om je toch even te helpen is de Arctic Cooler 7 Pro een zeer stille cooler die slechts ~18 euro kost, en ook veel betere prestaties neerzet dan de boxed cooler.

Jammer dat je niet gaat overclocken. Ik begrijp dat de stabiliteit van dit soort powerstations een van de prioriteiten is, maar zolang je niet je vCore verhoogt en andere gekke dingen doet kan je de Q6600 met een high-end cooler als de Scythe Infinity overclocken naar 3/3,2GHz... als je hoger wilt zul je het voltage moeten verhogen, wat je natuurlijk niet wilt. Overigens is dit een suggestie, ik kan het begrijpen als je niet wilt overclocken maar zoals ik al zei is het systeem even stabiel zonder voltageverhogingen en een warme CPU..

Uitgaande van dat je niet wilt overclocken is het gekozen geheugen geen goede keus. Het gekozen geheugen (PC6400) is namelijk alleen interessant voor overclocken boven de 3GHz, PC5300 loopt meer dan 1:1 met jouw processor en geeft je tevens de mogelijkheid om te overclocken naar 3GHz (dit hoeft uiteraard niet). 2GB PC5300 van Kingston kost nu 73 euro bij Azerty, 2x 73 = 146 euro i.p.v. 2x 118 euro.

Kijk nog wel even na of er in je kast zoveel HDD's kunnen, zou jammer zijn als je er straks een paar overhoudt ;).

Edit: Vergeten te vermelden dat de Q6600 in Q3 266 dollar zal kosten, waarschijnlijk niet interessant voor jou omdat je niet zo lang wilt//kan wachten, wilde het echter toch even zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jedi_Pimp op 01-05-2007 16:14 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Goed punt; langzamer geheugen is inderdaad beter voor deze CPU. Heb hier even overheen gelezen in verschillende reviews omdat de test-setups allemaal waren voorzien van PC6400. Dus, de wijzigingen gaan worden:

RAM: 4x 1GB PC5300 (Kingston KVR667D2N5K2/2G)
CPU-FAN: Arctic Cooler Pro 7.

Over de kastruimte; ik kan 14 3.5"-schijven kwijt dus daar heb ik de komende tijd geen last mee. Ook de tussenruimte tussen het PCB van de VGA en de kabels naar mijn schijven is meer dan voldoende (heb nu een 7800GTX en die is groter).

Wijzigingen meteen doorgevoerd in de startpost.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 02-05-2007 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
*subtiel schopje*

Moederbord is ook veranderd; blijkbaar zijn er maar 2 (!!!) S775 borden die 2 controllers hebben met beiden een RAID-level aan boord.

Ow, en ik ben niet zeker over de PSU of 'ie wel voldoende levert. Mijn ervaring/intuitie zegt van wel maar ik kan eenvoudigweg niet voldoende data Googlen van het moederbord, het geheugen en dergelijke.

Iemand nog enige hulp voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215492

ik zou een 8800 gts 320/640mb kopen die zijn tegenwoordig zo goedkoop..

liever 50/100 euro meer heb je meteen wel dikke power ..

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 215492 op 03-05-2007 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 215492 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 08:19:
ik zou een 8800 gts 320/640mb kopen die zijn tegenwoordig zo goedkoop..

liever 50/100 euro meer heb je meteen wel dikke power ..
MAX3400 schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 15:40:
• 10% van de tijd dat ik wel achter mijn PC zit, speel ik een spelletje. Meestal grafisch intensief maar aangezien ik ook een Xbox360 heb staan, hoef ik geen topprestaties van mijn PC op games-gebied.
Lijkt me dus een beetje overkill, nietwaar?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
Ja, maar als hij achter z'n PC zit te gamen is het meteen grafisch intensief. Met een 8800 GTS kan je langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
Ik heb de specs van het systeem aangepast.

Moederbord is vervangen; i.p.v. een Asus komt er nu een Gigabyte in en i.p.v. 500GB-schijven, komen er nu 320GB-schijven.

Waar ik me nu wel zorgen over maak is de power die nodig is tijdens opstarten als "het hele systeem" power moet gaan krijgen. De gok ligt dat er een 450W piek zal worden afgenomen maar verschillende sites op internet kunnen dat niet bevestigen omdat "blijkbaar" het vermogen voor de Q6600 en de 8600GTS overrated zijn. Mijn voorgestelde systeem komt op 750+ aan vermogen wat me onrealistisch lijkt.

Nou heb ik dus 2 vragen om te stellen:
- wat is het vermoedelijke vermogen en welke voeding levert voldoende power? Of moet ik 2 losse voedingen aanschaffen; eentje voor de schijven en eentje voor de overige onderdelen?

- wie heeft ervaring met dit bord en welke CPU-cooler past er wel/niet op ivm de silent-pipes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:45
Is het niet beter om 2 systemen te bouwen? 1 als server voor al je data en vm's en dan een aparte voor je mediacentre / game behoefte.

Voordelen:
- stabiele omgeving voor je data opslag / vm's
- 'game' pc hoeft niet constant aan te staan. Dit scheelt een behoorlijke hoeveelheid stroom ivm je videokaart die idle erg veel gebruikt

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Topicstarter
vandijk schreef op woensdag 09 mei 2007 @ 16:17:
Is het niet beter om 2 systemen te bouwen? 1 als server voor al je data en vm's en dan een aparte voor je mediacentre / game behoefte.

Voordelen:
- stabiele omgeving voor je data opslag / vm's
- 'game' pc hoeft niet constant aan te staan. Dit scheelt een behoorlijke hoeveelheid stroom ivm je videokaart die idle erg veel gebruikt
De motivatie voor 1, 2 of 3 systemen hoef ik niet te geven; ik ga voor 1 systeem en wil daar gedegen over discussieren en/of advies over krijgen.

Pagina: 1